50tilføjet af

Hvordan kan man leve for 5.200 kr. om måneden?

Hvordan kan man leve for 5.200 kr. om måneden, når alene husleje, el, vand, varme og antennebidrag udgør 3.300 kr.?
Hvordan kan man få råd til mad, husholdning og tøj for 1.900 kr. om måneden?
tilføjet af

Det kniber nok lidt

Hvorfor skulle man også det?
tilføjet af

Det skal du hellere ikke

For 25 år siden blev det kaldt for sultecirkulæret, fordi
du ikke kunne leve af pengene i længden. I dag bruges de
mod unge mennesker under 25 år. Fordi de skal tvinges til
at tage en uddannelse, eller finde et job. Jeg har selv
prøvet at leve af pengene i en kort periode, så jeg kan
sagtens leve af dem.
I dag bruger jeg ca. 1500 kr. om måneden på mad og rengøringsmidler.
Men det kan sagtens gøres billigere, hvis jeg laver alt
maden helt fra grunden af. Samt køber maden i de billigste butikker.
1. Lav en liste over dine madvarer.
2. Gå i Lidl, Aldi, Fakta, Føtex og Netto, og skriv priserne ned på
listen. Føtex har de blilligste vare på de nederste hylder.
3. Gå hjem og lav en indkøbsliste, så den passer med de laveste priser.
4. Kig i tilbudsaviserne efter gode tilbud.
5. Hvis du kan låne 1000 kr., så køb gode tilbud ind til lager.
Et lille lager gør det endnu billigere at leve, fordi du ikke
skal ud og skaffe varer til de lave priser.
Hvis du mangler tøj så gå i Rødekors butikkerne. Eller find
venlige mennesker, der giver tøjet gratis væk. I stedet for
at sende det til afrika, så kan de jo passende give tøjet til dig.
Held og lykke med fremtiden! [f][s][l]
tilføjet af

Det skal du heller ikke II

Du skal se at få fingeren ud - og komme i arbejde!
Drop din snylteradfærd! 😉

M47
tilføjet af

Hvad er det

for nogle 5200,00. Hvor kommer de fra
tilføjet af

Ved at spare!

Alt hvad der hedder luksus osv bliver skåret væk og varer købes i de billigste butikker. Tøjet er ofte det der ligger på bordene uden for tøjbutikkerne, hvor der gives mængderabat, f.eks. 2 skjorter for X antal kroner osv.
En del af måltiderne er f.eks. et par bagte kartofler, risengrød eller andet billigt, men måske ikke så inspirerende.
Man går efter gode tilbud. Har man en fryser køber man f.eks. 2 kg kyllingebryster og fryser dem ned i portionsstørrelser.
Jeg kan anbefale denne side til at søge efter tilbud.
http://www.tilbudonline.dk/
Det er ikke nemt, men det kan lade sig gøre og når man først kommer ind i det går det faktisk nemmere end man lige troede. Eller rettere jeg havde i hvert fald ikke så svært ved det.
Er du på SU eller...?
Mvh.
Anders
tilføjet af

Billig fisk og kød

Prøv at kigge i faktas fryser. Hvis der er kød eller fisk der udløber samme dag, så er det sat ned til under det halve....Ind i fryseren, det fejler ingenting
tilføjet af

Meld dig ind i Yngresagen

.. og gør oprør, brok dig og skid på det system, der sked på dig.
Og så er det lige før jeg vil opfordre dig på ulovligheder, for den situation vi er i er opstået som konsekvens af ulovligheder begået af folketingets politikere. Hvis de må bedrive statskontrolleret pyramidespil og tømme statskassen ned i bankerne og modtage bestikkelse for at stjæle skatteydernes og statens penge, så må du vel også begå ulovligheder?
tilføjet af

Hvorledes er det systemets skyld

at trådstarteren har udgifter til husleje, kabelTV med flere ting. Burde det måske være gratis??? Skulle andre betale for det????
Hvorledes er det "systemets " skyld at vedkommende kun har 5000 et eller andet i indtægt??? Er det nogle valg vedkommende selv har foretaget måske???
Stop nu dit klynkeri og perverterede krævementalitet bare fordi dine forældre har flere penge end dig.
tilføjet af

Det gælder også andre varer i Fakta

Hvis der er 3 dage tilbage til mindst holdbar
datoen, så nedsætter Fakta prisen med ca. 30 pct.
på pålæg.
tilføjet af

De har raget alle milliarderne til sig

Mange af de penge, der er kommet ind i
olieindtægter er brugt på tåbelige projekter!
Hvad fanden skal vi med en 4-5 sporet motorvej
i Jylland, eller en 4-5 sporet motorvej fra
Frederikssund til København?
Nordjylland er stort set mennesketom, og de har
en 3 sporet motorvej fra Frederikshavn til Aalborg. 😮
Det er simpelthen uansvarlig politik, hvilket
viser at demokratiet har spillet fallit.
Hvorfor ikke indføre dikatur med ansvarlighed. Så
kan vi hugge hovedet af diktatoren, hvis han
sviner med borgernes skattebetalinger!
Hvad skal vi med supersygehuse, når vi har nogle
af de mindst dygtige og ineffektive læger i verden?
Danmark er overbefolket af læger, hvis vi sammenligner
med Frankrig. Der har det samme serviceniveau indenfor
området, og med en mindre antal læger.
tilføjet af

alle hjem burde have et proviantrum.

på de lange fjerne rejser kan vi ikke forvente at få dansk proviant ombord, så vi køber rigeligt ind til en lang tur.
hvis skibet kommer til hamborg eller amsterdam, så sender rederiet proviant og andet derned med lastbil.
for nogle år siden var vi løbet tør for ketchup, men vi kunne købe billige tomater og løg i spanien, så vi lavede selv en stor røvfuld ketchup som vi kom på de gemte flasker.
problemet var bare at vi ikke have atamon eller citronsyre ombord, så efter at ketchupen var fyldt på flasker satte vi alle flaskerne op i en gryde med kogende vand, så der også blev en slags henkogning.
næste morgen skulle officererne i land, men først skulle de have deres morgenmad med spjelæg og ketchup.
skipperen var den første der åbnede en flaske, og wwwwwwwwwwwrrhuuuuuum, pludselig løb det gærede ketchup ud af flasken, og hele hans uniform var rød.
normalt kunne folk få lige så mange spejlæg som de ønskede sig, men nogle var for flove til at bede om 5 æg når vi lå i havn, så når de gik forbi kabyssen råbte de til kokken, kun 2 æg idag, og så viste de 5 med fingrene, så de fik 5 æg.
tilføjet af

Hvem er det lige, som kræver her?

Ældresagen klynker og Yngresagen er et godt
alternativ, fordi de ældre ikke mangler noget!
Selv mange lønmodtagere har mindre udbetalt end
en enlig folkepensionist efter skat!
tilføjet af

Altid skal de yngre jagtes

Finanskrisen er SKABT af kræveriske og grådige ældre, der har fået skattefri gevinster i stride strømme i forventning om hvad næste generation kan lægge i boligudgifter alene - og det er skabt ved kreditudvidelser, som bankerne ikke kunne klare, og derfor hælder statskassen penge ned i det syge hul - for at holde kunstigt liv i opskruede boligpriser.
Finanskrisen er skabt af overforbrugende tilbagelænede ældre - der ikke holder sig tilbage hvad angår ublu krav til hvad de yngre skal lægge af deres indkomst på boligområdet - for de ældre velbehageligheds skyld.. Også m.h.t. offentligt forbrug af efterløn, indefrysninger af ejendomsskatter, huslejetilskud og ublu krav til sygehusbehandling på privathospitaler på det offentliges regning.
Forud for finanskrisen flyttede virksomheder ud i stor stil til lavtlønsområder.
Forbruget blev holdt kunstigt oppe af lånehelvedet (7-dobbelt privat lånoptagning indenfor 10 år). Resultatet er at der nu mangler arbejdspladser i stor stil. Ungdomsarbejdsløsheden er snart oppe i samme niveau som efter sidste lånehelvede i 60-70erne.
Det er på grund af de ældres adfærd, at de unge nu sidder i en klemme, der kan gøre enhver nøddeknækker misundelig. Ledigheden og besparelserne på de offentlige udgifter rammer alle de unge, hvor de ældre ikke bliver bedt om at aflevere så meget som en bøjet femøre.
Derfor - bør indlægsstarteren melde sig ind i yngresagen og øve modpres, og kræve at der er et sikkerhedsnet og en anstændig hjælp - også til de unge.
tilføjet af

det kan ikke siges tydeligere,

og så skulle de lukke alle de fimse teatre, og museer for kunst.
kunst er kun en gang lallerværk som alle kan lave, hvis de kunne ligge hjemme på sofaen og leve af statstilskud, det gælder også forfattere, som jo udmærket kan skrive på dagpenge, og bliver omtalt i TV og aviserne hvergang de har begået en ny bog om moster karen's uldne korset.
det kongelige teater koster mindst 500 milioner kr. om året, og indtil nu har vi ikke set en enste kongelig danske ballet.
jeg har altid haft den opfattelse at kunstnerne selv lavede deres kunstværk, men det gør de ikke, her i randers har vi en kæmpe hundelort på vestervold der er tegnet af hesteslagteren og gobelinhusaren, men det var murersvende der måtte døje med at bygge skidtet.
på østervold har de bygget en slags skidehus med en rød lampe inden i, og det skal så forestille at være en byport, eller et lysende vandfald, kræmmeren der har tegnet det, gemmer sig stadig bag fuldskæget, så ingen kan se hans falske grin på vej til banken.
tilføjet af

Hov hov

- Det forstås at nogle ikke har øje for osv... men jeg ser nu gerne du holder snitterne fra mit torv og mine byporte. Tak! 😃
tilføjet af

bare trist

for dig, det kommer mange dansker til at opleve, et råd lad være med at betaler regninger
lev uden telefon, tv, strøm, varme, det gør over halvdelen af jordens befolkning, og de lever stadigvæk, danskeren tror man kan leve uden at tjene penge de bliuver kloger meget kloger
tilføjet af

Hvor gammel er personen?

Kære mettemokke?
tilføjet af

Utroligt

som nogle folk har travlt med at slynge om sig med det udsagn. Jeg hørte fra min svigerfar at han søgte et arbejde som havde havde været på 'væggen' i knap 1 døgn. Over 50 ansøgninger til et arbejde som truckfører på den lokale losseplads [:|]
Hvis der er så mange ansøgere om 1 lorte job, tror du så der er arbejde at finde for de mange arbejdsløse?
tilføjet af

Kan lade sig gøre

Under min læretid havde jeg 1500 kr om måneden efter alt var betalt.
Det er svært de første måneder, men så vender man sig til det.
Mvh Fie
tilføjet af

Elementært

hvis man fatter hvad man taler om!
Der udbydes jobs hver eneste dag - og der ansættes folk hver eneste dag!
Det er kun et spørgsmål om at stå i forreste geled! 🙂
Og det gør man som bekendt ikke ved at sidde her og klynke på [sol] - men ved at lægge en plan og strategi for sin jobsøgning! 😃
DET er elementært!

M47
tilføjet af

978 kr

om mdr er hvad jeg og mine 2 unger lever for,og det kan lade sig gøre,når der så kommer b-penge ja så bliver skabsfryser fyldt til randen,frisør og genbrugsen bliver besøgt...
Skal siges at det er min egen fejl at vi pt. er i denne situation...
Ungerne har et fritidsjob og på den måde har de lommepenge til div ting og sager...
Knus k[l]
tilføjet af

Det er slet ikke din fejl

Find en kæreste med et godt job, der kan
hjælpe dig økonomisk. For det må være
helt umenneskeligt at leve på den måde i
flere år. [l]
tilføjet af

Hvis du ikke har børn - så er du dælme forkælet..

Hvad er det du jamre dig over.??
Bruger du 3300 til husleje, el, vand, varme, antenneb. - Jamen så spar dog på el + vand + varme - har du din pc og fjernsyn tænd konstant så koster det flæsk.
1900 til at leve af, lav dog din egen mad og køb dit tøj i genbrugs butikker. Evt. find noget mad i container udenfor supermarkeder om natten.
Eller let røven og få dig en bi-job og tjen noget til livets forsørgelse. Men du er vel født doven og syntes det er synd for dig at du skal lave noget.???
Det virker som om du ingen fantasi har.. jøsses hvor er folk idag hjælpeløse..
tilføjet af

tror du virkelig

der er nogen mennesker der lærer noget som helst af at en anden betaler dem ud af krisen? umenneskeligt ja, men der er så mange der lever på den måde, man kan ligesom ikke redde hele verden vel.
jeg har ondt af de mennesker.. men kender samtidig flere der har stået i situationen og de har det fint idag efter den tid. man lærer noget, og i øvrigt skal man tænke sig om.
tilføjet af

Hvordan

kan folk, som min svigerfar, der ALTID står forrest, være arbejdsløs i over 1½ år? Det giver jo ingen mening, hvis det virkelig bare er det eneste man skal [:|] Han har nok udsendt omkring 200 ansøgninger, men kan kun få vikarjobs hist og pist... Og jeg ved han ikke er den eneste i den situation hernede, men de må jo nok allesammen være luddovne...eller også er det bare dig der er røvarrogant og for uintelligent til, at se det faktiske billede og ikke det som VKO ønsker du ser!
tilføjet af

hmm

Og jøsses hvor har nogen folk dog ondt i deres røv over folk på overførelses indkomster uden at vide hvad der ligger til grund!
Men okay hvis i en dag feks. bliver for syge til at være på arbejdsmarkede, så må vi så henvise jer til den nærmeste skralde container for at få mad og i kan da bo i rende stenen - for hvorfor skal samfundet hjælpe jer.
tilføjet af

Til trådstartet..

Hvorfor er du havnet i denne uheldige situation? har du begrænsninger mht sygdom eller?
Nu ved jeg ikke hvor stor din husleje er, men den er faktisk forholdsvis billig, i forhold til hvad der ellers er af lejepriser i dk.
Hvis jeg ser din økonomi udfra dine tal, så ser det lidt værre ud, fordi du har glemt så noget som licens og indboforsikring?
Så en lille hurtig beregning er at du har ca. 1500 kr til mad, tøj og diverse.
Får du boligsikring? ellers er dette en mulighed.
De 1500 kr du har til rådighed er hvad jeg kender flere studerende der har at leve for, det kan sagtens lade sig gøre for en lille periode, ved at tænke kreativt med sine indkøb, men jeg tror du får svært ved at ligge penge til side til uforudsete udgifter såsom tandlæge osv.
tilføjet af

For syge til arbejdsmarkedet...

Men ikke for syge til at arbejde sort. [:*(]
tilføjet af

Beløbet giver dig svaret

Ung nok til ikke at modtage efterløn eller folkepension, og det er nøjagtig hvad hun taler om.
tilføjet af

Godt svaret

Det var egentlig et fornuftigt svar. Så længe det er lovlige måder at snyde på, så er der ingen forskel, kun at det aldrig kan nå op på de beløb, staten har snydt de mange næste generationer for.
tilføjet af

NU ved jo ikke

hvorfor parsonen ikke har flere penge.
måske personen ikke gider arbejde, måske kan personen ikke finde arbejde, måske kan personen ikke arbejde.
Der kan være en masse grunde men at overfuse personen på den måde, så forstår jeg sku ikke hvorfor du svare.
Der blev pænt spurgt om råd, svar dog venligt eller hold dig væk.
Der er nogen i dagens danmark som ikke kan arbejde og nej så får man ikke bare pension...- måske trådstarter hører til her???
Prøv at tænke lidt mere over dit svar. Det ville klæde dig...
Du har sikkert en masse overskud og ressourser som du kunne bruge på at hjælpe
med gode råd..
Men håber da at DU M47, fik det bedre af dit "udbrud".
tilføjet af

HØRT HØRT

og atter HØRT!
tilføjet af

du er meget heldig

fordi efter at alt er betalt har jeg nemlig ikke en øre tilbage
tilføjet af

Kan man heller ikke

jeg boede hjemme da jeg studerede!
tilføjet af

4300 kr

Jeg lever for 4300 hver måned.
det er hvad jeg får efter skat fra su.
og det kan godt lade sig gøre.
Husleje med strøm, internet, varme ca. 2300 kr pr måned. (ungdomslejlighed)
bøger (jeg låner dem på biblioteket og kopier dem)
buskort = 400 kr pr måned.
licens ca. 200 pr måned
sygesikring 100-200 kr.
ingen bil.
mad 600-1000 (hvoraf ca 100-150 er slik) og ja det er pasta, kød som sælges til 20 kr kg, begrund af udløbsdato og færdiretter fortyndet med pasta og ris. Har levet sådan de sidste 4 år, så det er ikke noget man bliver syg af. Hvis jeg valgte at bo på kollegie hvilket nogle af mine kammerater gør ville jeg spare 400 kr i buskort fordi så kunne jeg bo lige ved uni og jeg ville kunne spare ca. 500 kr på husleje, varme, strøm og internet.
tilføjet af

desværre

ja sådan ser dagens danmark altså ud.... jeg er på pension og er alenemor til to og når alt er betalt har jeg det der er noget mindre..men man må finde pengene andet sted ved at spare på andre ting...jeg syntes godt det kan være svært men men man kan jo ikke bruge flere penge end man har..Håber det er en trøst for dig at vide du ikke er alene om det..selvom jeg da godt ved det ikke giver dig flere penge..😉
tilføjet af

problemet

er jo også at MAN SKAL søge job for at få penge fra staten. 1 eller 2 om ugen. Det ender med at man kaster rundt med ansøgninger til alle mulige mærkelig steder og stederne bliver proppet med ansøgnigner af folk som ikke har interesse i det de søger.
tilføjet af

De åndsvage regler giver ikke mening

Ja, og alle er ligeglade, for de har allerede deres kandidat til stillingen. Så det er bare for at drille, så folk ikke skal føle livet er godt, når de ikke har arbejde. Der er ikke noget, men det handler om at stress folk, selv om der ikke er noget arbejde.
tilføjet af

Jamen Ej..

Velkommen til SU.
Sådan har vi som studerer mange år det rigtig længe..
Mang studier kræver fultid, altid, hele tiden! Det vil sige ikke til til job ved siden af, vi har IKKE 5200 men mindre..
Velkommen til den virkelige verden..
Lifesucks
tilføjet af

Hvis den holder vand

- så er du fantastisk. [f]
tilføjet af

Det sagde du bare ikke

- Ryst lige hovedet og bliv dig selv igen.
tilføjet af

Du skal bare....

Bo gratis, samle masser flasker og spise billig mad.
tilføjet af

ingen problem

Det kan alle de studerende da.. der er ingen problem der
tilføjet af

Det kan man blive nødt til

Det kan man faktisk bare blive nødt til... ja, jeg ved godt jeg lyder kynisk men jeg har flere gange levet for meget mindre, fordi jeg har helbredsudgifter jeg ikke kan få en skid tilskud til. I denne måned er der ca. 250,- tilbage til div. uforudsete udgifter, tøj, sjov, ballade og nårhja ekstra mælk, hvis det skulle komme til at knibe. 1900,- er en formue hvis der kun er et menneske i husholdningen.
tilføjet af

UDDANNELSE er elementært!

Uddannelse er idag elementært i rigtig mange jobs. Måske er det dét det kniber med, siden du ikke kan forstå at ikke alle kan søge alle jobs?
Det er svært at få job hvis man er lavt uddannet og hverken kontanthjælps-systemet eller dagpenge-systemet er gearet til opkvalificering.
På nuværende tidspunkt har selv Netto og McDonalds ventelister med folk der gerne vil have et job og det siger faktisk noget om hvor svært det er. Det plejer at være relativt nemt at få et job hos dem, fordi de bruger mange folk, så noget kunne tyde på at selvom man er først til mølle, så kan det blive svært.
Bare fordi man har sit på det tørre må man godt prøve at få hovedet ud af r.... og være lidt realistisk omkring det samfund man lever i.
tilføjet af

Ikke alle ældre

Det er ikke alle ældre der sidder så godt i det. Min mor er f.eks. én af dem der også er ramt, selvom hun er ældre. I modsætning til så mange andre pambere har hun ikke haft mulighed for at købe bolig, fordi hun blev enlig forsørger i en ung alder (ja, min fader tillod sig sgu at dø!). Dvs. at hun ikke har nogen friværdig at tære på og derudover har hun i mange år arbejdet til en ussel løn, men nok til at holde røven oppe på både sig selv og mig da jeg var barn.
Vi har ikke så meget med alders- som med samfundsgrupper at gøre. Der sidder en stadig mindre elite på enormt store ressourcer, mens en større og større del af den øvrige befolkning må lide under mangel på samme.
Hvorfor? Fordi vi hele tiden skal være med til at betale for bankpakker, boligpakker, bedrageri på direktionsgangene, ministerpensioner og hvad ved jeg. Hvis man holdt op med at redde banker, flyselskaber og boligejere som ikke kan styre deres egen økonomi, lod dem allesammen gå på røven, så kunne der måske komme gang i hjulene i et større perspektiv. Den enkelte ville slippe for besparelser overalt og dermed ville flere også få større ressourcer at arbejde med...
tilføjet af

Det kan godt lade sig gøre

Hej
Dengang jeg var på su havde jeg 1300 kr at leve for om måneden efter alle udgifter var betalt.
Når man er i en situation at man ikke har mere må man tænke lidt længere og spørge sig selv hvad man har mest behov for.
I mit tilfælde havde jeg mere behov for mad end det sidste nye tøj.
Når du handler så køb ind i discount forretninger og hvis du absorlut skal have tøj må du i genbrugsforretningen.
Jeg fravalgte helt at købe nyt tøj i de år jeg var studerende og ønskede mig det i fødselsdagsgave og julegave istedet.
Et godt råd er at lave en madplan for hver uge og skrive en indkøbsliste med de ting du skal have. Og så kun handle ind en gang om uge. På den måde undgår du også impulskøb.
tilføjet af

Tjen mere

Hvis du føler at du har behov for flere penge, så må du jo tjene noget mere. Det findes der mange måder at gøre på, og jeg gør det på nettet og blogger om det her: http://denniskjaergaard.com
tilføjet af

Takker Dulkis

[s][l]Men sådan er vores liv,så det kan lade sig gøre...
tilføjet af

Jeg ved, hvad det kræver af selvdiciplin

- jeg har selv haft sådan en priode, fordi jeg ikke ville sidde i lommen af en mand, så den "selvforskyldte" del kende jeg også til. [f]
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.