5tilføjet af

Ixus 950 IS eller 960 IS

Jeg skal have nyt digitalkamera og har været ude og snuse lidt.
Det er mit første digitalkamera, og jeg har derfor ikke så meget forstand på det, og ved heller ikke helt hvad jeg forventer mig af et kamera. Udover det selvfølgelig skal tage gode billeder :)
Når jeg har spurgt ekspedienter til råds har de nærmest alle sagt noget forskelligt, så jeg har været lidt i vilrede.
Nu har jeg besluttet mig for, at det skal være et Canon kamera og har sammenlignet de forskellige modeller. Jeg har sorteret fra og er kommet frem til Canon Ixus 950 IS og Ixus 960 IS, men hvilket af dem er det bedste bud, og er der evt. et, der matcher dem og sågar er bedre (i samme prisklasse)?
960 IS er 500 kr. dyrere end 950 IS, men hvad får man for de sidste 500 kr. 4 megapixels mere, men jeg har ladet mig fortælle, at det ikke har det helt store at skulle sige når man ikke skal have billederne i plakat størrelse. Kan det være rigtigt?
Brændvidden er bedre på 950 IS, og man kan indstille lukke tiden på det. 960 IS er en my hurtigere. Optisk zoom: 950 IS 4x optisk - 960 IS 3,7x optisk.
De to kameraer kan sammenlignes inde på canon.dk.
Hvilket kamera skal jeg købe?
tilføjet af

canon

Hej. Prøv og se på denne side. Der kan du også se billeder taget med de forskellige kameraer.
http://www.steves-digicams.com/
tilføjet af

Anbefaler 950 IS

De to kameraer er stort set ens.
Merprisen for 960'eren går til 4 ekstra Megapixels, men som du selv - helt korrekt - har forstået, så er det ikke afgørende om der er 8 eller 12 megapixels i kameraerne. Med mindre du har brug for at printe store prints, eller forstørre et mindre billedudsnit kraftigt.
950'eren har oven i købet en smule bedre optisk zoom (4x mod 3,7x) det er ikke meget, men... 🙂
960'eren er til gengæld mere lysfølsom, og det kunne være et argument hvis du skal optage meget indendørs. 960'eren har også lidt flere muligheder m.h.t. videooptagelser.
Jeg kan ikke umiddelbart se hvilke slags hukommelseskort de bruger, men mon ikke de bruger samme slags.
Jeg ville spare de 500 kr., og så bruge dem på et par ekstra batterier i stedet for.
tilføjet af

...

Ja FlemseHJ, det er de samme hukommelseskort de to kameraer bruger.
Jeg har altid været af den opfattelse, at betaler man lige lidt mere når det gælder teknik, så får man også det mere.
Her får man da sikkert også mere, men kun i nogen henseender. For på nogen punkter er 950'eren bedre end 960'eren og selvfølgelig også omvendt. Jeg er bare i tvivl om hvad jeg skal vægte højest. For jo, jeg vil gerne kunne optage indendørs med et godt resultat, men det er formentlig ikke et elendigt resultat jeg får med 950'eren.
Hvor meget har 0,3x zoom mere at sige? Og hvad skal man egentlig lægge vægt på når man skal købe kamera. Prisen er egentlig ikke super vigtig når det "bare" gælder 500 kr., jeg skal bare have noget rigtig godt.
Hvor meget mere lysfølsom er 960'eren, og hvor afgørende er det for billedresultat set i forhold til 950'eren?

Tak for linket :D
tilføjet af

Vandbassiner og pumper...

Typisk man lige falder over andre tråde når man selv vil stille spørgsmål her på debatten 😉 (om vandbassin og pumper)
Ved ikke hvilket af de to du bør købe. Hvis du er opmærksom på lukketid, zoom osv, kan jeg anbefale min gamle fars kamera (som jeg selv gerne ville eje):
Panasonic (LUMIX) DMC-F18
18x optisk zoom
8 megapixels
justérbar lukketid
brændvidde på 504mm
god til billede og film
Kombineret med et 4gb kort og evt. en større linse, er det en rigtig godt semi-pro løsning (selvom det er en lille smule dyrere) 🙂
Læs evt. om det her:
http://shopping.kelkoo.dk/ctl/do/search?siteSearchQuery=panasonic+lumix+dmc-fz18&fromform=true
http://shopping.sol.dk/#shopping:1&cid:19&gid:487&sid:581&pid:476895
tilføjet af

Ikke fotograf...

...men lidt forstand på teknikken har jeg da 🙂
Man får - måske - mere og bedre teknik for flere penge, men det er bestemt ikke nogen naturlov. Ofte betaler man ekstra for bestemte mærker.
Du skal først og fremmest tænke på hvad du skal bruge kameraet til, og hvilken model der dækker dine behov.
8 eller 12 megapixel har ingen betydning ved normal brug.
3,7x og 4x optisk zoom... Tja.-- Du kan jo træde ½ meter tættere på hvis 3,7x ikke er nok.
M.h.t. lysfølsomheden så viser en nærlæsning at de begge går til ISO 1600 men 960'eren har nogle ekstra indstillinger, som giver op til ISO 3200, men det dækker kun stillbilleder under dårlige lysforhold.
Personlig synes jeg de to kameraer er temmelig ens, og de ville begge to dække mine behov. Det bedste ville være at prøve dem begge to, og så vælge det du føler mest for.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.