27tilføjet af

Kan man tage arbejde på skib?

Hej, jeg er eventyrer og rejser en del, men det har mest været som backpacker, men prøver nu at finde en anden måde at komme ud i verden på, derfor tænkte jeg at jeg ville gøre det oldschool og måske arbejde på et skib fra distination til distination. Altså fx spørge om jeg kan blive opvaser på et af skibene ved den nærmeste havn og så tage med dem til den næste havn, og så derfra måske køre videre på tommelfingeren eller sådan noget, og så når jeg igen når til en havn finde et nyt skib at ateg emd. Er der nogen der ved om den slags stadig kan lade sig gøre?
Peace! [sun]
tilføjet af

Kan man tage arbejde på skib?

Du kan kun arbejde på et skib, hvis du har vand i knæene.
tilføjet af

Kan man tage arbejde på skib?

Bodom thh 🙂
tilføjet af

Kan man tage arbejde på skib?

Tror jeg godt man kan. En af mine gamle venners storbror gjorde dette da han var 20.
tilføjet af

Kan man tage arbejde på skib?

Nu er det ikke for at støde nogen på alder, men hvor gammel er din vens storebror? :)
tilføjet af

Kan man tage arbejde på skib?

tror ikke det er så let mere , da der jo er komme meget sikkerhed pga.tero
prøv at ringe til et rederi og høre, ved der har været noget der hed en skibs bog, måske findes det stadig
tilføjet af

Kan man tage arbejde på skib?

Hvor langt har du til de nærmeste havne ?
Så kunne du jo starte med at spørge der.
tilføjet af

Kan man tage arbejde på skib?

Hej, jeg er eventyrer og rejser en del, men det har mest været som backpacker, men prøver nu at finde en anden måde at komme ud i verden på, derfor tænkte jeg at jeg ville gøre det oldschool og måske arbejde på et skib fra distination til distination. Altså fx spørge om jeg kan blive opvaser på et af skibene ved den nærmeste havn og så tage med dem til den næste havn, og så derfra måske køre videre på tommelfingeren eller sådan noget, og så når jeg igen når til en havn finde et nyt skib at ateg emd. Er der nogen der ved om den slags stadig kan lade sig gøre?
Peace! [sun]

Det kan du sikkert godt.....
Du starter med at få søfartens grunduddannelse, som bl.a. indeholder brand og redning, overlevelse og førstehjælp.
Derefter fortsætter du med de relevante uddannelser som kræves for at arbejde i kabyssen (bl.a hygiejne og fødevaresikkerhed), du får en sundhedsbog og en søfartsbog.
Nu starter eventyret så....
Du finder et rederi som er med på ideen, for du skal ikke regne med at stå på et tilfældigt skib i en tilfældig havn eftersom bemandingen er nøje planlagt flere uger før hvert enkelt besætningsskift.
Dernæst er du klar til at arbejde til samme køn som en filippiner får, for det er hans job du skal overtage,og du skal samtidig regne med at din udmønstring på skibet bliver omkring 6 til 9 måneder, stadig fordi det er en filippiner du skal afløse, og det er den måde deres perioder som regel lyder på.
Ønsker du bedre hyre og kortere udmønstring, starter du på en form for søofficersuddannelse, så kan du med lidt held komme på kortere ture til en bedre hyre.
Den tid hvor vi allesammen sad på poopen om aftenen og sang fællessang til bådsmandens harmonikaspil, og arbejdede os fra sted til sted er overstået for lang tid siden, nu om dage er det et topreguleret erhverv hvor der ikke er interesse for cowboys.
Dene eneste jeg kender som i nyere tid (ca 15 år siden) har gjort noget lignende, er en styrmand jeg sommetider sejler sammen med.
Han havde levet i Australien i en del år og arbejdet som styrekarl derfra, men nu ville han og konen gerne tilbage til England, og han fandt et rederi hvor han kunne få lov til at sejle en enkelt tur som styrmand fra Australien til England, men det er altså undtagelsen der bekræfter regelen nu om dage.
Om du har nogen chance på et krydstogsskib som cabinboy skal jeg lade være usagt. Jeg har altid holdt mig langt fra den slags skibe, så jeg kender ikke til forholdene.
tilføjet af

Kan man tage arbejde på skib?

ca 32-35 tror jeg. Vi er begge 25.
tilføjet af

Kan man tage arbejde på skib?

[quote="AtRejseErAtLeve" post=2806200]Hej, jeg er eventyrer og rejser en del, men det har mest været som backpacker, men prøver nu at finde en anden måde at komme ud i verden på, derfor tænkte jeg at jeg ville gøre det oldschool og måske arbejde på et skib fra distination til distination. Altså fx spørge om jeg kan blive opvaser på et af skibene ved den nærmeste havn og så tage med dem til den næste havn, og så derfra måske køre videre på tommelfingeren eller sådan noget, og så når jeg igen når til en havn finde et nyt skib at ateg emd. Er der nogen der ved om den slags stadig kan lade sig gøre?
Peace! [sun][/quote]
Det kan du sikkert godt.....
Du starter med at få søfartens grunduddannelse, som bl.a. indeholder brand og redning, overlevelse og førstehjælp.
Derefter fortsætter du med de relevante uddannelser som kræves for at arbejde i kabyssen (bl.a hygiejne og fødevaresikkerhed), du får en sundhedsbog og en søfartsbog.
Nu starter eventyret så....
Du finder et rederi som er med på ideen, for du skal ikke regne med at stå på et tilfældigt skib i en tilfældig havn eftersom bemandingen er nøje planlagt flere uger før hvert enkelt besætningsskift.
Dernæst er du klar til at arbejde til samme køn som en filippiner får, for det er hans job du skal overtage,og du skal samtidig regne med at din udmønstring på skibet bliver omkring 6 til 9 måneder, stadig fordi det er en filippiner du skal afløse, og det er den måde deres perioder som regel lyder på.
Ønsker du bedre hyre og kortere udmønstring, starter du på en form for søofficersuddannelse, så kan du med lidt held komme på kortere ture til en bedre hyre.
Den tid hvor vi allesammen sad på poopen om aftenen og sang fællessang til bådsmandens harmonikaspil, og arbejdede os fra sted til sted er overstået for lang tid siden, nu om dage er det et topreguleret erhverv hvor der ikke er interesse for cowboys.
Dene eneste jeg kender som i nyere tid (ca 15 år siden) har gjort noget lignende, er en styrmand jeg sommetider sejler sammen med.
Han havde levet i Australien i en del år og arbejdet som styrekarl derfra, men nu ville han og konen gerne tilbage til England, og han fandt et rederi hvor han kunne få lov til at sejle en enkelt tur som styrmand fra Australien til England, men det er altså undtagelsen der bekræfter regelen nu om dage.
Om du har nogen chance på et krydstogsskib som cabinboy skal jeg lade være usagt. Jeg har altid holdt mig langt fra den slags skibe, så jeg kender ikke til forholdene.


Krydstogts skibe lægger sig jo også bare om på siden ... (Hvis man er uheldig nok) ... [(:]
tilføjet af

Kan man tage arbejde på skib?

Om du har nogen chance på et krydstogsskib som cabinboy skal jeg lade være usagt. Jeg har altid holdt mig langt fra den slags skibe, så jeg kender ikke til forholdene.

Gigolo ❓
Minder mig om at min gamle direktør var på krydstogt i Cairibien, da han kom hjem havde vi kort efter et personalemøde hvor jeg surt mumlede at jeg havde hørt om en orkan i området.
Han grinte blot skævt, han vidste godt at jeg er god til at pakke ironi ind 🙂 ...... andre blev fyret for mindre.
tilføjet af

Kan man tage arbejde på skib?

hej med dig
Man gør ikke rigtig den slags mere på danske skibe og har ikke gjort det i mange mange år. Din bedste chance er at søge jobs på fx. cruise skibe fx. her eller finde et udenlandsk rederi, med hvad deraf følger af usikkerheder, plat og fare for dit liv.
Kan du sejle og ikke er bange for at være tæt på vand kan det anbefales at søge gastepladser på verdenssejlere se fx. her
I mine unge dage var jeg proff. sømand på danske og norske skibe og allerede dengang brugte man ikke den slags. Man kunne få tilladelse til at sejle med (typisk familiemedlemmer til en fra besætningen), men ikke en hyre fra destination til destination.
Jeg har også gjort mig i verdenssejleriet (altså sejlbåde på verdensomsejling) og der er altså mange muligheder, men det er meget primitivt og du får ikke penge for det, men skal betale til mad, vedligehold mv. Tilgengæld er det billigere end at flyve OG du kommer til nogle destinationer det koster en formue at flyve til. Finder man en båd med en ok skipper og besætning kan det være en oplevelse for livet - finder man det modsatte bliver det også en oplevelse for livet - bare på en anden måde ;-)
Derudover er der en variant af den måde at sejle på og det er "transport" sejlads. Det er typisk rige bådejere der skal have sejlet deres yacht fra den ene side af et stort hav til den anden. Fx. rige amerikanere der vil bruge deres ferie i middelhavet, men ikke har tid til selv at sejle båden over atlanten. Her får man ofte en betaling af en slags. Typisk hyres en skipper og denne skipper finder så en besætning. Den slags sejllads har sæsoner alt efter hvor det er. Mht. atlanten følger det typisk ferie sæsonen - dvs forår fra Florida til Europa og efterår den anden vej.
Uanset alt det ovenstående skal man kunne tåle/lide at være tæt sammen med andre mennesker, man skal være super tolerant, også overfor åbenlyst sindsyge mennesker og man skal være beredt på at sove på skift, aldrig være syg og aldrig sove for længe. Med andre ord - livet på havet er som et clock work
Men det ER fedt. At sejle er at leve. Du får ALDRIG stjernehimler at se som på havet, pustet fra hvalernes åndehul 5 meter fra båden, flyvefisk etc etc etc
hilsen sømanden
tilføjet af

Kan man tage arbejde på skib?

Så er det alligevel godt 10-15 år siden. Der er nok sket nogle regelskift siden 😖
tilføjet af

Kan man tage arbejde på skib?

Jeg tror ikke dun fik læst min post ordentligt. Jeg vil ikke ansættes. Jeg vil bare fra én havn til en anden, dvs. jeg regner ikke med at få løn på skibet, da rejsen er lønnen.
Og så vil jeg ikke være på et skib i 6-9 måneder.
tilføjet af

Kan man tage arbejde på skib?

Tusind tak for de virkeligt gode råd!😃
Jeg vil tage et kig på de link!
Jeg har desværre ingen erfaring med at sejle som sådan, og hvis jeg gerne vil have det, men ikke skal ind på en eller anden lang uddannelse, ved du så hvor man evt. kan tage kurser eller få erfaring på anden vis? 🙂
tilføjet af

Kan man tage arbejde på skib?

Jeg tror ikke dun fik læst min post ordentligt. Jeg vil ikke ansættes. Jeg vil bare fra én havn til en anden, dvs. jeg regner ikke med at få løn på skibet, da rejsen er lønnen.
Og så vil jeg ikke være på et skib i 6-9 måneder.

Jeg laeste og forstod dit indlaeg 100%, og svarede ud fra de forhold der er inden for soefart nu om dage.
Jeg tror ikke at du paa nogen maade skal regne med at kunne arbejde en enkelt rejse af!
Du SKAL vaere moenstret ombord, ellers er du i myndighedernes oejne blind passager, med mindre du kan bevise at du har betalt for overfarten, og som saadan vil du blive anholdt naar immigrations-myndighederne kommer ombord.
For at vaere paamoenstret skal du opfylde forskellige krav om uddannelse. Det er krav som stilles fra rederi, forsikringsselskaber men saa sandelig ogsaa fra immigrations-myndighederne.
Som jeg var lidt inde paa i mit foerste indlaeg, saa er al soemandsromantikken forsvundet nu om dage, vi sidder ikke og synger gaeve soemandsviser altimens vi laver doermaatter af gammelt tovvaerk....
Og det er helt slut med at skraelle kartofler for at betale overfarten ;o)
Specielt efter 9/11 er amerikanerne blevet helt tovlige, og soefarende anses nu om dage i endnu hoejere grad som mere eller mindre kriminelle der forsoeger paa at snige sig ind i USA. Hvorfor nogen med deres fornuft i behold skulle goere det, er mig saa en gaade ;o)
Desvaerre er det ikke kun amerikanerne der har faaet disse underlige ideer.
Der var en anden makker i traaden som var lidt inde paa at du maaske kan blive gast paa en yacht. Jeg kendte engang en som gjorde det, og som jeg har forstaaet det paa ham, saa var det haardt arbejde til absolut nul loen, og han ville ikke goere det igen, men ville paa den anden side heller ikke have undvaeret oplevelsen....
Jeg kommer foerst hjem fra det skib jeg er paa lige nu, om nogle uger, saa jeg har ikke rigtig mulighed for at opspore ham. Har ikke set ham i flere aar, saa aner ikke hvor i verden han er....
Proev evt at oprette en ny traad herinde hvor du spoerger om det med at blive gast, der er sikkert nogen herinde som har proevet det, eller som ved hvordan du kommer i kontakt med nogle som har proevt.
Held og lykke med foretagendet!
tilføjet af

Kan man tage arbejde på skib?

Du skal have en Søfartsbog, blå sundhedsbog, og kurser / søfartsskole.
Ellers kommer du overhovedet ikke ombord, som andet end passager.
Det er de færreste skibe, som tager passagerer med og det er meget dyrere end at flyve.
Der findes 3 mennesker om bord på et skib.
Kaptajnen, sømænd, passagerer. Det gælder i hele verden.
Hvis du er uddannet håndværker, maskinmester eller ingeniør, så kan du måske søge et job som reparatør, hvor du sejler med en kort periode og afmønstre i en fremmed havn.
Om der er nogen som vil hyre dig på det grundlag, det vil jeg være i tvivl om, også selv om du har søfartsskole, sikkerhedskurser osv., som du under alle omstændigheder skal have på plads først.
I gamle dage....... 😉
Kunne man bosætte sig ude omkring i verden, så havde man bare en kontakt på et eller flere rederier og mønstrede så ud fra udlandet.
Det kan man sikkert stadigvæk, dog skal man bosætte sig i en af de større havnebyer.
Men man skal også i det tilfælde, have papirerne i orden.
tilføjet af

Kan man tage arbejde på skib?

"I gamle dage" havde sømændenes forbund en afdeling i alle større havne verden over.
Der var afdelinger i Antwerpen, New york, San Francisco, Manila, Bangkok, Kobe og mange andre steder.
Det betød at Danske søfolk kunne mønstre af overalt i verden og gå på dagpenge i alle de byer hvor sømændenes forbund havde en afdeling, - indtil man ikke havde flere penge, så tog man en ny hyre.
Den gang kunne man rejse rundt og se verden på den måde, men den går ikke længere.
Så handelsflåden kan du se helt bort fra.
Selv det private yacht marked, charter eller transfer forlanger at du i det mindste har nogen sejlererfaring før du har en chance for en tur.
tilføjet af

Kan man tage arbejde på skib?

Hej, jeg er eventyrer og rejser en del, men det har mest været som backpacker, men prøver nu at finde en anden måde at komme ud i verden på, derfor tænkte jeg at jeg ville gøre det oldschool og måske arbejde på et skib fra distination til distination. Altså fx spørge om jeg kan blive opvaser på et af skibene ved den nærmeste havn og så tage med dem til den næste havn, og så derfra måske køre videre på tommelfingeren eller sådan noget, og så når jeg igen når til en havn finde et nyt skib at ateg emd. Er der nogen der ved om den slags stadig kan lade sig gøre?
Peace! [sun]

Den tror jeg ikke går mere - ikke på noget skandinavisk skib - der lige hvad af besætning ombord som bemandingsloven tilskriver, og ingen kaptajn tager backpackers med. Det kan koste i havnene - myndighederne, etc. Du skal jo evt. have visum til et land, og med mit kendskab til søtransport anno domini 2014 er det umuligt. Skrab heller sammen til en flyrejse (charter o.a.)
tilføjet af

Kan man tage arbejde på skib?

Så havde det korte svar i virkeligheden bare været "Nej, det kan man ikke."
tilføjet af

Kan man tage arbejde på skib?

Nu var det jo netop for at undgå trivielle rejseformer, men tak for svar...
tilføjet af

Kan man tage arbejde på skib...

Så havde det korte svar i virkeligheden bare været "Nej, det kan man ikke."

Korrekt.
Men hvis det var havde vaeret det svar du fik, saa havde du ikke troet paa det.
Derfor er vi et par stykker som har underbygget svaret med lidt oplysninger om hvordan forholdene indenfor soefarten er nu om dage.
Jeg kender ikke de andre som har svaret, saa jeg skal ikke kunne udtale mig om hvrvidt de rent faktisk arbejder, eller har arbejdet, inden for soefart men de har givet dig nogle ret gode svar.
Min egen baggrund for at svare dig, er knap 5 aar i danske skibe, efterfulgt af en aaraekke i forskelige bekvemmelighedsrederier paa skibe som du ville tro var loegn og indtil nu 15 aar i et engelsk rederi.
Saa mine erfaringer fra danske skibe er ikke af nyere dato, men jeg er helt sikker paa at det ikke er nemmere end andre steder i verden.
Proev evt at undersoege det med at blive gast paa en udenlandsk yacht, der er maaske en mulighed der. Som jeg forstaar det, saa skal du ikke regne med loen, men du kommer da i det mindste frem i verden.
Du skal bare vaere forberedt paa jerndisciplin.... At du ikke rigtig er blevet faerdig med at sove er ikke en undskyldning for ikke at toerne til midt om natten for at udfoere en vending eller hvad pokker det nu lige er der skal ske, og en vagt kan sagtens vaere 8 eller 12 timers forholdsvis haardt arbejde, efterfulgt af en hvileperiode som til enhver tid kan kan blive afbrudt fordi der er brug for alle mand paa daek. Den tid der bliver taget fra din hvileperiode faar du ikke igen; skibets sikkerhed gaar forud for alt!
Jeg skrev tidligere om en kammi der gjorde det, og han sagde paa et tidspunkt at det ville han aldrig nogensinde goere igen, men paa den anden side ville han heller ikke have undvaeret det. Han er en forholdsvis haard negl, og naar han siger det er haardt, saa ER det haardt.
Men en unik oplevelse...
tilføjet af

Kan man tage arbejde på skib?

I mine unge dage var jeg også ude at sejle bla. på østen Japan mm.
Dengang var der nogle rederier der tog pasaserer med, naturligvis mod betaling, det du vil er bare ganske gratis med ud at sejle mod lidt lettere arbejde for føden, det går ganske givet ikke i dag, det er enten eller.
Jeg var med det der hedder ØK og vi var 36 mand om bord, alle har hver især deres arbejdsområde, og man kan ikke hyre 35 mand og så tage dig med som nummer 36, for du står jo af skibet måske efter en måned, og som det var dengang, så hvis man som det nu hedder afmønstrede i udenlandsk havn, så skulle man selv betale udrejsen for sin afløser, og det kunne godt løbe op i en masse penge, og selv dengang kunne man ikke bare lige stå af og på som man nu følte for.
Hej
tilføjet af

Næppe, det skal være et stort skib

og du skal have en søfartsbog.
tilføjet af

Kan man tage arbejde på skib?

Tror bestemt det er muligt men tror på ingen måde det er nemt.
Man skal have diverse kursuser og "uddannelser" for at måtte være ansat på skibe/færger.
tilføjet af

Kan man tage arbejde på skib?

Jeg ville nok søge som opvasker på Scandinavian star eller Costa Concordia til at starte med - eller en af de indenlandske færger.
tilføjet af

;o)

Jeg ville nok søge som opvasker på Scandinavian star eller Costa Concordia til at starte med - eller en af de indenlandske færger.

Se, det er fanme go' vaerkstedshumor.....
tilføjet af

Kan man tage arbejde på skib?

Tror bestemt det er muligt men tror på ingen måde det er nemt.
Man skal have diverse kursuser og "uddannelser" for at måtte være ansat på skibe/færger.

På færger (som f.eks. Oslo-færgen) er det forholdsvist nemt at blive servicemedarbejder (rengøring o.lign. Eller det var det tidligere, men jeg ved ikke helt hvor stor en indflydelse finanskrisen har haft på denne type jobs.
Det er også rimelig nemt at få job som navigatør og mester, men det kræver selvfølgelig en forholdsvis omfattende uddannelse først. Vi har tæt på ingen arbejdsløshed indenfor feltet (jeg er selv skisofficer i handelsflåden).
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.