60tilføjet af

Jerusalems ødel. i år 607 f.v.t. (t, Jalmar)

Er det bibelen eller de verdslige informationer der skal datere Jerusalems ødelæggelse f.v.t.?
Profeten Jeremias forudsagde at babylonierne ville indtage Jerusalem og lægge byen og landet øde. (Jer. 25:8,9).
Han tilføjede: "Og hele dette land skal blive et øde sted, noget man forfærdes over, og disse nationer skal tjene Babylons konge i havfjerds år."
De 70 år udløb da Kyros i sit første regeringsår frigav jøderne og lod dem vende tilbage til deres land. (2 Krønikebog 36:17-23)
Den mest nærliggende fortolkning af Jer. 25:11 og andre skriftsteder er at de 70 år skulle regnes fra det tidspunkt da babylonierne lagde Jerusalem og Judas land øde. (Jer. 52:12-15, 24-27; 36:29-31)
De der i første række bygger kronologien for denne periode på verdslige kilder, forstår naturligvis at hvis Jerusamlem blev ødelagt i 587/586 f.v.t., så gik der ikke 70 år fra denne begivenhed indtil Babylon blev indtaget og Kyros lod jøderne vende tilbage til deres hjemland.
Ligesom Daniel, som stolede på og havde tillid til til at de 70 år ikke var et 'rundt' tal men et nøjagtigt åremål man kunne regne med (Dan. 9:1,2), så er kristne på samme måde villige til i første række at lade os lede af Guds ord fremfor af en konologi der hovedsagelig bygger på verdslige kilder (eller som ikke stemmer med Bibelen).
Det synes åbenbart at den mest nærligende forståelse af de bibelske udtalelser om de 70 år, må være at de 70 år begyndte med Judas fuldtændige øde tilstand efter Jerusalems ødelæggelse. (Jer. 25:8-11; 2 Krøn. 36:20-23; Dan. 9:2)
Når vi tæller 70 år tilbage fra det tidspunkt da jøderne vendte hjem til deres eget land i 537 f.v.t. kommer vi således til 607 f.v.t. som det år da Nebukadnezar i sit 18. regeringsår ødelagde Jerusalem, afsatte Zedekias fra tronen og gjorde ende på det judæiske dynasti af koger der herskede i det jordiske Jerusalem. (Ez. 21:19-27)
___________________________________
VAT 4956: Dette er en tavle, beskrevet med kilskrift, som indeholder astronomiske oplysninger der kan dateres til 568 f.v.t.
Indskriften siger at obsservationerne blev gjort i Nebukadnezars 37. regeringsår. Dette stemmer med den nybabyloniske kronologi der tidsfæster hans 18. regeringsår til 587/586 f.v.t. Imidlertid er denne tavle en kopi fremstillet i det tredje årh. f.v.t., så det er derfor muligt at de historiske oplysninger på den blot er en gengivelse af den almene, rådende opfattelse man havde i den seleukidiske periode.
Forretningsdokumenter: Man har fundet i tusindvis af nybabyloniske lertavler, beskrevet med kileskrift, som er optegnelser om simple forretningstransaktioner og som i hvert tilfælde oplyser i hvilken konges regeringstid og i hvilket regeringsår den nævnte transaktion har fundet sted. Der findes tavler af denne art fra alle kendte nybabyloniske kongers regeringsår i den anerkendte kronologi for denne periode.
Set fra et verdsligt synspunkt kunne sådanne vidnesbyrd synes at underbygge den nybabyloniske kronologi der placerer Nebukadnezars 18. regeringsår (og Jerusalems ødelæggelse) i 587/586 f.v.t. Ingen historiker kan imidlertid benægte at det nuværende billede af den babyloniske historie muligvis kan være vildledende eller direkte forkert. F.eks. ved man at oldtidens præster og konger undertiden ændrede de historiske beretninger for deres egen fordels skyld. Og selv om de vidnesbyrd man har fundet måske er korrekte, kan det være at forskerne i dag fejfortolker dem, eller de kan være så ufuldstændige at endnu uopdaget materiale kan medføre en drastisk ændring af kronologien.

_____________________________________

Kristne som tror på Guds ord, bibelen, har igen og igen erfaret at dens ord har kunnet stå for kritik og har vist sig at være korrekte og pålidelige. De anerkender at bibelen som Guds inspirerede ord kan benyttes som målestok ved bedømmelsen af verdslige historiske optegnelser og opfattelser. "Hele skriften er inspireret af Gud og gavnlig til undervisning, til retledning, til reformering, til optugtelse i retfærdighed, så Guds-mennesket kan være FULDT UD DYGTIGT, FULDT UDRUSTET til enhver god gerning" - 2Tim. 3:16,17.
F.eks. omtaler bibelen Belsazzar som konge af Babylon, og i århundreder var de lærde i tvivl om hvad de skulle sige til dette, fordi der ikke fandtes nogen verdslige dokumenter om hans eksistens, identitet eller stilling. Men så fandt arkæologerne nogle dokumenter der bekræftede de bibelske oplysninger.
Men hvorfor vil man først tro på bibelens sandheder, når arkæologerne eller historien støtter disse?

Med venlig hilsen
Jirene
tilføjet af

______ kære jirene ______

tilføjet af

______ Hej Igen jirene _______ II __

´

... "Er det bibelen eller de verdslige informationer der skal datere Jerusalems ødelæggelse f.v.t.? ... etc. ..."

... SVAR:
For det første tror jeg mere på Verdslige beviser end på BIBELENS ORD -
Dette har flere Årsager men de mest fremherskende er bl.a. Når man ikke engang kan blive enige om, hvad der er:
GUD og GUD - LORD - ADONAJ - HERRE - MIN HERRE - JESUS PÅ ENT KORS - JESUS PÅ EN PÆL - JESUS ER GUDDOMMELG - JESUS ER EN ENGEL - HVAD HAR GUD SAGT - HVAD HAR JESUS SAGT ?Hvordan Tror du så man kan blive enige om, at vurdere hvad for et vvers der betyder noget i den cronologiske sammenhæng og hvilke der ikke gør?
For det andet HAR jeg svaret dig også med henvisning til Bibelvers!
---------------------------------------------------------------------------------------
... "Dette stemmer med den nybabyloniske kronologi der tidsfæster hans 18. regeringsår til 587/586 f.v.t ... etc. ..."
... SVAR:
Jeg kender ikke den tavle med astronomiske angivelser - Evt. bedre kildeangivelse ville være rart.
... "Forretningsdokumenter: Man har fundet i tusindvis af nybabyloniske lertavler, beskrevet med kileskrift, som er optegnelser om simple forretningstransaktioner ... etc. ..."
... SVAR:
Ja - Men underligt nok mangler der PRÆCIS 20 ÅRS DOKUMENTER!
... "Ingen historiker kan imidlertid benægte at det nuværende billede af den babyloniske historie muligvis kan være vildledende eller direkte forkert. ... etc. ..."
... SVAR:
Kilde med link ville være rart. da jeg ikke er stødt på en eneste! - (måske HAR det noget at gøre med, de præcis 20 års manglende Babylonske forretnings-"Dokumenter?)

... "F.eks. omtaler bibelen Belsazzar som konge af Babylon, ... etc. ..."
... SVAR:
Muligvis fordi man ikke kunne finde det rigtige navn/ den rigtige stavemåde -
Men jirene?
Hvorfor bruger alle jehovas vidner netop dette eksempel?
-----------------------------------------------------------------------------------------

jirene jeg ville sætte pris på, at vi tog ÉT "PROBLEM"/DEBATEMNE af gangen - som du ser har jeg fattet mig i korthed, simpelthen fordi vi p.t debatterer både:
JESUS FØDSEL og 607/587 ....

Nu starter du så også ud på hvor troværdig Din Bibel og eller andre Bibler er - SAMT -
Hvem der er Kristen og hvem der ikke er Kristen - Og begge dele fylder tilstrækkeligt i sig selv, til at jeg synes vi skal blande dette ind i den bestående debat, med mindre selvfølgelig. at du mener de to andre Debatter er FÆRDIGE!

Mange hilsner
jalmar
tilføjet af

Darius

Til Jalmar.
Darius.
I den bibelske beretning forekommer tre konger med dette navn - en meder og to persere. Nogle mener 'Darius' måske snarere har været en titel eller et kongenavn fremfor et egennavn, i det mindste i tilfældet med mederen Darius.
1)Mederen Darius, der i en alder af ca. 62 år afløste kaldæerkongen Belsazzar efter at Babylon var blevet indtaget af den persiske hær under Kyros.(Da. 5:30,31) Han betegnes som Ahasverus´ søn....han som var af medisk æt.(Da. 9:1)
Han blev kendt i historien om Daniel i løvekulen.
Efter det 6. kap. i Daniels bog nævnes Darius kun i forbindelse med at en begivenhed tidsfæstes til hans herredømmes 'første år'. Det var i dette år at Daniel lagde mærke til at Judas øde tilstand kun skulle var 70 år, hvorefter han fik åbenbaringen om de 70 profetiske uger og Messias´komme (Da. 9:1,2,24-27)
Man har ikke fundet nogen omtale af 'mederen Darius' i verdslige inskriptioner, og han omtales heller ikke af verdslige oldtidshistorikere forud for Josefus.
Men derfor betyder det ikke at han er en opdigtet person.
2)Darius Hystaspes, også kaldet Darius den Store eller Darius I (perser).
Efter Kambyses II´s død i 522 f.v.t. blev den persiske trone en kort tid beklædt af hans Broder Bardija. Med seks andre persiske adelsmænds hjælp dræbte Darius regenten og overtog selv tronen.
I den bibelske beretning optræder Darius Hystaspes især i forb. med genopførelsen af templet i Jerusalem. Grunden til templet blev lagt i 536 f.v.t., men omkring år 522 f.v.t. blev arbejdet standset p.g.a. forbud, og det forblev standset indtil perserkongen Darius´andet regeringsår (520 f.v.t.). (Ezra 4:4, 5, 24) I dette år ansporede profeterne Haggaj og Wakarias jøderne til at genoptage arbejdet, og byggeriet kom igang igen.
Han døde i 486 f.v.t.
3)Darius Ochos (også kaldet Nothos) regerede fra 423 til 405.
tilføjet af

Enig!

Jeg er helt enig i at emnerne kan blive alt for omfattende. Jeg ville blot forklare dig at jeg synes at bibelens beviser er nok for mig.
Det verdslige stod jeg henviste til et jeg ikke enig i (bare til en opl.)
-og jeg ved ikke hvorfor alle J.V. bruger eks. med Belsazzar.
tilføjet af

Vagttårn-Selskabets (VTS) mærkværdige tidsregning.

Vagttårn-Selskabets (VTS) mærkværdige tidsregning
Jeremias slår meget tydeligt fast i Kap. 25:12, at afslutningen på Babylons 70 års
overherredømme over Juda og de omkringliggende nationer fandt sted I forbindelse
med Kyros`s angreb på Babylon, hvor kong Belsazzar blev dræbt. Der er vist bred
enighed om, at Kyros´s overrumpling af Kong Belsazzar fandt sted i 539 f.v.t.
D.v.s. at den halvfjerdsårige periode, som JEREMIAS taler om må være begyndt i 609 f.v.t. og sluttet i 539 f.v.t.
I Kapitel 27:3-7 nævner Jeremias igen denne periode og fortæller hvilke nationer,
der var blevet underlagt Babylon, nemlig Edom, Moab, Ammon, Tyrus og Zidon.
Han siger fra vers 6). "Og nu har jeg selv givet alle disse lande i min tjener Nebukad
nezars, Babylons konges hånd; selv markens vilde dyr har jeg givet ham for at
de kan tjene ham. 7). Og alle nationerne skal tjene ham og hans søn og sønnesøn indtil tiden også kommer for hans eget land, da mange nationer og store konger
skal gøre ham til deres tjener."
(Her er det jo soleklart de samme 70 regeringsår over nationerne, som Je-
remias beskriver.)
Jeremias daterer i Kap 27, vers 1 disse ting til at ske i begyndelsen af Judas
Konge, Jojakims regeringsperiode. VTS angiver, at Jojakim regerede i perioden 628 - 618 f.v.t
.
Hvordan får VTS dette til at stemme med 70-års perioden, der ifølge Jeremias
startede i 609 f.v.t.❓ Perioden kan jo ikke begynde både i 609 og sidst i 620erne,
vel❓ Der må være en fornuftig forklaring på denne ca. 20-års forskel. ?
Alle andre bibel-leksika end netop VTS´s hævder at Jojakim regerede i tiden
fra 609 f.v.t. til 598 f.v.t. Når man anvender denne tidsangivelse kommer der
balance i Jeremias´s skriverier.
At VTS falskelig angiver Jojakims regering til ovennævnte periode, skyldes, at
de VIL have Nebukadnezars 18. regeringsår til at falde i år 607 f.v.t., fordi det er
vigtigt for dem af hensyn til deres besynderlige udregning til 1914-doktrinet, men
såvel Jeremias som de historiske kendsgerninger viser at Nebukadnezars
18. regeringsår var 587 f.v.t., idet hans fulde regeringstid var fra 605 f.v.t. til 562 f.v.t.
Endnu et falskneri der er taget i brug for at hævde en relation til 607 f.v.t. er,
at de påstår jødernes første tilbagevenden til Jerusalem skete i året 537 f.v.t.,
skønt Ezra meget klart fortæller, at det skete allerede i 538 f.v.t.
Kyros´s første år beskrives således i VT´s litteratur: ”fra Nisan 538 f.v.t. til nisan
537 f.v.t.”
Ezra daterer rejseforberedelserne til ”kong Kyros af Persiens første år”. En senere
datering i kap. . 3:1: ”da man nåede til den syvende måned og Israels sønner var
i deres byer…..” Ezra siger intet om, at man nu var nået ind i Kyros´s 2. år 537 f.v.t.
JV praler af, at de tror på Bibelen, men de tror åbenbart ikke på, at dens skribenter
var omhyggelige nok med dateringen.
tilføjet af

_____ ? _____

´

Hvad har det med mine link at gøre besvarer du dem - Og i så fald, så hvilken Darius mener du passer til mit indlæg - Som jo dreker sig om - Hvornår Dareios regeringstid forløb i forhold til de "70 år" / JW/WTS! = gående ud fra AD 607:

http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=6&conference=217&posting=1336020

Og kommer der et svar på:
http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=6&conference=217&posting=1335962

Med venlig hilsen
jalmar
tilføjet af

Vedr. Zak. 7:1...

G´morn Jalmar!
Du skriver:
Jeg glemte både at skrive: Re.: Dareios Regeringstid og re.: 997 til 607:
(Jeg var så optaget at fortælle om det andet
Re.: DAREIOS!
....... Zacharias 7:1-7 .......
I kong Dareios' fjerde regeringsår kom
Herrens ord til Zakarias den fjerde dag i den niende måned, kislev.
v2
Betel-Sareser og Regem-Melek og deres folk havde sendt bud for at formilde Herren.
v3
De havde spurgt præsterne i Hærskarers Herres tempel og profeterne:
»Skal jeg græde og være afholdende i den femte måned, sådan som jeg har gjort det så mange år?«
v4
Da kom Hærskarers Herres ord til mig:
v5
Sig til hele landets folk og til præsterne:
"Når I har fastet og holdt klage i femte og syvende måned i disse halvfjerds år, var det da for mig, I fastede?
v6
Og når I spiser og drikker, er det da ikke jer selv, der spiser og drikker?
v7
Det var jo det, Herren forkyndte ved de tidligere profeter, da Jerusalem lå
beboet og tryg med sine byer rundt om sig, og da Sydlandet og Lavlandet var beboet.
Svar:
(jeg er 'kørt fast' i stoffet - forstår ikke hvor du vil hen)
Zakarias bog giver mulighed for at fastslå hvilken periode den spænder over, og et omtrentligt tidspunkt for hvornår den er nedskrevet. Den sidste tidsangivelse der nævnes i Zakarias´bog er den fjerde dag i kislev måned i kong Darius´fjerde regeringsår (omkring 1. december 518 f.v.t. (7:1) Følgelig kan bogen ikke være nedskrevet før i slutningen af 518 f.v.t. Eftersom JHVHs ord kom til Zakarias i 'den ottende måned i Darius´andet år' (oktober/november 520 f.v.t.) (1:1), spænder bogen over en periode på mindst to år.
Ellers handler det om fasten....(?)
Venlig hilsen
Mig
tilføjet af

Der er ingen forskel

Bibelen er enig i, at Jerusalem blev ødelagt år 587 fvt. Der står at landet skulle være øde i 70 år efter Jerusalems ødelæggelse - ikke at der skulle gå 70 år, før folk vendte tilbage. Først med indvielsen af templet i år 517 fvt var landet ikke længere øde - da var der gået 70 år siden ødelæggelsen.
Jeg vil returnere spørgsmålet: Skal det være historikerne, Bibelen og de babylonske kilder der i fællesskab fortæller os, hvornår Jerusalem blev ødelagt, eller skal det være sekten Jv, som på grund af en fejlberegning for mere end 100 år siden der bestemmer det?
Jv'ernes forsvar for 607 fvt er direkte tåbeligt - det bliver ikke mindre latterligt, når I forsøger at få Bibelen til at sige det samme som I.
tilføjet af

Kig i fodnoten i NV, Fakse

Du kan også slå op i Indsigt under Zedekias, så får du forklaringen.
Når man derfor læser sammenhængen, så forstår man at Jeremias i 27: 1 mener Zedekias.
tilføjet af

Dateringen af Zakarias bog

Zakarias bog er skrevet efter år 517 fvt, eftersom den omtaler templets indvielse i år 517 fvt. Det er da logik.
Ved den indvielse blev det forøvrigt erklæret, at nu var de 70 år slut - lidt hovedregning betyder så, at Jerusalems ødelæggeæse må være i år 587 fvt - præcis som alle forskerne siger. I modsætning til hvad du tror, er Bibelen faktisk en af de kilder forskerne benytter til at sige at Jerusalem blev ødelagt år 587 fvt - omend de nybabylonske kilder er langt mere præcise (de giver os også mulighed for at udregne den præcise dato for ødelæggelsen).
Jerusalem blev ødelagt år 587 fvt - lær at leve med det!
tilføjet af

Til again.

Kunne jeg bede dig om at henvise til de skriftsteder du bygger din antagelse på?
tilføjet af

Hej jirene

Jeg kan kun tilslutte mig agains nedenstående indlæg, måske med den ændring, at jeg snarere vil kalde det sørgeligt fremfor latterligt, at JV søger at ændre Bibelens tekst, så det passer bedre ind i JV´s egne meninger.
Iøvrigt nævner du selv Zak. 7:1-7, som du måske ikke har læst indholdet af, men der siges jo, at de på daværende tidspunkt havde sørget i 70 år.
Over hvad❓Naturligvis i den 5. måned over templets ødelæggelse og i den 7. måned over mordet på Gedalja. Hvis du regner 70 år tilbage fra 517 kommer du til 587 og ikke 607 f.v.t. Og der var dog ikke tale om en sørgetid på 90 år. Så havde det jo også været nogle gamle gubber. For du mener vel ikke de sørgede fra 607 til 537 og så holdt en pause for at tage spørgsmålet op til fornyet overvejelse 20 år senere ?
tilføjet af

Jamen jirene - Det er det der ofte forplumrer sagens -

´

løsning - jirene Hvorfor skal der helst være x-antal vers fra x-antal skriftstedet skrevet sammen før JV accepterer det - Det er jo såre simpelt - HER i Zacharias har du pludselig en klar tekst - der angiver et bestemt årstal - Derfor kan det ikke bruges, for det passer ikke med JV's dechifreringer af diverse drømme og Profetier?
I nedenstående, har jeg tilføjet "Vores/de Gregorianske" måneder
....... Zakarias 7:1-7 .......
I kong Dareios' (549 f.Kr. – 486 f.Kr.) (regerede AD 522-486) fjerde regeringsår = AD 518 kom Herrens ord til Zakarias den fjerde dag i den niende måned, kislev =(November/December).
v2
Betel-Sareser og Regem-Melek og deres folk havde sendt bud for at formilde Herren.
v3
De havde spurgt præsterne i Hærskarers Herres tempel og profeterne:
»Skal jeg græde og være afholdende i den femte måned, (= Ab = Juli/August AD 517)
sådan som jeg har gjort det så mange år?«
v4
Da kom Hærskarers Herres ord til mig:
v5
Sig til hele landets folk og til præsterne:
Når I har fastet og holdt klage i:
femte måned (= Juli/ Aug. 517) og syvende måned (= Sept./Okt. 517)
i disse halvfjerds år, var det da for mig, I fastede?
v6
Og når I spiser og drikker, er det da ikke jer selv, der spiser og drikker?
v7
Det var jo det, Herren forkyndte ved de tidligere profeter, da Jerusalem lå
beboet og tryg med sine byer rundt om sig, og da Sydlandet og Lavlandet var beboet.

....... + 70 år får vi Anno Domini 587 - - Og JA -
Jeg ved godt, at ovenstående årstal ødelægger AD 1914 -
Men det gør samtlige andre kilder du kan finde også jirene!
OMREGNINGSKALENDER:
http://www.livius.org/caa-can/calendar/calendar_babylonian.html#Kisl%EEmu

... ... 'again' har skrevet:
Man kan også regne det ud på en anden måde udfra Bibelen. Man kan nemlig se, hvor længe efter det berømte slag ved Karkamish i år 605 fvt Jerusalems ødelæggelse skete. Bibelen bekræfter her fuldstændigt de nybabylonske kilder som siger, at slaget foregik i kong Nebukadnezars 1. regeringsår (605 fvt), hvilket man kan se ved at sammenligne Jer 25:1 med Jer 46:2.
Men i Jer 52:12-14 fortælles det, at Jerusalem blev ødelagt i kong Nebukadnezars 19. regeringsår, dvs. 18 år efter slaget ved KArkamish i år 605 fvt. Derved kan vi igen regne os frem til Bibelens årstal for Jerusalems ødelæggelse, nemlig 587 fvt.
http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=6&conference=217&posting=715050#715050

Mange hilsner
jalmar
tilføjet af

Du roder for mange tal sammen.

Jehovas Vidner tror på at Kyros indtog Babylon i 539 fvt. Dette år stemmer overens med de verdslige kilder og regnes for et sikkert år. To år senere, nemlig i 537, vendte jøderne, på et dekret fra Kyros, tilbage til Jerusalem for at genindføre den sande tilbedelse. Dermed endte de 70 års eksil. Når du regner 70 år forud for årstallet 537 før vor tidsregning, kommer du til årstallet 607 før vor tidsregning. Det er Bibelen der fortæller at Jødernes udlændighed varede i 70 år. Derfor tror Jehovas Vidner på at dette er sandheden, også selvom den verdslige historie fortæller noget andet. Og vi roder ikke alle mulige andre tal ind i vores udregning for at skabe forvirring. Bibelens lære er enkel og klar.
Med venlig hilsen, Anonym
tilføjet af

Hej igen jirene

Jeg har nu checket fodnoten i NV, hvor Selskabet hævder, at der må være en skrivefejl, således, at der skal stå Zedekias i stedet for Jojakim i Jer. 27:1, men da Selskabet mener at Zedekias´s regering startede i 617 f.v.t. vil det da stadigvæk betyde, at der er uorden i Jeremias´s angivelser.
Nu er det jo ikke det eneste sted, Jehovas Vidner retter i Bibelen for at få kronologien til at stemme. Eksempelvis hævder de, at der i Dan.1:1 er tale om Jojakims syvende regeringsår i stedet for (som Bibelen siger) hans tredie regeringsår. I Dan 2:1 taler Bibelen om Nebukadnezars 2. regeringsår, som JV mener skal være hans 20. regeringsår eller som de udtrykker det i hans 2. år som verdenshersker, men mon ikke Daniel så ville have brugt datidens dateringsmåde og skrevet hans 20. regeringsår !!?
Du kan sikkert selv finde det i bogen "Giv agt på Daniels profeti" ellers skal jeg gerne finde det til dig.
Tror du alligevel ikke, det vil være klogest at holde sig til, det Bibelen og de historiske nøjagtige årstal fortæller og jo som stemmer ganske fint overens.?
tilføjet af

For mange tal. ???

Kære ven.
Mit princip er, at jeg ikke debatterer med en, der kalder sig Anonym, for dem er der jo i snesevis af her på solen, så man ved jo ikke hvem det er der svarer næste gang. Men find dig et fast mærke at skrive under, så kan vi fortsætte. Samtidig kan du jo fremkomme med dit bevis for, at jøderne først vendte tilbage til Jerusalem i 537 f.v.t., selv om Ezra meget tydeligt beviser, at de er tilbage allerede året før!
Med venlig hilse, Fakse
tilføjet af

´Rigtige Årstal - forlkert udgangspunkt Facit forvanskes

😮

Vi ved godt, at JV-Læren lider ubodelig skade hvis man ikke
kan holde krampagtig fast i 607 - er 607 forkert er 1914 også forkert !
Problemet for jehovas vidner er bare, at I konstant roder i de forkerte TAL!
http://www.livius.org/cg-cm/chronicles/abc5/jerusalem.html
Beviset på 587 ligger i ovenstående link - Samt i "Zak. 7:1-7
http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=6&conference=217&posting=1337989

Beviset på jeres rod i 1914
I bindet: "Tiden ér Nær!" - udgivet 1881, Re.: 1914.
Bliv ikke forbavset nå vi i de kommende kapitler fremlægger stærke
beviser på, at profetien GUDS KONGEDØMME allerede er indledt i AD 1978!
Og på grund af et stærkt bibelbevis angående hedningernes tider anser
vi det for en konstateret sandhed, at denne verdens riger fuldstændig
skal ophøre og Guds rigets fulde oprettelse vil ske, når år 1914 er slut.”
og at GUD har overtaget den fuldkommende kontrol over Verdens Regeringer 1915!
"AT DENNE VERDENS RIGER FULDSTÆNDIG SKAL OPHØRE".
Og siden AD 1915 - har JW/WTS regeret hele jehovas jordklode ?

Men sådanne gik det vist ikke VEL? -
MEN - Hvornår blev 1914 egentlig ændret fra:
JEHOVA GUDS OVERTAGELSE AF DE VERDSLIGE REGERINGER til:
JESUS USYNLIGE KOMME OG INDSÆTTELSEN I HANS HIMMELSKE KONGEDØMME - ?
Men underligt nok, på trods af det ikke gik som man havde Troet, holder
man stadig og stædigt fast i de samme årstal, at 607 og 1914 er de rigtige årstal -
Hvis et mellemfacit er forkert i alle andre regnestykker, så bliver resten OGSÅ FORKERTE -
Men NÆæ Nej - ikke i JW/WTS regnestykket. For årene 607 og 1914 skal fand.. ga.. mig passe uanset hva' 😮

Det er godt nok svært at se logikken i, at man bare kan smide 20 år = 607 -> 587 og 36
år fra 1878 -> 1914 UD - DET betyder ikke en skid, bare JW/WTS kan finde nogle vers, og lægge
dem sammen så regnestykkets slutfacit bliver det samme, nemlig henholdsvis årene AD 607 og AD 1914?

MEN HVA' Det kræver vel bare et BIBELKURSUS, el. to,
Så er spørgsmålstegnene ved diverse Årstal sikkert bedøvende - !😉

Med venlig hilsen
jalmar
tilføjet af

Alligevel roder du for mange tal sammen

og gør det derved svært for dig selv. Bibelen er ikke så svær at forstå, i al sin enkelhed, men det kræver at man er oprigtig.
tilføjet af

Hvorfor

stikker du stadig hovedet i busken som en Struds❓Jeg håber det er det eneste punkt, hvor du kan sammenlignes med en Struds. Jeg har læst, at en Strudses hjerne er på størrelse med dens øjne, og det tror jeg også er tilfældet med visse mennesker. Men det gælder vel ikke dig, vel❓ Har du det ikke så godt med tal ?
Kom så med beviset for, at jødernes tilbagevenden fandt sted i 537 f.v.t.
Venlig hilsen, Fakse
tilføjet af

537 var året hvor jøderne var tilbage i Israel.

tilføjet af

Det er ret interessant at JV anvender

"Danmarks røde Dagblad" i deres bevisførelse for bibelske årstal.
Nu har jeg jo ikke kunnet finde årstallet 537 f.v.t. nævnt artiklen fra ARBEJDEREN, så jeg spekulerer jo lidt over, om du alligevel skulle have udviklet andre strudslignende egenskaber end det at gemme hovedet i busken.
Du har åbenbart mere fidus til "Danmarks røde Dagblad" end til Bibelen i almindelighed og Ezras Bog i særdeleshed.
tilføjet af

Naturligvis

Jalmar har sådan set argumenteret ganske godt for sagen i sit svar. Her er et indlæg jeg engang skrev om emnet, hvor du kan læse mere om, hvilke steder jeg henviser til http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=6&conference=217&posting=715050#715050
tilføjet af

Til Fakse.

Hej du!
Jeg forstår ikke du skriver "Nu der det jo ikke det eneste sted, Jehovas Vidner retter i Bibelen for at få kronologien til at stemme."
Jeg synes at det er en meget alvorlig anklage du der kommer med, i forhold til Åb. 22:19.
Jeg erkender at jeg aldrig før er stødt på Zak. 7:1-... i forb. med de 70 års fangenskab, og jeg har ikke haft tid til at gå helt i dybden med det. Fakta er jo at der skulle gå 390 år fra rigets deling i år 997 (Ezekiels billedhandling, som jeg har forklaret), så kommer vi jo til 607 f.v.t. Et andet faktum er 537 f.v.t., hvor grunden til templet blev lagt plus 70 år = 607 f.v.t.
Disse to eksempler er for mig nok til at datere Jerusalems ødelæggelse ved babylons hånd.
Og disse er hvad bibelen selv erklærer.
Det er da helt klart spændende at høre andres udsagn vedr. dette emne, og jeg forstår at du benytter NV-oversættelsen, og du kender Daniel-bogen.
Jeg vil derfor spørge dig ad hvorfor du går imod VT-organisationens forklaring....(?) Synes du, ligesom again, at den forklaring jeg har givet ud fra VTs forståelse er tåbelig?
Jo, det er klogest at holde sig til Bibelens årstal, men du ved jo godt at de historiske kendsgerninger er unøjagtige i nogle tilfælde.
Jeg vil til slut skrive at året 1914 ikke betyder noget for mig i forb. med endens tid.
Det der betyder noget er at jeg har fundet den eneste sande Gud, JHVH, og at han har sendt sin elskede søn i døden for (også) min skyld. Om jeg så skal dø i denne verden uden at Gud griber ind, så betyder det intet.
Fordi jeg ved at bibelen er Guds ord til os mennesker, og den holder hvad den lover - et evigt liv i et paradis på jorden.
Og hvornår det sker, det ved vi ikke.
Venlig hilsen
Jirene
tilføjet af

Glæd dig, Jalmar - nye årsttal!

Hej igen, Jalmar!
Jeg har valgt at kommentere det again har skrevet i dit sidste afsnit. Jeg bliver nødt til at have mere tid til at undersøge Zak. 7:1-7. Problemet for mig er at når man sammenholder dine ( og andres )forklaringer imod mine ( og andre J.V.), tyder det på at bibelen modsiger sig selv. Og vi ved jo at dette ikke er tilfældet.
M.h.t. agains forklaring (og nu besvimer du over alle de årstal):
Jeg mener at det var i år 625 f.v.t. at slaget ved Karkemisj stod - og som again skrev, blev dette slag anført ved Nebukadnezar.
Fordi Nebukadnezar regerede fra år 624 - 582 f.v.t. - i 43 år.
624 f.v.t. var Nebukadnezars 1. officielle regeringsår. Dette år indtog han filisterbyen Askalon.
I sit 4. år drog han til Ægypten hvor begge parter led svære tab.
I forb. med belejringen af Jerusalem, overgav Jojakin sig til ham, det var Nebukadnezars 7. regeringsår 617 f.v.t.
I hans 18. regeringsår - 607 f.v.t brød han så igennem Jerusalems bymur.
I hans 20. regeringsår (eller det andet i Jerusalem) fik Daniel en drøm af billedstøtten (Da, 2:1)
12 månemåneder efter (Da. 4:29) blev han vanvittig i 7 år.
Omkring tre år efter Daniels drøm, I Nebukadnezars 23. regeringsår, blev yderligere et antal jøder ført i landflygtighed. (Jer. 52:30)
I hans 37. år belejrede Nebukadnezar Tyrus - 588 f.v.t. (Ez. 26:7-11; 29:17-20) - altså EFTER af han havde indtaget Jerusalem. OBS! Et brudstykke fra en babylonisk som er dateret i dette år, omtaler dette felttog mod Ægypten.
Evil-Meodak, hans søn efterfulgte ham på tronen i år 582 f.v.t.
Venlig hilsen
Jirene.
tilføjet af

OBS!! Fejl!

Jeg skrev at Evil-Merodak efterfuldte Nebudkadnezar i år 582 f.v.t.
Det var i 581 f.v.t.
Sorry!
Men jeg kan da tilføje at i det år at E-M blev konge, da viste han Judas konge Jojakin den venlighed at løslade ham fra arresthuset. Det var i det 37. år af Jojakins landflygtighed i Babylon.
Josefus skriver at E-M betragtede Jojakin som en af sine nærmeste venner.
tilføjet af

Til Jirene

http://www.arbejderen.dk/index.aspx?F_ID=36254&TS_ID=6&S_ID=70
Hvis man vil forklare hvordan man finder frem til årstallet 607 fvt, skal man gå ud fra året 539. 539 før vor tidsregning er anerkendt både af historikere og af bibelsagkyndige som et fuldstændigt sikkert tal. To år senere, i 537, var jøderne tilbage i deres hjemland, og dermed var de 70 års udlændighed til ende.
tilføjet af

Kronologi.

Desværre har jeg ikke tid til så meget i aften, men m.h.t. min "alvorlige anklage" mod JV skal jeg nok komme tilbage med beviser. Der er endnu flere alvorlige anklager.
Dernæst vil jeg gerne igen referere til min sidste mail, hvor jeg beviser at fodnoten jo ikke løser noget problem m.h.t. Jeremias´s bog, og de forskellige kapitler skulle vel gerne harmonere med hinanden.
Inden vi så fortsætter vil jeg gerne vide, hvordan i alverden du ved at Rigets deling fandt sted i 997 f.v.t.? - Hvis man skal finde ud af det, må man jo nødvendigvis gå baglæns i tidsregningen, og så er det jo ikke så svært at lægge 607 og 390 sammen.
Jeg ved jo godt du har læst det i Indsigtsbogen, men jeg kan fortælle dig, at den hele
vejen igennem er smaskfyldt med forkerte årstal. Eksempelvis er Slaget ved Karkemisj lavet om fra 605 til 625.Her var Ægyptens Kong Neko jo med, men hans regeringstid ifl. den Ægytiske tidsregning, der er udarbejdet uafhængig af den Babyloniske fastsætter Nekos regeringstid til 610 - 596, så han kunne ikke være med allerede i år 625. Napopolassars sejr over Assyrien er ændret fra 612 til 632 osv osv osv
Men der er aldrig givet beviser (i Indsigtsbogen) for de angivne årstal.
Anonym kommer nok og blander sig, men han har indrømmet, at han ikke forstår alle disse tal, så det kan du roligt se stort på. Jeg føler, at du er et ærligt menneske, der gerne SELV vil kunne forstå det kronologiske aspekt også, og ikke blot sluge alt hvad, du hører, og det kronologiske har også altid haft min store interesse.
Det, som jeg har læst,skrevet af again vedr. kronologien, mener jeg er helt korrekt.
Venlig hilsen
Fakse
tilføjet af

______ kære jirene ______

´🙂

Jeg tror du lige skal undersøge NEBUKADNEZZARS regeringsperiode. og regn så en gang til?

---> Re.: "NEBUKADNEZZAR"!
...... The Jewish Encuklopædia er så fræk at underkende dine Tal og siger:
The son of Nabopolassar;
became king of Babylon in 604 B.C. as Assyria was on the decline; died 561. (i 43 år)
...... wikipedia har den Frækhed at sige næsten det samme?
Nebuchadrezzar II, more often called Nebuchadnezzar (listen) (c 630-562 BC),
was a ruler of Babylon in the Chaldean Dynasty, who reigned c. 605 BC-562 BC.

Hvem siger dog 624 jirene?
Og nu har du så problemet DIT regnestykke
er rigtig - Det er udgangsåret der er forkert!

Mange hilsner
jalmar
tilføjet af

Du trækker bare 20 år fra, så er problemet løst!

Ja, jeg kan godt forstå du synes det lyder somom Bibelen modsiger sig selv med jeres kronologi. Men hvis du nu trækker 20 år fra alle dine årstal (så Karkamish slaget var i år 605 fvt), så passer det hele og Bibelen modsiger ikke længere sig selv. Og så er det ovenikøbet det årstal forskerne når frem til:)
PS: I virkeligheden er det at lægge 20 år til, men du gør altså tallene 20 mindre.....
PPS: Jalmar - kan du huske jeg engang skrev et indlæg om, hvordan man udfra Jv's egne opslagsværker kan regne sig frem til, at Jerusalem blev ødelagt i år 587 fvt? Har du et link til det indlæg, da det kunne være nyttigt her....
tilføjet af

Men var det ikke det du lavede en again

´
Fejl i, som enoch rettede - Men du kan vel stramme det op 😃?

Så er det dette:
http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=6&conference=217&posting=797043

mange hilsner
jalmar
tilføjet af

..................... P.s. again ..............................

´

jirene er ikke meget for det engelske,
så det er en god ide at oversætte citaterne!

Hilsen
jalmar
tilføjet af

Lidt supplerende litteratur

Med Jalmars hjælp har jeg fundet frem til et gammelt indlæg, rettet en skrivefejl i det og oversat til dansk efter bedste evne. Så her kommer en redigeret version af et indlæg jeg engang skrev:
I dette indlæg vil jeg udelukkende benytte citater fra litteratur, som Jehovas Vidner har udgivet. Jeg vil forsøge at finde ud af, hvilket år Nebukadnezar blev konge, ved at gå udfra årstallet 539 fvt for Babylons fald til Kyrus - et årstal JV er enige i:
"In the seventeenth year of King Nabunaid, Babylon fell to Cyrus the Persian. The Nabunaid chronicle gives exact dates. In the month of Tashritu on the fourteenth day, October 10, 539 B.C., the Persian forces took Sippar; on the sixteenth day, October 12, ‘the army of Cyrus entered Babylon without battle’; and in the month of Arahsamnu, on the third day, October 29, Cyrus himself came into the city.”" --- Watchtower 1968 August 15 pp.491-492 The Book of Truthful Historical Dates
MIN OVERSÆTTELSE: "I det kong Nabunidus syttende regeringsår, indtog Perseren Kyrus Babylon. Nabunidus krønikke giver os eksakte datoer. I den fjortende dag i måneden Tashritu, 10 oktober, 539 fvt, tog de persiske styrker Sippar; på den sekstende dag, 12 oktober, 'gik Kyrus hær ind i Babylon uden kamp'; og på den tredie dag i Arahsamnu månede, 29 oktober, kom Kyrus selv til byen" OVERSÆTTELSE SLUT
Vi ved altså nu, at Babylons nederlag var i 539 fvt, og at dette skete i Nabonidus 17. regeringsår
Vi skal naturligvis bruge babylonernes samlede kongerække fra Nebukadnezar til år 539 fvt. Den finder vi her:
"Particularly was this domination manifest during the seventh and sixth centuries B.C.E. when Nabopolassar, a native of Chaldea, and his successors, Nebuchadnezzar II, Evil-merodach (Awil-Marduk), Neriglissar, Labashi-Marduk, Nabonidus, and Belshazzar, ruled the Third World Power, Babylon." --- Insight on the Scriptures, Vol 1, side 425
MIN OVERSÆTTELSE: "Denne dominans var i særlig grad tydelig gennem det syvende og sjette århundrede fvt, da Nabopolassar, en kaldæer, og hans efterfølgere, Nebukadnezar II., Evil-merodach (Awil-Marduk), Neriglissar, Labashi-Marduk, Nabonidus og Belshazzar regerede den tredie verdensmagt, Babylon" OVERSÆTTELSE SLUT
Nu har vi altså de relevante konger, og vi ved år 539 fvt var i Nabonidus 17 regeringsår. Så nu kan vi stille en tabel op, og se, hvilke oplysninger vi stadig mangler:
Nabonidus: 16-17 år
Labashi-Marduk:
Neriglissar:
Evil-merodach:
Nebuchadnezzar II:
Vi mangler altså regeringslængden for 4 nybabylonske konger. Dem finder vi også i JV's litteratur (jeg giver citaterne til sidst i indlægget):
Nabonidus: 16-17 år
Labashi-Marduk: 9 måneder
Neriglissar: 4 år
Evil-merodach: 2 år
Nebuchadnezzar II: 43 år
Ialt regerede disse konger altså i 66-67 år. Dette giver os Nebukadnezars første regeringsår:
539+66 år = år 605 fvt (præcis som alle historikere er enige om).
Da Jerusalem faldt i Nebukadnezars 19. år, må Jerusalems ødelæggelse være sket i år 587/586 fvt - præcis som alle historikere er enige om:
"on Tammuz (June-July) 9 in the 11th year of Zedekiah’s reign (Nebuchadnezzar’s 19th year if counting from his accession year or his 18th regnal year), a breach was made in Jerusalem’s wall. Zedekiah and his men fled but were overtaken in the desert plains of Jericho." Insight On The Scriptures (Insigt i Skrifterne), Vol 2 side 481
MIN OVERSÆTTELSE: "Den 9 tamnuz (juni-juli) i Zedekias' 11'te regeringsår (Nebukadnezar's 19'ende regeringsår, hvis man regner fra hans kroningsår eller hans 18'ende regeringsår), blev der lavet hul i Jerusalems mur. Zedekias og hans mænd flygtede, men blev fanget i Jerikos ørken" OVERSÆTTELSE SLUT
De har rod i deres kronologi hos Jehovas Vidner, for deres egne opslagsværker giver det samme år for Jerusalems ødelæggelse (år 587 fvt) som alle andre end JV er enige om - hvis man altså regner lidt på deres egne tal!!!!
CITATER: DE SIDSTE 4 KONGER
Labashi-Marduk: 9 måneder "His underage son Labashi-Marduk, a vicious boy, succeeded him, and was assassinated within nine months" Watchtower, Jan 1, 1965 side 29 - OVERSÆTTELSE: "Hans ikke-voksne søn, Labashi-Marduk, en ond dreng, efterfulgte ham, og blev myrdet efter mindre end 9 måneder" OVERSÆTTELSE SLUT
Neriglissar: 4 år "Neriglissar, who reigned for four years" Watchtower, Jan 1, 1965 side 29 OVERSÆTTELSE: "Neriglissar, som regerede i fire år" OVERSÆTTELSE SLUT
Evil-merodach: 2 år "Evil-merodach reigned two years" Watchtower, Jan 1, 1965 side 29 OVERSÆTTELSE: Evil-merodach regerede i to år" OVERSÆTTELSE SLUT
Nebuchadnezzar II: 43 år "Nebuchadnezzar ruled as king for 43 years" Insight, Vol 2 side 480 OVERSÆTTELSE "Nebukadnezar regerede som konge i 43 år" OVERSÆTTELSE SLUT
tilføjet af

Til again, again (og Jalmar)

Hej again!
Du skal have så mange tusinde tak fordi du (og Jalmar) gør dig den store ulejlighed at oversætte alt dette for mig for at overbevise mig om at J.V.s kronologi er ukorrekt.
Men jeg sidder her i mit pc-rum og er ret så frustreret over at jeg ikke kan finde ud af hvor der er noget der går galt i forh. til det du skriver.
Sagen er den at jeg kun har Vagttårnet tilbage til 1970. Jeg har Indsigt som jeg hele tiden har gået ud fra m.h.t. Nebukadnezar.
På nettet har jeg kigget på 'der bibelforcher' og kan ikke udlede noget derfra m.h.t. tiden fra Neriglissar og Labashi-Marduks regeringstid (kan du?)
Så jeg må bede om noget længere tid til at komme til bunds i dette.
Jeg kiggede også i mit gamle Salmonsens leksikon og det daterer Jerusalems ødelæggelse til 598 f.v.t.....(?)
Så jeg vender 'frygteligt' tilbage, når jeg har noget konkret at byde på.
Mange hilsener
Jirene
tilføjet af

______ kære jirene re.: 597 / 587 ______

´

Det er ikke helt rigtigt, for det du læser om der, er Nebukadnezzars indtagelse af
Jerusalem. hvorefter han indsætter en VASAL(Lyd-Konge) "Kong Jehoiakim", som gør oprør imod ham -
Hvorefter han destruerer Jeusalem i 587 - Og det er der Templet ryger med - Og her
kommer så en lille 'krølle på halen' - for Nebudkanezzar KAN IKKE ØDELÆGGE fundamentet -
det består af så store sten, at de eksisterer den dag i dag!
Det var den erobring som Tavlen omtaler:
http://www.livius.org/cg-cm/chronicles/abc5/jerusalem.html

Jerusalem bliver faktisk Erobret 3 gange og ødelagt 2 gange!
Kære jirene, Jeg forstår godt din frustration, tro mig, DU er ikke den første -
Håber bare ikke at du forsvinder som det normalt sker, når man ikke kan få tingene
til at stemme - SOM MAN TROR DE SKAL STEMME!
DU kan IKKE finde det rigtige gennem "VAGTTÅRNET" -
Støvsug du nettet godt og grundigt - det er det bedste og eneste råd jeg kan give dig!

Du skal være meget velkommen til at spørge, hvis du skulle have et spørgsmål!

Mange hilsner
jalmar
tilføjet af

Jeg iler med hjælp

Nå, du har kun Vagttårnet tilbage til 1970 på din CD. Fair nok - så får du nogle andre kilder:
Nabonidus: 17 år - 556-539 fvt "Aid to Bible Understanding" - Nabonidus side 1195
Labashi-Marduk: 9 måneder - "Babylon the Great Has Fallen - God's Kingdom Rules" side 184
Neriglissar: 4 år - "Babylon the Great Has Fallen - God's Kingdom Rules" side 184
Evil-Merodach: 2 år - "Babylon the Great Has Fallen - God's Kingdom Rules" side 184
Nebuchadnezzar: 43 år - "Insight on the Scriptures", Volume 2 side 480
Så vidt jeg husker er "Babylon den Store er Faldet" en del af jeres CD - men sidetallene passer jo nok ikke helt. Det er dog det samme for alle navnene (side 184 i den engelske version).
Tilsammen regerede de altså i 67 år. Jerusalem blev som bekendt indtaget i Nebukadnezars 19'ende regeringsår (det er I jo enige i), så dem skal vi trække fra - så taler vi om 48 regeringsår før Babylons fald. Da Babylon faldt i år 539 fvt må Jerusalem være indtaget i år 539+48 = 587 fvt, ifølge jeres egne oplysninger!
Og se det passer jo præcist med, at det i Zakarias bog oplyses, at de 70 år var gået i år 517 fvt!
tilføjet af

-og jeg slå op i en uendelighed

Kære again.
Hvem siger at jeg har CD? (der kan du selv se, jeg er totalt 'yt')
M.h.t. 'Aid to bible understanding', så har 'Indsigt' afløst den, så den er derfor 'lodret arkiveret'.
Og så er der en anden gammel 'ting' fra 71 du henviser til - ja, faktisk har jeg aldrig gennemgået den nøjere. Det var et held at jeg havde den i reolen, men det du henviser til står ikke på s. 184, men jeg skal nok 'støve' den videre igennem for at finde det du mener.
Jeg skriver når jeg har læst det.
M.h.t Zak. 7:1-7 så er det da i forb. med at arbejdet med genopførelsen af templet var gået i stå. Derfor sendte JHVH Zakarias og Haggaj for at opmuntre folket....jeg kan ikke se det på anden måde.
Så Zakarias skrev bogen ca. 19 år efter folket var blevet frigívet.
Venlig hilsen
Mig.
tilføjet af

Jeg forsvinder ikke, Jalmar.

Hej igen!
Jeg vil have tingene til at stemme. Når man har sagt A skal man også sige B.
Men jeg har ikke de tekniske færdigheder som du og andre har (again tror at jeg kan finde ud af at slå op i J.V.s cd-rom) så derfor tager det lidt tid.
Og jeg forsvinder ikke herfra uden videre. Så længe jeg bliver så godt behandlet af Jer som jeg gør nu, så vil jeg fortsætte denne debat. Jeg har godt af at få de 'små celler' lidt i sving. Jeg kan nemlig fortælle dig at jeg også er invalid....inde i hovedet - får den højeste pension p.g.a. dette. Og når man er alene, så kan man engang imellem godt gå lidt i stå. Selvfølgelig går jeg da fra dør til dør som andre J.V. men det er sjældent at man rigtig kan få lov til at forsvare sin tro, fordi folk har ikke en 'pind' forstand (eller er interesseret) i religion.
Så denne her debat har jeg kun godt af.
G´nat.
tilføjet af

Kig i "Insight"

Mon ikke du kan finde oplysningerne om personerne i Insight, hvis du ikke har CD'en.
Angående Zakarias bog, angiver han jo tydeligt hvornår indvielsesbønnen i kapitel 7 var, nemlig i år 517 fvt. Der er ingen vej ud - Jerusalem blev ødelagt år 587 fvt. De eneste der ikke vil tro det er Jv, fordi en indrømmelse af det ville være fatal for jeres tro.
Men her er en opfordring til dig - prøv selv at finde de babylonske konger indtil Babylons fald i jeres egne bøger og læg tallene sammen. Du vil også nå frem til årstallet 587 fvt, ligesom alle andre Jv'ere der har gjort sig umage nok til selv at afprøve det.
tilføjet af

Indvielsesbøn?

Hvor har du det fra? Arbejdet med at bygge templet var da gået i stå....(?)
tilføjet af

Hvor henne i 'Indsigt'?

Hej igen!
Jeg har nu været igennem 'Babylon den store er faldet - Guds rige hersker' - jeg kan ikke finde disse babyloniske konger. Bagi bogen er der en tidstabel med årstal fra skabelsen til år 1963 (ja, en gammel bog). Den angiver 607 f.v.t. til Jerusalems ødelæggelse.
I Indsigt kan jeg finde noget, men ikke meget.
Kunne du ikke fortælle mig hvor i Indsigt jeg skal lede efter disse babyloniske konger? Fordi jeg evner åbenbart ikke at finde dem.
Hilsen mig.
tilføjet af

Indsigt

Jeg har ikke selv "Indsigt i Skrifterne", men mon dog ikke du kan slå op under kongernes navne?
Det undrer mig ikke, at de ikke lige har lavet en liste under Babylon indgangene - det skal jo helst ikke være for let for jer at finde ud af det. Men prøv under kongernes navne.
PS: Der vil sikkert være nogle af kongerne, hvor du kun kan finde ud af, hvor mange år de regerede, men ikke hvilket årstal. Det er naturligvis for at gøre det endnu sværere for dig.
Bliver du træt af Jv's julelege med at "skjule" fakta, kan du naturligvis vælge et andet Bibelleksikon, men mon ikke det vil være sundt, at du selv opdager problemet, og "gemmelegen"?
tilføjet af

Templets indvielsesbøn

Undskyld - Det var mig der huskede forkert. Vi har ikke indvielsesbønnen i Zakarias Bog kapitel 7, men i stedet JHVH's svar på spørgsmålet om, hvorvidt fasten skulle fortsætte.
tilføjet af

Det har jeg gjort, again

Som bekendt betyder Babylon forvirring, og jeg skal da love for at dette her er forvirrende.
Jeg har en masse oplysninger om Nabopalassar, om han søn Nebukadnezar, og hans sø Evil-Merodak. Men de tidspunkter som disse regerede under, kan vi ikke blive enige om.
Om Neriglissar der øjensynlig efterfulgte Evil-Merodak, og om Labashi-Marduk har jeg ingen oplysninger der foreligger vist også kun nogle få).
Derimod er der mange oplysninger om Nabonid (som vel også kaldes Nabonidus) og hans søn
Belsazzar, der åbenbart deltes om magten ved tiden for Babylons fald.
Jeg kan stadig ikke se hvori 'gemmelegen' ligger. Hvorfor skulle J.V. lave 'julelege' og skjule 'fakta' og dermed narre 7 mill. mennesker?
Den bibelske kronologi er ligetil:
Hedningernes tiders udløb.
Rækken af Israels konger blev afbrudt i 587 f.v.t. hvordan passer det på Ez 21:25-27?
Vi ved at sy tider skal gengå før styret genoprettes fra Da. 4:32, 16, 17
syv = 2 x 3 1/2 tid eller 2 x 1260 dage (Åb. 12:6, 14; 11:2, 3)
En dag for et år ( er 2520 år)( Ez 4:6; 4 Mos 14:34)
-skulle forløbe indtil Riget oprettedes. Lu 21:24; Da. 7:13, 14
Men hvis det er dine beregninger som gælder så, skulle hedningernes tider udløbe i 1933 istedet for 1914 (2520 - 587).
Mener du det?
Og hvis du mener det, så er vi i det mindste enige om at vi lever i 'de sidste dage' inden Gud vil gribe ind i...(?)
Fordi der er jo flere ting end kronologien som afgør at vi lever i 'endens tid'. Der jo tegnene på verdensforholdende - og de er her i allerhøjeste grad nu.
Med venlig hilsen
Jirene.
tilføjet af

Svar vedr. faste.

-men det har jo ikke noget at gøre med at de 70 år nu er til ende.
Det var vel egentlig en slags irettesættelse fra JHVHs side fordi israelitterne blev ved med at hænge sig i tiden med faste/fangenskab. Her hvor Zakarias skriver, har arbejdet med at genopbygge templet ligget stille længe p.g.a. flere omstændigheder. De havde på dette tidspunkt boet i Jerusalem i 17 år. Arbejdet var jo blevet fuldstændig standset p.g.a. det forbud Artaxerxes hade udstedt. Det var først på dette tidspunkt at arbejdet gik fremad.
Det var igennem Haggaj og Zakarias at JHVH opmuntrede folket til at tage fat på byggeriet igen.
Altså her er vi næsten 20 år efter at folket var kommet hjem, så det har ikke noget at gøre med enden på de 70 års fangenskab, efter min mening.
tilføjet af

Hej igen jirine

Jeg har forstået, at du mangler Indsigtsbøgerne og flere af JVs bøger, men jeg tror nok, at jeg har det meste liggende, så hvis du kan præcisere, hvad du gerne vil have undersøgt, vil jeg gerne prøve at hjælpe dig. Det kan godt tage lidt tid, for hvis jeg
ikke har det hele, må jeg lige kontakte nogle bekendte, der er JV, så jeg tror, vi kan
finde ud af noget ved fælles hjælp.
Allerførst synes jeg, at jeg vil forklare dig, hvordan jeg forstår Zak. 7:1-5:
Så vidt jeg har forstået sætter JV Darius´s fjerde år til 518 f.v.t. – Nu fandtes der jo i den Neo-Babyloniske tid tre forskellige måder at datere på: Babylonierne havde deres egen tidsregning og jøderne havde to forskellige: Tishri-metoden og Nissan- metoden, og det gør det jo absolut lidt sværere for os. Jeg har desværre ikke helt
sat mig ind i de to jødiske metoder, hvornår man anvender den ene frem for den anden, men forskellen kan kun betyde en difference på nogle få måneder, og jeg kan se at again mener ovennævnte beretning foregår i 517 f.v.t., hvad jeg også mener er ganske korrekt.
Nu siges der bl. a. her i vers fem: ”Når i fastede og man holdt klage i den femte og i den syvende måned, og det i 70 år ……” o.s.v.
Vi ved, at Jerusalems tempel blev ødelagt i den femte måned og i den syvende måned samme år blev Gedalja myrdet. Soleklart var det jo det de havde holdt sørgehøjtid over i de forløbne 70 år. Hvad skulle de ellers sørge over to gange hvert år blot med en måneds mellemrum.
Hvis du går 70 år tilbage fra 517 f.v.t. rammer du året 587 f.v.t., som jo helt klart må være det år templet blev ødelagt. I virkeligheden blev Jerusalem jo ødelagt i flere
omgange under Nebukadnezars idelige angreb.
tilføjet af

Jeg skal lige høre

Jeg skal lige høre, om du kender til de 70 års faste der begyndte da Jerusalem blev ødelagt? Årsagen til at Jerusalem lå øde i 70 år var jo, at jøderne havde snydt med de faster de skulle holde (en hvert 7'ende år og en hvert 49'ende år).
Derfor er det så betydningsfuldt, at Zak 7:5 siger at folket nu har fastet i 70 år, hvorefter JHVH siger, hvad folk skal gøre i stedet for at faste fra nu af (i de efterfølgende vers og kapitler). Som der bl.a står i vers 5:
"Når I har fastet og holdt klage i femte og syvende måned i disse halvfjerds år" Zak 7:5
De 70 år var altså slut nu - de 70 år der begyndte med Jerusalems ødelæggelse.
Du har ret i, at Zakarias gav moralsk støtte til tempelbyggeriet, så det igen blev påbegyndt i år 520/519 fvt. Det er næppe blevet fuldstændigt færdigt til år 517 fvt (vi kan læse om senere reparationer af templet og Jerusalems mur), men det var åbenbart så færdigt at det var brugbart - de 70 år var slut.
Du synes at mene jøderne skulle være i fysisk fangenskab i Babylon i 70 år. Det mener jeg er forkert - nationerne skulle være i fangenskab i 70 år, men der står intet sted, at jøderne skulle være fanger i Babylon i 70 år. Det der står om jøderne er, at de skulle faste i 70 år, startende med Jerusalems ødelæggelse - de 70 år sluttede i 517 fvt, så Jerusalem må være ødelagt i 587 fvt.
tilføjet af

Kan du finde disse oplysninger

Her er de oplysninger jeg gætter på du kan finde i "Indsigt":
Nabonidus: 16-17 år
Labashi-Marduk: 9 måneder
Neriglissar: 4 år
Evil-merodach: 2 år
Nebuchadnezzar II: 43 år
Prøv at tjekke dem op imod oplysningerne i Indsigt.
Man kunne jo forestille sig, at du også ville kunne finde årstallene kongerne regerede, men der er garanteret en eller to, hvor der ikke er opgivet årstal for regeringsperioden - det er bare et af de små røgslør Jv lægger ud for at undgå medlemmerne opdager sagens rette sammenhæng.
Det er ikke fordi oplysningerne ikke er kendt. Her er årstallene eksempelvis fra Det jødiske online leksikon:
Nebuchadnezzar, 604-561; Amel-Marduk (Evil-merodach), 561-559; Nergalsharuṣur (Neriglissar), 559-555; Labashi-Marduk, 555, reigned only nine months; Nabonidus, 555-538; Cyrus captures Babylon, 538 http://www.jewishencyclopedia.com/view.jsp?artid=612&letter=B&search=Neriglissar
tilføjet af

Mener du det er vigtigt?

Mener du virkeligt Jerusalem ikke længere var en ruin, bare fordi jøderne var vendt hjem? Jerusalem skulle være ødelagt i 70 år - men der står ikke ubeboet i 70 år (faktisk ved vi der boede mennesker i Jerusalem gennem hele perioden).
Det interessante er altså ikke, hvornår folk vendte tilbage, men hvornår byen ikke længere var en ruin - symboliseret ved, at templet igen blev taget i anvendelse. Det skete i år 517 fvt (Zak 7).
tilføjet af

Hej jirene og again

Jeg har fundet følgende oplysninger i Indsigt, bind 2:
På side 376 angives Nabonid regeringstid til 556 - 539 f.v.t.
På side 403 angives Nebukadnezars regeringstid til 43 år (624-582 f.v.t.)
Labashi-Marduk kunne jeg ikke i farten finde noget om.
På side 55 fortælles der: "M.h.t. Awel Marduk (Evil Merodak, 2.Kg.25:27,28) har man kun fundet kileskriftstavler indtil hans andet regeringsår. Og vedr. Neriglissar, som skal have efterfulgt Awel Marduk, er der bevaret tavler med kontrakter som er dateret til hans fjerde regeringsår."
Her holdes jo ligesom et håb åben for at Evil Merodak og Neriglissars regeringer måtte være længere, for i hele deres Neo-Babyloniske Kongerække er der jo et hul på 20 år fra 576 - 555, hvor Nabonid kommer ind i rækken.
Med venlig hilsen
Fakse.
tilføjet af

Tak skal du have fakse

Det er nyt for mig, at man nu også åbner op for, at deres regeringstid kan have været længere. Den anden åbning ligger naturligvis i bemærkninger "som skal have efterfulgt" - altså at man gætter på der har været en ukendt konge derimellem.
Tidligere har Jv bekendt sig til længden på kongernes regeringstid og udelukkende satset på en ukendt konge (derfor ulysten til at angive regeringsperioden). Forsøgene er naturligvis håbløse og dækker over, at Jv simpelthen ikke kan få deres egen kronologi til at hænge sammen.
Har du set at debatten er blevet genoptaget andetsteds?
tilføjet af

Hej jirene

´

Det er jeg glad for at læse -
Jeg holder mig lige lidt i baggrunden med hensyn til 607/587, fordi der er again meget
bedre til at forklare end jeg er - En ting kan jeg love dig, han kunne ikke drømme om at
skkrive noget der ikke er 100% sandt og bevist!
Så jeg følger med fra sidelinien.

Mange hilsner
jalmar
P,s
Er vi forøvrigt ikke mere eller mindre invalide på hver vores måde i øverste etage 😃
Som
jeg altid har sagt - mand skal ikke være tosset for at være her, men det er absolut en fordel -
Jeg er ofte heller ikke hel klar i topppen, smerter giver for lidt søvn, og for lidt
søvn giver flere smerter - og de piller jeg får for at klare tilværelsen, forvirrer
tankerne - det er af den slags der er rimelig dyre og i høj kurs i visse kredse 😃
J*
tilføjet af

Again, ser først din besked nu.

Ganske rigtigt. Det er ikke interessant hvornår folket vendte tilbage i denne forb. Fordi da Zak. skrev sit brev, havde arbejdet t. templet ligget stille i mange år.
I 537 f.v.t. blev alteret godt nok rejst, og året efter blev grundvolden til det nye tempel lagt. Men modstand, især fra samaritanerne, tog modet fra byggefolkene, så efter ca. 15 års forløb fik modstanderne selve kongen af Persien til at nedlægge forbud mod byggeriet (Ezr. 4))
Derfor sendte JHVH Haggaj og Zakarias til dem for at opildne dem til at forny arbejdet, og der blev blev udstedt en bestemmelse som stadfæstede Kyros´oprindelige dekret.
Byggeriet kom så igang igen og JHVHs hus blev fuldført i Darius´sjette år (515 f.v.t.)
Så på detteværende tidspunkt er der gået 92 år efter Jerusalems ødelæggelse.
Du bliver nødt til at medregne at arbejdet lå stille i ca. 20 år.
-og netop p.g.a. denne pause, så kan jeg ikke bruge Zak. 7 til at datere Jerusalems ødelæggelse.
tilføjet af

Jeg synes alligevel jeg ville svare - jirene

´

... Kære jirene du skriver:
Hvorfor skulle J.V. lave 'julelege' og skjule 'fakta' og dermed narre 7 mill. mennesker?
... SVAR:
Modspørgsmålet er, hvorfor LYVER resten af verden,
HVORFOR kan ingen andre finde noget der støtter år 607 -
HVORFOR havner alle andres beregninger og fund på året 587?

Nedenstående er først et par spændende arkæologiske fund! -

Sølvamuletter med KRISTEN VELSIGNELSER
I nedenstående spændende fund, bliver 587 nævnt TO gange:
http://www.bibelskarkaeologi.dk/index.php?id=19,57,0,0,1,0

Og nok så spændende "Kvittering til Nebukadnesars hofchef fundet"!
http://www.bibelskarkaeologi.dk/index.php?id=17,98,0,0,1,0

Nedenstående link, giver forklaringen via Bibelen på sammenhængen mellem 1914 og 607 - OG hvorfor der er problemer i regnestykket, linket er skrevet af en "Søster", med nøjagtige angivelser af hvor fejlen gemmmer sig og HVORFOR den GEMMER SIG!
http://www.geocities.com/Heartland/Pointe/8455/index.htm

Nedenstående er et link fra et Rejselexikon - Hvorfor skulle de skrive en løgn?
http://lexicorient.com/e.o/babylon.htm
http://lexicorient.com/e.o/nebuchadnezzar_2.htm

jirene PROBLEMET ligger i årstallet 1914 -
Passer 607 ikke, passer 1914 heller ikke - Og "Jesus usynlige genkomst" slet ikke!

Svar mig på dette spørgsmål jirene, I nedenstående skriver Russell, TRE vigtige informationer at:
1)
....... AD 1814 ER ÅRET FOR "JESUS USYNLIGE GENKOMST"!
2)
....... AD 1878 FÆRDIG-ETABLERES "GUDS HIMMELSKE KONGEDØMME"?
3)
....... AD 1915 "GUD HAR OVERTAGET MAGTEN FRA DE VERDSLIGE REGERINGER"

... SPØRGSMÅL?
HVORDAN passer ovenstående med, at Guds Kongedømme er fuldført i 1914? - jehovas vidners vigtigste årstal - Igen passer 607 ikke Passer 1914 Heller ikke - Passer 1914 IKKE passer 607 heller ikke - men Russell skriver jo, at 1914 ikke passer - For GUDS HIMMELSKE KONGEDØMME bliver ifølge RUSSELL sat op i 1878 - OG det er ham der har lavet beregningerne til 607!

Men hvad var det C.T.Russell skrev i sin bog: "TIME IS AT HAND"
BOGEN DER ER JW/WTS's MATEMATISKE RAMMME OM ALLE JW/WTS's ÅRSTAL - FRA ADAMS KREATION TIL ?

http://www.agsconsulting.com/htdbv5/indexb.htm
...... STUDY II ...... "BIBLE CHRONOLOGY" ......
>> "From the Creation of Adam to A.D. 1873 was Six Thousand Years?" <<
... SPØRGSMÅL:
Passer det med dine tal, og Hvorfor 1873 ?
>> "the seventh thousand-year period of earth's history be an epoch specially noted as the period of Christ's reign, we shall, by showing that it began in A.D. 1873, be proving that we are already in it." <<
GROFT OVERSAT:
7000 ÅRS perioden af Jordens Historie bliver en specielt kendt periode som Perioden:
"MED KRISTUS REGERINGSTID" - Vi skal, ved at bevise at den begyndte i 1873, vise prøver på at vi allerede er i den periode!
...... STUDY IV ...... "HEDNINGETIDEN" ......

Kapitlet starter med:
>> "What are Gentile Times?--Their Beginning; Their Length; Their End A.D. 1914" <<
Hvad er Hedningetider? - - Deres begyndelse; Deres længde; Deres afslutning AD 1914"
i [101] står der skrevet:
CITAT: >> "Be not surprised, then, when in subsequent chapters we present proofs that the setting up of the Kingdom of God is already begun, that it is pointed out in prophecy as due to begin the exercise of power in A.D. 1878, and that the "battle of the great day of God Almighty" (Rev. 16:14), which will end in A.D. 1915, with the complete overthrow of earth's present rulership, is already commenced. The gathering of the armies is plainly visible from the standpoint of God's Word." << CITAT SLUT!

GROFT OVERSAT:
Bliv ikke overrasket når vi i de følgende kapitler præsenterer beviser for, at opsættelsen af "GUDS KONGERIGE" allerede er igang, som påpeget i PROFETIEN er udøvelsen af KRAFTEN rettidigt begyndt i 1878, og at "SLAGET AF ALMÆGTIGE GUDS STORE DAGE" (REV. 16:14) SOM VIL SLUTTE I AD 1915 - Den komplette overtagelse af VERDENS NUVÆRENDE REGERINGER er allerede begyndt. Samlingen af TROPPERNE går som ventet set GUDS ORD side!

...... STUDY V ...... "THE MANNER OF OUR LORD'S RETURN AND APPEARING" ......
... "Connecting The Prophetic Chain" /"SAMLING AF DEN PROFETISKE KÆDE"
The next chapter will present Bible evidence that 1874 A.D. was the exact date of the beginning of the "Times of [B171] Restitution," and hence of our Lord's return.
... GROFT OVERSAT:
I det næste kapitel vil vi levere BIBELSKE BEVISER på, at AD 1874 var den nøjagtige TID for begyndelsen af TIDEN FOR GENINDSÆTTELSEN, "OG DERFOR VOR HERRES GENKOMST".
OVENSTÅENDE BEVISES SÅ I KAPITEL VI - EARTH'S GREAT JUBILEE" - Hvis du ser efter så er 1874 det mest brugte årstal der altså årstallet for KRISTUS TILBAGEKOMST!
Og her snakker i JV jo om 1914 .......!
Næsten hele RUSSELLS regnestykke er gjort op i henholdsvis:
...... "STUDY II - - BIBLE CHRONOLOGY"! og "STUDY VI - - EARTH'S GREAT JUBILEE"
Men jirene hvis du ser efter, så ser DU også, at hele regnestykket er baseret på:
....... JESU KRISTI TILBAGEKOMST I 1874❓og så er der pludselig 2 X 20 år helt galt?

Mange hilsner
jalmar
tilføjet af

1 korrekt - 1 forkert er det = 0 eller = 2 Anonym ?

😮


Med venlig hilsen
jalmar
tilføjet af

Hej jirene -

´

Hvorfor tror DU selv, at 607 og 1914 er så vigtige for JW/WTS?

Mange hilsner
jalmar
tilføjet af

Du antager....

I din beregning forudsætter du, at Jerusalem blev ødelagt i år 607 fvt - altså det årstal Bibelen og alle eksperter er enige om, at I har misforstået: Jerusalem blev ødelagt i år 587 fvt.
Så er der pludselig kun 72 år til templets indvielse i år 515 fvt. Det passer rigtigt fint med, at de 70 års faste iflg Zak 7:1-5 sluttede 2 år tidligere, nemlig i år 517 fvt efter en hændelse ved templet.
Der er ingen problemer med den almindelige opfattelse af, at Jerusalem blev ødelagt i år 587 fvt. Den er i overensstemmelse med Bibelen og de arkæologiske fund.
De eneste der ryger ud i alle mulige selvmodsigelser er sådan set jer, fordi jeres årstal så åbentlyst er forkerte.
tilføjet af

Godmorgen!

Jeg har ikke så meget tid idag, da jeg skal hente 3 interesserede mennesker kl. 9.00, som jeg har inviteret til at besøge Betel (Stenhusvej i Holbæk).
Jeg gik ikke ud fra 607 f.v.t.
Men du tager ikke højde for at arbejdet lå stille. Hvor lang tid mener du at det lå stille? 2 år?
Jeg skimmede din anden besked.
Hvorfor mener du at slaget v. Karkemish er beg. til de 70 år? Nebukadnezar var jo ikke engang blevet konge på dette tidspunkt.
(nåh, det mener du jo at han var)
Igen er vi kørt fast i årstal, mon det nytter noget at vi fortsætter?
tilføjet af

Godmorgen, Jalmar.

Jeg har ikke tid idag, da jeg skal på Betel til åbent hus.
Jeg ved ikke hvorfor 1914 er så vigtig for andre J.V.
Jeg har skrevet til dig hvor vigtigt årstallet er for mig.
Jeg har også før skrevet til dig at jeg ikke orker at gå i dybden med Russel og hans forståelser. Der var flere ting han tog fejl i. Måske glemte han at man altid kun kan se klart en profetis opfyldelse når den er sket..(?). Dengang troede man jo heller ikke at der skulle leve mennesker på jorden...næhh, ALLE skulle i himmelen. Hvor underligt er det ikke at tænke på, når det står så klart og tydeligt i bibelen, at der er en STOR SKARE, som skal leve for evigt på jorden. I min tid som J.V. har man ændret forståelsen af 'generationen'- men det ved du nok. (M.h.t. det du skrev i en anden kommentar, så var der jo en 1. opfyldelse på Jesus tid i forb. men Jerusalems ødelæggelse i år 70)
Jeg kan kun tale om min forståelse. Jeg er simpelthen for dum til også at have styr på alle de forståelser som er reviderede op igennem tiden.
Den bibelse kronologi som jeg taler med mennesker om (hvis de har lyst), den står bag i min bibel under 'samtaleemner'- og det er den opfattelse J.V. har idag. Og de skriftsteder jeg der går ud fra, er ikke dem som jeg har mødt her på sitet.
Disse er fra Ezekiel, Daniel, Åbenbaringen, og Lukas. (du ved - hedningernes tiders udløb i 1914). Derfor har jeg virkelig brugt tid og energi på at undersøge de andre skriftster, og dette har kun bevirket at jeg er blevet yderligere sikker på 607 f.v.t.
Men tak for de forskellige links til verdslige kilder. Disse er gemt i 'foretrukne'.
Jeg ved ikke om jeg er for træt til at skrive i aften, eller ha´en god dag!
tilføjet af

Du følger vist ikke rigtigt med

Arbejdet lå ganske rigtigt stille i ca 20 år, men det så vidt jeg kan bedømme intet med sagen at gøre.
Daniel var fange i Babylon i 70 år (606-537 fvt).
Der blev fastet 70 år (587-517 fvt)
At tempelbyggeriet lå stille i 20 år har vel absolut intet med sagen at gøre - det vigtige var de 70 års faste - og måske at Daniel var fange i 70 år (det sidste mener jeg egentligt ikke er vigtigt, da det varr "folkene" der var fanger i 70 år og ikke specifikt jøderne).
tilføjet af

PS: konge eller ej

Jeg bruger Bibelens skik med at kalde Nebukadnezar for konge, allerede inden hans kroning. Han var eksempelvis ikke konge ved slaget ved Karkemish, selvom Bibelen kalder ham det. Det gør Bibelen naturligvis fordi det allerede dengang var åbentlyst, hvem den reelle stormand i Babylon var.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.