7tilføjet af

Politisk flertal for en umuliglov:

Man vil gøre det umuligt for eksempelvis spritbillister, og alle andre som ikke har et gyldigt kørekort overhovedet at købe/eje en bil.
Man kan muligvis fra regeringens side i praksis stille krav til bilforhandlere om at der skal vises kørekort inden man for lov at købe bilen. MEN - kørekortet kan være ugyldigt. Eksempelvis hvis en spritbillist snuppes og kørekortet er derhjemme, så har han stadig kørekortet rent fysisk, det er bare ugyldigt i politiets database. Skal bilforhandlerne så have adgang til politiets database og tjekke alle købere der????
Jeg tror nu de fleste bilforhandlere mest af alt er interesserede i at sælge biler, fremfor om personen har kørekort eller ej, af helt naturlige årsager.
Ingen forretningsdrivende er jo interesseret i at skade deres egen virksomhed,
Og hvordan skulle man lige kunne forhindre privatsalg? Der er masser af biler på fx dba.dk - og 1000 andre hjemmesider - også udenlands... Jeg har selv købt en mange gange og den private sælger spurgte mig altså ikke om kørekort....
Og hvad med biler som arves?... (ejer er død, så sønnen arver bla en bil, men han er tidligere dømt for spritkørsel og har ikke kørekort...?)
Endelig er der faktisk også spritbillister som kan eje en bil, og benytter privatchauffør. Han kører ikke selv bilen, dermed er det lovligt.
Og så bliver der vist også problemer med den generelle private ejendomsret.
Jo... det er dyrt at have bil i Danmark, men jeg er ikke automatisk spritbillist fordi jeg ejer en.
Endelig er der jo muligheden for at få et familiemedlem eller en ven til at stå på papiret som ejer.
Skal den lov gennemføres, så skal der godt nok mesterslanter til - flere en politikerne kan finde er jeg temmelig overbevist om...
tilføjet af

Politisk flertal for en umuliglov:

Det er konfiskation af privat ejendom.
Det ville være relevant i det aktuelle tilfælde hvor en mand er blevet snuppet 35 gange for at køre uden kort, han kommer alligevel ikke til at sidde bag et rat resten af sit liv.
Hos en spritbilist der venter på at få en dom, eller allerede har fået "deponeret" kortet et års tid var det måske bedre at plombere hans bil eller at deponere den et sted mod en mindre egenbetaling fra hans side.
Og nej, bilforhandlere og sælgere skal ikke lave myndighedernes job, men man kunne idømme straffe til de "venner" der låner deres bil ud til en som de ved har fået fradømt kortet
tilføjet af

Politisk flertal for en umuliglov:

Det er der en meget simpel løsning på.
Hvis man er ejer af et motorkøretøj, så bør man kun få det registreret hvis man har et gyldigt kørekort, eller hvis der er registreret en anden person som bruger, der har et gyldigt kørekort.
Dermed, er det sikret, at ansvaret for køretøjet, ligger hos en person, der har de fornødne kvalifikationer og retten til at føre køretøjet.
Retsligt, så kan Politiet dermed altid henføre til, at der er en ansvarshavende for køretøjet. Det vil også sige, at hvis den der har ansvaret for køretøjet, bevidst har overladt køretøjet til en person der ikke har ret til at føre det, kan dette forhold også forfølges retsligt. Sådan er det også nu !
Dermed, er man ude over problemet med, at en person der gentagne gange har mistet retten til at føre køretøjet, indregistrerer køretøjet i en anden persons navn.
Der har tidligere været noget lignende. Jeg mener at huske, at man ikke kunne tegne en ansvarsforsikring ( dermed også kasko ), med mindre man havde et gyldigt kørekort.
For virksomheder, skulle føreren af køretøjet, have et gyldigt kørekort.
Lignende, kan nemt indføres, selv for store vognparker, hvor der så skal være en ansvarshavende "bruger", der har gyldigt førerbevis til vognparkens køretøjer, og som dermed også har de fornødne kvalifikationer til at påtage sig dette ansvar.
For alle dem som har køretøj stillet til rådighed af virksomheden, er det indlysende at de bare registreres som brugere.
Der vil f.eks. helt sikkert være vognmænd der kommer i klemme, men så må de ansætte en der kan påtage sig ansvaret. Det virker jo heller ikke helt retsligt korrekt, hvis man har ansvar for en række køretøjer, men ikke engang selv kan påtage sig ansvaret til at føre dem.
Det lader sig nemt indføre i forbindelse med registrering af køretøjer, hvor motorkontoret bare kan slå op, om ejeren / føreren af køretøjet har gyldigt førerbevis, når køretøjet registreres.
Mister man retten til sit førerbevis, er det tilsvarende nemt, at undersøge om det skal stilles krav om omregistrering af køretøjer.

Der vil være nogen der vil brokke sig over, at så skal deres køretøj måske synes.
Det er rent hykleri, alle køretøjer, skal være i en stand, så de til enhver tid kan synes og godkendes, så det vil IKKE medføre ekstra udgifter. Kun selve synet, og omregistreringen, medfører udgift.
At det måske kommer ubelejligt, netop at skulle omregistrerer og syne et køretøj i utide, det kommer ikke loven ved.
Det er ren formalia....
Rubrikken, findes allerede ......
tilføjet af

Politisk flertal for en umuliglov:

Helt simpelt skriver:
Det lader sig nemt indføre i forbindelse med registrering af køretøjer, hvor motorkontoret bare kan slå op, om ejeren / føreren af køretøjet har gyldigt førerbevis, når køretøjet registreres.

Nemlig, man kan jo blot gøre det over SKAT`data, de inddriver jo allerede ubetalte bøder, nogle vil nok brokke sig over denne måde at gøre det på, men de har så ikke rent mel i posen.
Jeg ved ikke om det også er SKAT der administrerer vægtafgifterne.
Lader til at forsikringsselskaberne har bedre fat i problemet, hvor det burde være myndighederne.
tilføjet af

Politisk flertal for en umuliglov:

Det er konfiskation af privat ejendom.
Det ville være relevant i det aktuelle tilfælde hvor en mand er blevet snuppet 35 gange for at køre uden kort, han kommer alligevel ikke til at sidde bag et rat resten af sit liv.
Det kan man diskutere... men det bliver knaldhamrende dyrt at omsætte til praksis.

Og nej, bilforhandlere og sælgere skal ikke lave myndighedernes job, men man kunne idømme straffe til de "venner" der låner deres bil ud til en som de ved har fået fradømt kortet

Det bliver også hamrende svært for myndighederne at bevise. Hvis jeg har en bil, og en ven eller et familiemedlem spørger om at låne min bil og jeg giver lov, så har jeg altså ikke nogen jordisk chance for at vide om personen for nyligt har fået inddraget sit kørekort.
Jeg spørger heller ikke naboerne om at se deres kørekort fordi jeg tilsyneladende kan se at de dagligt benytter sig af et køretøj som kræver kørekort.
tilføjet af

Politisk flertal for en umuliglov:

STRAFBESKATNING Det er meget svært og lidt frihedsoverskridende sådan at strafbeskatte forbrydere, men det er, hvis lovgivningen er retsetisk clearet, en god ide ! Og det er meget mindre ressourcekrævende og omkostningstungt, faktisk tjener staten og samfundet på det, og forbryderne resocialiseres måske lettere og bedrer til gode anstændige lovlydige samfundsborgere.
På den anden side så siger det noget om KVALITETEN af misbrugspolitikken og socialpolitiske tiltag der skal forebygge misbrug ! Når man som voksen borger med spiritusproblem bruger bil.
ECODEBTDAY
Man vil gøre det umuligt for eksempelvis spritbillister, og alle andre som ikke har et gyldigt kørekort overhovedet at købe/eje en bil.
Man kan muligvis fra regeringens side i praksis stille krav til bilforhandlere om at der skal vises kørekort inden man for lov at købe bilen. MEN - kørekortet kan være ugyldigt. Eksempelvis hvis en spritbillist snuppes og kørekortet er derhjemme, så har han stadig kørekortet rent fysisk, det er bare ugyldigt i politiets database. Skal bilforhandlerne så have adgang til politiets database og tjekke alle købere der????
Jeg tror nu de fleste bilforhandlere mest af alt er interesserede i at sælge biler, fremfor om personen har kørekort eller ej, af helt naturlige årsager.
Ingen forretningsdrivende er jo interesseret i at skade deres egen virksomhed,
Og hvordan skulle man lige kunne forhindre privatsalg? Der er masser af biler på fx dba.dk - og 1000 andre hjemmesider - også udenlands... Jeg har selv købt en mange gange og den private sælger spurgte mig altså ikke om kørekort....
Og hvad med biler som arves?... (ejer er død, så sønnen arver bla en bil, men han er tidligere dømt for spritkørsel og har ikke kørekort...?)
Endelig er der faktisk også spritbillister som kan eje en bil, og benytter privatchauffør. Han kører ikke selv bilen, dermed er det lovligt.
Og så bliver der vist også problemer med den generelle private ejendomsret.
Jo... det er dyrt at have bil i Danmark, men jeg er ikke automatisk spritbillist fordi jeg ejer en.
Endelig er der jo muligheden for at få et familiemedlem eller en ven til at stå på papiret som ejer.
Skal den lov gennemføres, så skal der godt nok mesterslanter til - flere en politikerne kan finde er jeg temmelig overbevist om...
tilføjet af

Politisk flertal for en umuliglov:

Nemlig, man kan jo blot gøre det over SKAT`data, de inddriver jo allerede ubetalte bøder, nogle vil nok brokke sig over denne måde at gøre det på, men de har så ikke rent mel i posen.
Jeg ved ikke om det også er SKAT der administrerer vægtafgifterne.
Man kan stadig få en ven eller et familiemedlem til at stå som ejer. Selvom man selv er bruger i praksis.
JEG ejer fx en bil, men det står ikke på nogen papirer. Jeg kører ikke i den selv, netop fordi jeg har et kørekort, men min ex-kæreste kører ærinder for mig i den, og hun har kørekort, men ikke råd til at købe bil selv.
Skulle det være ulovligt? Næppe...
Nu vi er ved love og regler vil jeg da også lige gerne framsætte en tanke særligt omkring 2-hjulet transport.
Cykel - ulovligt at have en bagpå medmindre cyklen er en tandem, et barn i et særligt sæde, eller i en cykeltrailer.
Knallert 30. Visse modeller er faktisk bygget til at transportere 2 personer, men i DK er det også ulovligt.
Knallert 45, Nu kræves der kørekort, og langt de fleste modeller på det danske marked er bygget til at kunne fragte 2 personer (man kan se det på om der er fabriksmonterede bagfodhvilere).
Motorcykel. Nok det farligste køretøj som er lovligt at benytte på danske veje. HER BLIVER DET LIGE PLUDSELIGT LOVLIGT AT SIDDE 2 PÅ?
Der er sgu et eller andet som ikke er ret logisk her. Hvis argumentet er at det er for farligt at sidde 2 på en 30 eller 45 knallert (som er bygget til netop det), så er det da mindst 100 gange farligere at sidde 2 på en motorcykel som i visse tilfælde kan komme over 300 km/t og dermed let smutte fra en evt patruljevogn...
Det er da omvendt lovgivning så man skulle tro det var løgn.
tilføjet af

Politisk flertal for en umuliglov:

Du skal inden du låner din bil eller motorcykel ud sikre dig at personen du låner ud til er i besiddelse af et kørekort.
Det samme skal bilforhandleren inden du feks får en prøvetur og biludlejeren.
Så er der selvfølgelig tilfælde hvor personen har et kørekort selvom det er på nippet til at blive inddraget men man kan ikke sikre sig imod alle tilfælde af svindel eller ond vilje.

Konfiskation af bilen er en udemærket løsning selvom der altid vil være tilfælde hvor nogen kommer i klemme fordi der er flere brugere af bilen.
Disse ting må kunne ordnes for det er da rimeligt vigtigt at holde flergangs spiritus sigtede bilister væk fra deres biler.
http://www.nordkysten.nu/?Id=15002
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.