8tilføjet af

Læger -kan man få fat i dem?

Jeg bor i en mindre kommune (CA 8000) her har to læge- hold deres praksis 2 i den ene og 1 i den anden.Jeg har snakket med mange medborgere der er blevet mere eller mindre frustrerede over ,hvor svært det kan være at få fat i lægehjælp.
I forrige uge syntes jeg at jeg havde brug for at snakke med min læge angående et problem,som vi har berørt ved flere konsultationer,jeg vidste derfor at jeg ikke havde brug for en konsultation,men bare en snak der skulle munde ud i en henvisning til speciallæge.Det tog mig 9 dage at komme igennem i telefontiden,kunne selvfølgelig godt have bestilt en tid, men dels ville det tage lige så lang tid,når det ikke var akut og dels var det jo ikke nødvendigt at optage en tid i systemet,da jeg jo var helt afklaret på problemet.
Det må kunne gøres bedre, er der nogen der har et forslag til hvordan?
tilføjet af

Privatisér sundhedsvæsenet

Så er der konkurrence mellem lægerne for at yde service.
tilføjet af

Kombination af faktorer

Ja, man kunne til kronisk syge patienter indskrive i sygesikringsbeviset, at denne og hint på livstid uden recept skal have adgang til kronisk medicin. Det kunne fx være hjertemedicin, blodtryksmedicin, sukkersygemedicin.
For sandheden er jo, at lægen forstyrres hvergang ovenstående skal have fornyet recepten.
Det burde kunne gøres pr. e-mail.
En anden lægelig tidsrøver er, at regeringen har pålagt at lægerne skal ordinere den billigste medicin. Således skal læger nu også lege bogholdere og indkøbschefer, ud over deres egentlige formål.
Lægerne overholder således lægeløftet, men gør politikerne?
Profeten
tilføjet af

Flyt fokus og bryd vaner

Det kommer an på så meget.
Een løsning: Du bestiller en tid, og tager en snak med lægen om det.
På den måde flytter man fokus fra at det er dig der ikke kan komme igennem (Hvilket jo ikke er et problem for andre end dig), til at der bliver spærret tid for nogle andre. Motivet er at problemet på denne måde bliver synligt for andre og for lægerne og derved er der motiv for at få det løst til gavn for alle.
Nu skal det siges at jeg selv har prøvet at passe telefon på et kontor, og det kan ikke undgåes at der er nogle der bliver sure over de ikke kan komme igennem. Jeg bemærkede at folk typisk ringer i klynger (fx kvart over hel, eller kvart i hel - hvor der kan være en masse der prøver på een gang men uafhængigt af hinnanden), og derimellem kan der være færre der ringer (Dvs. man venter på den skal ringe). Så det er ikke sikkert det er lægehusets skyld.
Bare et forslag.

Domix
tilføjet af

Eder og forbandelser

Problemet er tit at lægen har for mange patienter, jeg er også dage om at komme igennem til min læge…
Han har telefontid mellem 8 og 9, problemet er bare at det er hans telefonsvare man får fat på de første 15-20 minutter eller der er optaget …. Jeg kan så vælge at trykke 5, hvis nr. bliver ledigt inden for 45 min, og her har jeg så flere gangen blevet ringet op af hans telefonsvare…
Nu er det ikke kun halsen det er galt men også blodtrykket….
Når jeg så endelig kommer igennem og får en tid, må man sidde og vente 1 til 1,5 time før man kommer ind ……..
Jeg tror mange læger ganske enkelt er for grådige og tager flere patienter ind end de kan nå at behandle…..
tilføjet af

svar

Du siger at det jo kun er et problem for mig ,at jeg ikke kan komme igennem til kægen.Vil bare lige poientere, at det ikke kun er mig der har de problemer, det er også et problem for mange af de andre borgere i kommunen. Jeg har via. mit arbejde en meget stor kontaktflade lokalt,så det er ikke kun klynk fra min side.Dernæst siger du at det tit er i "klynger" at telefonerne ringer,bare underligt at de"klynger" varer op til 65-70 minutter,Det er ikke.lægen eller klinik-personalet jeg langer ud efter, men den måde systemet fungerer på,det må kunne gøres bedre.
tilføjet af

svar

Er lægestanden ikke i forvejen "privatiseret", hvis vi ,bare for et øjeblik, tænker os at telefonen, hos en helt igennem opdigtet læge, med vilje slås over på telefonsvaren, så patienterne,for at komme til at tale med ham, bestiller tid til konsultation,giver det så ikke mere i pengepungen end en telefonkonsultation?
snak lige om "Tag selv bord".Nu var dette selvfølgelig et helt igennem tænkt eksempel,alle praktiserende læger i dette land er jo,mennesker med en høj moral.
tilføjet af

Problem og klynger

Uanset om det lige er dig eller enhver anden der står med problemet er det den enkeltes problem - ingen andens (set med lidt kyniske øjne). Derfor er det vigtigt at gøre problemet synligt - at få fokus på det så den enkelte ikke står med det alene. En måde at gøre det på er at være lidt på tværs. - Fx, ved at bestille en tid.
Hvad ang. klynger. Tja - folk ringer jo igen og igen hvis de ikke kan komme igennem. Hvad der sker mellem dine (eller dem du kenders) opkald hvor du forsøer kan du jo af naturlige årsager ikke vide noget om - fx hvis der er 5 minutter mellem dine opkald - ved du faktisk ikke om telefonen hos dem du ringer til er optaget eller ledig (og lige netop er blevet taget når du ringer 2. gang). Du ved det ikke, uanset om du synes det er mærkeligt eller ej - kun dem på kontoret kan svare på det.
En måde man måske kan finde ud af det på er ved at spørge dem, eller hvis det er muligt at benytte en banke på tjeneste (Jeg ved ikke om TDC har det mere, men prøv at kontakte dem hvis det er det du vil).
Domix
tilføjet af

Ohhh...

Hvis du finder ud af der er et problem, og får snakket med een der kan tage beslutninger om at gøre noget, - såfremt det er relevant. Og vedkommende er med på at finde en løsning...
Det må kunne løses teknisk med et telefonsystem eller en service hos teleselskabet som indeholder et kø-system (personligt foretrækker jeg dem der oplyser hvilket nummer i rækken man har).
Domix
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.