37tilføjet af

skal jeg holde tilbage for blå blink

jeg kørte på motorvejen idag da jeg i mit sidespejl ser en branbil, den køre i det midterste, og jeg i det højre spor...
de overhaler mig, hastigheden ryger dog hurtigt ned på ca 75 km/t, og jeg køre selv i lastbil, så jeg overhaler dem venstre om med ca 90 km/t, da jeg er langt fra dem, køre jeg igen ind på højre vognbane. jeg kan nu se de øger farten igen, denne gang overhaler de mig, men den trejde branbil vælger at lægge sig bagved mig, altså i højre spor... jeg kan se i spejlet den er meget tæt på.. men venstre vognbane er helt tom...
men da han ikke vil trække uden om, køre jeg ind i nødsporet så de kan overhale mig...

har jeg gjort noget forkert.
selv mener jeg ikke, jeg skal flytte mig, da de bare kan overhale venstre om, når der ikke er andre biler...
tilføjet af

90 km/t?

Er hastighedsgrænsen for lastbiler ikke 80 km/t?
tilføjet af

jo den er

men derfor kørte jeg de 90 alligevel
tilføjet af

Og hvad så

Ligesom alle vi andre gør og gerne lidt hurtigere!
tilføjet af

Altid

Du skal altid holde tilbage eller vige for blå blink....ikke noget med at overhale dem eller noget.
Du skal faktisk sætte farten ned....nu var du så på motorvejen, men heller ikke der må du overhale dem.
tilføjet af

undrer mig

over, hvad du laver bag rattet i en stor tung lastbil, hvis du ikke ved det mest elementære i færdselsloven.
Ja, gu f..... skal du da holde tilbage og flytte dig for blåt blink. Her gælder ikke noget med "jamen øøøøhhhh, aaawwa de kan da bare overhale" Blåt blink betyder udrykningskøretøj, og så er det bare væk af skinnerne.
Det undrer mig ikke der sker ulykker, hvis man ikke ved den slags.
tilføjet af

jeg tror,

at du her har det helt korrekte svar.
tilføjet af

det er da klart...

... de "blokerer" dig! Man skal altid, ALTID vige for blåt blink!!! Det er jo ikke for sjov de smider det på, det er så folk kan få øje på den og evt. høre dem så andre billister er opmærksomme på at de kommer så de kan trække ind og give plads til at de kan komme hurtigt ud til ulykken.
Det er jo livsfarligt for dem at køre zig zag rundt med den fart de kører med, at du så overhaler dem er jo komplet latterligt! Så de bliver nødt til at bruge deres energi på at sikre sig at du ikke lige pludselig laver noget til fare for dem, som om deres job ikke er farligt nok...
Det bedste man kan gøre er at køre ind til siden og blinke ind så de ved du har fået øje på dem så de bare kan bruge deres energi på at komme hurtigt frem, dette er dog ikke loven den siger som nævnt tidligere at man skal vige!
Kan slet ikke fatte at nogen kan finde på at overhale blåt blink, undskylder hvis dette svar virker vredt men kan da slet slet ikke fatte at man kan køre lastbil eller færdes i trafikken uden at vide dette... Rystende!!!
tilføjet af

Den (chauffør) ???

Burde ikke sidde bag rattet i så stor en bil....bran(d) bil??? ikke for mange brikker at flytte rundt med.
tilføjet af

til samtlige

1. jeg er selv brandmand, og ved godt det staves med D, det var en tastefejl, din nørd. bare lige til ham som nævnte det..
2. hmm jeg skal ikke sætte farten ned på en motorvej for at han kan overhale når der ingen biler er i venstre vognbane, han skal selv flytte sig, da jeg kørte udrykning D 5 maj på en motorvej kl ca 20.00 der overhalte jeg/vi også de langsomme lastbiler foran..
3. selvf må du overhale blå-blink, i venstre vognbane.
det du skriver er latterligt. skal alle biler så holde sig på 80 km/t i begge kørebaner pga der køre en brandbil foran😮
NEJ VEL..
tilføjet af

færdselsloven

den kender jeg bedre end de fleste, specielt hvad udrykning angår..
men denne tråd handler om hvor vidt chaufføren i den sidste brandbil var dum, og ikke overhalede istedet for at blive liggende bagved mig, når de to andre foran ham overhalede i venstre vognbane..
tilføjet af

Ja og er skyld i andres dø

Jo går ind for fri hastighed for dem der organ donor
tilføjet af

Færdselsloven § 7 - stk. 2

Stk. 2. Når der ved kørsel med udrykningskøretøj anvendes særlige af trafikministeren fastsatte lyd- eller lyssignaler, skal andre trafikanter i god tid holde vejen åben for køretøjet. Kørende skal om nødvendigt standse.
- end of story.......
tilføjet af

kan diskuteres

læs den sidste sætning..
Kørende skal om nødvendigt standse
BEMÆRK om nødvendigt, det er ikke nødvendigt når der er to vognbaner de kan benytte sig af..
de skiver også vejen skal holdes åben, vejen var åben i kraft a at de kunne benytte venstre vognbane
tilføjet af

Færdselsloven, ikke gætte konkurrance.

Til en Lastbilchauffør der er brandmand og ikke ved hvordan man skal gøre på en motorvej (det var det du spurgte om).
”Færdselslovens § 41 til § 43 fortæller om reglerne for hastighed”.
Læs den og bliv klogere. Du trænger til en ny køreprøve kan jeg læse mig til. Husk, at i trafikken er Færdselsloven ikke en ”vejledende udsalgspris”.
Det er heller ikke en gættekonkurrence hvor der er 3 mulige. Kender du ikke svaret på dit eget spørgsmål kender du ikke færdselsloven og så bør du nok overveje, at genlæse den.
Venlig men bestemt hilsen
Hanne.
PS. Følger du Færdselsloven vil dit problem ikke opstå.
tilføjet af

østervemb

har du kørekort❓hvis ja, bør du straks aflevere det, du kender jo ikke færdselsreglerne
tilføjet af

for pokker

hvor er flok dumme..
jeg kedner alt til de skide regler..
hvad er det i ikke forstår..
skal alle på motorvejen sænke farten til 80 pga de kun køre 80.
nej det skal man ikke....
udrykningskørtæjerne må ikke være til fare for andre..
derfor skal de trække ud i overhaleringsbanen hvis dette kan lade sig gøre..
så i mener altså jeg skal bremse op på motorvejen, pga en brandbil, hvad sker der lige når jeg bremser op..
jeg bliver til fare for ALLE..
men hvis jeg fortsætter uhindret, og de overhale er der ingen problemer, og ingen kommer i fare..
du må forresten gerne svare på hva man så skal gøre, hvis man ikke må overhale dem, her tænker jeg på når man køre i personbil
tilføjet af

læs mine svar

gider ikke skrive det igen
tilføjet af

Nej, nu holder du.....!

Du skal seriøst få dig en snak med den lokale køreskole -
Du skal,- og MÅ sgu da ikke overhale udrykningskøretøjer - heller ikke på motorvejen!
For det første er det vel sjældent at feks. en brandbil kører mere end nogle få kilometer ad motorvejen - lad os sige at en brandbil kører ud af motorvejen med 90 kmt. så må man sgu da blive liggende BAG ved den efter man har viget til højre for den - det handler om at give så meget plads som muligt...
- hvis du ABSOLUT synes du skal overhale brand- og andre redningskøretøjer på motorvejen, vil du med stor sandsynlighed være en af de mange biler som for alvor holder i vejen når de stakkels reddere endelig når frem til ulykkesstedet - 66 sekunder efter dig......
Dine egne opfundne færdselsregler holder ikke - snup en orienterende teori- og køreprøve - for din egen og andres skyld....
tilføjet af

svar på dette så

jeg køre i min person bil i venstre vognbane, i højre side køre en f.eks ambulance, ambulancen køre 100 km/t med blink, jeg køre 130, skal jeg så sænke farten ti 100 og skabe kø pga den køre langsomt
tilføjet af

Jeg er ikke kørerlærer -

- du har afvist SAMTLIGE meninger fra alle deltagere i din tråd -
- du ved jo bedst! - du HAR allerede lavet dine egne regler...
- hvorfor spørger du så MIG hvad du mon skal gøre hvis du skal dele motorvej med en ambulance...?
- som skrevet, synes jeg du skal stille dette spørgsmål til en kørelærer - eller vente på at du en dag får et hak i tuden af politiet - måske endda med en tiltrængt orienterende prøve som ekstra bonus.....
tilføjet af

du skal altid

bremse kraftigt op og holde helt stille , og hvis det er nødvendigt stige ud og dirigere trafikken ,det ved enhver da, det har været i trafik radion.
tilføjet af

for det første

burde du måske overholde loven til at starte med hvad angår fart 😕
og ja de kunne selvfølgelig har kørt anderledes, men NEJ man overhaler ikke biler med udrykning... Uanset hvad så burde du ha holdt dig i den inderste bane og blevet der, eller i nødsporet til at starte med.. de kan have haft deres grunde til at køre som de gjorde, og uanset hvad, hjælper din kørsel ikke på situationen...
Uanset hvad, så overhaler man ikke et køretøj med udrykning eller blink 🙁
tilføjet af

jeg er enig

vi mødte en ambulance i dag dog kun med blink, men vi blinkede ind til siden, og satte farten ned, og gjorde plads, den regel gælder alle steder uanset om det er motervej eller andet, eller om de sætter farten lidt ned, kan jo være grund til det, måske de var i tvivl om de var blevet set???
tilføjet af

du kan sgu da selv

være dum
det var dig selv der stillede spøgsmålet, eller det var måske bare for at få bekræftigelse 😮
Du kan da ikke forvente AT FOLK IKKE REGERER, når du stiller sådan et spørgsmål?????
tilføjet af

nej

til gengæld står der heller ikke du må overhale...

HOLDE VEJEN ÅBEN er da ikke at overhale udrykningskøretøjet ??????
tilføjet af

Glem ham alle sammen

han er totalt uden for pædagogisk rækkevidde. Vi må bare håbe at han ikke er skyld i at et udrykningskøretøj kører galt.
tilføjet af

Udrykning...

Jeg vil ikke kommentere din kørsel, det er der masser af andre "betjente" der tager sig af her i tråden.
Men du er selv brandmand siger du, så du er vel vidende om at visse brandbiler er uforholdsmæssigt tunge sammenlignet med "civile" køretøjer, så måske kørte han så stærkt som han nu engang kunne?
Ren
tilføjet af

aflever kørekort

du er da ikke for klog hvad lærte du til teori. Du er til fare i trafikken NAR
tilføjet af

plus 1-2 klip

han har vist trukket sit kørekort i en automat
alle ved at man ikke må køre i et nødspor, alene det får du et klip for, nødsporet er forbeholdt - ja læs det i din teoribog
næste klip er for ikke at vise hensyn
tilføjet af

du spørger om

du spørger om hvad? må du køre 90 km. i timen i lastbil? nej, så hvad er dit reelle problem?
Det var vist ikke noget med personbil, vel? Så du må beslutte dig hvilken bil du køre i.
Hanne Beck
tilføjet af

ja,

ja, det skal du om nødvendigt standse helt op og give udrykningskøretøjet fuldstændig fri bane. Hold dig væk fra udrykningskøretøjet så længe det er i udrykning.
Du skal ikke overveje dette eller noget andet ellere begynde at vurdere eller fortolke.
Når udrykningskøretøjet er væk, kan du køre som den ppgældende hastighed er på moteeorvejen.
Så lige at gentage det væsentlige. Du skal nedsætte din hastighed og lade udrykningskøretøjet få den hele og fulde plads på mortovejen. Det er let.
Hanne Beck
tilføjet af

Overhaling

Du har ret i det meste af hvad du skriver, det må da være en forfærdelig oplevelse hvis man er til gene for et udrykningskøretøj som måske er på vej for at hjælpe en af ens egne kære og få at vide at fordi du sinkede dem så gik det være end det burde.
Man skal ikke nødvendigsvis køre ind til siden hvis der er mulighed for at de kan komme udenom så SKAL man blot sagtne farten og må ikke komme nærmere end 100 m. hvis jeg husker rigtigt du må ALDRIG overhale et køretøj der er under udrykning.
Når vi nu "taler" overhaling på motorvej så må man ikke overhale hvis det er til gene for andre, hvis man kører i lastvogn på en tosporet motorvej er det stort set umuligt at overhale mange steder uden at være til gene. Jeg har ofte oplevet en lastvogn absolut skal overhale en anden lastvogn, og det tager jo nærmest et kvarter inden han er kommet udenom har I lastvognschauffører ikke bemærket den lange kø der opstår i sådan en situation, prøv at læse trafikken, jeg troede at I var mere rutinerede.
Der er også steder I slet ikke må overhale det skider nogen af Jer højt og flot på
VH Tarzan
tilføjet af

nej, du kender IKKE færdselsloven

Det lyder absolut ikke som om du ved noget som helst om udrykning for så ville du ALDRIG overhale et udrykningskøretøj under udrykning. Du skal jo ikke vurderer hvorfor de ikke køre hurtigere eller hvorfor de ikke overhaler du skal sagtne farten og lade dem komme udenom
VH Tarzan
tilføjet af

tsk, tsk, tsk.

Jeg tror IKKE at du er brandmand, så dumme er de ikke !
Du aner ikke en dyt om færdeselsregler, jeg tror ikke engang at du har kørekort med den ringe viden du udviser her. Det er sikkert kun at få opmærksomhed, tsk,tsk,tsk.
1. Jo du SKAL ALTID sagtne farten når der kommer et udrykningskøretøj under udrykning og holde dig bagved UANSET hastigheden, DU må ikke genere udrykningskøretøjet.
2. NEJ, du må ALDRIG overhale blå-blink.
3. Alle biler skal ikke holde sig på 80 km/t. Hvis udrykningskøretøjet køre f.eks. 60 km/t så må du STADIG IKKE overhale.
4. Folk er ikke dumme men det er du åbenbart, Hanne Beck, LK Salling og Anonym har alle ret i det de skriver. Det er DIG der ikke må være til gene for udrykningskøretøjet, derfor SKAL du sagtne farten hvis nødvendigt stoppe helt op. Du aner jo ikke om det er en bil der holder lidt længere fremme og brænder, vel.
5. Hvad sker der hvis du bremser op på motorvejen❓Du tænder selvfølgelig katastrofeblinket, det gør man også ved pludselig opstået kødannelse. Da alle holder bremseafstand, sker der jo ikke noget.
6. Lastbiler er generelt til fare for alle os andre og de er heller ikke meget for at holde bremseafstand.
7. DU MÅ ALDRIG OVERHALE ET UDRYKNINGSKØRETØJ UNDER UDRYKNING, DU SKAL ALTID HOLDE DIG BAGVED, så fat det dog.
VH Tarzan
tilføjet af

Glem ham

Hvis han skulle være "skyld i at et udrykningskøretøj kører galt.", så må man håbe at det var på vej til at hjælpe en af dem han holder af, hvis han har såden nogen.
tilføjet af

du kører ulovligt

1. du må hojst køre 80 på udvalgte strækninger, ellers 70.
2. Du må ALDRIG overhale et udrykningskøretøj.
tilføjet af

Korrekt

Dette var spørgsmålet:
jeg kørte på motorvejen idag da jeg i mit sidespejl ser en branbil, den køre i det midterste, og jeg i det højre spor...
de overhaler mig, hastigheden ryger dog hurtigt ned på ca 75 km/t, og jeg køre selv i lastbil, så jeg overhaler dem venstre om med ca 90 km/t,
har jeg gjort noget forkert.
--------------------------------------------------------------------------------
Dette er svaret:

Ja, ”…………… For andre biler, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg (lastbiler) og vogntog (bestående af en bus eller en lastbil, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg, og et registreringspligtigt påhængskøretøj), må hastigheden aldrig overstige 70 km/t (dog 80 km/t på motorveje)”
---------------------------------------------------------------------------------
Der er visse regler.

Færdselslovens § 41 til § 43 fortæller om reglerne for hastighed.
Hastighedsgrænser for særlige typer af køretøjer
For busser, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg, må hastigheden aldrig overstige 80 km/t.
For andre biler, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg (lastbiler) og vogntog (bestående af en bus eller en lastbil, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg, og et registreringspligtigt påhængskøretøj), må hastigheden aldrig overstige 70 km/t (dog 80 km/t på motorveje). Hastigheden for disse køretøjer i tættere bebygget område må ikke overstige 50 km/t, uanset at der er fastlagt en højere lokal hastighedsgrænse.
For andre biler under 3.500 kg med campingvogn, påhængsvogn, eller registreringspligtig trailer gælder, at hastigheden aldrig må overstige 70 km/t (dog 80 km/t på motorveje).
----------------------------------------------------------------------------
Udrykningskørsel m.v.
§ 7. Trafikministeren fastsætter bestemmelser om udrykningskørsel og kan herunder fravige regler i denne lov.
Stk. 2. Når der ved kørsel med udrykningskøretøj anvendes særlige af trafikministeren fastsatte lyd- eller lyssignaler, skal andre trafikanter i god tid holde vejen åben for køretøjet. * Kørende skal om nødvendigt standse.
Stk. 3. Trafikministeren kan fastsætte nærmere bestemmelser til sikring af ambulancers og brandslukningskøretøjers uhindrede kørsel til og fra uheldsstedet eller brandstedet.
Stk. 4. Motorkøretøj, der i et enkelt tilfælde benyttes til kørsel med alvorligt syge eller tilskadekomne eller i et andet lignende øjemed, som ikke tåler opsættelse, og som foran på køretøjet på iøjnefaldende måde har anbragt en hvid dug, er under denne kørsel ligestillet med udrykningskøretøj. Føreren af motorkøretøjet skal snarest muligt, efter at sådan kørsel har fundet sted, give politiet meddelelse herom. Uberettiget anvendelse af hvid dug er forbudt.
Stk. 5. Uvedkommende må ikke komme så nær til et uheldssted eller brandsted, at redningsarbejdet eller slukningsarbejdet, herunder kørsel til eller fra stedet, derved hæmmes.
-------------------------------------------------------------------
Hvem må køre hvad?
Bus 80 km/t (80 km/t motorvej)
Lastbil 70 km/t (80 km/t motorvej)
Bil m/anhænger 70 km/t (80 km/t motorvej)
Traktor 30 km/t
--------------------------------------------------------------------------

3. Skærpet almindelig vigepligt.
Ved kørsel fra mindre betydende ind på eller over en åbenbart mere betydende gade/vej har du almindelig
vigepligt, men du skal i god tid nedsætte hastigheden og i rimelig udstrækning lade færdslen på den større
vej passere først.
1. Den ubetingede vigepligt er nævnt (dog i anden ordlyd og med signalgivning) i Motorloven fra 1903.
Teksten ”ubetinget vigepligt” ses i Færdselslov 1936. Udrykningskøretøjers forkørselsret præciseres.
2. Almindelig vigepligt er første gang nævnt i Færdselsloven fra 1923 (benævnt som Højre-Forkørselsret).
Højre forkørselsret ophæves i 1932, idet loven nu handler om at ”opfylde sin vigepligt”.
3. Skærpet almindelig vigepligt nævnes i Lov om ændring af Færdselslov i 1936. Hovedveje indføres, som altid medfører ubetinget vigepligt ved indkørsel. Skærpet almindelig vigepligt ophæves i 1976.

Venlig hilsen
Hanne Beck
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.