17tilføjet af

Nye tog & nye skinner, contra bil !!!!!!

Helt ærligt hva´foregår der ?
Nye ic4 tog: pris = 5,5 milliarder (skulle være leveret for 5 år siden)
Nye skinner, stationer, perroner, signaler og så videre = 20 milliarder.
ialt 25,5 milliarder eller 25.000.000.000,00 hold da helt ferie mand..øøøøh, det er for vildt at opføre så stor en komedie eller sæbeopera...for skatteydernes surt betalte skat
ic3 togene kører da godt nok, befolkningen er glade for dem og skinnerne skal da bare vedligeholdes ligesom landevejene.
Så mit forslag er giv dsb 1 milliard til indkøb af nye ic3 tog og giv banestyrelsen 2 milliarder til vedligeholdelse.
Så er der 23,5 milliarder tilbage der passende kunne bruges til at fjerne statsafgiften på øko-biler, der drives af brint eller strøm......det er idioti at tro at det vil gavne samfundet at poste 25,5 milliard ind i noget så uvedkommende som togdrift.
(PS! de nye ic4 tog kører ikke på strøm men ildelugtende dieselolie)
Til politikerne, brug de penge på forsømte områder istedet for...hospitaler, syge, ældreboliger, alderdomshjem, politi og kærlig pleje, alt det andet har vi overhovedet ikke brug for.......hvem kan stoppe dette økonomiske vanvid af bevillinger til områder som togdrift.....der er faktisk kun 7% af befolkningen der anvender tog som transportmiddel....de resterende 93% kører bil...man bliver simpelthen fyret fra sit job hvis man kører med tog, ingen arbejdsgiver kan være tjent med en medarbejder der kommer for sent hver anden dag og hver siger at det er dsb der har skylden!!!!!!!!!!!
A tøws, de æ noe svinæri howsada, nu tjører mi futow lie omelet......😃😃😃😃😃
tilføjet af

Dit indlæg er en stor modsætning

Der er ca. 80mio DSB-rejser med tog i Danmark om året. I Kbh ville vejtrafikken bryde fuldkommen sammen hvis togdriften blev indstillet. Og det bliver den hvis der ikke investeres i jernbanen. For slet ikke at snakke om den godstrafik som er blevet omlagt fra godstog til lastbiler.
Der er ikke investeret i jernbanen i de sidste 40år og det er derfor at driften bliver uregelmæssig. Når spor, signaler og sveller er 40år gamle så bryder de sammen på et tidspunkt. Hvis der blev udført den nødvendige vedligeholdelse kunne regulariteten for togdrift være 95-100% - det er der ikke noget andet transportmiddel som kan præstere.
Vi skal have langt mere togtrafik i Danmark, vi er håbløs bagud med hensyn til at modernisere jernbanen. Højhastighedstog til Kbh-Odense-Århus-Aalbårg og Kbh-Hamburg og Kbh-Stokholm. Udbygning af S-togsnettet i kbh, bybaner i Århus mfl. og forøgelse af reginaltrafikken.
Derudover skal der arbejdes på europæisk plan om en godkorridor mellem Europa og Kina. Denne kan transportere gods langt hurtigere og billigere end containerskibe, hvilket kan give billigere vare i butikker.
Jernbane er noget af det bedste anlægsarbejde som landet kan foretage sig. Og det haster.
tilføjet af

Luftkasteller og varm luft for alle pengene

Den med en korridor mellem europa og kina, den var sjov...........
Hva med en fast forbindelse mellem Grenå & Anholt, det ka´vi da ligeså godt bruge pengene på, det er osse et tvivlsomt økonomisk projekt.
Alt jernbane skulle privatiseres, så ku´de få lov at smage deres egen medicin.
Måske ville deres fantasiprojekter herved blive lidt mere realistiske og i forbindelse med virkelighedens verden.
PS ! Hvad er et højhastighedstog !? Er det et tog der kører❓snik-snak-snak-snik-snak
Jeg tror at politikerne, forhåbentlig er kureret i meget meget lang tid, efter ic4 farcen jeg tror at toget er kørt...............😮
tilføjet af

Din viden

Jeg sukker og bærer over med dig.
tilføjet af

tog og busser

tog og busser er et godt befordringsmiddel hvor man har en større befolkning. det bør ikke betales af staten men af brugerene. det er næsten gratis at rejse med DSB i Hovedstadsområdet Et flexcard med allezoner koster 1225kr. for 30 dage.
Til sammenligning koster en lille bil 2000 -3000 at eje i måneden der til evt. forbrug af brændstof service, ikke at forglemme hvis den bliver dårlig og skal på værksted.Det er ikke unormalt at bruge 4-5000 Pr mdr. på transport. Hvorfor skal vi skatteyder så betale for at 7% af befolkningen kan få billige tog og bus biletter?
tilføjet af

Det handler om

at opretholde og udbygge mobiliteten i samfundet. Prisen som du evt. betaler ved at øge tilgængeligheden i samfundet kommer mange fold igen.
tilføjet af

mobiliteten hvor?

Øger man mobiliteten ved at have tog og busser til at køre i tyndt befolket områder af Dk eks. vestbanen den er nedslidt og bør renoveres for ca.100 mill. Der er ca 300 pasaserre der benytter banen, der er ingen godstransport på banen,Det er ca 20 000 pr. pasaser til renter, der til kommer driftsomkostninger så som diesel, løn og vedligehold på toget. Benyt tog, busser hvor man har befolkningen til det.
Hæv ejer afgiften på biler der hvor man har mulighed for at benytte den ekstreme billige og miljøvenlige offentlige transport. I visse dele af jylland er omkostningerne ved at opkræve penge for en tur med bussen større som indtægterne af billeterne 2,5 betalende pasasere pr.dag resten er elever til skoler,Hvor det offentlig betaler, der bør man droppe offentlig transport som vi kender den i dag, og erstatte den med en skolebus som alle kan benytte
tilføjet af

Hvem er du anonym?????

Du ser ud til at have en viden vi andre ikke har !
Hvad laver du til daglig udover at debattere med ukendte?
tilføjet af

Jeg har på intet

tidspunkt skrevet at der skal køre tog/bus 'hvert femte minut' mellem 2 landsbyer, men øget tilgængelighed mellem de større byer. Det skriver jeg i det første indlæg.
tilføjet af

Jeg sidder

i bestyrelsen for virksomheden Fogh og Co.
tilføjet af

Modsætninger

Dit indlæg også fuldt af modsætninger.
Meget rigtigt, men også noget sludder.
Århus har i forvejen noget de kalder nærbanen, på en god dag kan man se
4-5 personer i toget når det er kørt forbi Lystrup, hvorfor skal sådan noget udbygges?
Tog mellem Kina og Europa til containere.
Indrømmet jeg ved ikke meget om togdrift.
Men, jeg ved at hvis man lægger alle afgange fra alle rederier sammen, så har man noget der svarer til 2 afgange om dagen fra eksempelvis Hong-Kong og Shanghai mod Europa og vice versa.
Gennemsnits indtaget på disse skibe er oppe på omkring 8.000 containere nogle så højt
som 12.000 containerer. Det er immervæk noget af nogle tog der skal til.
Regningen for en 40" fods container mellem Asien og Rotterdam er vist for tiden 1.000 dollar pr "kasse", billigere end det, kan det vist ikke gøres.
tilføjet af

mobilitet

Nej men du ytre ønske om øget midler til jernbanen man må foranlediges til at tro at bane--dk bruger midlerne hvor behovet er størst.Behovet må åbenbart ikke være særligt stort i hovedstadsområdet, siden man overvejer sådan et projekt
tilføjet af

Iflg Deutsche Bahn

som i år kørte mellem Beijing og Hamburg, er godstoget hurtigere og billigere end skibstransport.
http://www.berlingske.dk/article/20080124/verden/801240361/
Blev der bygget en rigtig godslinje som var elektrificeret kunne togene køre med få minutters mellemrum uden udledning af drivhusgasser hvis strømmen kommer fra CO2 neutrale kraftværker. Lokomotivet kan trække massere af vogne med containere af gangen. Samtidig vil det give de gennemgående lande en bedre eksport/importvej for egne varer.
tilføjet af

Tja, der står så meget

Transit tiden er det vist svært at spå om med de stater
et sådant tog skal igennem.
Men, ok lad os antage at vi tager et "lille" containerskib med et latterligt lille indtagende på 6000 TEU=20 fod=6,08 meter
Det vil sige toget skal være 36,6 km langt for at rumme samme antal og her er ikke taget højde for afstanden mellem togvogne. Korrekt man kan stable dem i 2 lag, men det er vil tage noget tid før linjen er "uddybet" så så høje tog kan køre igennem.

Den CO2 neutrale vil jeg tillade mig at sætte❓tegn ved
Kina har en stor del (meget) gamle Kulkraftværker, de Russiske stater lige så hvis ikke de har Atomkraft a'la Tjernobyl.
Med de gennemkørte stater du nævner er den politiske uro, krig, grænsestridigheder en del af hverdagen noget der sagtens kunne gøre ende på transit tog. Og noget der gør dagens pirat uvæsen i Aden bugten til en ren udflugt for blå stue nede i børnehaven, til sammenligning.
Der er såvidt jeg ved stadig andre sporvidder i det tidligere USSR det vil sige at der skal omlades undervejs, hvilket selvfølgelig er gjort i "en ruf" for test toget, men vil det også ske når det bliver alvor?
Eller forestiller du helt utopisk at alle spor bliver lagt til Europæisk standard hele vejen?
Et moderne containerskib drives i dag af moderne maskiner med stor fokus på udledning et fokus der nok skal blive større, se bare Arnold i Californien.
Disse skibe sejles af 12-14 mand, hvor mange skal bruges for at holde togstammer kørende der afgår med minutters mellemrum?
Hvis alt dette skal blive til noget må man i hvert fald håbe det ikke bliver med de ansvarlige fra DSB og Bane Danmark involveret.
Men der er vel endnu nogle få og helt uprøvede tog fabrikanter ud over Ansaldo Breda der skal have chancen for at fucke noget op.
tilføjet af

Tak for hjælp til argumentation og fornuft

Jeg er enig med dig, ham der Mr anonym, er vist bidt af et "galt tog" ligesom børn der ælsker de røde brandbiler og glemmer i skønningen hvor pengene skal komme fra.
Vi skal seføli´ ha´ gode tog og skinner i Danmark, alt med måde og hver ting til sin tid.
Det økonomiske slowdown i verden giver afsmittende virkning på den slags, heldigvis for det. En dag får de forhåbentlig sat kasketten på de rigtige menneskers hoveder, der kan træffe beslutninger ud fra udbud og efterspørgsel.
Politikere er ikke fagfolk og derfor grundlæggende uvidende om hvad der egentlig foregår.🙂
tilføjet af

Du glemmer de

indledende forudsætninger, som er at det er en nykonstruktion som tager højde for det du nævner, og linjeføringen behøver kun at være fra A til B som fra havn til havn. En container er ca. 2-3meter i højden. Jeg vil kunne argumentere for at der sagtens kan stables 3 containere ovenpå hinanden og evt. 2 i bredden med nye godsvogne. Lad og sige at vognen er konstrueret til at rumme præcis 3 i længden svarer dette til 18 pr vogn. Et godstog vil sagtens kunne køre med 100 vogne, dvs ca. 1800 containere pr stamme ca. 2km lang.
tilføjet af

Uvidenhed og

mangel på nytænkning er grunden til at vi ikke bevæger os fremad.
tilføjet af

Nytænkning og sund fornuft.

Hvis vi tager udgangspunkt i min uvidenhed som du hentyder til, så lad mig
slå fast at jeg startede med at sige at jeg ikke var ekspert i togtrafik noget du øjensynligt er. Jeg påpeger bare visse ting som gør projektet til enormt.
A-B linjen skal stadig igennem politisk og økonomisk ustabile stater.
Transport handler 99% om pålidlighed, det nytter jo ikke at dine Kinesiske plast dimser
står på et sidespor i Kazakstan den 23 december når du gerne ville have haft dem under juletræet.
Hvilke byer skal vi så forbinde?
Den artikel du henviser til, tager udgangspunkt i Beijing.
Men det er jo ikke her den store industri er i Kina, det er omkring Shanghai og Guangshou. 2 byer der ligger med ca 2000 km afstand.
Hvad med Hong-Kong som handler en stor del af transit trafikken fra det øvrige asien, Filippinerne, Vietnam etc?
Hvor skal A og B så være, og hvem skal betale for dette storstilede projekt?
Som ved alt andet er der vel kun en vej regningen går og det er til forbrugeren/kunden.
Det er flot at DB siger de kan gøre det billigere end skibene, men det forudsætter vel at det hele er betalt?
Lad os antage at de kan flytte en 40" fra Beijing til Hamburg til det halve af dagens rate det er 500$ det vil tage en del år før dette storstilede projekt er betalt og det kan give overskud.

Man kan argumenterer for 3 i højden, men kig nu først på USA og Canada hvor store problemer de havde bare med at sætte 2 i højden
2 containere i bredden, ja det er ok i Kina, her tvangsforflytter man bare folk der er i vejen for en udbygning. Europæerer har det med at være "uvidende og snævertsynede" og lader sig ikke bare flytte af folk med store visioner.
Dit regnestykke forudsætter 3 containere i længden, det er ok hvis alle var 20", men hovedparten af containerer ind/ud af asien er 40" eller 45" så 3 på en togvogn ville kræve nogle lange vogne som igen ville kræve enorm radius for en hver ændring af spor retning, men det kan dine bekendte hos bane danmark regne for dig.
Det er OK at nytænke, men engang imellem må det også godt være fornuftigt.
Mht til banetransport over kortere afstande, så kig på Japan, de har et bane system der må få en "bane freak" som dig til at savle. Shinkanzen forbinder storbyerne problemfrit og mega præcist og hurtigt. Men de flytter altså stadig containere indenlands med skibe.
Hvorfor gør de mon det hvis bane er så godt?
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.