15tilføjet af

Jesus kørte med bus 350S til Amager.

Ærede debattører og gode borgere.
Det ser ud til, at "mørkets sønner" vil gøre alt for at du ikke skal møde "det samme lys" nemlig Jesus Kristus.
Fra Apostlen Johannes Evangelium forstår vi, at Gud der "skabte" lyset , forårsagede lysets tilstedeværelse i Energien også skaber lys i hvert eneste menneske dersom vi tager imod Jesus.
Jeg ved ikke hvad der er gået galt, men Satan er mere virksom i dag end nogen sinde. Ikke nok med det, men efterhånden er Jesu Evangelium blevet så akademisk, at dersom du ikke kan tale hebraisk, græsk og aramaisk, gives du ikke en chance for at kunne finde ud af hvem Jesus egentlig er.
Du bliver viklet ind i tåbelige menneskers selvbestaltede religionsfilosofier og ikke nok med det, men de selv samme mennesker vil ligeledes fratage dig Helligånden.
Ikke nok med det, men de vil gøre alt for at få dig til at fravælge en invitation fra Jesus om at ”sidde til bors” med ham. Jeg tænker på Jesu sidste nadver.
Dersom du omsluttes af denne form for sekterisk religiøs fordummelse vil du blive hjernevasket så du endog vil ”dræbe” dit eget afkom eller dine forældre i denne sekteriske religions navn.
Ja, dersom du ikke elsker denne Organisation højere end dine børn, højere end dine forældre er du intet værd, siger de.
---------------------------------------------------------------------------------------
Nu vil jeg så stille dig et spørgsmål:
Hvordan møder Gud dig? hvordan møder du Gud? Har du nogen sinde tænkt over hvad du ville gøre eller sige dersom Gud kom uanmeldt på besøg!
Kunne du forestille dig, at Gud (Jesus) kunne finde på, at sætte sgi bag på din motorcykel? Eller tage med i skoven nu her til Påske og sætte sig ved siden af dig på en bænk og drikke kaffe med dig? Sådan helt bogstaveligt?
Du tænker nok jeg mener, at vi snakker om i overført betydning, ikke? gør vi ikke? Hvad nu hvis jeg sagde til dig, at Jesus vil materialisere sig og helt fysisk være sammen med dig, ville det så være nyt for dig?
-------------------------------------------------------------------------
Jeg vil fortælle dig en oplevelse der fandt sted i bussen nr. 350S mod Amager.
Den dag Jesus kørte med bussen.
Pludselig styrer en ung pige målbevidst hen mod os i den ellers fyldte bus. Hun præsenterer sig som Gitte og spørger Pernille: "Jeg kan se, at du har et kors om halsen. Er du en søster i Herren?"
Pernille blev så overrasket over den unge kvindes direkthed, at hun lige måtte have spørgsmålet gentaget. Pernille svarede, at ja, hun var en kristen.
Gitte fortsatte: "Jeg kan se, at min kristne bror har det skidt. Det gør mig ondt." Jakob havde en slynge om armen. "Skal vi ikke lige bede Herren fixe det?"
Jeg var overrumplet, men jeg ville ikke tage hendes frimodighed fra hende, så jeg lod hende bede for mig, fortæller Jakob. Jakob fortalte hende, hvad der var sket.
Gitte lagde hånden på skulderen, noget der ifølge Jakob normalt ville have gjort vanvittigt ondt, men denne gang mærkede han intet.
Fra stoppestedet ved Magasin og frem til Christianshavn bad Gitte Gud give hende ord. "Jeg ved du vil bruge mig til det her, så dit navn kan blive ophøjet her i bussen," slog hun højlydt fast, mens de øvrige buspassagerer måløse fulgte seancen.
- Da vi så kørte ind på Amagerbrogade, begyndte hun at bede højlydt i tunger, hvilket hun gjorde hele vejen ned ad Amagerbrogade. Nok ikke lige den måde jeg selv ville have bedt på. Da vi kom til Øresundsvej, hvor vi skulle stige af, måtte jeg afbryde hendes bøn og tungetale-strøm. Jeg sagde tak og ønskede hende Guds velsignelse.
http://www.udfordringen.dk/art.php?ID=480
Venlig hilsen
Ven af Sandheden.
tilføjet af

Glædelig nadver ja...

Hej en ven af sandheden
Nu er der lidt længe siden, at vi har debatteret/skrevet sammen, og det er længe siden, at jeg har været her forbi, og nu hvor jeg er her, vil jeg gerne med ønsket om en Guds velsignet påske til dig stille et enkelt spørgsmål til følgende:
"Ikke nok med det, men de vil gøre alt for at få dig til at fravælge en invitation fra Jesus om at ”sidde til bors” med ham. Jeg tænker på Jesu sidste nadver.
Dersom du omsluttes af denne form for sekterisk religiøs fordummelse vil du blive hjernevasket så du endog vil ”dræbe” dit eget afkom eller dine forældre i denne sekteriske religions navn.
Ja, dersom du ikke elsker denne Organisation højere end dine børn, højere end dine forældre er du intet værd, siger de."
- Hvem er "de", er det teologerne o.a. akademikere?
- Og hvem er "denne form for sekterisk religiøs fordummelse"?
- Og med "Organisation", mener du så Jehovas Vidner?
Nu er disse spørgsmål ikke alt afgørende. For mit eget vedkommende kan man - som du nok kan regne ud - sagtens være akademisk qua et studium og samtidig deltage i nadveren og invitere andre til samme fællesmåltid med Herren. Nadveren er ikke bare en kirkelig symbolsk handling på syndsforladelse men stedet, hvor vi nedlægger vore våben og træder ind i fællesskabet med Jesus. Her mødes vi, som dem vi er og med det, vi nu en gang kommer med. Det er en smuk handling med plads til det indre liv; vi bøjer os her for vores Herre Jesus Kristus.
Du spørger så til, om jeg/vi (læseren) kunne tænke sig at møde Jesus i materialiseret form. Hans ord og kraft møder vi jo ikke kun som bogstaver i Bibelen men mildest talt også kropsligt, ja, Ånden har fået krop/udtryk/indhold med Jesus, så måske vi kunne sige, at Ånden kropsliggør sig for netop at imødekomme andre kroppe (os), hvad enten det er en brækket arm eller en syg sjæl i en ellers tilsyneladende sund krop.
Venlige hilsner
Anne (ALH)
tilføjet af

Et paradoks?

Da jeg i går læste denne tråd skrevet af en ven af sandheden blev jeg først og fremmest mindet om nadveren og dens betydning for vores fællesskab med Jesus Kristus. Det er jo en af måderne, hvor Jesus kommer til stede, ja, det er lige før, at man kan sige i en materialiseret form som brød og vin.
Men hvad var det så, der skete på den bustur ud til Christianshavn: hvor mange sidder som jeg efter endt læsning med en smule skepsis over for dette helbredelsesunder?
En ung kvinde, Gitte, bryder normen for en almindelig bustur i en dansk hverdag; hun springer så at sige den barriere, der er mellem fornuft og følelse, og mellem viden og tro. Mao. synes hun ikke at ænse den kløft, der er mellem miraklerne på Jesus tid, som de bliver fortalt om i NT, og så vores tid, som også G. E. Lessing (1729-81) i kølvandet på oplysingstiden kunne formulere det: Det der er bevist den gang kan ikke bevise nødvendige fornuftssandheder i dag. Lessing mente, at dette var den brede kløft; en kløft mellem den historiske sandhed fra Jesu tid (f.eks. undere og opstandelse) og så den mere rationelle sandhed i dag. Når det så var sagt, bad Lessing selv om, at nogen meget gerne måtte hjælpe ham over denne kløft (fra "Om beviset i ånd og kraft").
Nu kan det være, at netop en som Lessing falder under det indledende indlægs kategori: "Mørkets sønner". Det kunne med troens øjne se ud til, at Lessing simpelten ikke kunne tage springet ind i det dybeste 'ja' til selve Guds Ord, Jesus Kristus. Alligevel står kristendommen ikke og falder uden disse helbredelsesundere i dag, kristendommen kan aldrig blive et spørgsmål om, hvad vi er i stand til at tro og i stand til at gøre, men hvad Gud er i stand til at gøre for os, hvilket for iøvrigt er det, vi her i påsken ihukommer og men ikke mindst i hvert et Herrens måltid, hvor Jesus sammen med os bryder brøddet og velsigner kalken med ordene: "Dette er mit legeme, som brydes for jer, tag det og spis det til min ihukommelse. Ligeså tog Jesus efter aftensmåltidet kalken (bægret) og sagde: Dette er den nye pagt ved mit blod, som udgydes for jer, drik alle heraf til syndernes forladelse".
Er dette et paradoks for vores sunde fornuft? Den nu desværre afdøde Jerry (vi kender fra anden debat), ville have istemt med sit rungende JA og stillet mig til ansvar til kannibalismens indtog med Jesus Kristus himself 😃
Mvh
Anne
tilføjet af

Glædelig nadver til dig også aloha

Goddag, goddag kære Anne,
Det er en glæde at høre fra dig. Tak for dine spørgsmål. Jeg vil lige citere dem:
Ja, dersom du ikke elsker denne Organisation højere end dine børn, højere end dine forældre er du intet værd, siger de."
1) Hvem er "de", er det teologerne o.a. akademikere?
Svar: Det er Organisationen, Vagttårnselskabet.
2) Og hvem er "denne form for sekterisk religiøs fordummelse"?
Svar: Det er en sekterisk fordummelse, der gennem at adlyde mennesker borttager den almindelige sunde fornuft.
Jeg vil sammenligne det med Jesus syn på Sabbatten. ”……. er det tilladt at gøre godt på Sabbatten, (altså incl. det ”arbejde der er forbundet med, at gøre godt på Sabbatten)”? ” …er det tilladt at redde liv på Sabbatten, (incl. det ”arbejde” der er med at redde liv på Sabbatten)”?
Her er ingen sekterisk fordummelse, men en sund logik.
3) Og med "Organisation", mener du så Jehovas Vidner?
Svar: Ja.
Du skriver.
Nu er disse spørgsmål ikke alt afgørende. For mit eget vedkommende kan man - som du nok kan regne ud - sagtens være akademisk qua et studium og samtidig deltage i nadveren og invitere andre til samme fællesmåltid med Herren.
Nadveren er ikke bare en kirkelig symbolsk handling på syndsforladelse men stedet, hvor vi nedlægger vore våben og træder ind i fællesskabet med Jesus. Her mødes vi, som dem vi er og med det, vi nu en gang kommer med. Det er en smuk handling med plads til det indre liv; vi bøjer os her for vores Herre Jesus Kristus.
Citat slut.
Svar:
En akademiker, en bager, en maler, en buschauffør eller ………….ja, enhver kan deltage i Nadveren og dersom vedkommende er sig det bevidst og ønsker det, modtage syndsforladelse. Denne ”Nadver” er at sammenligne med ”…….så ofte som I gør det”.
Den 14.Nisan er speciel fordi her møder himmelen jorden. Det er den eneste højtid der alene forbinder det atomare og molekylære fysiske med det åndelige, den energi det fysiske er dannet af. Ikke nok med det, men det fysiske materielle adskilles fra det åndelige ruach.
Derfor er 14.Nisan højtiden speciel. Den eneste dato vi med nøjagtighed kan fastslå. Den første nymåne efter forårsjævndøgn helt præcis. Det er den første dag i det nye ”religiøse” år 1. nymåne efter forårsjævndøgn. Den begynder om aftenen når man kan betragte nymånen (den første lille lys).
Så serveres den første dag i den første måned aftensmad (på Dansk, nadver, aftensmad; davre, morgenmad) efter solnedgang ca. 19.00; kl. 24 er det så midnat og for os en ny dag, men ikke for jøderne. Når de får morgenmaden d. 1.Nisan er altså ca. kl. 7 om morgen er det stadig d. 1.Nisan.
Dagen går og det bliver kl. 12 om middagen (stadig d. 1.Nisan) og det bliver eftermiddag kl. 16.00 og det er stadig 1.Nisan, men når klokken igen er 19.00 og solen ”går ned” er det nu d. 2.Nisan.
Så det er grunden til Jesus spiste Nadveren med disciplene efter solnedgang d. 14.Nisan og det er ikke den kommende dags solnedgang, men den pågældende dags solnedgang og der er kun én og det er når dagen skifter nummer.
Så når Vidnerne invitere til Mindehøjtid, Nadver Påske d. 9.April efter solnedgang er de en postgang for sent på den.
Det må de gerne for mig, også når det passer dem eller andre. Nødpåske blev praktiseret i Israel, men datoen er altså d. 8. April efter solnedgang.
Det verdslige jødiske år begynder 1. tishri (sept./okt.).
Du skriver:
Du spørger så til, om jeg/vi (læseren) kunne tænke sig at møde Jesus i materialiseret form. Hans ord og kraft møder vi jo ikke kun som bogstaver i Bibelen men mildest talt også kropsligt, ja, Ånden har fået krop/udtryk/indhold med Jesus, så måske vi kunne sige, at Ånden kropsliggør sig for netop at imødekomme andre kroppe (os), hvad enten det er en brækket arm eller en syg sjæl i en ellers tilsyneladende sund krop.
Venlige hilsner Anne (ALH)
Citat slut.
Kommentar:
Det er godt skrevet Anne.
Meget venlig hilsen
Ven af Sandheden.
tilføjet af

"kan du se det"? hvor? der! åh ja nu ser jeg det!

Hej igen Anne,
Dit paradoks? Ja, det er også rigtig godt formuleret. Både din opbygning, men også selv indholdet, budskabet. Det er godt formuleret.
Du skriver bl.a.:

” Er dette et paradoks for vores sunde fornuft? Den nu desværre afdøde Jerry (vi kender fra anden debat), ville have istemt med sit rungende JA og stillet mig til ansvar til kannibalismens indtog med Jesus Kristus himself ”
Citat slut.
Svar:
Jeg læste godt ”beskeden”, men ”det” kommer altid ubelejligt. Fred være med Jerry og respekt og ære være hans minde.
Med hensyn til paradokset? Kan vi tro Jesu fysiske materielle tilstedeværelse som noget ” af vor verden”? Hvordan kunne det være?
Altså tiden taget i betragtning må vi anlægge det syn, at engang var ”verden” ikke og det var menneskene heller ikke. Ikke i fysisk form.
Men i Energien fremstod vi og alt andet og blev til den fysiske materielle tilstand vi fik og har nu. Så hvis det skal være et spørgsmål om tidsinterval, så er der ingen problemer for det er sket før, men skal det være ”her og nu” hvad så? Hvad har vi at byde på?
Lige nu er jeg på vej ud af døren, men jeg vil lige give en kommentar.
I det fysiske kredsløb dør det ene efter det andet og nyt bliver til i samme sekund. Vi anerkender blot ikke ”Øjeblikket” (det er ikke Kierkegaard jeg vil ind på), men det paradoksale omvendt er, at det nye (af det gamle) manifestere sig instant.
Vi anerkender blot ikke det ”store” i det små og derfor anerkender vi ikke Jesu fysiske tilstedeværelse dersom vi ikke kan se ”det hele”.
Så Jesu fysiske tilstedeværelse er altså at kunne acceptere det (den fysiske tilstedeværelse) ”i det små”.

Gud gav os forskellige ”gaver” og Gitte fik altså den hun fik og brugte i Bussen 350S til Amager. Jeg vil sige det på den måde; kunne du tænke dig at møde Gitte?
Venlig hilsen
Ven af Sandheden.
http://www.youtube.com/watch?v=qv4f8dUft1k
Autentisk: http://www.youtube.com/watch?v=rBIs8cuIwTo&feature=related
tilføjet af

Tak for det

Hej Ven af Sandheden
Tak for din varme modtagelse, ja, påsketiden gør vel nok noget ved os, det ligger ligesom i luften, som når to mennesker går en forelskelse i møde. På den ene side er de adskilte, på den anden side mødes de; det fysiske mødes med det åndelige, og kroppen mødes følelsen. [l]
Mht. datoerne er jeg lidt forvirret. Hvornår holder du dette særlige mindehøjtid, i morgen aften d. 8 april?
Mvh
Anne
tilføjet af

Jeg ser, at vi skal se det store i det små, heri er jeg enig..

For det første: Jeg synes ikke altid, at denne sol-debat virker helt logisk opbygget, f.eks. kan jeg ikke finde rediger-indlæg-funktionen. Er det mig, der er blind?
For det andet: Ja, så rejste jeg spørgsmålet om paradokset, fordi jeg syntes det kunne være interessant at debattere og også høre om andres refleksioner og evt. holdning til mirakler/undere og dets betydning for kristendommen. Men jeg kan se, at din tråd hurtigt ryger ned i bunden i takt med, at der oprettes nye tråde, hvilket jeg egentlig synes er ærgeligt. Man kunne gøre som på religion.dk, hvor seneste nye indlæg rykker tråden øverst... Men ok ;-)
Er der en uoverstigelig kløft mellem de "historiske sandheder", som NT vidner om, og de sandheder vi med vores fornuft tilegner os i dag?
Netop her er jeg enig i, at troens begivenhed, Jesus Kristus, også forstået som Jesu komme til verden, hans ord og gerninger, korsfæstelse og opstandelse, skal "ses" med hjertet i det små. Det er også i det små, at Jesus viser sig, f.eks. ved at bryde brøddet og velsigne kalken, eller når vi ved selv ar bryde brøddet og velsigne kalken ihukommer Jesus.
Jesus, der på én gang både er menneske, Gud og Helligånd kendes for os gennem Åbenbaringen (jf. Karl Barth som for tiden ligger på mit skrivebord a pro det med "det store" i "det små"); på den ene side som Guds selvåbenbaring og aktion (Dogmatisk huskeseddel: Ordet der blev kød og tog bolig iblandt os (Joh. 1,14)) og på den anden side som menneskelig aktion (Den etiske huskeseddel: mennesket der handler, evangeliet og loven).
Nu kom der lige lovlig mange paranteser, men jeg håber, at du fanger pointen: Guds virkelighed er netop en virkelighed for os, om os og med os, fordi gudsrelationen lader sig manifestere i det små, hvor vi er i stand til at gribe den.
Du spørger så, om jeg kunne tænke mig at møde Gitte. Det ved jeg såmænd ikke, Ven af Sandheden. Du kender mig sikkert godt nok til at vide, at jeg faktisk er en smule tilbageholdende over for tungetale og lign. fænomener - det er fint, hvis andre har fået den gave, jeg tror bare, at jeg er kaldt til noget andet...[f][f][f]
Hav en god aften, det er hyggeligt at tale med dig igen.
Mvh
Anne
tilføjet af

aloha

Hej Aloha,
For det første: Jeg synes ikke altid, at denne sol-debat virker helt logisk opbygget, f.eks. kan jeg ikke finde rediger-indlæg-funktionen. Er det mig, der er blind?
-----------------------------------------------------------------
Svar:
Når du skriver et indlæg, så står der under indlæg: Send indlæg. Ved siden af står der: Kør stavekontrol og vis indlæg. Ellers kan du markere dit indlæg, kopiere det og indsætte det på Word og redigere. Markere og kopiere og indsæt i felt for dit nye indlæg.
Det er en fin måde at få et pænt indlæg på. Når du læser et andet indlæg, står der neden under, ”Klag over indlæg” står der. ”………….at du kan slette dit eget indlæg, men så sletter du også dem der knytter sig til dit efterfølgende.
---------------------------------------------------------------------------------------
Du skriver:
”Men jeg kan se, at din tråd hurtigt ryger ned i bunden i takt med, at der oprettes nye tråde, hvilket jeg egentlig synes er ærgeligt. Man kunne gøre som på religion.dk, hvor seneste nye indlæg rykker tråden øverst... Men ok ;-) ”
Citat slut.
Svar:
Ja, men her har vi så Vidnerne fra Vagttårnet med alle deres kopierede indlæg fra Vagttårnet, som er det rene propaganda.
Vidnerne her er ikke interesseret i debat, men i at docere deres sekteriske lære.
Med hensyn til at flytte indlæg automatisk, vil det ikke ha` den store virkning her fordi Vidnerne (2 stk.) hele tiden mener de skal skrive nye indlæg. Det lære de til deres møder, at bombardere folk med deres propaganda. Hvor mange gange render de ikke igen og igen på folks døre?
I dag fik jeg en indbydelse til at fejre mindet om Jesu indstiftelse af Påske nadveren d. 9.April efter solnedgang, altså den 15.Nisan. Hvad skal jeg gøre den 15.Nisan?
Da er jeg færdig med Nadveren og i løbet af 14.Nisan som i år er onsdag d. 8.April efter solnedgang, og i løbet af dagen anklages Jesus og endelig korsfæstes og begraves. Derefter begynder d. 15.Nisan.
----------------------------------------------------------------------
Resten af det du skriver er mægtig godt formuleret. Det kan jeg tilslutte mig fuld ud. Har du virkelig Karl Barth i gang i øjeblikket?
Jeg vil så sige, at ”det store i det små” er virkelig et tros mantra. Det gælder i Bibelsk terem for både Israels dannelse, sennepskornet, barnet og en lille ild.
Hvorfor så ikke også …………..som du selv formulere? Ja, jeg er helt enig med dig og det er fin undervisning fra din side. Tak for det.
Venlig hilsen
Ven af Sandheden.
tilføjet af

14.Nisan = 8.April 2009 efter solnedgang.

Hej Anne,
For at forenkle begreberne er Påsken fastlagt een gang for alle. Skærtorsdag; Jesus dømmes, korsfæstes og dør.
Det er faktisk den 14.Nisan, som altså begyndte dagen i forvejen onsdag d. 8.April efter solnedgang ca. 19.00 i år 2009
Her begynder min Påske, altså måltidet hvor Jesus efterfølgende bryder brød og skænker vin til "ihukommelse af hans liv og død".
Det praktisere vi her i familien og det glæder jeg mig til. Ellers følger vi den Kristne Påske gennemgående.


Jeg ved udmærket godt, at inden for Kristendommens kirkelige domæne hersker der mange uløste spørgsmål, hvor man indbyrdes har modsatte meninger om teologiske spørgsmål.
Det førte til adskillelsen af den katolske kirke og den protestantiske kirke. Selv inden for disse rammer er der teologiske uenigheder.
Men når f.eks. nu Påsken oprinder, så tænkes der ikke på disse forskelligheder, men der tænkes på det Påsken handler om nemlig først og fremmest mindet om Jesu død, men endnu mere Jesu opstandelses.
Så Påsken er ikke kun mindet om Jesu død, men om frelsen igennem Jesu opstandelse, altså minde om livet som en gave fra Gud.
Det er en fuldkommen parallel til Israelitternes udfrielse fra Ægypten dengang og hele dramaet med påskelammet, blodet og hele sceneriet kan overføres til vor Påske.
Ja, dengang handlede Påsken også om døden for de stakkels Ægyptere der mistede deres førstefødte, men Påsken handlede altså for Israelitterne, ikke om død, men om frelse - altså liv.
Jeg kan forestille mig, at Israelitterne dog har ynket Ægypternes tab; det var jo forfærdeligt og jeg har ingen fantasi til, at forestille mig en udtrykt hån eller spot eller glæde over Ægypternes grusomme erfaring Påskenat fra Israelitternes side.
Det var den 14.Nisan hvor de lige efter solnedgang hvor altså d. 13.Nisan slutter og den 14.Nisan begynder og altså ligesom vore dage (en ny dag) begynder kl. 1 om natten, således begyndte 14.Nisan også om aftenen. Det er således ”aftensmadstid”, tid for at spise Påskelammet.
Her skulle de således spise Påskelammet og være rejseklar. De var rejseklar lige fra begyndelsen af 14.Nisan og selv samme dag om morgenen (det er stadig d. 14.Nisan) rejste de ud af Ægypten.
2.Mosebog kap. 11:
Sig nu til Folket, at hver Mand skal bede sin Nabo, og hver Kvinde sin Naboerske om Sølv og Guld smykker!" Og HERREN stemte Ægypterne gunstigt imod Folket, og desuden var den Mand Moses højt anset i Ægypten både hos Faraos Tjenere og hos Folket.
Moses sagde: "Så siger HERREN: Ved Midnatstid vil jeg drage igennem Ægypten, og så skal alle førstefødte i Ægypten dø, lige fra den førstefødte hos Farao, der skal arve hans Trone, til den førstefødte hos Trælkvinden, der arbejder ved Håndkværnen, og alt det førstefødte af Kvæget.
----------------------------------------------------------------------------
2.Mosebog kap. 12:
I skal have det gående til den fjortende Dag i denne Måned, og hele Israels Menigheds Forsamling skal slagte det ved Aftenstid……………… I skal spise Kødet samme Nat……….. I må intet levne deraf til næste Morgen……..og når I spiser det, skal I have Bælte om Lænden ,Sko på Fødderne og Stav i Hånden, og I skal spise det i største Hast. Det er Påske for HERREN……………………..denne Dag skal være eder en Mindedag, og I skal fejre den som en Højtid for HERREN, Slægt efter Slægt; som en evig gyldig Ordning skal I fejre den………………men ved Midnatstid ihjelslog HERREN alle de førstefødte i Ægypten lige fra Faraos førstefødte, der skulde arve hans Trone, til den førstefødte hos Fangen, der sad i Fangehullet, og alt det førstefødte af Kvæget………………og han lod Moses og Aron kalde om Natten og sagde: "Bryd op og drag bort fra mit Folk, I selv og alle Israeliterne, og drag ud og dyrk HERREN, som I har forlangt…………………….. så brød Israeliterne op fra Rameses til Sukkot, henved 600.000 Mand til Fods foruden Kvinder og Børn……………. desuden fulgte en stor Hob sammenløbet Folk med og dertil Småkvæg og Hornkvæg, en vældig Mængde Kvæg………….på denne selv samme Dag førte HERREN Israeliterne ud af Ægypten, Hærskare for Hærskare.
Citat slut.
Nu er der altså ingen der spiser aftensmad om hverken eftermiddagen og heller ikke morgenmad om aftenen. Så for at kunne spise Påskelam om aftenen d. 14.Nisan er det altså når den 14.Nisan begynder og det er altså om aftenen efter solnedgang. Dagene begynder altså om aftenen ligesom vore dage begynder om natten.
Så om aftenen den 14.Nisan er altså kl. 18 – 19 stykker når solen er ”gået ned”. Der spiser man altså aftensmad og det er d. 14.Nisan man spiser den på.
Det svare nøjagtig til, at i løbet af natten går HERRENS ”engel” igennem Ægyptens land og de førstefødte dør. (hvad der dog ellers er hændt) og fra kl. 18 – 19 stykker til om natten (midnat) kl. 24 er altså begivenhedernes forløb. Så tidligt om morgenen(om natten) stadig d. 14.Nisan kalder Farao Moses til sig og ”befaler” ham om af forlade Ægypten.
Det gør Israelitterne således og nu er det ved at blive lyst. De forlader nu Ægypten om morgenen d. 14 Nisan og jeg regner med, at de er ude af landet inden solnedgang. Så hele Påskens begivenheder sker inden for et døgn,
d. 14.Nisan.
http://www.youtube.com/watch?v=p8N4IN5fMoQ&feature=rela ted
Mange Ægyptere fulgte således med Israelitterne da de endelig drog ud af Ægyptens land. Bekymringerne blev afløst af glæde da de (stadig samme dag) blev udfriet og havde reddet deres liv ikke kun for dem selv, men især for deres førstefødte af både mennesker og kvæg.
Jeg kan godt se en fin symbolik mellem ”førstefødte af mennesker og førstefødte af kvæg” hvorledes Jesus skulle / satte sig på et Asenindes føl, altså en førstefødt blandt kvæget og red ind i Jerusalem på det.
Det er utroligt, at en (NWT) skal gøre det så problematisk at skulle glæde sig over det, samtidig med at samme Bibeloversættelse skal fratage de modbilledlige Israelitter - os Kristne den glæde at personligt, at udføre den handling; som for Israelitterne var at smøre offerblodet på deres dørstolper og overliggeren og for os, at tage aktiv del i offermåltidet (mindemåltidet) Nadveren, som Jesus forbandt med sin forestående død.
Dengang kunne ingen se på passivt, for deres ”evige” liv (så langt som det var, som mennesker) afhang af at de fysisk tog andel i Påskeofret hvad angår blodet.
Jeg ønsker ikke, at udskille mig fra ”verden” i nogen henseende med hensyn til fælleskirkelig forsoning eller fælleskirkelig forståelse om det så endelig og alene var i den ene handling overhovedet, kun at kunne enes om og være fælles om nadveren.
Alene i det ville jeg føle en samhørighed i Kristus med og i en sådan situation er den Kristne kirke forenet under én hyrde Jesus Kristus.
At vi har vore teologiske og menneskelige forskelle (som dog kan være nok så problematiske) så ved jeg, at når det kommer til det kritiske øjeblik hvor ”brødet brydes og vinen skænkes op og tilbydes”; i et øjeblik forstummer al diskussion og Helligånden daler ned som fredens due fra Himmelen.
Jeg har været til mange forskellige Kristne kirkesamfund og jeg har været i mange kristne ”kirke” retninger, men når ”brødet brydes og vinen skænkes op og tilbydes”, forenes vi i et Kristent fællesskab. Ikke i at glo på det, men i at deltage aktivt.
Det er også korrekt, at det er én af de væsentlige forskelle der ikke samler, men adskiller ”Vidnerne” fra alle og enhver. Den glæde kan man ikke dele med mennesker der står uden for og de kan til gengæld heller ikke forstå os.
Den kløft bliver større og større.
http://www.youtube.com/watch?v=p8N4IN5fMoQ&feature=rela ted
Du vil altså erfare, at der findes kræfter der vil forsøge at fratage os vor egen andel, vor egen personlige fysiske handling at spise brødet og drikke af vinen, der symbolisere livets gave fra Gud.
Der findes kræfter der ikke er fra Gud der vil forhindre os i, at ”smøre blodet på vore dørstolper og døroverliggeren”, men ”………….intet kan skille os fra Guds kærlighed. "Hverken død eller liv, engle eller magter eller noget nuværende eller noget kommende eller nogen skabning kan skille os fra Guds kærlighed, Kristus Jesus."
Venlig hilsen
Ven af Sandheden.
tilføjet af

En ven ....

Hej igen
Jo, jeg ser, at man kan bruge stavekontrollen men ofte opdager man jo først slåfejlene senere, når indlægget er postet.
Jeg har ikke debatteret meget her på sol, men de gange jeg har været forbi har det stort set været de samme debattører og samme emner...som f.eks. ftg/Jv.
Du spørger, om jeg har gang i Karl Barth i øjeblikket, og til det kan jeg kun sige JA. Det er pt. primært hans kirkelige dogmatik bind 1 om Guds Ord, dvs. inkarnationen, der interesserer mig. Jeg skal bruge Barth i en større opgave i en diskussion med Bernhard af Clairvaux (mystiker og teolog fra det 11 årh.) og hans tilgang til inkarnationen jf. Højsangen 1,1 om kysset (hos Bernhard er Kristus kysset, et billede på Gud der bøjer sig ned med mundens kys). Tjah, findes der i teologien et smukkere sted at begynde end inkarnationen :o)
Nu bliver det et godnat herfa, kl. er blevet for mange til, at jeg kan nå at besvare dit andet indlæg, men vi er vist også rimelige enige og tænker begge økumenisk. Jeg er meget enig i, at netop nadveren er den handling, der samler, når vi deltager!
Mvh
Anne 🙂
tilføjet af

Lige en ekstra bemærkning

Hej en Ven af Sandheden
I aftes fik jeg slået to fluer med et lille smæk, hvormed jeg bragte min lille kommetar i forlængelse af dit andet indlæg (overskrifterne skifter og det kan være svært at holde styr på, hvad der startede ud med nadveren, og hvad der tog udgansgspunkt i Gittes helbredelse med spørgsmålet om et evt. paradoks). Det betød, at jeg slet ikke fij givet udtryk for, at du netop i dette indlæg skrev nogle interessante ting, bl.a. fordi du skriver noget om din egen trostilgang mht. kirkeretning, og det synes jeg - eftersom jeg har "kendt" dit som debattør i over to år nu - er givtigt og ærligt.
Du skriver bl.a.
"Det er utroligt, at en (NWT) skal gøre det så problematisk at skulle glæde sig over det, samtidig med at samme Bibeloversættelse skal fratage de modbilledlige Israelitter - os Kristne den glæde at personligt, at udføre den handling; som for Israelitterne var at smøre offerblodet på deres dørstolper og overliggeren og for os, at tage aktiv del i offermåltidet (mindemåltidet) Nadveren, som Jesus forbandt med sin forestående død."
- Ja, det er virkelig spændende..Men hvorledes mener du, at NWT/JV-organisationen kommer til at fratage os kristne den glæde at tage aktivt del i nadveren?
Du skriver efterfølgende:
"Jeg ønsker ikke, at udskille mig fra ”verden” i nogen henseende med hensyn til fælleskirkelig forsoning eller fælleskirkelig forståelse om det så endelig og alene var i den ene handling overhovedet, kun at kunne enes om og være fælles om nadveren.
Alene i det ville jeg føle en samhørighed i Kristus med og i en sådan situation er den Kristne kirke forenet under én hyrde Jesus Kristus.
At vi har vore teologiske og menneskelige forskelle (som dog kan være nok så problematiske) så ved jeg, at når det kommer til det kritiske øjeblik hvor ”brødet brydes og vinen skænkes op og tilbydes”; i et øjeblik forstummer al diskussion og Helligånden daler ned som fredens due fra Himmelen."
- Er det dine egne ord? Ja, jeg synes det er flot skrevet og får egentlig lyst til at spørge mere ind til din tilgang og holdning til kirken i dag, men jeg kan faktisk ikke rigtig finde ord og er helt enig i - som jeg også skrev i aftes - at nadveren samler på tværs af teologiske forskelle.
Man kan så undre sig over, hvorfor jehovas vidnerne lukker sig ude af fællesskabet, hvilket minder mig om den debat, vi havde på religion.dk, hvor jeg bl. a. oprettede en tråd, der hed noget i retning af "Korsets fællesskab" (husker ikke lige titlen så præcist).
Ja, vi har på trods af diverse uenigheder undervejs haft mange gode "samtaler" og en evne til at tale et "fælles sprog", om man kan udtrykke det sådan.. [f]
Mvh og endnu en gang god påske i Herren Jesus Kristus,
Guds liv og Guds fred,
Anne
tilføjet af

små fejl

Det er nu, jeg gerne ville ind og redigere, fordi jeg sender indlægget ind med fejl, som jeg nok burde have redigeret inden..
Nå, men mon ikke det går.....
En enkel rettelse er i forbindelse med mit spørgsmål om, hvorledes NWT fratager det at deltage aktivt i nadveren. Her ville jeg gerne have tilføjet, om det er ift det med datoen og deres betoning af det, at de mindes Jesu død og ikke så meget sammenhængen og selve fællesskabet med den opstandne Kristus?
Mvh
Anne
tilføjet af

kære Anne,

Tusind tak for gode ord. Ja, de er mine alle sammen og det udtrykker det jeg tænker og tror og derfor mener.
Jeg har nu lidt ferie og er kun sporadisk til stede. Jeg glæder mig til at svare dig på de spørgsmål du opstiller, men det bliver ikke lige nu, men jeg kommer snart tilbage til dem. Jeg skal nok svare dig.
Venlig hilsen
Ven af Sandheden.
PS. Jeg har skrevet dette på Word og redigeret det her og så markere og kopiere og ”sæt ind” på feltet, ”skriv indlæg; Indhold”.
Så er det færdigt redigeret når det blive ”sat ind”.
tilføjet af

aktiv Nadver - passiv Nadver?

Hej Anne,
Dit spørgsmål:
”En enkel rettelse er i forbindelse med mit spørgsmål om, hvorledes NWT fratager det at deltage aktivt i nadveren.
Her ville jeg gerne have tilføjet, om det er ”ift det med datoen og deres betoning af det, at de mindes Jesu død” og ikke så meget ”sammenhængen og selve fællesskabet med den opstandne Kristus”?
Citat slut. (citationstegn fra mig)
Svar:
Det er korrekt. For det første handler Nadveren ikke om at være tilskuer, ikke sådan at være passiv tilskuer. Skulle jeg f.eks. være tilstede ved et hedensk ritual hvor man f.eks. ville ofre et blodoffer til Satan og efterfølgende drikke af blodet i et fællesskab, ville jeg fravælge den fysiske deltagelse for ikke at være med deltager, men jeg ville bestemt ikke mene mig ”medlem” af en sekt eller i dette tilfælde ”et blodoffer til Satan” ved blot at være tilskuer, altså iagttager.
Dersom der var enkelte (eller flere) forsamlingen der ville ”nyde” af blodet og derved tilkendegive, at de tilhøre både klanen, gruppen eller sekten af tilbedere af Satan, så kunne jeg kun erkende det ved at betragte dem der på en sådan måde fysisk synligt gav til kende deres tilhørsforhold ved, at de drak af blodet og spiste (what ever).
Så i tilfældet med det ”kult” offerlam og blodet og kødet (brødet) er der altså 2 muligheder. Enten deltager man fysisk aktivt og indtager dette eller også observere man og er altså tilskuer.
Nogen vil så sige, at ja, men vi er skam medlemmer, men hvorfor drikker I så ikke af ”blodet”? Fordi det skal vi ikke iflg. vor udlægning af reglerne og vedtægterne om dette offer.
Det er således en sekterisk fortolkning af regler og vedtægter fordi i skrifterne siges der intet om det, men det modsatte.
Der står tydeligt og uden for enhver tvivl: Drik og spis. Så dem der bekender Jesus som frelser, drikker af ”blodet” vinen og spiser af ”legemet” brødet.
Gør man ikke det, bekender man ikke Jesus som frelser. Det kan der ikke forandres noget ved uden, at man anstifter sin egen sekt eller klub. Det kan være så velmenende som man vil, men det er altså ikke hvad der står i ”bogen”.
Det andet, ”….at de mindes Jesu død” og ikke så meget ”sammenhængen og selve fællesskabet med den opstandne Kristus”?”
Jeg vil sige det på denne måde. Vidnerne har etableret deres egen klub / sekt hvor de involvere Bibelen. Her har de skabt deres egne regler og endog datoen er deres egen dato (15.Nisan; 9.April 2009 efter solnedgang. Her begynder nemlig d. 15.Nisan) , som ingen anden i hele verden ud over Vidnerne betragter. (Vi andre jfr. Mosebogen, taler om den 14.Nisan og iflg. Kirkelig beslutning har man altså fastsat skærtorsdag, langfredag, lørdag, påskedag og 2.påskedag, som faste dage for mindelsen)
De kan jfr. ftg og AnonymJv(2) ikke engang respektere, at det ikke handler om fuldmåne, men udregningen er baseret på Nymåne og ikke fuldmåne.
Det er iflg. Bogen; men Vidnerne har skabt deres egne regler, udregninger og ritualer. Ingen anden i hele verden ud over Vidnerne har den opfattelse.
Det mener jeg adskiller Vidnerne fra de Kristne. Det kan du også se her på debatten. Alle datoer Vidnerne er fremkommet med i de sidste 120 år har vist sig at være forkerte (deres udregninger) og intet binder dem sammen med nogen anden kristen. Ja, Vidnerne ligefrem fravælger ”os andre” vi er fordømte til undergang af den Gud (Gudsåbenbarelsen Jesus) som vi elsker og tilbeder. Det er forfærdeligt.
Venlig hilsen
Ven af Sandheden.
tilføjet af

Passiv eller aktiv nadver

Kære Ven af Sandheden
Jeg er helt enig i din sondren mellem den passive og aktive nadver, og hvorledes nadveren netop forudsætter en deltagelse.
Mit spørgsmål gik vist mere på, om der i jehova vidnernes bibeloversættelse findes indikationer på en passiv nadver? For Jesu indstiftelsesord, som jeg kender dem fra mine Bibeler, er jo netop en invitation/et bud om at spise og drikke det, Jesus giver.
Men problemet er jo, som du også skriver, jehova vidnernes egne regler, og at de underlægger sig disse.
Tak for dit svar!
Mvh
Anne
tilføjet af

lovmæssig

Hej Anne,
Ja, der findes ikke kun ”indikationer på en passiv nadver”, men der er ligefrem skabt en lovmæssig ”passiv nadver”.
Ikke alene har man også fravalgt den jødiske dato, men man ligefrem skriver (her) at det der med Påsken (passover) ikke betyder noget.
Så i Jehovas Vidners Bibel, deres egen fortolkningsoversættelse findes altså en lovmæssig begrundelse / baggrund / ordret formulering, der kræver en ”passiv nadver”.
Skulle én eller anden af Vidnerne føle sig inspireret eller ”med længsel” til, at vælge at tage aktiv del i nadveren og ligefrem spise af brødet og drikke af vinen, vil vedkommende med magt blive standset.
Venlig hilsen
Ven af Sandheden.
PS. så det er alltså ikke blot interne regler, men deres egen Bibel lovmæssig krav.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.