4tilføjet af

Hvad skete der i 1914 -onlyhuman /ftg/jv08 ?

´

Jeg ved at JV'erne mener at Jesus indtog sin TRONE det år

HVEM satte det årstal og ud fra hvad onlyhuman - ftg - jv08?

OG
Hvor står det i Bibelen, at Jesus "Gæster" Jorden X 3 ?

Med venlig hilsen
jalmar
tilføjet af

Kære Jalmar

Se det kan jeg meget bedre lide, et spørgsmål om bibelen og måden at forstå den på!
For hvordan skal ftg og jeg forsvare hvad andre siger og gør?
Da jeg ikke er specielt dygit til at forklare, og slet ikke til at regne, har jeg hentet nedenstående fra vores litteratur. Jeg mener også at kunne huske at det er den måde du selv underbygger dine argumenter?
Det er klippet fra bogen "Hvad er det bibelen virkelig lærer" fra 2005.
1914 — et betydningsfuldt år i bibelprofetien
ÅRTIER før 1914 forkyndte bibelstudenterne at der ville indtræffe nogle markante begivenheder det år. Hvilke begivenheder var det, og hvilke vidnesbyrd peger på at 1914 var så vigtigt et år?
Som det fremgår af Lukas 21:24, sagde Jesus: „Jerusalem skal nedtrædes af nationerne, indtil nationernes fastsatte tider [„hedningernes tider“, den danske autoriserede oversættelse] er udløbet.“ Jerusalem havde været hovedstad for den jødiske nation og regeringssæde for Davids kongeslægt. (Salme 48:1, 2) Disse konger var imidlertid noget særligt i forhold til andre folkeslags herskere fordi de sad på „Jehovas trone“ idet de repræsenterede Gud. (1 Krønikebog 29:23) Jerusalem var således et symbol på Jehovas herredømme.
Hvordan og hvornår begyndte Guds herredømme så at blive ’nedtrådt af nationerne’? Det skete i 607 f.v.t. da Jerusalem blev erobret af babylonierne. Rækken af konger der stammede fra David, blev afbrudt, og „Jehovas trone“ stod nu tom. (2 Kongebog 25:1-26) Ville denne ’nedtrædning’ fortsætte for altid? Nej, for Ezekiels profeti sagde følgende angående Jerusalems sidste konge, Zedekias: „Fjern turbanen, løft kronen af. . . . Dette skal [ikke] blive nogens, før han kommer som har retten til det, og ham vil jeg give det.“ (Ezekiel 21:26, 27) Den der har „retten“ til Davids krone, er Kristus Jesus. (Lukas 1:32, 33) ’Nedtrædningen’ ville altså slutte når Jesus blev konge.
Hvornår ville denne store begivenhed indtræffe? Jesus viste at nationerne ville herske i en fastsat tidsperiode. Beretningen i Daniels Bog, kapitel 4, indeholder nøglen til at forstå hvor lang denne periode ville være. Der fortælles om en profetisk drøm som kong Nebukadnezar af Babylon fik. Han så et enormt træ der blev fældet. Dets stub kunne ikke vokse fordi den var lagt i bånd af jern og kobber. En engel bekendtgjorde: „Lad syv tider gå hen over det.“ — Daniel 4:10-16.
I Bibelen bruges træer undertiden som symbol på herredømme. (Ezekiel 17:22-24; 31:2-5) At det symbolske træ blev fældet, er derfor et billede på at Guds herredømme, repræsenteret ved kongerne i Jerusalem, ville blive afbrudt. Men ifølge synet skulle denne ’nedtrædning af Jerusalem’ kun være midlertidig — en periode på „syv tider“. Hvor lang en periode er det?
Åbenbaringen 12:6, 14 viser at tre og en halv tid svarer til „et tusind to hundrede og tres dage“. „Syv tider“ må være dobbelt så lang tid, altså 2520 dage. Men de hedenske nationer holdt ikke op med at ’nedtræde’ Guds herredømme blot 2520 dage efter Jerusalems fald. Det er tydeligt at profetien må gælde en meget længere tidsperiode. I overensstemmelse med Fjerde Mosebog 14:34 og Ezekiel 4:6, der taler om „en dag for et år“, skulle de „syv tider“ strække sig over 2520 år.
De 2520 år begyndte i oktober 607 f.v.t., da Jerusalem faldt for babylonierne og kongen fra Davids slægtslinje blev fjernet fra tronen. Perioden sluttede i oktober 1914. På det tidspunkt endte „nationernes fastsatte tider“, og Jesus Kristus blev indsat som Guds himmelske konge. — Salme 2:1-6; Daniel 7:13, 14.
Præcis som Jesus forudsagde, har hans „nærværelse“ som konge i himmelen været kendetegnet af en dramatisk udvikling i verdensforholdene — både når det gælder krig, hungersnød, jordskælv og pest. (Mattæus 24:3-8; Lukas 21:11) Denne udvikling er et stærkt vidnesbyrd om at 1914 virkelig var det år da Guds himmelske rige blev oprettet og „de sidste dage“ for den nuværende, onde verdensordning begyndte. — 2 Timoteus 3:1-5.
[Fodnote]
Fra oktober 607 f.v.t. til oktober 1 f.v.t. er der 606 år. Fra oktober 1 f.v.t. til oktober 1914 e.v.t. er der 1914 år, eftersom der ikke er noget år 0. Når vi lægger 606 år og 1914 år sammen, får vi 2520 år. Oplysninger om Jerusalems fald i 607 f.v.t. findes i artiklen „Kronologi“ i Indsigt i Den Hellige Skrift, udgivet af Jehovas Vidner
Hermed slutter klippet.
Jeg vil lige herunder tilføje at jeg gerne svarer på den slags spørgsmål, hvis jeg kan, når jeg er herinde.(det er jeg sjældent) Hvis jeg ikke kan svare, skal jeg nok direkte sige det!
Alle de andre indlæg om hvad vi har gjort og sagt tidligere, vil jeg prøve at ignorere, for hvis jeg skal forsvare det, skal I også forsvare kristenhedens historie, og hvad får vi ud af det?
tilføjet af

Kære onlyhuman Hvis DU ellers gad - Kigge efter

´NB! Du bedes venligst betragte VERSALER som BOLD - Og ikke som RÅB!

Hver gang jeg har stillet dette spørgsmål - Bliver jeg enten ignoreret -
ELLER man gør som dig svarer på noget jeg IKKE har spurgt om, med en masse tekst!
JEG vil kun tage SKRIFTSTEDET LUKAS 22 - under behandling -
Men jeg vil meget hellere have at du svarer på det spørgsmål jeg stillede!
Netop i det du har lagt ind, ligger der så megen debat-materiale, at det ville være
synd bare at skrive noget for at skrive - JEG ØNSKER DEBATTEN Ikke skriftmængde der gør
det umuligt at overskue - JEG kunne sagtens skrive dig sønner og sammen med en masse tal
og opgivelser - DET ER IKKE DET JEG VIL - JEG VIL AT VI TAGER ET EMNE OG GØR DET FÆRDIGT -

Og NU bad jeg dig de facto ikke regne - JEG bad
dig forklare mig HVOFOR 1914 er Vigtigt og HVEM der har fundet frem til det ÅRSTAL!
''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''´DETTE VAR MIT SPØRGSMÅL '''''''''''''''''

HVEM satte det årstal og ud fra hvad onlyhuman?
OG
Hvor står det i Bibelen, at Jesus "Gæster" Jorden X 3❓
.............................................................................................................................................. CITAT SLUT!

Regnestykket interesserer mig IKKE - For der bliver vi aldrig enige alligevel da vores
udgangspunkter er vidt forskellige - DU opererer ud fra JW/WTS tal - JEG ud fra FAKTA!
Som f.eks. ARKÆROLOGISKE FUND:
http://www.livius.org/cg-cm/chronicles/abc5/jerusalem_597_s.JPG
TEKSTEN LYDER:
"Cuneiform tablet mentioning the capture of Jerusalem in 597 (British Museum, London)"


Men lad os alligevel bare tage den fra der hvor du Begyndte!
Overskriften på:
....... Lukas 21:5-28 ....... Hedder:
''''''' De sidste tider og Jesu genkomst! '''''''
Det vil i princippet sige, at det DU har forklaret mig er at Jesus GENKOMST/PAROUSIA
skete i -> 1914 <- - JESUS fortæller i det BIBELSKRIFT, hvad der vil ske i de SIDSTE TIDER!
DER STÅR SKREVET: I LUKAS 22;20-28
v20
Når I ser Jerusalem omringet af hære, da skal I vide, at dens ødelæggelse er nær.
v21
Da skal de, der er i Judæa, flygte ud i bjergene; de, der er inde
i byen, skal forlade den, og de, der er ude på landet, skal ikke gå ind i byen.
v22
For det er straffens dage, da alt det, som står skrevet, skal gå i opfyldelse.
v23
Ve dem, der skal føde, og dem, der giver bryst i de dage.
For der skal komme stor nød over landet og vrede over dette folk.
v24
De skal falde for skarpe sværd og blive ført bort til alle hedningefolk som fanger,
og Jerusalem skal nedtrampes af hedninger, indtil hedningernes tider er til ende.
v25
Og der skal ske tegn i sol og måne og stjerner, og på jorden
skal folkene gribes af angst, rådvilde over havets og brændingens brusen.
v26
Mennesker skal gå til af skræk og af frygt for det,
der kommer over verden, for himlens kræfter skal rystes.
v27
Og da skal de se Menneskesønnen komme i en sky med magt og megen herlighed!
v28
Men når disse ting begynder at ske,
så ret jer op og løft jeres hoved, for jeres forløsning nærmer sig.«
-----------------------------------------------------
Fra VERS 20 TIL VERS 28 HAR DU ET SAMMENHÆNGENDE SKRIFTSTED - I Tid og Sted!
Hvordan kan man "BARE" skille det ad, og påstå at dette vil ske over HUNDREDER AF ÅR?
Hvis DU har en god forklaring VIL jeg meget gerne have den -
(Allersidst her, har jeg lavet det samme med andre bibelvers!)
FOR .......
Det er jo ikke det JESUS forklarer - (efter min mening)
HAN FORTÆLLER HVAD DER SAMMENHÆNGENDE VIL SKE I DE SIDSTE TIDER
- Skulle DETTE SKE over MÅNEDER eller ÅR -
Havde verset med garanti været sammensat på en helt, HELT anden måde!

Hvis man bare kan tage "tilfældige vers" fra BIBELEN og blande dem sammen,
til at angive x antal år - Eller fortælle HVAD man ønsker de skal fortæller så
forsvinder konsensus i BIBELENS skrifter - OG den giver ingen mening - (Mener jeg)!

Hvis du ser LUKAS så er det tydeligt der lægges op til dette -
Men indefor et forholdsvis kort stykke tid - DET sker i forlængelse af hinanden -
Hvis ikke skriften angiver det er i forlængelse, mener jeg skriften taber sit indhold:

DER STÅR JO SKREVET I BIBELEN HVAD FORTSÆTTELSEN VILLE VÆRE:

....... MATTHÆUS 24 v: 27-31 .......
For som lynet kommer fra øst og lyser helt om i vest,
sådan skal også Menneskesønnens komme være.
v28
Hvor ådslet er, dér vil gribbene flokkes.
v29
Men straks efter trængslen i de dage skal solen formørkes og månen
ikke skinne og stjernerne falde ned fra himlen og himlens kræfter rystes.
v30
Og da skal Menneskesønnens tegn komme til syne på himlen, og da skal alle jordens
folkestammer jamre, og de skal se Menneskesønnen komme på himlens skyer med magt og
megen herlighed.
v31
Og han skal sende sine engle ud med høj basunklang, og de skal samle hans
udvalgte fra de fire verdenshjørner, fra den ene ende af himlen til den anden.


''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''' Det DU/JV har gjort er dette:
v27
For som lynet kommer fra øst og lyser helt
om i vest, sådan skal også Menneskesønnens komme være.
v26
Otte dage efter var hans disciple
atter samlet, og Thomas var sammenmed dem.
Da kom Jesus, mens dørene var lukkede, og stod midt iblandt dem og sagde:
"Fred være med jer"
v14
Hvad nytter det, mine brødre,
hvis et menneske siger, han har tro,
men ikke har gerninger? Kan den tro måske frelse ham?
v16
Lad derfor ikke nogen dømme jer på grund af mad
eller drikke, eller på grund af fester eller nymåne eller sabbatter!
De kender jo ikke Guds retfærdighed, men søger at hævde deres egen,
og derfor har de ikke underordnet sig under Guds retfærdighed.
******* Citat slut fra 4 Skriftsteder - Der INTET har med hinanden at gøre! *******

Med venlig hilsen
jalmar
tilføjet af

så godt jeg kan

Citat Jalmar; "JEG ØNSKER DEBATTEN Ikke skriftmængde der gør
det umuligt at overskue"
Lige netop det mener jeg så ikke du selv praktiserer!
Jeg synes du henvender dig på en agressiv måde, hvorfor ligger du tryk på "DU"? Synes du jeg virker dum eller mindre intelligent? Eller hvad er grunden?
Dit spørgsmål.
Lukas bog er både en profeti om Jerusalems fald og en profeti om store tegn i de sidste dage.
Men som jeg sagde tidligere, så er det ikke det emne jeg har størst viden om, eller evner til at forklare. Jeg ved ikke hvem der har sat årstallet første gang. Nu siger du at du ikke er interesseret i regnestykket, men det er jo netop svaret på "udfra hvad"!
At jeg ikke kan svare på det, betyder ikke det er løgn. Ved du at man kan skrive spørgsmål til selskabet, vedr. bibelen, hvordan vi forklarer tingene?
tilføjet af

DET er stadig ikke det jeg spørger om ........

[:|]

JEG LAGDE TRYK PÅ DU fordi det IKKE er det jeg spørger om!

Jeg er p.t. ligeglad med LUKE p.t. -
JEG betragter det også som en PROFETI
om de sidste dage - Hvilket jeg også skrev - IDET jeg tilføjede:
JESUS GENKOMST! ....... MATTHÆUS 24:27-31 .......
Det er to Skriftsteder der er en alen ud af et stykke - Men I
river Profetien i stykker ved at tage et enkelt eller to vers UD!
Og bruger det som grundlag for 1914 -
DET mener jeg IKKE man kan, da LUKAS 22:20-28 og MATTHÆUS 24:27-31
gengiver samme tidsperiode LUKAS lidt før, og derefter fulgt af MATTHÆUS!

MEN igen det er IKKE det jeg spørger om!
jeg skrev:
HVEM satte det årstal og ud fra hvad onlyhuman - ftg - jv08?
OG
Hvor står det i Bibelen, at Jesus "Gæster" Jorden X 3❓
SPØGSMÅL 1)
Var det RUSSELL eller RUTHERFORD der iflg. jeres Tro satte år 1914
som værende årstallet for det I kalder JESUS usynlige tilbagekomst i 1914?

SPØGSMÅL 2)
Hvor står det i Bibelen?
DER er Ingen der er i tvivl om Parousia nr.1 - her er BIBELEN 100% klar qua:
....... Johannes 20:26–29 .......
DER kan heller IKKE herske tvivl om det jeg kalder 2) og det JV kalder 3)
....... Matthæus 24:27-31 .......

JEG stillede spørgsmålet, fordi jeg ikke kan få Bibelens konsensus til at fungere,
NÅR 2 ud af 3 "parousia"*) er SOLE-KLART formuleret - og den I siger var i 1914 (JV -
2), er noget man skal lede efter, KUN fundet af JV**), gemt midt blandt andre SKRIFTSTEDER!
*)
("parousia" i " " fordi vi kan være uenige om benævnelsen)
**)
(Kun af JV = JEG er ikke stødt på andre der har 3 "parousia")

ALTSÅ "DU" fordi DU svarer på noget andet end det jeg spørger om! 😉

Med venlig hilsen
jalmar
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.