11tilføjet af

mc-dæktryk

Jeg har en lille mc og har lagt mærke til at hvis mit dæktryk er som foreskrevet i manualen, føles den "svære" at styre, samt den føles tung foran
Derfor har jeg overvejet, læs OVERVEJET at øge dæktrykket, hvor meget ved jeg dog ikke endnu.
Hvor ved fabrikanten at det foreskrevet dæktryk passer til personen´s vægt????
tilføjet af

det prøvede jeg også

på min Suzuki Og dækket sprang ude på motorvejen
tilføjet af

Læs

På dækket hvor mange psi der skal i svare de til manualen, hvis der overhovdet står noget på dækket.
tilføjet af

så har du

så har du godt nok overpumpet dækket..
tilføjet af

vil tro ca

2,5bar bag og 2,25 for nogle køre med 30psi både for og bag hvilket er 2,1 bar
tilføjet af

Kig lige her...

tilføjet af

Glemte lige....

På dækket bør der stå en angivelse af tryk, psi eller Bar.
Det er en max-værdi som du ike skal overskride.
Du kan også overveje at skifte til en anden type dæk, da det betyder helt utroligt meget om du kører med den optimale type til netop dine forhold
tilføjet af

ok.

ok det vil jeg lige kigge på, thnx
tilføjet af

Som alle de andre...

- vil jeg godt benytte chancen for at anbefale dig at benytte det korrekte dæktryk frem for et højere, uanset hvor meget 'bedre' det umiddelbart føles.
Grunden til at din maskine måske føles mere 'levende' og styrevillig med det højere dæktryk er, at maskinen 'står oven på et rundt dæk' (set i tværsnit.) Med det højere tryk får dækket en mindre anlægsflade mod vejbanen - og da et motorcykeldæks anlægsflade i forvejen ikke ret stor, er det særdeles farligt at gøre den endnu mindre ved at overpumpe dækket.
I praksis er den overdrevne styrevillighed altså i virkeligheden et signal om, at din maskine har et væsentligt ringere vejgreb og at dækket derfor vil slippe vejen MEGET før et korrekt fyldt dæk vil gøre - f.eks. i et sving og/eller ved kølig/fugtigt vejbane hvor du skal bruge anlægsfladen og regner med at den er der.
/claus
tilføjet af

ved det..

Ja jeg har bare lagt mærke til at forhjulet også SER fladt ud iforhold til bagdækket, det skulle jo være omvendt da der er mere vægt på baghjulet
Jeg ved godt det er skidefarligt at ændre det, jeg vil dog også lige tjekke ud hvad der står på dækket, også bruge min sunde fornuft
tilføjet af

Ved ikke

om jeg har en lille eller stor men den vejer 220kg tør, på mit fordæk står der 2,0 men har alle dage kørt med 2,2 og den kører som en drøm. men ok pas rigtig godt på hvad du gør og mærk godt efter, good luck
tilføjet af

angående dæktryk

Fabrikken kan heller vide din vægt så det lyder da ikke helt tosset af putte lidt ekstra luft hvis den er tung er dreje.
Men check lige at det ikke er styrlejerne som den er galt med. Med forhjulet løftet fra jorden skal man kunne dreje styret fra side til siden uden besvær.
I de scooterner manualer jeg har læst syns jeg at have læst at dæktrykket er for en person på 70kg og dæktrykket i baghjulet skal øges hvis man sidder 2 personer da største delen af vægten er på baghjulet.
Måler du dæktrykket når dækket er koldt ?
Prøv at bruge en anden dæktryks måler så du kan udelukke fejl på din måler.
Men bare du ved at jo højere dæktryk jo mindre kontakt har du med vejen. Så det øger nok chance for at vælte i et sving lidt.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.