18tilføjet af

Jesu barndom

Den anden fase af Jesu liv begyndte da Gud sendte sin søn til jorden. Det skete ved at Jehova mirakuløst overførte hans liv fra himmelen til den jødiske jomfru Marias moderliv. Jesus arvede ingen ufuldkommenhed, for han havde ikke en jordisk far. Jehovas hellige ånd, hans aktive kraft, kom over Maria, og hans kraft 'overskyggede' hende så hun mirakuløst blev gravid. (Lukas 1:34-35) Hun fødte derfor et fuldkomment barn. Jesus voksede op i et beskedent hjem som adoptivsøn af tømreren Josef, og han var den første af flere børn i familien. - Esajas 7:14; Mattæus 1:22-23; Markus 6:3.
Vi ved ikke meget om Jesu barndom, men en særlig hændelse er værd at hæfte sig ved. Da Jesus var 12 år gammel, tog hans forældre ham med på deres årlige besøg i Jerusalem i forbindelse med påskehøjtiden. Mens de var der, tilbragte han en del tid i templet, "hvor han sad midt iblandt lærerne og hørte på dem og stillede dem spørgsmål." Og "alle som hørte ham blev hele tiden slået ag forbavselse over hans forståelse og hans svar". Ja den unge Jesus stillede ikke blot tankevækkende, åndelige spørgsmål, men gav også kloge svar som forbavsede dem. (Lukas 2:41-50) Under sin opvækst i byen Nazaret lærte han tømrerfaget, øjensynligt af sin adoptivfar Josef. - (Mattæus 13:55)
tilføjet af

Hav en god dag.

ftg
tilføjet af

Hej igen ftg

Du glemte det bedste!!
Du fik da ikke med at den nat Jesus blev født, var der en stor lysende stjerne på Himlen. Englene kom og forkyndte for hyrderne på marken af Jesus var født. De Vise Mænd kom, ledt af stjernen hen til stedet hvor Jesus lå og de knælede og tilbad ham, som den nye konge der var blevet født. De bragte ham kostbare gaver, og Jomfru Maria gemte alle deres ord i sit hjerte.
Da der ikke skulle være nogen konkurrence til det etablerede styre i Palæstina, beordrede kongen alle drengebørn under 2 år dræbt, så den lille familie bliver af englene advaret om at de bør flygte med lille baby Jesus. Og der bliver de indtil de igen kan vende tilbage. Og det ikke til Bethehem, men til Nazareth, hvor Josef er Tømmer, og Jesus skulle efter traditionen hjælpe til.
Ifølge Koranen, skulle Jesus være istand til allerede som barn, at tale og udføre mirakler.
Må vi også lære at elske Jesus og følge ham og gøre Guds vilje.
Guds fred og alt godt!
katarin@
tilføjet af

Fornemmer jeg,

at du slet ikke mener det, når du ønsker mig en god dag :o) Tror fáktisk vi kunne have det hyggeligt over en kop kaffe :O) selv om jeg ikke tror på Jehovas Vidner.
tilføjet af

Jeg har intet imod dig,

kære ven!
tilføjet af

til katarin@

HERSKEREN i Romerriget, kejser Augustus, har bestemt at alle skal rejse tilbage til den by hvor de er født for at blive indskrevet. Derfor tager Josef også tilbage til sin fødeby, Betlehem.
Der er kommet mange mennesker til Betlehem for at blive indskrevet, og Maria og Josef kan ikke finde andet end en stald hvor de kan opholde sig. Her, imellem æsler og andre dyr, fødes Jesus. Maria svøber ham i bind og lægger ham i en krybbe, som ellers er beregnet til foder til dyrene.
Det var uden tvivl som følge af Guds ledelse at kejser Augustus traf bestemmelse om at alle skulle indskrives. Derved blev det muligt at Jesus kunne fødes i Betlehem, der lang tid i forvejen var udpeget i De Hellige Skrifter som den by hvori den lovede hersker skulle fødes.
I denne nat sker der noget ganske særligt. Ude på marken omgives en gruppe hyrder af et klart lys. Det er Jehovas herlighed der stråler! Og Jehovas engel siger til dem: „I skal ikke være bange, for, se, jeg forkynder jer en god nyhed om en stor glæde som vil blive hele folket til del, for i dag er der født jer en frelser, som er Kristus, Herren, i Davids by. Og dette skal være et tegn for jer: I vil finde et spædbarn der er svøbt i bind og ligger i en krybbe.“ Pludselig viser en mængde engle sig og synger: „Ære til Gud i det højeste, og på jorden fred blandt mennesker der har Guds velvilje.“
Da englene forlader dem, siger hyrderne til hinanden: „Lad os endelig gå ind til Betlehem og se det som er sket og som Jehova har gjort os bekendt med.“ De skynder sig af sted og finder Jesus nøjagtig der hvor engelen sagde. Alle som er til stede undrer sig da hyrderne fortæller hvad engelen sagde til dem. Og Maria lytter til alt hvad der bliver sagt, og gemmer det i sit hjerte.
I dag tror mange at Jesus blev født den 24. eller den 25. december. Men i Betlehem er december måned regnfuld og kold. Hyrderne ville ikke kunne overnatte ude på marken med deres fårehjorde på den årstid. Det er også usandsynligt at den romerske kejser ville forlange at et folk der i forvejen viste tendens til oprør, skulle rejse af sted midt om vinteren for at blive indskrevet. Det ser ud til at Jesus blev født på et tidspunkt i det tidlige efterår. Lukas 2:1-20; Mika 5:2.
tilføjet af

Mere til katarin@

I STEDET for at vende tilbage til Nazaret bliver Josef og Maria i Betlehem. Og da Jesus er otte dage gammel får de ham omskåret, som det er foreskrevet i Guds lov til Moses. Det er åbenbart almindeligt at man også giver barnet navn på den ottende dag. Josef og Maria kalder deres barn Jesus, som de har fået besked på af engelen Gabriel.
Der går lidt over en måned, og Jesus er nu 40 dage gammel. Hvor tager hans forældre ham nu med hen? Til templet i Jerusalem, der ikke ligger så langt fra deres opholdssted. Når en kvinde fødte en søn skulle hun, ifølge Guds lov, 40 dage senere bringe et renselsesoffer i templet.
Det er netop hvad Maria gør. Som sit offer bringer hun to små fugle. Dette fortæller noget om Josefs og Marias økonomiske situation. Moseloven foreskrev ellers at man skulle ofre et vædderlam, som er meget mere værdifuldt end nogle fugle. Men hvis moderen ikke havde råd til det, var to turtelduer eller dueunger tilstrækkeligt.
I templet tager en gammel mand Jesus i sine arme. Han hedder Simeon. Gud har åbenbaret for ham at han ikke vil dø før han har set Jehovas lovede Kristus eller Messias. Da Simeon kommer ind i templet denne dag, ledes han af den hellige ånd hen til det barn Josef og Maria har med.
Med Jesus i favnen takker Simeon Gud og siger: „Suveræne Herre, nu frigiver du din træl med fred, i overensstemmelse med det du har sagt; for mine øjne har set dit frelsesmiddel, som du har beredt for øjnene af alle folkeslagene, et lys der skal fjerne sløret fra nationerne, og en herlighed for dit folk Israel.“
Josef og Maria er forbløffede over at høre dette. Simeon velsigner dem og siger til Maria at hendes søn „er lagt til fald og genrejsning for mange i Israel“ og at sorgen vil gennembore hendes sjæl som et skarpt sværd.
Den 84-årige profetinde Anna er også til stede ved denne lejlighed. Faktisk er hun aldrig borte fra templet. På dette tidspunkt kommer hun hen til dem og begynder at takke Gud og at fortælle om Jesus til alle der venter på Jerusalems befrielse.
Hvor er Josef og Maria glade over det de har oplevet i templet! Alt dette bestyrker dem i troen på at barnet virkelig er den som ifølge Guds løfte skulle komme. Lukas 2:21-38; 3 Mosebog 12:1-8.
tilføjet af

Og en lille smule mere.

EN GRUPPE mænd kommer rejsende fra Østen. De er astrologer — folk der hævder at de kan forudsige fremtiden ved at tyde stjernernes stilling på himmelen. Fra deres hjem i Østen har de set en ny stjerne, og nu har de fulgt den flere hundrede kilometer til Jerusalem.
Da astrologerne når til Jerusalem, spørger de: „Hvor er den jødernes konge som er født? For vi har set hans stjerne da vi var i østen, og vi er kommet for at bringe ham vor hyldest.“
Kong Herodes i Jerusalem bliver stærkt foruroliget da han hører om dette. Derfor kalder han de øverste præster til sig og spørger dem om hvor Messias skal fødes. Idet de henviser til De Hellige Skrifter, siger de: „I Betlehem.“ Øjeblikkelig sender Herodes bud efter astrologerne, og siger til dem: „Tag af sted og led omhyggeligt efter det lille barn, og når I har fundet det, så giv mig besked, så jeg også kan komme og bringe det min hyldest.“ Men i virkeligheden ønsker Herodes at finde barnet for at slå det ihjel!
Efter at de er taget af sted, sker der noget forbløffende. Den stjerne astrologerne havde set mens de var i Østen, bevæger sig af sted foran dem. Det er åbenbart ikke nogen almindelig stjerne. Den er udelukkende blevet sat på himmelen for at lede dem. Astrologerne følger stjernen indtil den står lige over det hus hvor Josef og Maria opholder sig.
Da astrologerne går ind i huset, finder de Maria med hendes lille barn, Jesus. De bøjer sig alle for ham. Så tager de gaver op af deres sække, guld, røgelse og myrra. Senere, da de er klar til at rejse tilbage til Herodes for at fortælle hvor barnet befinder sig, bliver de i en drøm advaret af Gud om ikke at gøre det. Derfor rejser de hjem til deres eget land ad en anden vej.
Hvem havde sat stjernen på himmelen for at lede astrologerne? Husk at stjernen ikke ledte dem direkte til Jesus i Betlehem. De blev ført til Jerusalem hvor de kom i kontakt med kong Herodes, der ønskede at dræbe Jesus. Det ville også være lykkedes for ham, hvis ikke Gud havde grebet ind og advaret astrologerne mod at fortælle Herodes hvor Jesus befandt sig. Det var Guds fjende, Satan Djævelen, som ønskede at få Jesus dræbt, og han brugte denne stjerne i et forsøg på at gennemføre sin hensigt. Mattæus 2:1-12; Mika 5:2.
tilføjet af

Sidste.

JOSEF vækker Maria midt om natten fordi der er noget han straks må fortælle hende. Jehovas engel har lige vist sig for ham og sagt: „Stå op, tag det lille barn og dets moder med og flygt til Ægypten, og bliv dér indtil jeg giver dig besked; for Herodes står i begreb med at søge efter det lille barn for at rydde det af vejen.“
De tre skynder sig at flygte. Det er også på høje tid, for Herodes har fundet ud af at astrologerne har narret ham og forladt landet. Det var jo ellers meningen at de skulle give ham besked når de fandt Jesus. Herodes er rasende. I et forsøg på at dræbe Jesus giver han ordre til at alle drenge i Betlehem og omegn der er to år eller derunder skal slås ihjel. Han vælger dem der har denne alder på grund af de oplysninger han tidligere har fået af astrologerne fra østen.
Mordet på alle disse drengebørn er en grufuld oplevelse! Herodes’ soldater trænger ind i det ene hjem efter det andet. Når de finder et drengebarn river de det ud af armene på moderen. Vi har ingen anelse om hvor mange spædbørn de dræber, men mødrenes heftige gråd og klage opfylder en bibelsk profeti som Guds profet Jeremias udtalte.
I mellemtiden er Josef og hans familie kommet sikkert til Ægypten, og de bor nu der. Men en nat viser Jehovas engel sig igen for Josef i en drøm. „Stå op, tag det lille barn og dets moder,“ siger engelen, „og begiv dig til Israels land, for de der efterstræbte det lille barns sjæl er døde.“ Som en opfyldelse af en anden bibelprofeti, der siger at Guds søn vil blive kaldt fra Ægypten, vender familien tilbage til sit hjemland.
Josef har åbenbart til hensigt at slå sig ned i Judæa, hvor de boede i Betlehem før de flygtede til Ægypten. Men han finder ud af at Herodes’ onde søn Arkelaus nu er konge i Judæa, og Jehova advarer ham i endnu en drøm om faren. Derfor rejser Josef og hans familie mod nord og slår sig ned i byen Nazaret i Galilæa. Her i dette samfund, langt borte fra centeret for jødernes religiøse liv, vokser Jesus op. Mattæus 2:13-23; Jeremias 31:15; Hoseas 11:1.
tilføjet af

Jomfru?

Det jødiske ord for jomfru er 'ung kvinde'. Maria har ikke været jomfru, da hun fødte jesus. Det er noget hun er blevet eftersom bøgerne er blevet oversat til nyere tid. Fup og fidus. Desuden kan Jesus ikke være født fuldkommen i og med han har levet før og altså har en ufoldkommen sjæl (Lukas, 9, 7-9 om Johannes Døberen og Elias). Fortsat god dag
tilføjet af

Hellige Jomfru Maria

er omtalt i Bibelen som hende der skulle undfange Jesus. Hun havde som omtalt i Evangelierne ikke kendt nogen mand, og derfor Jomfru!!
Læs Lukas 1,34...
http://www.catholic-web.dk/Anglikanere.htm
Hvad angår at Jesus skulle være fuldkommen, så læser vi i Bibelen at han ikke kendte til synd: 2.kor 5,21, Hebræerbrevet 4,15, 1.Petersbrev 2,22, 1.Johannes 3,9. Jesus er og bliver fuldkommen!
Guds fred og alt godt!
katarin@
tilføjet af

* Maria var jomfru indtil Jesus var født.

JESUS vokser op i Nazaret, der på det tidspunkt er en forholdsvis lille og ubetydelig by. Den ligger i et bjergområde i landsdelen Galilæa, ikke langt fra den smukke Jizre'eldal.
Da Josef og Maria tager Jesus med hertil fra Ægypten, er han måske omkring to år gammel, og øjensynlig Marias eneste barn. Men med tiden bliver Jakob, Josef, Simon og Judas født, og Maria og Josef får også døtre. Jesus har altså mindst seks yngre brødre og søstre.
Jesus har også andre slægtninge. Vi kender allerede hans ældre fætter, Johannes, der bor mange kilometer borte i Judæa. Men nærmere bor Salome, der sikkert er Marias søster. Salome er gift med Zebedæus; og deres to drenge, Jakob og Johannes, må så være Jesu fætre. Vi ved ikke om Jesus er meget sammen med disse drenge under sin opvækst, men senere bliver de nære venner.
Josef må arbejde hårdt for at forsørge sin voksende familie. Han er tømrer. Josef opdrager Jesus som var det hans egen søn, og Jesus bliver derfor kaldt „tømrerens søn“. Josef oplærer også Jesus til at blive tømrer, og han er lærenem. Det er derfor folk senere siger om Jesus: „Er det ikke tømreren?“
Familiens liv er bygget op omkring tilbedelsen af Jehova Gud. I overensstemmelse med Guds lov giver Josef og Maria deres børn åndelig vejledning ’når de sidder i deres hus og når de vandrer på vejen, når de lægger sig og når de står op’. Der er en synagoge i Nazaret, og vi kan være sikre på at Josef også regelmæssigt tager sin familie med derhen for at tilbede. Men det de glæder sig mest til er uden tvivl de regelmæssige rejser til Jehovas tempel i Jerusalem. Mattæus 13:55, 56; 27:56; Markus 15:40; 6:3; 5 Mosebog 6:6-9.
tilføjet af

Jomfru Maria Altid Jomfru!

Evig jomfrudom!
Doktrinen om Maria som evig jomfru ser ud til at være blevet forkyndt af Irenaeus og Klemens af Alexandria, og endnu hos Athanasius af Alexandria, som kalte henne αειπαρθεnu;ς (aeiparthenos, 'evig jomfru'). Fra det 5. århundrede var den alment aksepteret i både øst og vest. Mange af de kirker som har udspring i Reformationen afviser dette (og det gælder åbenbart også Jehovas Vidner!!!), og mener at Maria fik andre børn efter Jesu fødsel, med henvisning til at der står i Det nye testamente noget om Jesu brødre. Fra katolsk og ortodoks side forklares dette bl.a. med at søskende og fætre og kusiner ofte blev omtalt med det samme ord, og at nære venner også kunne omtales som brødre. I titmed kunne bror bruges som en hædersbetegnelse. Opfattelsen af Maria som evig jomfru må også ses i sammenhæng med de oplysninger man har om hende fra forskellige historiske kilder, deriblandt Det nye testamente.
(oversat fra http://no.wikipedia.org/wiki/Jomfru_Maria#Evig_jomfrudom)
Pave Johannes Paul II om dette emne: http://www.cin.org/jp960828.html
http://www.katolsk.no/artikler/jomfru.htm#A
http://netspirit.dk/index.php?module=pagemaster&PAGE_user_op=view_page&PAGE_id=976
Guds fred og alt godt!
katarin@
tilføjet af

Jeg kan ikke sige andet

end hvad der står i Bibelen, katarin@.
Hilsen, ftg.
tilføjet af

jo hr ftg

og det samme gør vi! læs igen:
"Several degrees of relationship are implied by the term 'brother'
3. According to some, Mary's virginity after the birth is denied by the Gospel texts which record the existence of four "brothers of Jesus": James, Joseph, Simon and Judas (Mt 13:55-56, Mk 6:3) and of several sisters.
It should be recalled that no specific term exists in Hebrew and Aramaic to express the word "cousin", and that the terms "brother" and "sister" therefore included several degrees of relationship. In fact, the phrase "brothers of Jesus" indicates "the children" of a Mary who was a disciple of Christ (cf. Mt 27:56) and who is significantly described as "the other Mary" (Mt 28:1). "They are close relations of Jesus, according to an Old Testament expression" (Catechism of the Catholic Church, n. 500)."

Guds fred og alt godt!
katarin@
tilføjet af

Folk sagde jo:

"Er han ikke tømmermandens søn? Hedder hans moder ikke Maria og hans brødre Jakob og Josef og Simon og Judas? Og hans søstre, bor de ikke alle hos os? Hvorfra har han da alt dette?" (Mattæus 13:55-56)
Sådan står der i Bibelen, katarin@. Her står ikke noget om, at det ikke er hans bogstavelige brødre og søstre. Her står da, at det er en familie.
tilføjet af

Ikke skrevet af ftg!

Vagttårnet 1/9 1986 side 4 til 6
Ftg, kopiere en Vagttårns artikel og tror derved, at han nu skriver et debatemne, men det gør han ikke. Han kopiere en Vagttårns artikel og som han plejer, spammer han Debatsiden med det kopierede materiale for derefter, at forvente en debat omkring Vagttårns artiklen.
Det vil sige, at han ikke ønsker en debat for det som han har kopieret står ikke til diskussion, men hele humlen er, at snår den kopierede artikel er blevet genstand for andres opmærksomhed opnår ftg 3 ting.
1) Han mener, at nu har han ” vidnet” ved hjælp af Vagttårnet og det er jo også det han skal iflg. Organisationen.
2) Han får en ” debat” i gang hvor han får lejlighed til, at propagandere for Jehovas Vidner uden, at andre har en ”jordisk” chance for at få et synspunkt igennem. Sker det, bliver en anden Vagttårns artikel brugt og så fremdeles.
3) ftg kommer til, at optræde som den store forfulgte uskyldighed, når andre har en direkte modsat mening og endog kan modbevise det ftg, på Jehovas Vidner vegne, siger.
Det har again og bonobo ved flere lejligheder bevist og undertegnede stiller også spørgsmål i et forsøg på en saglig debat, men bliver ikke besvaret endsige debatteret.
Derfor falder det nogen åbenbart for ”brystet” ( undskyld Jytte), at ftg konstant kopiere Vagttårnet og andre Jehovas Vidner bøger. At han tror på det han kopiere og servere her på debatten, er jeg ikke i tvivl om, men det er jo ikke en debat.
Det er udelukkende Jehovas Vidner propaganda. Husk lige på, at ingen andre end Jehovas Vidner har ” sandheden” siger Jehovas Vidner.
Nu skal jeg så bevise, at ftg blot kopiere artikler ved, at vise hvor han har taget denne kopieret materiale fra.:

Vagttårnet 1/9 1986 side 4 til 6:
Hvordan kan vi „følge lige i hans fodspor“?
„JEG kan aldrig blive lige så fuldkommen som Jesus, uanset hvor meget jeg beder eller hvor hårdt jeg prøver.“ Sådan mener 89 procent af dem der har deltaget i en opinionsundersøgelse foretaget af bladet U.S. Catholic. Ja, tanken om at skulle gå i Kristi fodspor kan synes overvældende, især når man tænker på det billede kirken har tegnet af ham. Som en katolsk mand udtaler: „Generelt tænker jeg på Jesus som et varmt, kærligt, omsorgsfuldt, tolerant menneske der ikke forventer alt for meget af mig. Men når jeg går i kirke, ser jeg Jesus så from og ophøjet at jeg føler mig fortabt og ydmyget på grund af min ufuldkommenhed.“
Men hvis kirken fremstiller Jesus på denne måde, svarer det ikke til den måde evangelierne skildrer ham på. De viser at Jesus ikke blev født i en familie af fornem herkomst, men i en ganske almindelig arbejderfamilie. Hans adoptivfader, Josef, var tømrer. Vi ved ikke meget om Jesu barndom, men en bestemt hændelse fortæller os dog en hel del om ham: Da Jesus var 12 år gammel tog hans forældre ham med på deres årlige besøg i Jerusalem i forbindelse med påsken. Ved den lejlighed blev han fordybet i en bibelsk samtale, og hans familie tog af sted uden ham. Josef og Maria, der forståeligt nok……..bla,bla,bla.
citat slut.
Personlig er jeg bedøvende ligeglad med om han kopiere eller ej, men det er åbenbart ikke gået op for ftg, at dette er en debat side hvor vi selv konstruere vore tanker og følelser og udtrykker dem på skrift.
Nu skal du ikke ftg, komme og sige: ” Ja, nu har Enoch bragt kopimateriale”. Dette viser blot forskellen på den måde du bruger det på og den måde man kan bruge henvisninger og citater og evt. materiale der kopieres for, at understrege et synspunkt eller bevise noget.
Enoch
tilføjet af

kære Enoch

Tusind tak for dit indlæg. De er som altid gode. Og du kommer med noget ret interessant "kopi-materiale" om Jesus, som de har lavet i Jehovas Vidner, som endnu engang viser hvordan de prøver at svine den Katolske Kirke til.
For hvordan kan man tro andet når de citerer følgende:
„JEG kan aldrig blive lige så fuldkommen som Jesus, uanset hvor meget jeg beder eller hvor hårdt jeg prøver.“ Sådan mener 89 procent af dem der har deltaget i en opinionsundersøgelse foretaget af bladet U.S. Catholic. Ja, tanken om at skulle gå i Kristi fodspor kan synes overvældende, især når man tænker på det billede kirken har tegnet af ham. Som en katolsk mand udtaler: „Generelt tænker jeg på Jesus som et varmt, kærligt, omsorgsfuldt, tolerant menneske der ikke forventer alt for meget af mig. Men når jeg går i kirke, ser jeg Jesus så from og ophøjet at jeg føler mig fortabt og ydmyget på grund af min ufuldkommenhed.“
Men hvis kirken fremstiller Jesus på denne måde, svarer det ikke til den måde evangelierne skildrer ham på. De viser at Jesus ikke blev født i en familie af fornem herkomst, men i en ganske almindelig arbejderfamilie. Hans adoptivfader, Josef, var tømrer. Vi ved ikke meget om Jesu barndom, men en bestemt hændelse fortæller os dog en hel del om ham: Da Jesus var 12 år gammel tog hans forældre ham med på deres årlige besøg i Jerusalem i forbindelse med påsken. Ved den lejlighed blev han fordybet i en bibelsk samtale, og hans familie tog af sted uden ham. Josef og Maria, der forståeligt nok……..bla,bla,bla. "
Igen igen docerer de i Jehovas Vidner imod kirkens lære, og det er så horibelt at fastslå at Jesus i Bibelen bliver fremstillet som en almindelig arbejder. For det gør han da ikke, når han helbreder de syge, lærer i Synagogerne, går på vandet, uddriver demoner, opvækker de døde og opstår fra graven og opfarer til Himmels."
Og de kalder sig kristne..
Tusind tak kære Enoch at du bragte dette på banen.
Må Gud velsigne dig og dine kære!
Guds fred og alt godt!
katarin@
tilføjet af

... er ikke særlig relevant ...

... i sammenligning med det arbejde, han udførte i de år, han var aktiv.
Selvfølgelig er historien om hans mors, Marias, jomfufødsel interessant, og historien om hans autoritet og myndighed allerede i 12 års alderen skal man da heller ikke kimse af, men det var det, Jesus sagde og gjorde i sine aktive år, der tæller.
Du giver den ikke for lidt i din tolkning af betydningen af Jesus' genetiske kvaliteter. Som modvægt mod det vil jeg gerne fremhæve nogle "kendsgerninger" fra Lukas Evangeliet:
- Maria blev gravid, men ikke med sin kæreste Josef.
- Maria havde en storesøster, Elisabeth, som var gift med en præst, Zakarias.
- Elisabeth blev gravid nogen tid før Maria, men ikke med sin mand Zakarias.
- Maria besøgte sin storesøster, mens de begge var gravide.
- Ifølge Lukas evangaliet talte hverken Elisabeth eller hendes mand Zakarias om Elisabeths graviditet, før hun var i 5'te måned.
- Ifølge Lukas evangeliet havde både Marias søn, Jesus, og Elisabeths søn, Johannes "Døberen" samme "far", nemlig helligånden.
Som med alt andet i biblen, kan man opnå sin egen forståelse ved selv at lægge til og trække fra og vurdere ud fra sin egen livserfaring. Det afgørende for mig er, at jeg er overbevist om, at helligånden var særdeles aktiv på den tid, og at både Jesus og Johannes døberen har fået de genetiske kvaliter, som det var Guds mening, de skulle have. Og hvad Jesus mor, Maria og hans tante, Elisabeth i øvrigt gjorde, er ganske uvedkommende, når jeg skal vurdere Jesus og hans bedrifter.
Mvh Johannes
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.