2tilføjet af

Ingen ligestilling i SKAT år 2009!

Dette irriterrer mig hvert år - men hver gang tror jeg: nu må de da have fundet en moderne måde at opgøre og afregne vores skat på.Men NEJ.
Jeg er en kvinde der rent skatteteknisk desværre er gift. Jeg tjener mine egne penge, laver mit eget kørslesfradrag, betaler mine renter og skat af aktier m.m.
MEN, jeg kan ikke i min skattemappe se om jeg skal betale restskat eller have penge tilbage. FORDI min ægtefælles skat ikke er gjort op endnu og han har et lille selvstændig firma ved siden af sit arbejde.
Det finder jeg helt urimeligt. Sambeskatningen betyder selvfølgelig en vis sammenkøring - og sikring af at kunne snuppe hos mig hvad der måtte mangle hos ham! Man kunne undlade at udbetale min evt overskydende skat, men dog lade mig få kendskab til hvor jeg står!Det er dog paradoksalt at man i moderne it tider med elektroniske skattemapper ikke er i stand til at betragte selvstændige kvinder med selvstændige indtægter som selvstændige individer, der gerne vil vide hvordan skatteregnskabet ser ud _ UAFHÆNGIGT af mandens forhold.
tilføjet af

Send ind nu

Din årsopgørelse kan ikke dannes, fordi den er afhængig af din ægtefælles. Oftest pga uudnyttede fradrag.
Hvis din årsopgørelse dannes på det nuværende grundlag, er det ikke nødvendigvis retvisende - og derfor dannes den ikke.
Hvad med at få din mand til at lave sin selvangivelse med det samme? Skatteborgere med udvidet selvangivelse har frist til 1. juli, men de må jo gerne sende ind før.
tilføjet af

Der er da ligestilling

De samme forhold gør sig jo gældende for din mand - han kan heller ikke se noget før du har gjort noget.
Det er jo LIGESTILLING
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.