2tilføjet af

lidt mere

Hvis Den Hellige Ånd er Guds upersonlige aktive virkekraft, hvorfor omtaler han så sig selv som "jeg" og "mig" i apg. 13:2:
Apg. 13:2: "Og mens de holdt gudstjeneste og fastede, sagde Helligånden: »Udtag Barnabas og Saulus til det arbejde, jeg har kaldet dem til.«"
tilføjet af

Hej manjana - Det er da temmelig interessant

´

... At "GUDS AKTIVE KRAFT" -
I nogle tilfælde bl.a. her, pludselig er HELLIGÅNDEN -
Begge er oversat fra grundskriftets THE HOLY SPIRIT
Der er tydeligvis visse skriftsteder, som JW/WTS ikke har "turdet"
eller måske ikke fundet det nødvendigt eller forsvarligt at ændre -
Ala Åb.1:8 + 1:17 + 2:8
I deres hjemmeside forklarer de (som det ses nedenfor), at Spirit egenlig ikke er en person da det på Græsk grammatisk er "neuter"/Intetkøn(-svæsen) selvom Jeus omtaler det i maskulinum
- ÅBEN nedenstående Links og se hvad du selv mener - Som det er JW/WTS sædvanen Tro, skal man selv finde ud af hvad sandheden er - er Pneuma neuter i Bibelens fortolkning eller?!
RE.: JW/WTS-PÅSTANDEN "NEUTER":
http://www.eliyah.com/cgi-bin/strongs.cgi?file=greeklexicon&isindex=neuter
RE.: "PNEUMA"!
http://www.eliyah.com/cgi-bin/strongs.cgi?file=greeklexicon&isindex=PNEUMA

→ CITAT FRA JW/WTS's HJEMMESIDE Re.: GODS ACTIVE FORCE
"JESUS spoke of the holy spirit as a "helper,"
and he said it would teach, guide, and speak. (John 14:16, 26; 16:13) The Greek word he used for helper (pa·ra'kle·tos) is in the masculine gender. So when Jesus referred to what the helper would do, he used masculine personal pronouns. (John 16:7, 8) On the other hand, when the neuter Greek word for spirit (pneu'ma) is used, the neuter pronoun "it" is properly employed.
Most Trinitarian translators hide this fact, as the Catholic New American Bible admits regarding John 14:17: "The Greek word for 'Spirit' is neuter, and while we use personal pronouns in English ('he,' 'his,' 'him'), most Greek MSS [manuscripts] employ 'it.'"
So when the Bible uses masculine personal pronouns in connection with pa·ra'kle·tos at John 16:7, 8, it is conforming to rules of grammar, not expressing a doctrine.
http://www.watchtower.org/e/ti/article_07.htm

Det er vist tydeligt, at JW/WTS anser det for nærmest usandsynligt, at en af deres proselytter:
1)
Overhovedet tør forsøge at undersøge sagen selv!
2)
Skulle en turde forsøge sig alligevel, regner de åbenbart med at den pågældende ikke
Kan fatte hvad der står i Interlinear og slet ikke sammenholde det med deres hjemmeside og NWT!


Mange hilsner
😃
jalmar
tilføjet af

Aha, nu er katolske udtalelser åbenbart okay

Ja der kan man bare se.
Hejsa jalmar 🙂
Og tak for disse ret så interessante oplysninger. Sjovt jeg fandt tidligere i dag nogen oplysninger om at, Jehovas vidners måde at opfatte treenigheden på, hænger lidt op af katolikkernes. Men lad mig lige sætte denne google oversættelse ind først:
Er der dog ikke Bibelen vers, som taler om Helligånden personlige? Ja, men bemærk hvad katolske teolog Edmund Fortman siger om dette i den treenige Gud: "Selv om denne ånd er ofte beskrevet i personlige vilkår, synes det helt klart, at den hellige forfattere [af hebraisk Skriften] aldrig tænkt eller forelagt denne ånd som en særskilt person. "

Ved en lejlighed Helligånden syntes som en due. Ved en anden lejlighed viste det sig som tunger af ild-aldrig som en person

I Skriften er det ikke usædvanligt, at noget, der skal personificeret. Visdom siges at have børn. (Lukas 7:35) Sin og død kaldes konger. (Romerbrevet 5:14, 21) På Genesis 4:7 The New English Bible (NE) siger: "Sin er en dæmon crouching på døren," personifying Synd som en ond ånd crouching på Cain's dør. Men naturligvis synd er ikke en ånd person og ej heller personifying Den Hellige Ånd gør det en ånd person.
Ligeledes den 1. John 5:6-8 (NE) ikke blot den ånd, men også "det vand, og blod" siges at være "vidner." Men vand og blod er naturligvis ikke personer, og hverken er Helligånden en person.
I harmoni med dette er Biblens generel brug af "hellig ånd" i en upersonlig måde, såsom parallelt det med vand og ild. (Matt 3:11; Mark 1:8) Folk opfordres til at blive fyldt med Helligånden i stedet for med vin. (Efeserne 5:18) De har talt om som værende fyldt med Helligånden på samme måde, de er fyldt med sådanne kvaliteter som visdom, tro og glæde. (Apg 6:3; 11:24, 13:52) Og ved 2 Kor 6:6 Hellige Ånd er blandt en række kvaliteter. Sådanne udtryk ville ikke være så almindeligt, hvis Den Hellige Ånd var faktisk en person.
Så også, mens nogle bibeltekster sige, at ånden taler, andre tekster, viser, at dette rent faktisk blev udført gennem mennesker eller engle. (Matt 10:19, 20; Retsakter 4:24, 25; 28:25; Hebr 2:2) Indgrebsværdierne af ånden i sådanne tilfælde er ligesom at radiobølger videregivende beskeder fra en person til en anden langt væk.
I Mattæus 28:19 henvises til "navn... Af Den Hellige Ånd." Men ordet "navn" ikke altid ensbetydende med et personligt navn, enten på græsk eller på engelsk. Når vi siger "i navnet på den lov," vi ikke henvise til en person. Vi mener, at som loven står for, sin myndighed. Robertsons Word Pictures i Det Nye Testamente siger: "Anvendelsen af navn (onoma) her er en fælles en i Septuagint og papyri for magt eller myndighed." Så dåb "i navnet på den hellige ånd" genkender myndighed i den ånd, at det er fra Gud og funktioner ved guddommelige vilje.
Den "Helper"

JESUS talte om den hellige ånd som en "hjælper", og han sagde, at det ville undervise, vejlede og tale. (Joh. 14:16, 26; 16:13) Det græske ord, han har anvendt til helper (pa ra'kle tos) er i det maskuline køn. Så da Jesus henvist til, hvad helper ville gøre, han har brugt maskuline personlige pronominer. (John 16:7, 8) På den anden side, når neutrum græske ord for ånden (pneu'ma) anvendes, skal neutrum pronomen "det" er korrekt ansat.
Mest Trinitarian oversættere skjule denne kendsgerning, som den katolske New American Bible indrømmer vedrørende John 14:17: "Det græske ord for 'Spirit' er intetkøn, og mens vi bruge personlige pronominer på engelsk ( 'han', 'han', 'ham «), de fleste græske MSS [håndskrifter] ansætte 'det'."
Så når Bibelen bruger maskulin personlige pronominer i forbindelse med pa ra'kle tos på John 16:7, 8, det er i overensstemmelse med reglerne i grammatik, ikke udtrykke en doktrin.
Ingen del af Trinity

Forskellige kilder erkende, at Bibelen ikke støtter tanken om, at Den Hellige Ånd er den tredje person i en Trinity. For eksempel:
Den katolske Encyclopedia: "Ingen steder i Det Gamle Testamente kan vi finde nogen klar indikation af en tredje person."
Katolsk teolog Fortman: "Jøderne aldrig betragtes den ånd som en person, der er heller ingen solide beviser for, at enhver Gamle Testamente forfatter holdt dette synspunkt.... Den Hellige Ånd er normalt præsenteres i Synoptics [evangelier] og fungerer som en guddommelige kraft eller magt. "
The New Catholic Encyclopedia: "The O [ld] t [estament] tydeligvis ikke forestille Guds ånd som en person... Guds ånd er simpelthen Guds magt. Hvis det undertiden fremstilles som værende adskilt fra Gud, er det fordi den ånde af Yahweh handlinger exteriorly. " Det er også siger: "De fleste af N [ew] t [estament] tekster røber Guds ånd som noget, der ikke nogen, og dette er især ses i parallelitet mellem ånd og Guds kraft."-Kursiv vores.
En katolske Ordbog: "I det store og hele Det Nye Testamente, ligesom de gamle, taler om den ånd som en guddommelig energi eller effekt."
Derfor har hverken jøder eller de tidlige kristne viste Helligånden som en del af en Trinity. At undervisning kom århundreder senere. Som katolik Ordbog bemærker: "Den tredje person blev gjort på et Råd i Alexandria i 362... Og til sidst af Rådet i Konstantinopel i 381"-vis tre og et halvt århundrede efter Helligånden fyldte disciple i pinsen!
Nej, Den Hellige Ånd er ikke en person, og det er ikke en del af en Trinity. Den Hellige Ånd er Guds aktive kraft, at han bruger til at udføre sin vilje. Det er ikke lig med Gud, men er altid på sin disposition og underordnet i forhold til ham.

Der er en del skriftsteder, der viser at Helligånden netop er en person, bl.a Joh. 16:7-13, 1 Ko 2:12,
Hvis Helligånden var en den, hvordan kan den så vejlede, forkynde og lære. Hvorfor omtaler Jesus så ikke Helligånden som den men som han?
For ikke at tale om Åndens frugter: Gal.5:22
Hvordan kan intetkøn eje egenskaber? Totalt ulogisk.
Utroligt at ingen har fanget dette. At Jehovas vidner her benytter kun katolske udtalelser, for at modbevise at Helligånden er en person. Jehovas vidner, er da eller nok på nakken af katolikkerne.
Her er det link, der viser, JV's holdning til treenigheden sammen med katolikkernes:
http://www.bible.ca/trinity/trinity-catholic-nicene.htm
Ret interessant at læse nærmere.
Tak jalmar, imorgen vil jeg kigge nærmere på dette endnu engang. Er efterhånden lidt træt i hovedet nu.
Mange hilsner
Manjana
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.