44tilføjet af

Kan du overleve for 5.400 kr. pr. måned?

Kan du overleve (mad, væske, varme og ilt) for 5.400 kr. pr. måned?
tilføjet af

jo..

hvis det kun er til mad osv.. er vegetar så det er stort madbudget
tilføjet af

sagtens

Men for at holde sit madbudget så lavt som muligt er det en rigtig god ide at lave madplaner og indkøbslister.
Så kan det faktisk sagtens lade sig gøre (siger en hellig ikke-ryger. For så bliver det nok lidt småsvært )
tilføjet af

Kan du overleve for 5.400,-kr. pr. mdr.?

Der er nogen som har en alt for lav indtægt , når huslejen er betalt , hvad er der så tilbage. Der er nogen i Danmark der ingen indtægter har , ifølge grupper på facebook.
Det kan give mange problemer. Det kan blive til altødelæggende incasso og RKI. sager. Fogedretten , har du noget at pante. RKI. , så er man meget handicappet.
Kontanthjælp , det er noget med meget lave ydelser , for singler og de unge. Der er også samlede indtægter så man kan sige , jamen det kan da virkelig ikke betale sig at arbejde.
En indtægt på 5.400,-kr. pr. mdr. , det er en for lille indtægt at have.
tilføjet af

ILT ?????

hvad bruger du ilt til udover indånding❓(og den er gratis) - og hvad er det for "vædsker" du taler om ???- Jeg har levet for mindre end det beløb du nævner.
tilføjet af

Rådighedsbeløb eller hva'?

Når huslejen er betalt har jeg 3000.- til resten.
Dvs. Telefon, mad og den slags.
tilføjet af

jada

Ja det gør man da som studerende... så det kan sagtens lade sig gøre.. det kræver bare lidt budgetplanlægning
tilføjet af

Sagtens

Det er der tusindevis af mennesker der gør, så ja. Det kan jeg godt. Det er jeg heldigvis forskånet for, fordi jeg har uddannet mig og arbejdet mig frem til en langt bedre løn.
Husk nu også at medregne de øvrige sociale tilskud du får som kontanthjælpsmodtager. Så er det nok ikke så galt mere.
tilføjet af

Pladder

Du kommer kun i RKI hvis du gældssætter dig og ikke betaler hvad du skylder. Og inkasseo bliver ud også kun udsat for, hvis du skylder og ikke betaler hvad du skylder.
Så lad være med at låne mere, end at du er sikker på at du kan betale tilbage. Så er der ingen problemer.
tilføjet af

..............

Det kan man sagtens, jeg har prøvet at leve to personer for 2500 kr om måneden, når de faste udgifter var betalt. Man må jo bare prioritere så det hænger sammen.
tilføjet af

Får det til at lyde legene let.

Har prøvet at være på kontanthjælp da jeg var under 25 i et helt år, fordi jeg var syg.
Når alt var betalt havde jeg 1000 kr. at leve for. Det skulle dække mad, sæbe, tøj og menstruationsgrej.
Det var et helvede, for jeg mistede venner fordi jeg aldrig havde råd til at tage ud med dem på café eller bif. Blev helt isoleret og blev mere og mere syg. Havde ikke råd til tandlæge da to af mine tænder knækkede ved et uheld. Det betød at skaden blev mere og mere brutal.
Havde ingen forældre at støtte mig til, og alt var et helvede.
Det kan godt være at mange praler med at de kan leve med så få penge, men jeg kan sgu ikke. det er vigtigt at få en ny trøje eller et par nye bukser når det gamle bliver hullet, og det er vigtigt at spise sundt og vigtigt at kunne tage på en bif-café tur med vennerne, eller i det mindste have råd til at have venner på besøg og kunne tilbyde et stykke mad osv.
Nogen gange kan der ske noget hvor man bliver nødt til at bruge penge på medicin, eller en anden uforudset udgift, hvorefter man får menstruation når man ikke har flere penge til andet end en pakke rugbrød to dage inden man fik penge. Det har jeg prøvet et par gange, hvor jeg måtte bruge toiletpapir til at beskytte bukserne for blod.
Der er ingen syge mennsker i dette land der burde leve sådan.
Jeg skal aldrig have et sådan liv igen, og jeg håber ikke for nogen at skulle prøve at gå det igennem.
Held og lykke med at komme ud ad systemet. Men heldigvis lyder det til at du har lidt mere end 1000 kr at leve for når alt er betalt.
tilføjet af

De venner gad jeg ikke

Altså hvis venner forsvinder fordi jeg ikke har råd til diverse udskejesler så er det sku ikke venner, men bare snylter der ikke kan klare sig uden at jeg bidrager til det hele.
tøj kan du få billigt brugt og det er faktisk ret godt tøj.
Tandlæge kan også gøres billigt og du kan få afdragsordning.
Et godt råd til dem der ikke kan få det hele til at hænge sammen... køb en pakke franskbrød, æg og mælk. derud af kan du faktisk lave en hel del forskelligt mad der holder dig i live.
nå ja, bind osv kan købes på tilbud og selv hvis du ikke køber det på tilbud så har du ca 3 mdr til at spare sammen til endnu en pakke, for ingen bruger 1 pakke med 24 stk på 1 omgang blødning, andet end hvis du køber den forkerte str.
Kontanthjælp er stadig kun for at holde dig i live, alt ud over er ting du skal spare sammen til.
tilføjet af

Ja, legende let

Hvis du havde haft 5400 i stedet for 1000 kroner, havde det så ikke været legende let? Det er dét vi taler om.
Læs dog indlægget og se, hvad pengene skal dække. I øvrigt hvis du spørger kommunen, så er 5100 nok.
tilføjet af

ILT????????????

Betaler du da for at trække vejret😃??
tilføjet af

4000kr

er der til mig om måneden og jeg arbejder for dem 37 timer om ugen på nathold så bare kom igang i fucking DF'ister som tror i skal nasse jer igennem tilværelsen
tilføjet af

Det gør nogen

Det gør min datter lige nu. Hun har netop afsluttet sin uddannelse og må på kontanthjælp i de to måneder, der går inden hun kan få udbetalt dagpenge fra sin A-kasse, for den er nemlig vigtig at huske at være medlem af!
Hun er over 25 år men får den lave sats fordi hun har boet et stykke tid i udlandet indenfor de sidste 8 år. Hun har heldigvis udsigt til job.
tilføjet af

ja det kan vi godt

vi laver 3 personer for 3400 hver mdr og der trækker de så 600 til varme og vi drikker meget vand og saft og spiser billigt, og hvad ilt angår er det vel gratis for dig som for mig
tilføjet af

Ja det kan jeg godt

hvis det kun gælder for en person. Jeg får ilten gratis, i i hvert fald nu🙂
tilføjet af

Om måneden eller om dagen???

Ingen kan leve for så lidt om måneden.
tilføjet af

1 måned mener du vel

Karensperioden for nyuddannede er på 1 måned.
MEN SU er forudbetalt og dagpenge bagudbetalt. Derfor føles det som 2måneder. Men din datter skal IKKE tage imod 2 måneders kontanthjælp - så kommer hun bare til at tilbagebetale, og det er der jo ikke nogen grin ved.
tilføjet af

mega nemt

Jeg droppede a kasse slaveledighed i Danmark og rejste til Sverige, købte et billig lille hus (vel, lille i følge Svenskerne og gigantisk i følge Danskerne)
Min månedsudgift er i gennemsnit (med varme) omkring 3000 SEK...
Det er så billig at jeg kan leve på opsparede penge og/eller tage små vikariater og timejobs hist og pist....
...og slipper helt for den statlige latterliggørelse ;)
tilføjet af

Du får det tikl at lyde svært

Men tilsyneladende har du heller ikke tænkt særligt langt. Tandlægehøjskolen tager faktisk ubemidlede i gratis behandling. Derudover kan du som kontanthjælpsmodtager få yderligere tilskud til tandbehandling og medicin.
Men derudover er det meningen at det skal være surt at være kontanthjælpsmodtager. Hvis det var sjovt og festligt, så ville det jo ikke få dig ud på arbejdsmarkedet, vel?
tilføjet af

Ved udmærket godt

Men tak for opmærksomheden. Er, eller rettere var, opmærksom på problematikken. Kommunerne forvalter det forskelligt.
Der er bevilget 2 mdrs kontanthjælp, idet der går en måned, inden hun får sin første løn eller dagpenge. Kommunen har bevilget det som 1 gang starthjælp og 1 gang éngangsbeløb, og de kræver dem ikke tilbagebetalt. Jeg har heldigvis set det på skrift.
Jeg er kommet i tvivl om tråden handler om et rådighedsbeløb eller ej. Jeg faldt bare over, at beløbet stemmer overens med det min datter får lige nu.
Vi håber, hun får det job, hun er stillet i udsigt, hvis ikke der kommer noget i vejen. Hun vil nemlig gerne have noget at rive i og bruge sin uddannelse. 🙂
tilføjet af

Umuligt

Vedkommende skrev også _varme_, derfor er der ikke kun tale om madplaner, men også rudekuverter, og så ser jeg det altså for nærmest umuligt!
tilføjet af

Sådan hænger det desv. ikke altid sammen

"Så lad være med at låne mere, end at du er sikker på at du kan betale tilbage. Så er der ingen problemer."
Der kan være visse områder hvor personer falder mellem to stole uden indtægt, og bliver nød til fx at låne. Mange låner for at overleve - du har ikke selv prøvet det - men det er der altså mange andre der har. Det er meget ubehageligt!
tilføjet af

Klubværelse?

Hvad betaler du i husleje og geografisk hvor? Klubværelser er noget andet end reel husleje.
tilføjet af

Hovmod?

"Det er der tusindevis af mennesker der gør, så ja. Det kan jeg godt. Det er jeg heldigvis forskånet for, fordi jeg har uddannet mig og arbejdet mig frem til en langt bedre løn."
Der er mange, der har uddannet sig som dig og arbejdet sig frem til en bedre løn,... men de var lige i det forkerte firma og blev fyret pga krisen og nu har de kun lommeuld og et fantastisk godt cv, de ikke kan blive ansat på.
Det er godt at du har dit job, men hav lige føling med resten af Danmark, ikk! Du kunne nemt komme til at stå i samme situation.
tilføjet af

Hvordan kan tandlæge gøres billigt?

Hvordan kan tandlæge gøres billigt?
Og så lige dine tips
- Franskbrød er et dårligt usundt køb for fattige, der i forvejen ikke har råd til varieret kost!
- Tre måneder til at spare sammen, skriver du... spare sammen af hvad???
- Kvinders blødning er individuel og du kan ikke regne med at din periode er normen!
Du befinder dig lidt på den orange måne, missfalster!
tilføjet af

Kontanthjælp er ikke fest

"Derudover kan du som kontanthjælpsmodtager få yderligere tilskud til tandbehandling og medicin."
Du skal ansøge om mulighed for at får tandlægebehandling før du selv gøre noget, og du kan godt risikere at få et afslag. Så den holder kun, er du heldig nok!
"Men derudover er det meningen at det skal være surt at være kontanthjælpsmodtager. Hvis det var sjovt og festligt, så ville det jo ikke få dig ud på arbejdsmarkedet, vel?"
Der er heller ingen der beder om fest, men blot et måltid mad om dagen, og dermed nok energi til at skrive to ansøgninger pr uge og hvilke andre ihærdige forsøg man gør sig for at få et job. Det er helt ude i hampen at kalde kontanthjælp for en fest! Godt du har det job, søde!
Dagpengemodtagere lever som konger og dronninger i forhold til kontanthjælpsmodtagere med 6 ugers valgfri kompetencekursus, mens kontanterne må nøjes med jobkursus, som altså ikke giver mer til cvet. Begge skal søge to jobs om ugen. Den ene gruppe får halvt så meget udbetalt. Jeg kunne blive ved med forskelle, men stopper her.
Kontanterne holder altså ikke fest!
tilføjet af

Overnatning på herberg

kan koste cirka 100 kr pr overnatning så er der cirka 2400 tilbage til mad med mere eler 80 kr i døgnet til andet end overnatning.
tilføjet af

Rettelse.

Dagpengemodtagere kan få kursus ja, hvis det samlede beløb holder sig under 3500 kr. det er den nye lov som regeringen har lavet... der findes bare ikke kurser til den pris.
men nu var det ikke dagpenge tråden handler om. den handler om en der mener at kontanthjælp skal være så høj så de kan tage på cafe besøg og i beiffen, de regner med at kontanthjælp skal være høj nok til at de kan leve af økologi og af fede bøffer, det er ikke meningen med kontanthjælp, har aldrig og vil aldrig være meningen.
Vil du overleve på kontanthjælp så kan det SAGTENS lade sig gøre, det gælder blot om at skære det af der er overflødig og det er cafe, biffen og nyt tøj.
tilføjet af

Nej, selvfølgelig ikke, og det skal du heller ikke

Du skal kun træde vande til du finde noget hvor du selv kan forsørge dig.
tilføjet af

du glemte tobak og alkohol

Fjernsynslicens, færdigmad og transport
der er meget man kan spare på
hvis der mangler penge til at overleve for.
En gammel cykel og en fiskestang kan også hjælpe meget,
man har jo tid nok.
Kontanthjælp er en form for frihed hvis man bare bruger hovedet,
den kunne være mindre hvis huslejen og skat blev trukket fra automatisk.
tilføjet af

RE:

Jeg er studerende og lever for 5500,- pr. md. ... i alt. Efter de faste udgifter er betalt ar jeg ca 1000 til forbrug
tilføjet af

Ja det gør jeg da til dagligt

Endda lidt mindre. Er studerende, har ikke studiejob vedsidenaf, men koncentrerer mig 100% om studiet. På mit studie er det erfaringsmæssig bedre at uddanne sig til ekspert, erhvervserfaring kan man altid få. Dette var en kommentar til alle dem, der mener, at erhvervserfaring er et must for overhovedet at komme på arbejdsmarkedet. Ja, måske på de "bløde" uddannelser, men på min uddannelse kræves eksperter og "nørder" der er gode til at projektere.
Jeg kan mere end bare at "overleve" for 5.320 kr pr måned, no problemo at all. Men nu bor jeg også på et mindre kollegieværelse og er ikke den helt store festabe 😃
tilføjet af

Nu stod der jo ikke en tøddel om boligformen

Jeg bor f.eks. på kollegieværelse, her betaler jeg à konto varme og har ikke noget smæk på varmeregningen, når den gøres op 😉 Rent faktisk har jeg overskud hver måned, som jeg lægge til side til min årlige ferie, som er min uundværlige skiferie i Påsken 🙂
tilføjet af

Joh..

Det er en del mere end min su efter skat og jeg kan godt..
tilføjet af

Tobak

Ryger folk en pakke om dagen, og vel at mærke rigtige cigaretter til 41 kr og ikke det billige hø til 24 kr/pk løber det op i 1200 kr/md
Et stop kan både betale licens og mad, og så er der endda overskud til en god flaske rødvin i weekenden.......medmindre man er presset af andre udgifter.
Jeg fatter faktisk ikke hvordan alkoholikere blandt kontanthjælpsmodtagere har råd til at både at ryge og drikke, for nogles vedkommende på værtshus.
tilføjet af

Nej

Det kan jeg ikke. Jeg bor i Kbh og selvom jeg ikke engang bor særlig dyrt, så er jeg nødt til at have en indkomst på 7000 kr, for at få det til at køre ordentligt rundt. Nu skal det så lige siges, at jeg også sætter af til min budgetkonto hver måned. Og det bliver jeg altid glad for, når de skyhøje el og vandregninger skal betales.
For de er jo skyhøje lige meget om man bruger el eller ej
tilføjet af

Ja hvis

det kun er til mad, varme og vand, så kan jeg sagtens. Nu har vi endnu ingen iltmåler heroppe, så den udgift er jeg sparet for.
Hvis du mener til alt, også husleje og regninger, så har jeg levet for 4300 kr. om måneden i flere år. Men jeg siger ikke det er rimeligt nogen skal leve for så lidt, for det er slet ikke nok til det man har brug for, tøj, transport osv.
tilføjet af

Ja, det er ikke engang lyv

Jeg er altid ved at dø, når de regninger kommer ind af døren og har netop også lavet en budgetkonto, så ikke jeg får smæk !!!
tilføjet af

Det er godt nok ikke meget

Inkluderer det også mad?
Jeg er studerende også og bruger ihvertfald 1500 kr. på mad.
Jeg kunne ikke skære ned på det budget. Det er vigtigt for mig, at få god, nærende mad. Og mad er jo desværre også blivet dyr. Især den sunde, som man er afhængig af.
Jeg arbejder så også 1-2 gange om ugen, så jeg kan finansiere det.
Men der er selvfølgelig mange som ikke kan finde et arbejde, så de kan finansiere deres udgifter.
tilføjet af

Hvad er din boligform?

Jeg går ud fra, at du ikke bor på kollegieværelse. Hvorfor gør du ikke det? Er det under din standard? Og skal skatteborgerne i så fald betale for din standard, eller vil du bruge rigtig meget af din studietid på at arbejde penge ind til din standard?
Jeg har selv studiekammerater, som nægter at bo på kollegieværelse. Jeg spørger dem så, hvorfor de overhovedet vil studere en længerevarende uddannelse. De kan jo bare tage en kort uddannelse og tage et af de hundredetusindevis af job, som ikke kræver mere, men hvor man alligevel har råd til dyr ejerlejlighed.
tilføjet af

Jeg lever for 5400

Jeg lever for 5400 pr måned og når husleje, vand, licens osv er betalt har jeg ca 2700 tilbage, altså halvdelen.
Det gir 90 kr om dagen. Det er muligt at leve sådan, men jeg er stoppet med at gå til tandlæge, købe tøj og gå i byen så hvis man vil ofre den slags er det muligt at leve for 5400, yeps.
tilføjet af

Det er der,

jo heller ingen, der siger, du skal, vel???
Jeg går ud fra, at du er studerende. Nogle studerende opfører sig snotforkælet og mener, at de ikke får nok, selv om de både får en gratis uddannelse og får penge ved siden af...
Der er mulighed for at arbejde ved siden af, og der er mulighed for at tage SU-lån, så der er ingen, der SKAL klare sig for 5400...
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.