Motivet er en genial kunstner - ANMELDELSE

208 sider, 350 kr
Forlag: Forlaget Per Kofod
Tilrettelæggelse: John Ovesen
ISBN 978-87-924-9439-9
Udkommer 3. februar 2012
[sol] [sol] [sol] [sol] [sol] [sol] ud af seks sole
Naturen & Lyset, hvis tekst Anita Houvenaeghel mestendels selv har skrevet, fortæller om hendes liv og arbejde fra opvæksten i fattige kår i Vanløse til udviklingen hen imod den åbne kunst, inspireret af naturen og lyset. Bogen har udover Anita Houvenaeghels beskrivelse af sit livsforløb texter af Niels Brunse, Karsten Nissen, Troels Laursen og Torben Weirup.

Billedkunstner Anita Houvenaeghel har i de senere år nyfortolket 10 kirker på Fyn og i Jylland og er igang med den elvte. Og bogen havner nærmest modvilligt i hendes kirkeudsmykning som fylder bogens anden halvdel, og dermed synes det vigtigste center i bogen. Men for at nå derhen skal vi først høre hende selv fortælle om sit liv og sit arbejde. Og det er fantastisk!
Hun kommer ud af små kår i Vanløse med alskens problemer, som vi ikke behøver nævne her. Hun forekommer at være et enkelt, ja næsten naivt simpelt menneske, der ofte havner i vanskelige situationer. Og hendes vigtigste egenskab synes altid at være hendes malerkunst. Hendes billeder er fremragende i deres åbne og modige angreb på farver, former og motiver. Som om hun slet ikke hører hjemme i den danske flade bliv-ved-din-læst-scene. Der er en kraft og sejhed i hendes teknik og synsfelt som knuser al konkurrence. Særligt den midterste periode hvor hun inspireres af Norsk natur bliver hendes malerier grænseoverskridende kraftfulde. Hendes blå strøg af fjeld og fos strømmer uimodståeligt.
Men næsten endnu mere sønderskærende er hendes selvbiografiske tekst. Hun skriver som en forfatter, en digter, selvom hendes primære udtryksmiddel er penslen. Uden nogen teoretiske eller intellektuelle overbygninger bomber hun sig ind i beskrivelser og sansninger der kun er store kunstnere forundt.
I anden halvdel hvor forfatter Niels Brunse, biskop Karsten Nissen, sognepræst Troels Laursen og kunstanmelder Torben Weirup fører pennen, bliver stoffet og sproget spinkelt, tørt og livløst. Kirkeudsmykningerne er gode og stærke - men der mangler den frihed og galskab som præger hendes før-kirke-periode.
Ganske vidunderligt af Forlaget Per Kofod at have sat en så smuk og illustrerende bog sammen. Anita Houvenaeghel sejrer over alt og alle som forsøger at hæve røsten.