33tilføjet af

Mødet i Nikæa i 325

Det blev den store teolog Augustin (354 – 430), der mest overbevisende fik formuleret en treenighedslære. For det første gælder det, at Gud er én, siger han. Og denne ene Gud indeholder de tre personer. Eller sagt på anden måde: Fader, Søn og Helligånd er tre sider af den samme Gud.
Det kan ifølge Augustin ikke forstås med den menneskelige fornuft, og det kan ikke begrebsmæssigt forklares. Det kan kun forstås ved at vi griber til sammenligninger fra menneskelige forhold. Han sammenligner f.eks. med kærligheden. Kærligheden har således tre sider: 1) Den som elsker. 2) Det som elskes. 3) Selve kærligheden. ''
Se det her er et citat fra Kristendom.dk, og mage til vrøvl skal man godt nok lede længe efter.
Så jeg må gentage. Treenighedlæren er fup og svindel.

Ikke engang opfinderen af begrebet kan se logikken i det.
Tror i da virkelig at gud er så ulogisk, at nedfælde noget til mennesker de ikke har en hundespruts change for at forstå.
tilføjet af

Og ?

Hvorfor går du så meget op i, hvad kristne tror på - du kan da bare tro på vagttårnet, og så lade kristne tro på Bibelens Gud - hvad har du imod kristne, hvorfor må vi ikke tro på Bibelen ?
Eller er du i tvivl om du er blevet bedraget.. man skulle næsten tro det...
tilføjet af

Og ?

Hvorfor går du så meget op i, hvad kristne tror på - du kan da bare tro på vagttårnet, og så lade kristne tro på Bibelens Gud - hvad har du imod kristne, hvorfor må vi ikke tro på Bibelen ?
Eller er du i tvivl om du er blevet bedraget.. man skulle næsten tro det...

Ja så længe du bliver ved med at nedrakke folk der ikke deler dit syn på tingene, bliver jeg jo nok ved med at påpege, og bevise hvor forkert det er.
Men tro hvad du vil, men husk på at vil du diskutere din tro, ja så risikerer du at der er nogen der har en anden forklaring på tingene.
Lær og lev med det.
tilføjet af

Mødet i Nikæa i 325

[???]
bjarne
Det blev den store teolog Augustin (354 – 430), der mest overbevisende fik formuleret en treenighedslære. For det første gælder det, at Gud er én,
[/quote]
Der er to muligheder: Enten er det meningsløst det du skriver eller også er det bare Dumt!
Har man vist i en 1000± år
Hør, Israel! Herren vor Gud, Herren er én. (Kaldes Sh'ma)
*******
Det er Herren er én der er vigtigt, eftersom det udsagn i bund og grund er unødvendigt, da enhver Troende ved at der ikke fandtes/findes andre Guder.
Jeg har aldrig hørt om Augustins Trosbekendelse - Men jeg har hørt om
Den apostolske trosbekendelse, Den nikæno-konstantinopolitanske trosbekendelse og Den athanasianske trosbekendelse. Folkekirken bruger i dag: Augsburgske bekendelse.
Men det der siges er:
Hvad Faderen er, er sønnen, er Helligånden/Sandhedens ånd.
Ordet Treenighed blev først brugt af Theophilus af Antiokia † AD185± hvor hans ven Autolycus offentliggjorde en epistel fra Theophilus. (Nogle betragter Theophilus som værende et pseudonym brugt af dem der definerede Trinity)
Treenigheden's ”primusmotor” var Biskop Irenaeus (AD130→202) af Lugdunum (Lyon)
De implicerede var Irenaeus, Grækeren Athenagoras AD130-190 – Theophilus? AD?→†175↔185 – Clement AD150±→211/216 af Alexandria – Tertullian AD160→225
Det var Tertullian der fuldførte definitionen af det de andre diskuterede ved at tilføje Helligånden.
Den definition som bruges i dag af flere trossamfund blev i første omgang ikke forfattet men defineret af Origenes (Ὠριγένης) (185-254 e.Kr.) var en kirkefader, teolog, bibelfortolker og filosof fra det græsktalende Alexandria.


[quote][/quote]
[quote="Bjarne2411" post=2774009]Det blev den store teolog Augustin (354 – 430), der mest overbevisende fik formuleret en treenighedslære. For det første gælder det, at Gud er én, siger han. Og denne ene Gud indeholder de tre personer. Eller sagt på anden måde: Fader, Søn og Helligånd er tre sider af den samme Gud.
Det kan ifølge Augustin ikke forstås med den menneskelige fornuft, og det kan ikke begrebsmæssigt forklares. Det kan kun forstås ved at vi griber til sammenligninger fra menneskelige forhold. Han sammenligner f.eks. med kærligheden. Kærligheden har således tre sider: 1) Den som elsker. 2) Det som elskes. 3) Selve kærligheden. ''
Se det her er et citat fra Kristendom.dk, og mage til vrøvl skal man godt nok lede længe efter.
Så jeg må gentage. Treenighedlæren er fup og svindel.

Ikke engang opfinderen af begrebet kan se logikken i det.
Tror i da virkelig at gud er så ulogisk, at nedfælde noget til mennesker de ikke har en hundespruts change for at forstå.
tilføjet af

Næ, han formulerede ikke treenighedslæren

Augustin formulerede altså ikke treenighedslæren. Det gjorde oldkirken.
Augustins interesse i processen var, at kristendommen var på fremmarch, så han ville gerne sikre sig, at de kristne accepterede ham som kejseren de skulle betale skat til osv. Derfor samlede han diverse biskopper i den kristne kirke i et forsøg på at få dem til at formulere en fælles erklæring om, hvad kristendommen egentligt går ud på. Formuleringen blev så ophøjet til "lov" i den romerske version af kristendommen.
Det var et smart politisk træk af Augustin, fordi han på den måde fik samlet en masse kristne, som tilhængere af sig selv som kejser. Men han formulerede ikke nogetsomhelst i den forbindelse, og kunne dårligt være mere ligeglad med, hvad kirken nåede frem til, bare de blev enige om noget, så han kunne få samlet de kristne...
tilføjet af

Man kan ikke dele et Kristent syn på tingene

[!]
Med en der sværger til GB'gudens bog NWT/NVO - Indholdet af den er ikke af Kristen observans!
Så det er ikke at rakke ned det er at fortælle fakta.



[/quote]
[quote="Bjarne2411" post=2774025][quote="lyjse" post=2774011]Hvorfor går du så meget op i, hvad kristne tror på - du kan da bare tro på vagttårnet, og så lade kristne tro på Bibelens Gud - hvad har du imod kristne, hvorfor må vi ikke tro på Bibelen ?
Eller er du i tvivl om du er blevet bedraget.. man skulle næsten tro det...[/quote]
Ja så længe du bliver ved med at nedrakke folk der ikke deler dit syn på tingene, bliver jeg jo nok ved med at påpege, og bevise hvor forkert det er.
Men tro hvad du vil, men husk på at vil du diskutere din tro, ja så risikerer du at der er nogen der har en anden forklaring på tingene.
Lær og lev med det.
tilføjet af

Man kan ikke dele et Kristent syn på tingene

Du skal bare svare på om Gud kan bløde ihjel ?
Du har et problem Jalmar.
For du påstår gud "købte" menneskene med SIT EGET BLOD.
tilføjet af

Man kan ikke dele et Kristent syn på tingene

Når Gud blev kød kunne kødet naturligvis bløde ihjel. Det er simpel logik, SK...
tilføjet af

Man kan ikke dele et Kristent syn på tingene

Du skal bare svare på om Gud kan bløde ihjel ?
Du har et problem Jalmar.
For du påstår gud "købte" menneskene med SIT EGET BLOD.[/quote]
Du mener Bibelen har et problem..

v8 Filip sagde til ham: »Herre, vis os Faderen, og det er nok for os.«
v9 Jesus sagde til ham: »Så lang tid har jeg været hos jer, og du kender mig ikke, Filip?
Den, der har set mig, har set Faderen; hvordan kan du så sige: Vis os Faderen?
v10 Tror du ikke, at jeg er i Faderen, og Faderen er i mig?
De ord, jeg siger til jer, taler jeg ikke af mig selv; men Faderen, som bliver i mig, gør sine gerninger. Johs.14
Gud bor i Kristus, og Gud taler gennem Kristus.

Der var engang jehovas vidner troede på, at Jesus er Gud - Gud tog bolig i kødet, Jesus er Guds åbenbarelse.
Gud blev heller ikke "gennemstunget" det gjorde kødet !

JEHOVAS FØDDER ********** tekst udeladt
http://www.thestudiesinthescriptures.com/Pages/DanoNorwegian/Dano%20V4/Dano%20Vol%204%20Ch%2014.htm
[quote]Man paastaar i Almindelighed, at det vil blive hans kødelige Legemes Fødder, gennemstunget med Naglerne fra Golgatha ..
tilføjet af

Kan sand Ukristen bløde - Man kunne tvivle

[!]
Faktum 1)
Et menneske kan bløde
Faktum 2)
Jesus var et menneske
Faktum 3)
Ergo kan Jesus bløde
Faktum 4)
mens vi venter på, at vort salige håb skal opfyldes og
vor store Gud og frelser, Jesus Kristus, komme til syne i herlighed.
Faktum 5)
iflg. Faktum 1) + Faktum 2) + Faktum 3) + Faktum 4) er resultatet
vor store Gud og frelser, Jesus Kristus kunne bløde som menneske ...... !

Til ære for den tilstedeværende ignorance vil jeg lige gøre opmærksom på at der ikke står som et ...... !



[/quote]
[quote="sand kristen" post=2774111]Du skal bare svare på om Gud kan bløde ihjel ?
Du har et problem Jalmar.
For du påstår gud "købte" menneskene med SIT EGET BLOD.
tilføjet af

Kan sand Ukristen bløde - Man kunne tvivle

[!]
Faktum 1)
Et menneske kan bløde
Faktum 2)
Jesus var et menneske
Faktum 3)
Ergo kan Jesus bløde
Faktum 4)
mens vi venter på, at vort salige håb skal opfyldes og
vor store Gud og frelser, Jesus Kristus, komme til syne i herlighed.
Faktum 5)
iflg. Faktum 1) + Faktum 2) + Faktum 3) + Faktum 4) er resultatet
vor store Gud og frelser, Jesus Kristus kunne bløde som menneske ...... !

Til ære for den tilstedeværende ignorance vil jeg lige gøre opmærksom på at der ikke står som et ...... !

[quote][/quote]
[quote="sand kristen" post=2774111]Du skal bare svare på om Gud kan bløde ihjel ?
Du har et problem Jalmar.
For du påstår gud "købte" menneskene med SIT EGET BLOD.[/quote]


Du forsøger at få det til at se ud som om Gud kan bløde ihjel, men du vil ikke sige det lige ud. Fordi du ved den ikke er sandt.
Gud kan ikke dø.
Eller påstår du at Gud er dødelig? ja eller nej?
Jeg ved det er ideen med trenighedslæren at nedgøre Gud og gøre ham menneskelig. Så mennesker tror de kan blive lige med Gud.
Præster gøres til helgener og tilbedes. Blasfemi.
Andre af de overmåde kristne siger Gud forlod Jesus da han døde.
Så det var mennesket Jesus der blødte og døde på Golgata. Hvilket er korrekt.
Det betyder du, for jeg ved ikke hvilken gang, har forsøgt at pådutte alle der måtte tro på det afsindige vrøvl du altid kommer med, at Gud købte menneskene med sit eget blod, men i realiteten var Gud skilt fra Jesus så det var Jesus blod der frelste, sådan som der står i biblen.
Endnu en gang har du forsøgte at manipulere, men fejlede.
Hvor er det dog ynkeligt.
Ps. Gud er ånd og ikke et menneske.
Korrekt ja eller nej.
tilføjet af

Kan sand Ukristen bløde - Man kunne tvivle

Jeg ved det er ideen med trenighedslæren at nedgøre Gud og gøre ham menneskelig. Så mennesker tror de kan blive lige med Gud.

Øh, nej, det er ikke formålet med treenighedslæren. Formålet med treenighedslæren er at opsummere, hvad Bibelen åbenbarer om Gud. Heriblandt, at vor Herre og Gud, Jesus Kristus, blev menneske, led og døde, men genopstod som både Gud og menneske.
tilføjet af

Kan sand Ukristen bløde - Man kunne tvivle

Jalmar holder sig til Bibelen - hvis du gjorde det samme, ville du ikke spørge så dumt !
I stedet for, at kæmpe imod Guds Ord, skulle du smide dine vagttårnsbriller, og tage imod Guds Ord !
tilføjet af

Kan sand Ukristen bløde - Man kunne tvivle

Jalmar holder sig til Bibelen - hvis du gjorde det samme, ville du ikke spørge så dumt !
I stedet for, at kæmpe imod Guds Ord, skulle du smide dine vagttårnsbriller, og tage imod Guds Ord !


Kan Gud dø ?
tilføjet af

Kan sand Ukristen bløde - Man kunne tvivle

Nej, naturligvis kan Gud ikke dø. Har du set nogen påstå, at Gud er død? Altså, udover Nietzsche?
tilføjet af

Man kan ikke dele et Kristent syn på tingene

[!]
Med en der sværger til GB'gudens bog NWT/NVO - Indholdet af den er ikke af Kristen observans!
Så det er ikke at rakke ned det er at fortælle fakta.



[quote][/quote]
[quote="Bjarne2411" post=2774025][quote="lyjse" post=2774011]Hvorfor går du så meget op i, hvad kristne tror på - du kan da bare tro på vagttårnet, og så lade kristne tro på Bibelens Gud - hvad har du imod kristne, hvorfor må vi ikke tro på Bibelen ?
Eller er du i tvivl om du er blevet bedraget.. man skulle næsten tro det...[/quote]
Ja så længe du bliver ved med at nedrakke folk der ikke deler dit syn på tingene, bliver jeg jo nok ved med at påpege, og bevise hvor forkert det er.
Men tro hvad du vil, men husk på at vil du diskutere din tro, ja så risikerer du at der er nogen der har en anden forklaring på tingene.
Lær og lev med det.[/quote]

Hvem eller hvad er den GB Gud, du altid henviser til.
Kan du vise et skriftsted der nævner den Gud.
tilføjet af

Mødet i Nikæa i 325

[???]
[quote]bjarne
Det blev den store teolog Augustin (354 – 430), der mest overbevisende fik formuleret en treenighedslære. For det første gælder det, at Gud er én,
[/quote]
Der er to muligheder: Enten er det meningsløst det du skriver eller også er det bare Dumt!
Har man vist i en 1000± år
Hør, Israel! Herren vor Gud, Herren er én. (Kaldes Sh'ma)
*******
Det er Herren er én der er vigtigt, eftersom det udsagn i bund og grund er unødvendigt, da enhver Troende ved at der ikke fandtes/findes andre Guder.
Jeg har aldrig hørt om Augustins Trosbekendelse - Men jeg har hørt om
Den apostolske trosbekendelse, Den nikæno-konstantinopolitanske trosbekendelse og Den athanasianske trosbekendelse. Folkekirken bruger i dag: Augsburgske bekendelse.
Men det der siges er:
Hvad Faderen er, er sønnen, er Helligånden/Sandhedens ånd.
Ordet Treenighed blev først brugt af Theophilus af Antiokia † AD185± hvor hans ven Autolycus offentliggjorde en epistel fra Theophilus. (Nogle betragter Theophilus som værende et pseudonym brugt af dem der definerede Trinity)
Treenigheden's ”primusmotor” var Biskop Irenaeus (AD130→202) af Lugdunum (Lyon)
De implicerede var Irenaeus, Grækeren Athenagoras AD130-190 – Theophilus? AD?→†175↔185 – Clement AD150±→211/216 af Alexandria – Tertullian AD160→225
Det var Tertullian der fuldførte definitionen af det de andre diskuterede ved at tilføje Helligånden.
Den definition som bruges i dag af flere trossamfund blev i første omgang ikke forfattet men defineret af Origenes (Ὠριγένης) (185-254 e.Kr.) var en kirkefader, teolog, bibelfortolker og filosof fra det græsktalende Alexandria.


[quote][/quote]
[quote="Bjarne2411" post=2774009]Det blev den store teolog Augustin (354 – 430), der mest overbevisende fik formuleret en treenighedslære. For det første gælder det, at Gud er én, siger han. Og denne ene Gud indeholder de tre personer. Eller sagt på anden måde: Fader, Søn og Helligånd er tre sider af den samme Gud.
Det kan ifølge Augustin ikke forstås med den menneskelige fornuft, og det kan ikke begrebsmæssigt forklares. Det kan kun forstås ved at vi griber til sammenligninger fra menneskelige forhold. Han sammenligner f.eks. med kærligheden. Kærligheden har således tre sider: 1) Den som elsker. 2) Det som elskes. 3) Selve kærligheden. ''
Se det her er et citat fra Kristendom.dk, og mage til vrøvl skal man godt nok lede længe efter.
Så jeg må gentage. Treenighedlæren er fup og svindel.

Ikke engang opfinderen af begrebet kan se logikken i det.
Tror i da virkelig at gud er så ulogisk, at nedfælde noget til mennesker de ikke har en hundespruts change for at forstå.[/quote]

Hvis du mener det er så dumt, vil jeg lige minde dig om at jeg blot citerede dine trosfælders hjemmeside.
Om de er så dumme som du hentyder, kan jeg jo ikke vide.
Men det ser da ud til at de ved noget om det de skriver om.
Det samme kan man bestemt ikke sige om dine skriblerier.
tilføjet af

Næ, han formulerede ikke treenighedslæren

Augustin formulerede altså ikke treenighedslæren. Det gjorde oldkirken.
Augustins interesse i processen var, at kristendommen var på fremmarch, så han ville gerne sikre sig, at de kristne accepterede ham som kejseren de skulle betale skat til osv. Derfor samlede han diverse biskopper i den kristne kirke i et forsøg på at få dem til at formulere en fælles erklæring om, hvad kristendommen egentligt går ud på. Formuleringen blev så ophøjet til "lov" i den romerske version af kristendommen.
Det var et smart politisk træk af Augustin, fordi han på den måde fik samlet en masse kristne, som tilhængere af sig selv som kejser. Men han formulerede ikke nogetsomhelst i den forbindelse, og kunne dårligt være mere ligeglad med, hvad kirken nåede frem til, bare de blev enige om noget, så han kunne få samlet de kristne...

Det er da muligt for at det var årsagen, men det gør jo ikke sagen bedre.
Treenighedslæren er og bliver en stor løgn.
tilføjet af

Næ, han formulerede ikke treenighedslæren

Jeg finder treenighedslæren i fuldstændig overensstemmelse med Bibelen.
tilføjet af

Næ, han formulerede ikke treenighedslæren

Jeg finder treenighedslæren i fuldstændig overensstemmelse med Bibelen.

Ja det er da gået op for mig, undrer mig blot over at selv de stærkeste beviser ikke kan finde vej gennem jeres blokeringer, eller gøre det mindste indtryk.
tilføjet af

Mødet i Nikæa i 325

Det fremgår ikke af dit indlæg om citatet stammer fra en artikel, et læserbrev, et debatindlæg eller noget helt fjerde.
Jeg vil gerne have et direkte link til kilden, hvorfra du har dit citat.
Bjarne2411 skrev:
Se det her er et citat fra Kristendom.dk, og mage til vrøvl skal man godt nok lede længe efter.[/quote]


[quote="Bjarne2411" post=2774009]Det blev den store teolog Augustin (354 – 430), der mest overbevisende fik formuleret en treenighedslære. For det første gælder det, at Gud er én, siger han. Og denne ene Gud indeholder de tre personer. Eller sagt på anden måde: Fader, Søn og Helligånd er tre sider af den samme Gud.
Det kan ifølge Augustin ikke forstås med den menneskelige fornuft, og det kan ikke begrebsmæssigt forklares. Det kan kun forstås ved at vi griber til sammenligninger fra menneskelige forhold. Han sammenligner f.eks. med kærligheden. Kærligheden har således tre sider: 1) Den som elsker. 2) Det som elskes. 3) Selve kærligheden. ''
Se det her er et citat fra Kristendom.dk, og mage til vrøvl skal man godt nok lede længe efter.
Så jeg må gentage. Treenighedlæren er fup og svindel.

Ikke engang opfinderen af begrebet kan se logikken i det.
Tror i da virkelig at gud er så ulogisk, at nedfælde noget til mennesker de ikke har en hundespruts change for at forstå.
tilføjet af

Næ, han formulerede ikke treenighedslæren

Det er jo det de gør. Dagligt viser vi jer Bibelens ord, men I vil ikke lytte.
tilføjet af

Kan sand Ukristen bløde - Man kunne tvivle

Nej, naturligvis kan Gud ikke dø. Har du set nogen påstå, at Gud er død? Altså, udover Nietzsche?


Nej, det kan ikke komme i tanker om, men det er heller ikke spørgsmålet.
Jalmar skriver:
Apostlenes Gern. 20:28
Tag vare på jer selv og på hele hjorden; i den har Helligånden sat jer som tilsynsmænd, for at I kan være hyrder for Guds kirke, som han har vundet sig med sit eget blod.
Man skal ikke være profet for at forstå Jalmar mener det var Guds blod på jeres Kors på Golgata der "købte" Altså var det Gud der udgød sit blod til døden.
(vundet skriver Jalmar - vundet er misvisende)
Kolossenserne:
— ved at stifte fred ved blodet på marterpælen -
Den der udgød blodet på marterpælen (korset) døde som bekendt, eller skal vi også slås om det.
Dermed er det logisk at det var Gud der døde, hvis han brugte sit blod på Golgata.
Det er indlysende, Hvis man skal tro på Jalmar.
Dermed kan Jalmars indlæg kun forstås at Gud døde.
Læg mærke til Jalmar godt er klar over han har kvajet sig, ellers kunne han bare svare uden alt det udenomssnak. Nu forsøger han som sædvanlig med sine kringlede bortforklaringer om alt muligt i-relevant nonsens.
......Kom dog til sagen mand.....
Så var det Guds blod der købte, ved Gud døde, eller var det Jesus ?
Det kan ikke være Gud, da Gud ikke kan dø. Det siger du selv, og modsiger dermed Jalmar.

Nu ved vi at der slet ikke står "med sit eget blod" men "med sin egen"
Som forklaret kan det betyde der mangler ordene "med sin egen søns blod"
Og så er det hele ligetil.
Det var Jesus der døde - enig ?
Gud kan ikke dø - enig ?
Hvis Gud ikke kan dø, var det ikke Guds blod - enig ?
Gud er ånd, og indeholder slet ikke menneskeligt blod der pumpes rundt i blodårer - enig ?
Eller har ønskefe´en fortalt dig noget andet ?
tilføjet af

Kan sand Ukristen bløde - Man kunne tvivle

Det argument om, at der ikke står "blod" i teksten svækkes altså betydeligt af, at der i teksten står αἵματος som betyder blod. Det giver to muligheder for en korrekt oversættelse.
Købte med sin egens blod
eller
Købte med sit eget blod
De to ser forskellige ud på dansk, men på hebraisk og græsk betyder de det samme. Ens afkoms blod er bogstaveligt ens eget blod. Det er forøvrigt logikken bag følgende passus:
Men kød med liv i, med blod i, må I ikke spise. Og jeres eget blod vil jeg kræve hævn for; af ethvert dyr vil jeg kræve hævn for det, og af ethvert menneske vil jeg kræve hævn for et menneskes liv.
Den, der udgyder menneskets blod,
skal få sit blod udgydt af mennesker.
For i sit billede
skabte Gud mennesket.

At tage et menneskes blod er at tage Guds blod, så Gud forlanger hævn...
tilføjet af

Mødet i Nikæa i 325

Ja det kan jeg ikke huske nu, dog mener jeg det var en artikel
tilføjet af

Man kan ikke dele et Kristent syn på tingene

Hvem eller hvad er den GB Gud, du altid henviser til.
Kan du vise et skriftsted der nævner den Gud.


Et yderst fornuftigt spørgsmål du stiller Jalmar.
Du forventer vel ikke et svar, for det får du garanteret ikke.
Det Jalmar skriver er nemlig noget nonsens. Der findes ikke nogen GB gud. Det er noget Jalmar har opfundet (menneskebud kalder Jesus den slags falsknerier)
Ligesom alle de opfindelser om GB mellemmand, og GB dit og GB dat.
Nærmest skrevet i en form for forstokket arrigskab.
En ting er med stats og bankgaranti. Jalmar vil IKKE gøre rede for det og dokumentere det.
VEL JALMAR ?
Jalmars dagsorden er ikke at viderebringe sandhed om Guds ord i biblen. Han er bedøvende ligeglad med det. Derfor vil han da heller ikke svare, når man påviser
hvad det er der virkeligt står i biblen. Er det helt ligetil og klart Jalmar manipulerer, svarer han ofte slet ikke. Det er set mange gange.
Jalmar har noget helt andet på hjerte. For det første at svine Jehovas vidner til med sine hjemmelavede "sandheder" om Jehovas vidner.
Dertil bruger han at hægte sig på andre debattører der er modstandere af Jehovas vidner.
Kommer han ud for en debattør der er imod Jehovas vidner, men går imod det Jalmar skriver, bliver han gerne meget tavs.
Eller hvis han er i hopla, kommer der nogen goddaw mand økseskaft svar.
Uden mål og med.
Spørg ham om HANS, altså Jalmars mening, om han mener der findes et arkæologisk bevis for Jesus blev korsfæstet. Så skal du bare se.
Ødde bødde.
tilføjet af

Mødet i Nikæa i 325

Ja det kan jeg ikke huske nu, dog mener jeg det var en artikel[/quote]
Du kan ikke huske, hvad du citerede fra i formiddags(for 11 timer siden)? 😮
Så håber jeg ikke at du citerede fra hukommelsen, for den driller dig en del.

Hvis du sikrer dig, at du citerer korrekt - og angiver kilde (med direkte link) eller skriftsted - så undgår du ufrivillige jokes som nedenstående eksempel:
[quote="Bjarne2411" post=2772639]Der står da flere steder i bibelen, at man skal helligøren hans navn.
😉
tilføjet af

Man kan ikke dele et Kristent syn på tingene

[quote="Bjarne2411" post=2774194]Hvem eller hvad er den GB Gud, du altid henviser til.
Kan du vise et skriftsted der nævner den Gud.[/quote]

Et yderst fornuftigt spørgsmål du stiller Jalmar.
Du forventer vel ikke et svar, for det får du garanteret ikke.
Det Jalmar skriver er nemlig noget nonsens. Der findes ikke nogen GB gud. Det er noget Jalmar har opfundet (menneskebud kalder Jesus den slags falsknerier)
Ligesom alle de opfindelser om GB mellemmand, og GB dit og GB dat.
Nærmest skrevet i en form for forstokket arrigskab.
En ting er med stats og bankgaranti. Jalmar vil IKKE gøre rede for det og dokumentere det.
VEL JALMAR ?
Jalmars dagsorden er ikke at viderebringe sandhed om Guds ord i biblen. Han er bedøvende ligeglad med det. Derfor vil han da heller ikke svare, når man påviser
hvad det er der virkeligt står i biblen. Er det helt ligetil og klart Jalmar manipulerer, svarer han ofte slet ikke. Det er set mange gange.
Jalmar har noget helt andet på hjerte. For det første at svine Jehovas vidner til med sine hjemmelavede "sandheder" om Jehovas vidner.
Dertil bruger han at hægte sig på andre debattører der er modstandere af Jehovas vidner.
Kommer han ud for en debattør der er imod Jehovas vidner, men går imod det Jalmar skriver, bliver han gerne meget tavs.
Eller hvis han er i hopla, kommer der nogen goddaw mand økseskaft svar.
Uden mål og med.
Spørg ham om HANS, altså Jalmars mening, om han mener der findes et arkæologisk bevis for Jesus blev korsfæstet. Så skal du bare se.
Ødde bødde.

Du har som sædvanlig helt ret.
Fra Jalmar selvklog kan man ikke forvente nogen brugbar svar.
Men det er træls at høre på alt det GB ævl han ustandseligt kommer med.
Og så er det jo godt at han er så nem at gøre tavs, man skal blot stille manden et simpelt spørgsmål.l
tilføjet af

Mødet i Nikæa i 325

Ja det kan jeg ikke huske nu, dog mener jeg det var en artikel

Hvis du lægger et direkte link sammen med dit citat, så har man muligheden for at se citatet i sin sammenhæng.
http://www.kristendom.dk/artikel/341945:Indfoering--Saadan-blev-treenighedslaeren-til
Sådan 😉
tilføjet af

Mødet i Nikæa i 325

Ganske udmærket artikel 🙂
tilføjet af

Mødet i Nikæa i 325

Tak, det er noteret.
tilføjet af

Man kan ikke dele et Kristent syn på tingene

[quote="Bjarne2411" post=2774194]Hvem eller hvad er den GB Gud, du altid henviser til.
Kan du vise et skriftsted der nævner den Gud.[/quote]

Et yderst fornuftigt spørgsmål du stiller Jalmar.
Du forventer vel ikke et svar, for det får du garanteret ikke.


SK mener det er et fornuftigt spørgsmål, som Bjarne stiller!!!!
Bjarne spørger efter et skriftsted, der nævner GB-guden!!!!!!

Nej, GB-guden er ikke bibelsk; men vi kan læse om GB-guden i Vagttårnet.

http://wol.jw.org/da/wol/d/r9/lp-d/2010685
citat:
"I denne endens tid har Jesus Kristus betroet „alt hvad han ejer“ — alle Rigets jordiske interesser — til sin „trofaste og kloge træl“ og dens styrende råd, som består af en gruppe salvede kristne mænd. (Matt. 24:45-47) De salvede og deres medarbejdere, de „andre får“, forstår og anerkender at de ved at følge Det Styrende Råd i vor tid i realiteten følger deres fører og leder, Jesus Kristus."
citat slut

http://wol.jw.org/da/wol/d/r9/lp-d/2010924
citat:
"At adlyde Gud vil desuden sige at s. 20man villigt underordner sig den ordning han har sørget for, den kristne menighed og dens udnævnte ældste, der omtales som „gaver i form af mennesker“. — Ef. 4:8.
19 Blandt disse „gaver i form af mennesker“ er medlemmerne af Det Styrende Råd, som repræsenterer hele den kristne menighed. (Apg. 15:2, 6) Ja, i virkeligheden er selve vores indstilling til Kristi åndelige brødre afgørende for hvilken dom vi vil få under den kommende store trængsel. (Matt. 25:34-40) En måde hvorpå vi kan opnå Guds velsignelse, er altså ved loyalt at støtte Guds salvede."
citat slut
tilføjet af

Man kan ikke dele et Kristent syn på tingene

[quote="sand kristen" post=2774233][quote="Bjarne2411" post=2774194]Hvem eller hvad er den GB Gud, du altid henviser til.
Kan du vise et skriftsted der nævner den Gud.[/quote]

Et yderst fornuftigt spørgsmål du stiller Jalmar.
Du forventer vel ikke et svar, for det får du garanteret ikke.
[/quote]

SK mener det er et fornuftigt spørgsmål, som Bjarne stiller!!!!
Bjarne spørger efter et skriftsted, der nævner GB-guden!!!!!!

Nej, GB-guden er ikke bibelsk; men vi kan læse om GB-guden i Vagttårnet.

http://wol.jw.org/da/wol/d/r9/lp-d/2010685
citat:
"I denne endens tid har Jesus Kristus betroet „alt hvad han ejer“ — alle Rigets jordiske interesser — til sin „trofaste og kloge træl“ og dens styrende råd, som består af en gruppe salvede kristne mænd. (Matt. 24:45-47) De salvede og deres medarbejdere, de „andre får“, forstår og anerkender at de ved at følge Det Styrende Råd i vor tid i realiteten følger deres fører og leder, Jesus Kristus."
citat slut

http://wol.jw.org/da/wol/d/r9/lp-d/2010924
citat:
"At adlyde Gud vil desuden sige at s. 20man villigt underordner sig den ordning han har sørget for, den kristne menighed og dens udnævnte ældste, der omtales som „gaver i form af mennesker“. — Ef. 4:8.
19 Blandt disse „gaver i form af mennesker“ er medlemmerne af Det Styrende Råd, som repræsenterer hele den kristne menighed. (Apg. 15:2, 6) Ja, i virkeligheden er selve vores indstilling til Kristi åndelige brødre afgørende for hvilken dom vi vil få under den kommende store trængsel. (Matt. 25:34-40) En måde hvorpå vi kan opnå Guds velsignelse, er altså ved loyalt at støtte Guds salvede."
citat slut

Jeg kan nu ikke se at der er nævnt nogen Gud ved det navn GB.
Kan du ikke finde det til mig, eller er du bare fuld af løgn, og har opdigtet det hele.
Syntes du egentligt ikke at du skylder de mennesker en undskyldning, når du ha løget dem sådan noget på.
tilføjet af

Mødet i Nikæa i 325 - Hvilke Trosfæller ?

[???]



[/quote]
[quote="Bjarne2411" post=2774197][quote="jalmar" post=2774037][???]
[quote]bjarne
Det blev den store teolog Augustin (354 – 430), der mest overbevisende fik formuleret en treenighedslære. For det første gælder det, at Gud er én,
[/quote]
Der er to muligheder: Enten er det meningsløst det du skriver eller også er det bare Dumt!
Har man vist i en 1000± år
Hør, Israel! Herren vor Gud, Herren er én. (Kaldes Sh'ma)
*******
Det er Herren er én der er vigtigt, eftersom det udsagn i bund og grund er unødvendigt, da enhver Troende ved at der ikke fandtes/findes andre Guder.
Jeg har aldrig hørt om Augustins Trosbekendelse - Men jeg har hørt om
Den apostolske trosbekendelse, Den nikæno-konstantinopolitanske trosbekendelse og Den athanasianske trosbekendelse. Folkekirken bruger i dag: Augsburgske bekendelse.
Men det der siges er:
Hvad Faderen er, er sønnen, er Helligånden/Sandhedens ånd.
Ordet Treenighed blev først brugt af Theophilus af Antiokia † AD185± hvor hans ven Autolycus offentliggjorde en epistel fra Theophilus. (Nogle betragter Theophilus som værende et pseudonym brugt af dem der definerede Trinity)
Treenigheden's ”primusmotor” var Biskop Irenaeus (AD130→202) af Lugdunum (Lyon)
De implicerede var Irenaeus, Grækeren Athenagoras AD130-190 – Theophilus? AD?→†175↔185 – Clement AD150±→211/216 af Alexandria – Tertullian AD160→225
Det var Tertullian der fuldførte definitionen af det de andre diskuterede ved at tilføje Helligånden.
Den definition som bruges i dag af flere trossamfund blev i første omgang ikke forfattet men defineret af Origenes (Ὠριγένης) (185-254 e.Kr.) var en kirkefader, teolog, bibelfortolker og filosof fra det græsktalende Alexandria.


[quote][/quote]
[quote="Bjarne2411" post=2774009]Det blev den store teolog Augustin (354 – 430), der mest overbevisende fik formuleret en treenighedslære. For det første gælder det, at Gud er én, siger han. Og denne ene Gud indeholder de tre personer. Eller sagt på anden måde: Fader, Søn og Helligånd er tre sider af den samme Gud.
Det kan ifølge Augustin ikke forstås med den menneskelige fornuft, og det kan ikke begrebsmæssigt forklares. Det kan kun forstås ved at vi griber til sammenligninger fra menneskelige forhold. Han sammenligner f.eks. med kærligheden. Kærligheden har således tre sider: 1) Den som elsker. 2) Det som elskes. 3) Selve kærligheden. ''
Se det her er et citat fra Kristendom.dk, og mage til vrøvl skal man godt nok lede længe efter.
Så jeg må gentage. Treenighedlæren er fup og svindel.

Ikke engang opfinderen af begrebet kan se logikken i det.
Tror i da virkelig at gud er så ulogisk, at nedfælde noget til mennesker de ikke har en hundespruts change for at forstå.[/quote][/quote]
Hvis du mener det er så dumt, vil jeg lige minde dig om at jeg blot citerede dine trosfælders hjemmeside.
Om de er så dumme som du hentyder, kan jeg jo ikke vide.
Men det ser da ud til at de ved noget om det de skriver om.
Det samme kan man bestemt ikke sige om dine skriblerier.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.