11tilføjet af

Mao ville være 120 år

http://politiken.dk/poltv/nyheder/udland/ECE2168596/kina-fejrer-maos-120-aars-foedselsdag/
Skal han hyldes for sine folkedrab?
Ja : Enhedslisten.
Nej : Mig.
Ved ikke: Anklageren.
tilføjet af

Det skal nok markeres i Socialdemokratiet

med øl og snaps og musik af Hansi Hinterseer.
tilføjet af

Spørg kineserne

Dumt spørgsmål på et kværulantisk debatforum.
Folkedrab og folkedrab? Nu har kineserne aldrig holdt sig tilbage for myrderier. Så jeg er tværtimod lidt imponeret over at styret har hindret 1,3 milliarder blodtørstige kinesere i at fare i struben på hinanden.
Men du burde stile spørgsmålet til 1,3 milliarder kinesere. Om de kunne tænke sig tiden rullet tilbage til tiden før kommunismen, hvor landet var i lokale krigsherrers og feudalherrernes røverbanders vold og hvor gennemsnitslevealderen var 30 år.
I dag er befolkningen 1,3 milliarder og kineserne har en gennemsnitslevealder på over 70 år og hvilket er et udtryk for at levestandarden er blevet meget højere. Så et eller må det kommunistiske styre have kunnet finde ud af.
Så jeg kan godt forstå at kineserne hylder ham.
tilføjet af

Det er da intet.

Jesus ville havde været blevet 2013-år her den anden dag, hvis ikke lige der var nogen der slog ham ihjel 😃 .
Og de "små-drab" MAO er skyld i,,,,, der er da vist intet imod hvad religionen er skyld i 😃 .
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af

Mao ville være 120 år

Naturligvis skal han ikke hædres. Hans projekter bragte sult til hans egen befolkning, og har ødelagt uvurderlige kulturelle skatte.
tilføjet af

Mao ville være 120 år

De Røde Khmerer fortsatte myrderiet i Cambodia, og pt foregår det i Nordkorea.
Anklageren skal lige støve nogle grafer af inden han lægger dem herind sammen med egen mening 😖
tilføjet af

Mao ville være 120 år

De Røde Khmerer fortsatte myrderiet i Cambodia, og pt foregår det i Nordkorea.
Anklageren skal lige støve nogle grafer af inden han lægger dem herind sammen med egen mening 😖

Og hvis ikke han lige finder nogen om emnet, sætter han bare nogle andre på, og påstår at de er 120 år gamle.
Men nogle "guldkorn" skal der nok komme, uanset hvad og hvem han skriver om.
Men ellers er Mao jo død, og "festlighederne er ovre, så lad ham nu bare ligge 120 år mere.
tilføjet af

Mao ville være 120 år

Naturligvis skal han ikke hædres. Hans projekter bragte sult til hans egen befolkning, ....................

Så der var ikke sult i Kina før kommunisterne?
Og hvis styret bare har bragt sult til Kinas befolkning, hvordan kan det så være at befolkningen i dag er på 1,3 milliarder og gennemsnitslevealderen er mere end fordoblet?
Det med "uvurderlige kulturskatte". Tjaeeee..... Nu var det ikke Mao personligt, der ødelagde dem, imod befolkningens vilje. Der gik en bølge gennem Kinas befolkning, for at slette mindet om deres feudale fortid. Godt eller skidt? Det ved jeg ikke. Jeg vil hellere spørge 1,3 milliarder kinesere.
Hvorfor har pietetsløse danske bønder ødelagt de træheste der stod på enhver herregård? Man kan lige så vel sige at træhestene er "uvurderlige kulturskatte."
tilføjet af

Mao ville være 120 år

Ja hvis han levet i 120 år så ville endnu flere mill Kineser være blevet offer for den vanvid tanke at mennesker er lige og ingen må eje noget som helst, ..................[/quote]
Hvad var der at eje i Kina i årene for den kommunistiske revolution? Det skal jeg sige dig: Der var intet at eje.
At mennesker er lige, er da ikke nogen dårlig ide.

[quote] men som Churchill sagde var og er demokratiet det mindst dårlige system som man nødvendigt bliver nødt til at indføre, hvis man da ikke vil leve med jungleloven

Det så vi da de indførte "demokrati og frihed" i Sovjetunionen. Det har kostet 10 - millioner mennesker livet og revet eksistensgrundlaget væk under et trecifret antal millioner mennesker. "Demokrati og frihed" i Sovjetunionen har været en af historiens værste humanitære katastrofer. Næsten lige så slemt som under Stalintiden.
I dag er Rusland i en lille gruppe oligarkers vold, som udplyndrer landet go befolkningen.
"Demokrati og frihed" i Kina vil betyde at 1,3 milliarder blodtørstige kinesere farer lige i struben på hinanden og at landet igen kommer i lokale krigsherrers og røverbanders vold. Jeg tror det kinesiske styre ser med gys på sovjetunionens opløsning.
tilføjet af

Mao ville være 120 år

Jo der var da også periodisk sult før Mao, men de beslutninger ham og kommunistpartiet traf var direkte årsag til flere perioder med sult.
Og Mao var med til at skabe den bølge der gik gennem befolkningen som du snakkede om, med Maos lille røde.
tilføjet af

Mao ville være 120 år

Jo der var da også periodisk sult før Mao, ............[/quote]
Ja, sultkatastrofer lagde hele provinser folketomme. Det første kommunisterne gjorde efter magtovertagelsen, var at lave fødevarelagre for at mindske den slags efterfølgende. Egentlig sult er der ikke i Kina i dag. Når der er misvækst et sted, rykker myndighederne ud, så godt de kan.

[quote] .............men de beslutninger ham og kommunistpartiet traf var direkte årsag til flere perioder med sult.[/quote]

"Det Store Spring Fremad". Der skete nogle katastrofer p gr a nogle fejldispositioner. Kina ville eftergøre Sovjetunionens hurtige industrialisering. Det er der vel ikke noget at sige til - at de ville forbedre befolknings levestandard og landets økonomi gennem industrialisering. Kina havde bare ikke den nemme adgang til industrialiseringens råvarer som Sovjetunionen. Bl a derfor blev Det Store Spring Fremad katastrofalt. Ikke fordi det kommunistiske styre var specielt onde.
Men jeg ville helst høre 1,3 milliarder kineseres mening om den sag. De ville sikkert sige at det var forfærdeligt.

[quote]Og Mao var med til at skabe den bølge der gik gennem befolkningen som du snakkede om, med Maos lille røde.

Taeeeeee.............. at dømme efter de TV-billeder go den slags man så dengang, så det ud til at der var massiv opslutning om Mao. Det kan jeg egentligt godt forstå, for befolkningen mærkede trods alt en forbedring af deres forhold og en genrejsning af den nationale stolthed under Mao-styret.
tilføjet af

Mao ville være 120 år

Den røde revolution gik ikke meget ud over helligdomme m.m. det var mest rester af kapitalisme, og så den undervisning af børn og unge der var kommet hastigt i gang efter WW2 og borgerkrigen, de fjernede jo stort set alle lærere.
Den nye generation af kinesere er MEGET bevidste om deres historie, når der sælges kinesiske antikviteter på auktioner verden over kan man være sikker på at blive presset af kinesiske købere som vil have tingene hjem.
Og meget sigende.........Kina har deres egen version af BBC`s Roadshow hvor folk får vurderet antikke møbler og genstande, finder de kopier der bevidst er lavet for at snyde bliver de destrueret omgående, hvor ejere i England blot får at vide at Mingkrukken ikke er en ski` værd selv om de har købt den for £500 😖

[quote="gubbi_the_great" post=2778153]Naturligvis skal han ikke hædres. Hans projekter bragte sult til hans egen befolkning, ....................[/quote]
Så der var ikke sult i Kina før kommunisterne?
Og hvis styret bare har bragt sult til Kinas befolkning, hvordan kan det så være at befolkningen i dag er på 1,3 milliarder og gennemsnitslevealderen er mere end fordoblet?
Det med "uvurderlige kulturskatte". Tjaeeee..... Nu var det ikke Mao personligt, der ødelagde dem, imod befolkningens vilje. Der gik en bølge gennem Kinas befolkning, for at slette mindet om deres feudale fortid. Godt eller skidt? Det ved jeg ikke. Jeg vil hellere spørge 1,3 milliarder kinesere.
Hvorfor har pietetsløse danske bønder ødelagt de træheste der stod på enhver herregård? Man kan lige så vel sige at træhestene er "uvurderlige kulturskatte."
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.