0tilføjet af

Side - Can Garden Hotel - Tjæreborg

Jeg kan se at Tyrkiet er oppe og vende her i forum'et, så jeg vil lige give mit besyv med.
Vi var 5 familier med børn i Side på Can Garden Hotel med Tjæreborg, og det var en stor skuffelse. Og det var ellers dyrt nok, for Tjæreborg giver nemlig ingen børnerabat, selv om børn fra 0-6 år er gratis og børn fra 7-14 år er halv pris, hvis du booker direkte på hotelet.
Tjæreborg kalder det "bo på stranden" og i vores naivitet troede vi så, at området lå ned til stranden, så vi kunne se den og ungerne selv kunne løbe ned til den "børnevenlige" strand, men sådan var det ikke. Stranden ligger nemlig adskilt fra områden af en strandpromenade og selve området er omkranset af en høj mur med en port, som bliver aflåst om aftenen.
Selve stranden er overhovedet ikke børnevenlig. Den ene del er en smal strimmel dels med beton og dels med sand og med en betonkaj mod vandet. Man går i vandet ad en lille betonslidske eller en lille stige ned i store bølger, der ofte slår helt op over kajen. Ud for den anden del er stranden er der fyldt med klipper, så her kan man ikke gå i vandet. Man kan bade fra nabostranden som ganske vist tilhører en strandbar, men her er i det mindste 50 meter sandstand selv om vandet stod op til de nederste liggestole.
I øvrigt var der møg-beskidt fyldt med tang, glasskår, cigaretskod og plastiklåg til flasker.
Desuden må det være et gammelt billede Tjæreborg har på deres hjemmeside. Sådan så der i hvert fald ikke ud, da vi var der. Det meste af stranden var overdækket af noget sort stof eller en gammel pressing.
Selve hytterne var for så vidt okay, nogle af dem i hvert fald. 3 af vores hytter var vist af nyere dato og ganske pæne. Desværre lå de længst væk fra stranden i områden op mod en stor og meget trafikeret vej, hvorfor der var meget trafikstøj døgnet rundt. Derudover lå der en gennemgangssti bag hytterne, hvorfor der natten igennem også var meget støj fra råbende og grinende personale og gæster, og fra kørsel med skraldespande og rullevogne fra restauranten.
De 2 øvrige hytter lå i fredelige omgivelser midt i området, men var derimod af ældre dato, i dårligere vedligeholdelsesstand og temmelig snuskede.
Tjæreborg skriver ganske vist, at der er underholdning at par gange om ugen. Det viste sig at være 3 gange om ugen og for fuld udblæsning. Råb i mikrofoner og musik gjaldede ud over området og kunne høres meget højt i hver eneste afkrog af området. det var ret svært at få børn til at sove på den bekostning.
Tjæreborg skriver ganske vist, at hotellet benytter eget kreditkortsystem, og at man ikke kan benytte kontanter. De glemmer bare lige at oplyse, at man, når man ankommer midt om natten, skal tage stilling til hvor meget, man tror, man kommer til at bruge i løbet af ugen. Det skal man nemlig indbetale på forhånd i kontanter!!! (til gengæld tager de al valuta). Da vi påtaler det åbentlyse problem heri, indrømmer receptionisten dog, at vi godt kan indbetale løbende.
Det er dog lidt som at udstede en blancho check, idet vi stort set igen priser får oplyst på det vi køber, og vi får heller ingen kviteringer.
Tjæreborg glemmer også lige at oplyse, at hotellet ikke tillader, at man medbringer mad og drikkevarer udefra, og at de forbeholder sig ret til at konfiskere det, hvis de finder det på værelset.
Ved ankomsten midt om natten med meget trætte børn blev vi mødt med krav om selv at udfylde et indtjekningsskema og vente på, at de fik kopieret vores pas. Det har vi alligevel aldrig oplevet før hverken i eller udenfor europa. Normalt afleverer man bare sit pas, som man så får tilbage næste dag og hotelpersonalet tager sig af resten.
Vi kunne ikke engang få en nøgle, så nogle af os kunne putte de trætte børn.
Efter endelig at have fået nøglen skulle vi så vente på at bellboy'en havde tid til at vise os vores hytter. Det tog ialt 3 kvarter.
Opholdet er med halvpension, og det syntes vi var ganske praktisk, når vi nu rejste med mange børn. Maden var også god, velsmagende og flot arrangeret. Dog blev vi noget trætte af menuen, da der viste sig at være meget lidt variation i løbet af ugen. Det var kun fisken og enkelte kødretter der skiftede, mens tilbehøret, salaten og grøntsagerne var akkurat det samme hver dag. Selv desserten som var is, kager, kager, kager og frugt blev en anelse ensformig.
Og så er der et lille aber dabei. Den sidste dag må noget af maden have været dårlig, for vi fik alle uden undtagelse meget dårlig mave (undskyld, men det stod simpelthen ud i begge ender) efter hjemkomsten. De første allerede ombord på flyet hjem.
Til slut vil jeg lige nævne Tjæreborgs elendige, eller nærmere ikke eksisterende, guideservice.
Med stor forventning tog vi alle til informationsmødet den første dag. Det plejer nemlig at være meget givende med oplysninger om gode restauranter, gode tips og tricks til at handle, og om gode udflugtsmuligheder enten med rejsebureauet eller på egen hånd.
Først stod vi og ventede ½ time på bussen, der skulle hente os. Efter at have ringet 2 gange til Tjæreborgs informationskontor fik vi besked på at tage en taxa og lægge pengene ud for køreturen.
Så ventede vi 1 kvarter i hotelreceptionen for at få af vide, hvor vi skulle være. Der var nemlig ingen information i form af skilte e.lign. Så ventede vi endnu 1 kvarter på, at de bar stole ind i et lokale, fordi det regnede udenfor, hvor vi ellers skulle have været.
På selve mødet, som varede under ½ time, fik vi praktisk taget ingen information. Vi fik af vide, at Tyrkiet er et stort land, at de er mere religiøse i den østlige del end i den vestlige, at de holdt ramadan mens vi var der og at vi ikke skulle drikke vandet. Altså overhovedet ikke mere end vi selv kunne læse i Turen går til Tyrkiet. Spild af tid.
Turen tilbage til vores hotel foregik igen med taxa, hvor vi lagde penge ud. Dem ville vi få tilbage dagen efter, når guiden havde besøgstid på vores hotel. Det blev dog ikke før om onsdagen, for tiderne i informationsmappen var nogle gamle tider, og det tog lidt tid inden de nye informationer kom i mappen.
Shopping i Side: kort og godt: LAD VÆRE! Det er det dyreste sted overhovedet! Handl i Manavgat!
Om man kan lide kulturen i et fremmed land er jo altid en smagssag, men vi har været i Tyrkiet for sidste gang. Side er et turisthelvede!
Og det er nok også sidste gang vi rejser med Tjæreborg!
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.