10tilføjet af

Håndværker har fusket... hvad nu?

Hej.
I sommerferien sidste år, skulle vi have lavet nyt badeværelse. Jeg vidste ikke hvem jeg skulle tage, men fik flere til at kigge på det, give en pris og vurderede hvem der virkede mest pålidelig.
Jeg valgte en ny selvstændig (på 2. år) som lige var blevet far til tvillinger. han gav tilbud og vi aftalte hvornår han skulle starte og hvornår han ville være færdig samt hvordan hans arbejdsdag så ud. Han ville starte tidligt om morgenen og arbejde igennem og så tage tidligere hjem.
Men, men, men realiteten var at han kørte frem og tilbage mange gange hver dag for at hente noget, han kørte meget tidligt mange dage og fortalte mig ikke at han ikke kom mere den dag. Han toget meget lang tid om det, pludselig havde han en opgave i,Sønderborg hvor han så ikke kom i en hel uge. Vi skulle have lagt fliser ovenpå gulvvarme i både det nye badeværelse og i gangen. Fliserne ligger ujævnt og der er stor forskel på bredden af fugerne, så nogle ligger forskudt. Han fortalte mig at det er de nødt til pga. hældningen ned mod risten i badeværelset men de ligger også forskudt i gangen. Han skiftede mange ud, efter vi havde påpeget det. Han har skåret nogle af fliserne i badeværelset op og bare lagt hen igen selv om der var knækket noget af dem i alt tre steder, hvor han bare har fuget over. Vores brusekabine, som skulle have mosaik sten er meget skæv. Nede for neden er der en forskel i forhold til foroven på ca 10 cm. Hvad med den der membran under fliserne i badeværelset, er den istykker fordi han har fræset klinkerne ud? Vi var meget trætte af ham, så vi til sidst bad ham om at gå. Vi kunne selv rydde op hver dag og til slut smed han bare resten af mørtlen udenfor på græsset/fortovet. Jeg har skrevet et brev til ham, hvor jeg påpeger alle de ting som ikke var i orden samt beder om et godt afslag i prisen (vi har IKKE betalt noget overhovedet endnu) det hørte jeg ikke noget om. Senere har jeg sendt et anbefalet brev til ham, der kom så senere et rykkerbrev fra ham (sjovt nok med samme dato som jeg havde sendt det anbefalede brev, hvilket ikke kan passe) hvor han rykker for pengene. Hvad skal vi gøre? Skal vi betale noget eller det hele? Håber nogen kan hjælpe, da det fylder rigtig meget for mig.
På forhånd tak
tilføjet af

godt nok groft

Det skal du absolut ikke finde dig i - han burde i realiteten ikke få en krone for det han har lavet når han hverken kan holde jeres aftale eller lave det ordentligt. Hvis der findes nogen form for klageinstans inden for håndværkerbranchen, ville jeg i hvert fald forsøge der, for det ville da være fuldstændig tosset at betale en fusker - han bliver jo bare ved så.
tilføjet af

Anke klage nævnet

Det letteste er først at finde ud af om firmaet er medlem af byg.
Det næste er at se hvad der er lavet aftalt på skrift.
Men hold jer til det rent fagligt. For i Danmark er det sådan at indgår en mester en kontrakt er det standard, når ikke andet er beskrevet,at det skal være håndværksmæsssigt korrekt udført.
Men vent med at betale og klag over ham. Især hvis han er bygmedlem. Hvis ikke så er der et klagenævn over dårlige håndværkere. check forbruger rådets sider.
tilføjet af

Lad være med at betale

Og skriv hvorfor.
Kontakt en autoriserede byggefirma, og spurg om en vundering, det skulle helst være gratis, hvis ikke er den penge hurtigt tjent hjemme igen.
Spurg eventuelt om råd mht regning og rykkere.
Mvh
Nick
tilføjet af

Klagemulighed

http://www.byggerietsankenaevn.dk/cms/
http://www.anmeld-haandvaerker.dk/ - fortæl andre om din oplevelse her.
Lad være med at betale noget - husk at klage skriftlig til håndværkeren over de fejl og mangler der er.
tilføjet af

Øv hvor surt!

Jeg kender ikke klageprocessen i det. Jeg ville nok søge noget rådgivning hos en advokat, i første omgang ved at benytte en af de gratis rådgivningsmuligheder som du kan læse om her: http://www.dr.dk/DR1/Rabatten/Indslag/2006/1012102725.htm
Men ja... til spørgsmålet om membranen bag ved fliserne er istykker når han har fræset fliserne ud, så er der stor sandsynlighed for det. Han skal derfor reparere membranen igen inden han sætter de nye fliser op.
Jeg håber du kommer iorden med det.
Hilsen
Mureren
tilføjet af

Sagen er klar

selvfølgelig skal du ikke betale ham en krone. Jeg er selv ufaglært håndværker og har mit eget lille firma som køre godt, men kæmper med folks usikkerhed pga. idioter som ham som ikke kan sit håndværk og passe en alm. arbejdsdag. Så hvis andre håndværkere læser det her faglærte som ufaglærte. Sæt en ære i det i giver tilbud på og lav ikke mere end end det i med sikkerhed kan stå inde for.
SAGEN ER KLAR. Hvis man ikke kan de ydelser man sælger kan man ikke forvente at blive betalt, og hvor må det være flovt at bede om penge for sjusk. Få en anden god håndværker til at rette op på fejlene, og send regningen til ham den gamle håndværker.
tilføjet af

Hvis dine påstande passer

-ja så har du haft en knold som murer.
Fik du noget på skrift inden han startede, lavede i en kontrakt med betalingsbetingelser osc, osv ?
Har han lavet noget svineri gør du som flg.
Du reklamerer skriftligt, og giver ham f.eks 14 dage til, at rette mangler og fejl.
Samtidig skriver du at du indbetaler d.d. f.eks 50 % af entreprisesummen. Så kan du nemlig ikke slæbes til inkasso, fordi du viser betalingsvilje.
Gør ham klart, at du vil anlægge syns og skønssag, hvis han ikke retter sine fejl og mangler.
Reagerer han ikke på noget, lader du en advokat skrive, og så lader du advokaten om alt skriveriet. De penge kan være godt givet ud.
Hold alle hans familiære forhold ude af alt det her, tvillinger, nystartet osv. Det er uvedkommende.
FÅ ALTID SKRIFTLIGE AFTALER !!! (for fanden da, hvor tit skal folk have det at vide ?)
Held og lykke.
tilføjet af

Fine links, meeeeen

ok med dine links, og rigtig fint med Byggeriets Ankenævn.
Men uanset hvad, skal der betales.
Jeg ville betale f.eks halvdelen, samtidig med jeg reklamerer i et anbefalet brev.
Har man vist betalingsvilje, kan man ikke hives til inkasso.
Det man indbetaler, skal nok jævne sig, når ankenævnet kommer ind i sagen.
tilføjet af

Nej Betal ikke.

Hje.
Kedelig oplevelse i har haft som jeg kan læse mig til.'
jeg er selvstendig tæmrer murer og jeg mener ikke at i skal betale for noget som han har udført fokeret. En hver ærlig murer / tømrer skal dokumenter de timer som de prester ude ved kunden jegg vil ikke sige at det nogen gange kan tage lidt tid at handle ved tæmrerhandlen men til alles fordel men det kan ikke tage 4 timer og hente 5 poser cement og noget fliselim.... eksempelvis...
Jeg mener i skal kontakte vedkommene skriftligt og sige til ham at han ikke får nogen penge før han har givet et afslag på XXX antal kroner som vil komme til at koste jær at få istand sat de ting han har kloket i.
Mvh Edh Service.
tilføjet af

Næ, hov stop en halv

De der småhandler hører til på Det Blå Marked.
Der skal ganske rigtigt skrives til håndværkeren, men ikke noget med prisnedslag osv.
Skriv, og reagerer han ikke så få fat i en advokat.
Men betal, så man kan bevise sin vilje til betaling. Hold f.eks 10-15% tilbage, til udbetaling når fejlene er rettet.
Det der med, at lege Låsby Svendsen er ikke ok. Jeg sammenligner det med at, er lorter bare billigt nok, er kvaliteten ligegyldig, og det går bare ikke. Det er en glidebane.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.