14tilføjet af

Hvad betyder Kristendom og Jødedom?

Jeg har længe haft lyst til at skrive dette indlæg om Kristendommen. Hvad er det der med Kristendommen for noget og hvorfor er der så mange meninger?
Først; Kristendommen er oprindelig Jesu liv og gerning og derfor udlægning af Jødernes Hellige Bog vi kalder Bibelen (en samling af skriftruller / skrifter) der omhandler Jødernes spirituelle tro på en Gud, som de betegner JHVH.
Jesus var derfor en revolutionær, der udfyldte (og opfyldte) de profetiske drømme, løfter og forhåbninger Jøderne indbyrdes i deres fællesskab havde til en bedre fremtid, formuleret af deres religion i deres daglige liv, både politisk, men naturligvis også religiøst.
Så; ethvert udgangspunkt i Kristendommen tager sin begyndelse i Jødernes Gud og Hellige Bog, Bibelen.
Hvad går så Jødernes tro på Gud og deres Hellige Skrifter ud på? Jo, Jøderne bekender én Gud, en eksisterende identitet, der bliver betragtet som en fysisk virkelighed af en karakter eller ”væsensart” vi ikke kan beskrive eller definere ud over 2 ting.
1)Gud er Ånd.
2) og betegnes med ordet Ruach (i forskellige definitioner).
Ud fra disse 2 betragtninger former Jødernes tilværelse sig og formulere regler og adfærd.
_____________________________________________________________
Når vi læser Bibelen må vi nok tilstå, at den fortæller lige præcis sandheden om alt det den indeholder og fortæller om. Der bliver ikke lagt fingre imellem, men godt og ondt beskrives nøjagtig som det er foregået.
Iblandt disse beretninger former en Åndelig tanke sig og denne specielle ide` følger hele vejen igennem indtil Jesus bliver bebudet.
Her er det så alt hvad der er af åndelig karakter der formulere den nye kommende virkelighed og det er Gud der manifestere sig som Ånd, der bebuder denne skælsættende begivenhed.
Hvis det ikke formuleres Åndeligt og erfares Åndeligt og derfor danner et mønster for tanker, følelser og handlinger; bliver der ingen "tålelig" virkelighed.
Det er hvad vi læser om i Lukas Evangeliet kap. 1: ”Maria sagde til Engelen: "Hvorledes skal dette gå til, efterdi jeg ikke ved af nogen Mand?"
35 Og Engelen svarede og sagde til hende: Den Helligånd skal komme over dig, og den Højestes Kraft skal overskygge dig; derfor skal også det hellige, som fødes,. kaldes Guds Søn.
Citat slut.
________________________________________________________
Her er det vi første gang møder den form for Bibelkritik eller direkte modstand mod det Åndelige Gud, ved at fremføre alle mulige spekulationer.
Virkeligheden for den Kristne er; Helligånden ”skal komme over Jomfru Maria” og hun skal blive frugtsommelig.
Der er ikke mere at sige til det andet end, at som det står, er det og det tror Kristne på.
_________________________________________________________
Nuvel, ikke alle Jøder tror på det vi betegner ”Det Nye Testamente”, men der bliver flere og flere Jøder, vi kalder dem for Messianske Jøder, der bekender Jesus som Frelseren.
Nu er så spørgsmålet; hvem er så denne Jesus, der ”blev undfanget ved Helligånden”? Det var der også mange spørgsmål til dengang og ét af de mest skælsættende og forklarende ord i den forbindelse læser vi i Johannes Evangeliet kap. 1 vers 1:
”I Begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud”. (læs blot videre i kapitlet).
Citat slult.
_______________________________
Igen, er der mennesker der gerne vil forklare dette, men vi der er Kristne læser det som det står og tror det der står.
Gud blev menneske.
Fra vers 9;
”Det sande Lys, der oplyser hvert Menneske, var ved at komme til Verden.
10 Han var i Verden, og Verden er bleven til ved ham, og Verden kendte ham ikke.
11 Han kom til sit eget, og hans egne toge ikke imod ham.
12 Men så mange, som toge imod ham, dem gav han Magt til at vorde Guds Børn, dem, som tro på hans Navn;
13 hvilke ikke bleve fødte af Blod, ej heller af Køds Villie, ej heller af Mands Villie, men af Gud.
14 Og Ordet blev Kød og tog Bolig iblandt os, og vi så hans Herlighed, en Herlighed, som en enbåren Søn har den fra sin Fader, fuld af Nåde og Sandhed”.
Citat slut.
Altså, Guds herlighed kom nu til udtryk i "Sønnen", der jo var undfanget ved Helligånden (Gud) og derfor var Helligånden Jesu Far og Jesus var så Sønnen, men vi kan så kun erfare "den herlighed der her omtales, som Faderens herlighed" ved Sønnen Jesus.
___________________________________
For en Jøde er dette vanskeligt. Jfr. 5.Mosebog kap. 6 vers 4: ” Hør, Israel! HERREN vor Gud, HERREN er én”.
Citat slut.
Nu taler vi så ikke om et begreb, men Jøderne har en ganske virkelighedstro og enkel måde at forholde sig til Gud på.
Gud er den og ikke det.
_______________________________________________
Det betyder nu, at der kun er én eneste mulighed for os Kristne såvel som for Jøder, Messianske Jøder:
Gud kom og manifesterede sig og fremstod som ”én i vor virkelighed”.
Vi har derfor ikke 2 eller 3 guder, men stadig kun én eneste, JHVH – Jødernes Gud.
Problemet er, at Gud jo er Ånd og Jesus var kød og blod, så hvordan kan Gud være kød og blod når Bibelen tydeligt siger, at Gud er Ånd og betegnes som sådan JHVH, Ruach og Jøderne bekender Gud som Ånd?
1.Mosebog kap. 1: ”Guds Ånd svævede over Vandene. 3 Og Gud sagde: "Der blive Lys!" Og der blev Lys.
Citat slut.
_________________________
Jo, Gud manifestere sig ved sin Ånd og her er der så uanede muligheder. Da Gud er Ånd, kan ingen se Gud og den eneste mulighed (iblandt) hvorved vi kan erkende (se) Gud er ved Guds åbenbarelser eller manifestationer.
Her ved Jesu tilsynekomst i verden optræder Gud, Helligånden og så fosteret Jesus.
Disse 3 identifikationer er én virkelighed hvoraf den ene er vor.
Det vil sige, at da Jesus bliver bebudet, undfanget og virkelig - er Gud årsagen og "det der er af Ånd" er Ånd - og "det der er af atomer og molekyler, Kød og Blod" er af atomer og molekyler, Kød og Blod.
Der er altså en klar adskillelse af disse 2 virkeligheder. Guds virkelighed (som vi begriber den på baggrund af ordet Ånd og betegnelsen JHVH eller Ruach) og så vor egen virkelighed atomer og molekyler.
___________________________________
Nu er der det fantastiske, at disse 2 verdener kan blande sig. Ja, Guds Åndelige virkelighed (verden) kan blande sig med vor atomare og molekylære virkelighed (vor verden) og ”smelte” sammen.
Det findes der indtil flere beretninger om i Bibelen; at Ånd, Åndelige væsener manifestere sig, (materialisere sig) og bliver mennesker, således at de er både Åndelige væsener og mennesker samtidig.
Platoon
tilføjet af

Hvad betyder Kristendom og Jødedom?

For lige at stedfæste begivenhederne, beretningerne og tidspunktet, må vi sige, at disse blev færdignedskrevet inden for det første årh. efter Kristus.
Ja, iflg. disse dokumenter var de alle skrevet færdigt i det første årh. AD. http://www.errantskeptics.org/DatingNT.htm
Platoon
tilføjet af

Hvad betyder Kristendom og Jødedom?

1.Mosebog kap. 6:
Da nu Menneskene begyndte at blive talrige på Jorden og der fødtes dem Døtre, fik Gudssønnerne Øje på Menneskedøtrenes Skønhed, og de tog: så mange af dem, som de lystede, til Hustruer.
Da sagde HERREN: "Min Ånd: skal ikke for evigt blive i Menneskene, eftersom de jo dog er Kød; deres Dage skal være 120 År."
I hine Dage, da Gudssønnerne gik ind til Menneskedøtrene og disse fødte dem Børn men også senere hen i Tiden - levede Kæmperne på Jorden. Det er Heltene, hvis Ry når tilbage til Fortids Dage.
Men HERREN så, at Menneskenes, Ondskab tog til på Jorden, og at deres Hjerters Higen og Tragten kun var ond Dagen lang.
Da angrede HERREN, at han havde gjort Menneskene på Jorden, og det. skar ham i Hjertet.
Citat slut.
________________________________________________
Nu kan man så begynde at digte alt muligt ind i denne beretning. At den betyder noget helt andet end der står eller ordene erstatter vor fysiske virkelighed for lige netop at beskrive den.
Eller man kan forstå den som den står og efterfølgende indrette resten af de Bibeleks beretninger efter den, således også beretningen om Jomfru Maria, at den beretning er identisk med den her nævnte og at, Gud styrer den eller Gud manifesterede sig i sin Ånd i Jeus, lige som ”Gudesønnerne” gjorde i beretningen.
Således, at ”afkommet”, var både mennesker og guder, (faldne engle) samtidig.
Platoon
tilføjet af

Hvad betyder Kristendom og Jødedom?

Hej Platoon.

Tak for indlæg.
Er det treenighedslæren du forklarer?
Sådan som en Messiansk jøde, kommer frem til det at kunne forstå treenighedslæren?
Eller...?

Det tiltaler mig, og har altid gjort det at Gud er en.
"Hør, Israel! HERREN vor Gud, HERREN er én"
MVH afa
tilføjet af

Hvad betyder Kristendom og Jødedom?

Hej Afa,
“om det er treenighedslæren” jeg forklare?
Ja, det kan man godt sige. Det jeg mener er vigtigt er, at treenighedslæren bygger på det faktum, at forståelsen og forklaringen på treenighedslæren har den virkelighed, at den er et ”begreb”.
Gud er en virkelighed, medens treenighedslæren er et trosbegreb.
Dette tros-begreb handler om vor tro på Jesus Kristus, ”den af Helligånden undfangede” og derfor ”den af Gud åbenbarede” der får os til at tro på Gud Faderen, Gud Helligånden og Gud Sønnen.
Som Katolsk lexikon forklare er der ikke tale om 3 Guder, men om én i 3 peresoner (hvilket kun kan betyde, 3 personer åbenbarede), men alligevel kun én Gud.
The Trinity is the term employed to signify the central doctrine of the Christian religion — the truth that in the unity of the Godhead there are Three Persons, the Father, the Son, and the Holy Spirit, these Three Persons being truly distinct one from another.
Thus, in the words of the Athanasian Creed:
"the Father is God, the Son is God, and the Holy Spirit is God, and yet there are not three Gods - but one God."
In this Trinity of Persons the Son is begotten of the Father by an eternal generation, and the Holy Spirit proceeds by an eternal procession from the Father and the Son.
Yet, notwithstanding this difference as to origin, the Persons are co-eternal and co-equal: all alike are uncreated and omnipotent.
This, the Church teaches, is the revelation regarding God's nature which Jesus Christ, the Son of God, came upon earth to deliver to the world: and which she proposes to man as the foundation of her whole dogmatic system.
_________________________
In Scripture there is as yet no single term by which the Three Divine Persons are denoted together.
The word trias (of which the Latin trinitas is a translation) is first found in Theophilus of Antioch about A.D. 180.
He speaks of "the Trinity of God[the Father], His Word and His Wisdom (To Autolycus II.15).
The term may, of course, have been in use before his time. Afterwards it appears in its Latin form oftrinitas in Tertullian (On Pudicity 21).
In the next century the word is in general use. It is found in many passages of Origen ("In Ps. xvii", 15). The first creed in which it appears is that of Origen's pupil, Gregory Thaumaturgus.
In his Ekthesis tes pisteos composed between 260 and 270, he writes:
There is therefore nothing created, nothing subject to another in the Trinity:
nor is there anything that has been added as though it once had not existed, but had entered afterwards:
therefore the Father has never been without the Son, nor the Son without the Spirit:
and this same Trinity is immutable and unalterable forever (P.G., X, 986).
It is manifest that a dogma so mysterious, presupposes a Divine revelation.
When the fact of revelation, understood in its full sense as the speech of God to man, is no longer admitted, the rejection of the doctrine follows as a necessary consequence.
For this reason it has no place in the Liberal Protestantism of today.
The writers of this school contend that the doctrine of the Trinity, as professed by the Church, is not contained in the New Testament, but that it was first formulated in the second century and received final approbation in the fourth, as the result of the Arian and Macedonian controversies.
In view of this assertion it is necessary to consider in some detail the evidence afforded by Holy Scripture.
Attempts have been made recently to apply the more extreme theories of comparative religion to the doctrine of the Trinity, and to account for it by an imaginary law of nature compelling men to group the objects of their worship in threes.
It seems needless to give more than a reference to these extravagant views, which serious thinkers of every school reject as destitute of foundation.
http://www.newadvent.org/cathen/15047a.htm
________________________________________________
Ved at læse hele dette compendium igennem, efterlades man med den forståelse, at “de tre” er een.
Så, treenighedslæren er et begreb der forklare Guds relationer til os mennesker, til vor verden.
(det er ikke Gud, JHVH, "den eneste ene" der er et begreb, men det er læren om 3eingheden der er et begreb, et dogme med det formål, at tydliggøre Guds "væsen")
Tilsyneladende har det skabt mere forvirring end forklaring, så hvis man henholder sig til Jødernes Gud, ”Hør Israel, HERREN vor Gud er én”, går man ikke fejl i byen.
På den anden side kan vi ikke komme uden om Jesus, som Guds Åbenbarelse eller Helligånden som Guds identitet, så begrebet Treenighedslæren skal forstås i den sammenhæng, at Gud er en virkelighed, Treenighedslæren et begreb.
Ja, ”sådan kommer en Messians Jøde til at forstå og værdsætte Treenighedslæren”.
Platoon
tilføjet af

Hvad betyder Kristendom og Jødedom?

Hej Platoon.
Indledningsvis vil jeg fortælle dig, jeg ikke forstår engelsk.
Jeg mener dog, jeg forstår det, du forklarer på dansk.
...

Du (Platoon) skrev blandt andet:
Så, treenighedslæren er et begreb der forklare Guds relationer til os mennesker, til vor verden.
(det er ikke Gud, JHVH, "den eneste ene" der er et begreb, men det er læren om 3eingheden der er et begreb, et dogme med det formål, at tydliggøre Guds "væsen")
Tilsyneladende har det skabt mere forvirring end forklaring, så hvis man henholder sig til Jødernes Gud, ”Hør Israel, HERREN vor Gud er én”, går man ikke fejl i byen.
På den anden side kan vi ikke komme uden om Jesus, som Guds Åbenbarelse eller Helligånden som Guds identitet, så begrebet Treenighedslæren skal forstås i den sammenhæng, at Gud er en virkelighed, Treenighedslæren et begreb.
Ja, ”sådan kommer en Messians Jøde til at forstå og værdsætte Treenighedslæren”.
Platoon

...

afa svarer:
Jeg er glad for dit svar.
Først fordi jeg læser, jeg har forstået det du skrev.
Men også fordi du omtaler treenighedslæren som et begreb/dogme, og Gud som en virkelighed.
I en anden tråd talte du om En men 2 udtryk.

For mig har treenighedslæren altid været det rene volapyk, også fordi jeg troede jeg ville
miste Gud......”Hør Israel, HERREN vor Gud er én”
Men den måde du har forklaret det på, vil jeg næææææsten sige jeg begriber lidt, på
hvilken måde det kan forstås.
Jeg har gennem årene hørt mange forklaringer på, hvordan det kunne forstås.
En fortalte mig engang, jeg bare skulle tænke på sådan en neglesaks, der hedder 3 i en.
Men din forklaring syntes jeg giver mening.
Så det vil jeg lige fundere lidt over, og imens holde fast i ”Hør Israel, HERREN vor Gud
er én”.
MVH og tak afa
tilføjet af

Hvad betyder Kristendom og Jødedom?

Hej Afa,
Nu skal vi tale sammen om noget meget ”alvorligt”, men også noget meget glædeligt. Jeg vil give dig et link til en person, jeg har den dybeste respekt for, men som også har oplevet nøjagtigt hvad jeg selv oplevede engang for mange år siden.
Jeg vil spørge dig om du vil læse det meget grundigt igennem og tænke rigtigt dybt over hvad denne kvinde (hun er jødinde)skriver / fortæller om sig selv og hvordan hun mødte Gud (Jesus).
http://www.frikirkenet.dk/artikler/33419/33421/28883/
________________________________________________
Du skrev en dag, at du ikke kunne modtage de link til Youtube jeg sendte dig. Det er en skam du ikke kan høre musikken (og teksterne), men jeg håber du får lidt hjælp til at få åbnet for din computer kontrolpanel og der vælge ”hardware og lyd” til. ”Ikonet” (billedet) er en lille højtaler.
Der findes gratis kursus man kan deltage i og lære meget mere om sin Computer. Nogle der bor i Københavns området, har fundet ud til en skole der hedder Kofoeds skole på Amager / Holmbladsgade og hjørnet Nyrnberggade 1 2300 København S
32 68 02 00
Her er link: http://www.kofoedsskole.dk/
Man behøver ikke angive nogen særlig grund til at deltage og alt er gratis og så vidt jeg har fået at vide, på meget fint nivea; Internetundervisning. Hvis du klikker på link og venter medens billederne fra Skolen præsentere sig vil du se en computer /Internet undervisning modul.
Sådanne kursus er der også flere Kommuner der har og hvis man ikke lige har tid, er der sikkert én fra en menighed, der vil hjælpe én (dig).
Nå, men hvis du nu læser Jødinden Sofia Kuperman historie, kan vi jo tale lidt om den bagefter hvis du synes.
Nu giver jeg et link, men det må du så vente med at høre til du får fixet /indstillet din computer.
Denne sang og musik er, til én eneste nemlig JHVH, den ene og alene Gud der har åbenbaret sig for menneskene i verden. http://www.youtube.com/watch?v=GyGD3zH9Xvc
Venlig hilsen
Platoon
tilføjet af

Hvad betyder Kristendom og Jødedom?

Hej Platoon.
Du skrev:
Hej Afa,
Nu skal vi tale sammen om noget meget ”alvorligt”, men også noget meget glædeligt. Jeg vil give dig et link til en person, jeg har den dybeste respekt for, men som også har oplevet nøjagtigt hvad jeg selv oplevede engang for mange år siden.
Jeg vil spørge dig om du vil læse det meget grundigt igennem og tænke rigtigt dybt over hvad denne kvinde (hun er jødinde)skriver / fortæller om sig selv og hvordan hun mødte Gud (Jesus).
http://www.frikirkenet.dk/artikler/33419/33421/28883/

...

afa svarer:
Tale sammen om noget meget ”alvorligt”, men også noget meget glædeligt... ???????????
Ok ... Og hvad er det? ... Omvendelse?

Ja ... jeg vil gerne læse dit link om den jødiske kvinde meget grundigt igennem og tænke
rigtigt dybt over det.
...
afa fortsætter:
Jeg har læst og tænkt et par gange, men er ikke noget til det dybe endnu.
Ved læsningen kom jeg i tanke om min afvisning af dig, første gang du kontaktede mig.
Jeg fornemmede du "blev ked af det"... Det var ikke min mening, så jeg vil gerne sige
undskyld.
Jeg kom også i tanke om, jeg har haft 2 jødiske venner.
Hvordan deres tro var, ved jeg ikke præcis, men de har begge betydet noget for mig i mit
liv.
Begge var de fine mennesker.
Nu prøver jeg at finde deres navne, men kan kun finde et. Johnna.( Det er nok ikke
rigtigt stavet)
Jeg vil læse artiklen, så mange gange det bliver nødvendigt, (indtil der ikke kommer
mere forstyrrende "støj" frem når jeg læser.
Jeg kan ikke sige dig, hvornår jeg er klar til at tale om selve artiklen.
Jeg ved jo heller ikke helt, hvad du ønsker vi skal tale om, men i det jeg har læst,
er der for mig mange kendte og genkendelige "ting".

.... Efter først læsning, gik jeg til købmanden.
Jeg valgte en naturvej langs bækken, hvor jeg så 2 flotte svaner komme glidende side om
side. (inspireret af den jødiske kvinde ved havet)
På denne tur kom jeg i tanke om en rute jeg engang havde, hvor der sjældent kom nogen.
Det tog ca 2 1/2 timer at gå denne tur.
Ingen støj og larm...jeg gik sjældent den tur uden at græde.
Jeg elskede den rute, den fornyede mig med ny styrke.
Naturen er "ren medicin" og oplevelsen af Guds nærhed, syntes jeg.
...
afa fortsætter:
Ang. Jesus så er han jo ikke min fjende.
Tværtimod.
Engang tænkte jeg, jeg kunne vælge den jødiske tro.
Der var min Gud, og så ville der ikke være "bøvl" med treenighedslæren.
Men dette kunne jeg heller ikke vælge, da jeg allerede kendte og elskede Jesus.

Så jeg var også omkring teosofi mm. (Ja det er nemmere at sige, jeg ikke har været
omkring Islam.) Rudolf Steiners børneopdragelse, farvelære samt økologisk/biodynamisk
landbrug holdt jeg meget af.
Jeg var vegetar i rigtig mange år, så det blev en slags religion, da jeg søgte renhed i
alt i min dagligdag.
Jeg er meget jordbunden, så reinkarnation, genfødsler og åndeskabninger i al
almindelighed, er noget jeg har svært ved at tro som noget virkeligt virkeligt.

De mange religioner har ofte en masse ånde skabninger ect.... Det har jeg det svært med.
Men at at kalde Skaberen ånd, er helt naturligt for mig.
Jeg er ikke tilknyttet noget trossamfund, da jeg oplever der er "ting" jeg enten ikke
tror på, eller som jeg tager afstand fra.
...
Ja, der kan man se, hvad der kommer frem af gemmerne, på grund af 2 gennemlæsninger af
artiklen.
Du kan måske bruge det, i forhold til "det" du vil snakke "alvorligt" og glædeligt med
mig om. (?)
...
Ang. pc/You tube bøvl:
Tak for råd og vejleding.
Også tak for musik link.
Alt godt til dig.
MVH afa
tilføjet af

Ja - Gud blev menneske ♥

Hej Platoon
Tak for dit indlæg.
Jeg kom lige ind på denne side ved et tilfælde, og jeg syntes også det er et godt svar :
http://www.bibelselskabet.dk/Home/OmBibelen/spoerg_om_bibelen/koed_og_knogler.aspx
Har Gud kød og knogler?
Gud er i sit væsen anderledes end os og over sit skaberværk. Han er ikke gjort af kød og knogler, men som Jesus siger: ”Gud er ånd, og de, som tilbeder ham, skal tilbede i ånd og sandhed.” (Joh 4,24).
Gud er et evigt, levende, åndeligt og livsfyldt Jeg (se hans udtalelse i 2 Mos 3,14).
I sin guddommelighed står han i modsætning til det skabte, til mennesket. Når vi taler om Gud som ’person’ – og at der er tre personer i samme væsen – så handler det om, at vores kendskab til personbegrebet dækker vores forståelse af ens væsen, karakter, egenskaber.
På den måde talte man tidligt i den kristne kirke om de tre personer i Guds væsen, men selve udtrykket finder vi ikke i Bibelen.
Det handler om, at vi kan vide noget om Gud ud fra Guds åbenbaring (Ordet) og sige noget ud fra erfaringen. På den baggrund kan vi bruge menneskelige beskrivelser om Gud.
Og netop her er der mere at sige, når det gælder Guds åbenbaring / Guds ord.
For i begyndelsen af Johannesevangeliet hedder det (1,14): ”Ordet blev kød og tog bolig iblandt os, og vi så hans herlighed, en herlighed, som den Enbårne har den fra Faderen, fuld af nåde og sandhed.”
Gud blev menneske i Jesus Kristus. Han fik ansigt. Han fik krop. Man kunne se, høre, røre ham (jf. 1 Joh 1,1-4).
Gud inkarnerede sig = Gud iklædte sig kød (og knogler).
Så jo, vi har set Gud. Sønnen (sand Gud og sandt menneske) aflagde sin guddomsskikkelse (for en tid) og tog menneskeskikkelse på (jf. Fil 2,5-11) og er nu herliggjort som den opstandne i sit evig-åndelig-fysisk legeme/væsen og kommer til os i nadveren (legeme og blod).
Mit svar er altså dobbelt:
1) Gud er ånd – i sit evige, levende, livsfyldte JEG. Han begrænses ikke af et fysisk legeme som vores, som skabningen. Skaberen er større. Så derfor kan vi ikke finde skriftsteder, der direkte understøtter, hvad jeg opfatter, du spørger til.

2) Gud blev menneske (kød, blod, knogler) i Jesus Kristus.
Han trådte ind i vores verden, så vi kan kende Gud.
Gud åbenbarede sig i Ordet – og ud fra Guds Ord kan vi sige noget om Gud/Guds væsen.
Derfor er der mange skriftsteder, som siger noget om Gud (Jesus Kristus) som menneske i kød og blod og de mange vidnesbyrd om ham, som du kan finde overalt i NT.
Venlig hilsen
Hans-Ole Bækgaard
Hans-Ole Bækgaard er cand.theol., præst i Aarhus Bykirke og formand for Indre Mission
Citat slut
Så er der nogle henvisninger til skriftsteder :
Hans-Ole Bækgaard nævner disse skriftssteder om ånd og inkarnation:
Anden Mosebog 3,14

Johannesevangeliet 1,14

Johannesevangeliet 4,24

Første Johannesbrev 1,1-4

Filipperbrevet 2,5-11
tilføjet af

Hvad betyder Kristendom og Jødedom?

Hej igen Afa; du skriver:
“Tale sammen om noget meget ”alvorligt”, men også noget meget glædeligt... ???????????
Ok ... Og hvad er det? ... Omvendelse?”
Citat slut.
__________________________________________
Svar:
Nu var det ikke lige den specielle situation “omvendelse” jeg tænkte på, men jeg tænkte mere på “dybden” af denne kvindes tro (men omvendelse er altid godt også for vi Kristne).
At være “Guds udvalgte” og så ha` denne længsel efter et personligt møde med Gud og ja, hvordan formidler Gud et sådan møde? Det er stort.
Når vi nu får at vide (og ofte erkender det i vort hjerte), at Gud møder os ofte der, hvor vi er mest søgende eller fortabte eller betaget; jeg tænker her på naturen, så udtrykker Gud sig jo gennem “noget” og møder os i vore tanker og følelser.
Det vore tanker og følelser udtrykker viser hvem Gud vi har mødt. Er der nu mere end een Gud? Næ, det er der ikke, men vi erfarer jo, at mennesker vælger alt muligt at tilbede, som om det var Gud. Det har noget at gøre med de tanker og de følelser vi har dybest set inde i os på vor egen baggrund af hvad der optager vore tanker.
Så, jeg mener Bibelen giver en vejledning på hvordan vi kan søge Gud og ikke nok med det, men nu da Jesus har levet og efterladt sit vidnesbyrd, må vi jo søge der, for at finde “vejen” til Gud.
___________________________
Derfor møder vi også hinanden og ofte holder vi en vis afstand grundet tanker og følelser, men også på grund af erfaringer og sårbarhed. Har vi mødt Gud gennem Jesus er det noget nemmere. Da har vi selv en personlig styrke vi ikke lige havde før og kan bedre tåle modstand og menneskers påvirkning (lad mig sige det på den måde).
____________________________________
Så, der hvor du selv er, der møder Gud dig. Jeg har lagt mærke til, at på Jesu tid, når Jesus gik omkring i sine gørermål og tanker mødtes han altid med mennesker. Nogen gange var de på arbejde, andre gange højtstående personer, men oftes var det sårbare mennesker i alle mulige forskellige situationer.
Her talte han direkte ind i den enkeltes situation og behov og de blev altid “mættet”. Sådan er det også i dag.
Ingen kan udfylde Jesu plads og Jesus er lige så aktiv i dag som dengang. Har vi mødt Jesus een gang, glemmer vi det aldrig. Så giver han os “lægedom”, men vi får også en opgave alt efter hvad han ser i os.
Så, vi kan spørge os selv eller vi kan undre os om hvad nu Gud mener om os, om Gud vil acceptere os som den person vi er og om vi kan blive frelst?
Ja, det kan vi og det gør Gud. Se Joels Bog kap. 3 vers 5. "Men enhver, som påkalder HERRENs Navn, skal frelses; thi på Zions Bjerg og i Jerusalem skal der være Frelse, som HERREN har sagt; og til de undslupne skal hver den høre, som HERREN kalder".
Citat slut.
Når vi så møder Gud; vi skal tænke på, at der er milliarder af mennesker der har taget imod Jesus (Gud) og Gud skal derfor være allestedsnærværende samtidig hos hver enkelt, så når vi møder Gud oplever vi lige præcis Helligånden.
Sådan har Gud åbenbart valgt at komme til os, som Helligånden fordi, Gud er Ånd. På den måde vil vi alle opleve Gud samtidig og når vi så taler med hinanden og fortæller vort vidnesbyrd, oplever vi samme Ånd og derved etableres det Åndelige fællesskab. Det er Kirken.
Nu er der mennesker der har vidt forskellige oplevelser og fortæller mange ting, men vi er alle sammen Guds børn og Gud er vor Far. Ingen vil blive afvist hvis vi blot kalder på Gud og derfor Jesus.
I den Kristne Kirke er der mange sange der omhandler dette. F.eks. den her: “Navnet Jesus blegner aldrig”. http://www.lovsang.dk/viewer/song.php?id=295
Eller; "Oh, store Gud" http://www.lovsang.dk/viewer/song.php?id=302
og ja, der er tusinder. Disse sange og musik holder menigheden levende og gør os fredfyldte og det har vi også brug for i dag.
Venlig hilsen
Platoon
tilføjet af

Hvad betyder Kristendom og Jødedom?

Hej Platoon.
Dejligt at vide, og jeg er enig, du mener, Bibelen giver os vejledning til hvordan, vi
kan søge Gud.
Dejligt at vide, og jeg er enig, at vi er Guds børn, og Han vor far.
Angående frelse, så er mit ønske, det skal være fra mig selv.
Jeg mener, mennesket er sin egen værste fjende.
...
Ang. den jødiske kvinde:
Jeg syntes, det var dejligt for hende, hun fik fred med sig selv og Gud.
Jeg er glad for, det ikke er omvendelse du vil snakke om.
Jeg er nemlig omvendt.
Det er mange år siden det skete.
Det var voldsomt, og selv om jeg kæmper med "svinehunden", tror jeg ikke jeg slipper Gud.
Faktisk tror jeg ikke, jeg kan klare mig uden Guds nærhed/venskab/kærlighed.
Så på den måde frelser Gud mig.
Jeg syntes beretningen om den jødiske kvinde, fortæller mig menneskets vilje til at
overleve, og Guds store krafts virke.
Jeg undrede mig, over at ham Gomulka kunne fratage de polske jøder deres statsborgerskab,
og forlange de forlod landet inden 14 dage.
Jeg Googlede lidt på det.
Der er tale om 13.000 jøder forstod jeg.
Jeg Googlede også din oplysning om milliarder kristne i verden.
........ 2,4 milliarder er der.

Hvad skal det ikke ende med. Jeg bliver så klog her på SOL. 🙂
Blot dette med tak.
MVH afa
tilføjet af

Hvad betyder Kristendom og Jødedom?

Hej afa,
Jeg vil godt uddybe det med ”det evige liv” (her på planeten Jorden) lidt mere. Du svare mig:

”Jeg mener bestemt at Adam og Evas "tilbud" var evigt liv. Adam og Eva var fuldkommende, var skabt i Guds billede, og de havde mulighed for evigt liv”.
Citat afa slut.
_________________________________________________
Kommentar:
Jeg forstår udmærket hvorfor du skriver som du gør. Sådan er jo selve ordlyden, som du også henviser til, ja så får man klart det indtryk, at ”spiste de ikke, men adlød, så skulle de leve evigt her i Paradiset og muligt udbrede Paradiset til hele planeten.
Ingen skulle dø og vi ville i dag ha` en befolkning på flere end 50 milliarder +
Man kan jo også sige, at hvad interessant er der ved det, sådan blot at udvide befolkningen årtusind efter årtusind indtil, hvad?
Jeg tænker, at menneskers kreativitet rækker langt videre end det.
Men, det der får mig til at skrive, at ”det ikke var Guds hensigt, at de skulle leve evigt her på planeten Jorden” er følgende. (nu er det så ikke mig der skal bestemme om de skulle (vi skal) leve evigt på planeten Jorden, men det er nogle tanker jeg har gjort på følgende baggrund):
1.Korinterbrev kap. 15; (det er jo også Jesu Evangelium, da Apostlen Paulus jo er , den af Jesu udvalgte og kaldede Apostel) Han skriver:
at Kristus døde for vore Synder, efter Skrifterne; 4 og at han blev begravet; og at han er bleven oprejst den tredje Dag, efter Skrifterne;
20 Men nu er Kristus oprejst fra de døde, som Førstegrøde af de hensovede.
21 Thi efterdi Død kom ved et Menneske (Adam), er også dødes Opstandelse kommen ved et Menneske (mennesket Jesus i sit kød og blod).
22 Thi ligesom alle dø i Adam, således skulle også alle levendegøres i Kristus.
_________________________________________________
35 Men man vil sige: "Hvorledes oprejses de døde? hvad Slags Legeme komme de med?"
…… det, som du sår, bliver ikke levendegjort, dersom det ikke dør.
37 Og hvad du end sår, da sår du ikke det Legeme, der skal vorde, men et nøgent Korn, være sig af Hvede eller af anden Art.
38 Men Gud giver det et Legeme, således som han har villet, og hver Sædart sit eget Legeme.
39 Ikke alt Kød er det samme Kød, men eet er Menneskers, et andet Kvægs Kød, et andet Fugles Kød, et andet Fisks.
40 Og der er himmelske Legemer og jordiske Legemer; men een er de himmelskes Herlighed, en anden de jordiskes.
41 Een er Solens Glans og en anden Månens Glans og en anden Stjernernes Glans; thi den ene Stjerne er forskellig fra den anden i Glans.
___________________________________
lige et par bemærkninger før vi læser videre:
Vi er sikkert enige om, at Adam er den Apostlen Paulus taler om, som ved hvem ”døden kom ind i verden”, skriver Paulus.
og, at Jesus, som menneske er den, ved hvem ” .. dødes Opstandelse kommen ved et Menneske (mennesket Jesus i sit kød og blod). 22 Thi ligesom alle dø i Adam, således skulle også alle levendegøres i Kristus”.
Det kan vi sikkert fastslå som værende sandt.
______________________________________
men nu kommer så det jeg mener, er ”det nye” i Jesu Evangelium og som også derfor er noget helt nyt for enhver der har læst beretningen i 1. Mosebog om skabelsen af Adam (og Eva) og syndefaldet både dengang og i dag.
Apostlen Paulus advokere for, at Guds ”tanke” ikke var, at vi mennesker for evigt skulle forblive mennesker i kød og blod her på denne planet. Prøv at læse med her:
42 Således er det også med de dødes Opstandelse: det såes i Forkrænkelighed, det oprejses i Uforkrænkelighed;
43 det såes i Vanære, det oprejses i Herlighed; det såes i Skrøbelighed, det oprejses i Kraft;
44 der såes et sjæleligt Legeme, der oprejses et åndeligt Legeme.
Når der gives et sjæleligt Legeme, gives der også et åndeligt.
_____________________________________
45 Således er der også skrevet: "Det første Menneske, Adam, blev til en levende Sjæl; "den sidste Adam blev til en levendegørende Ånd.
46 Men det åndelige er ikke det første, men det sjælelige; derefter det åndelige.
47 Det første Menneske var af Jord, jordisk; det andet Menneske er fra Himmelen.
48 Sådan som den jordiske var, sådanne ere også de jordiske; og sådan som den himmelske er, sådanne ere også de himmelske.
49 Og ligesom vi have båret den jordiskes Billede, således skulle vi også bære den himmelskes Billede!
50 Men dette siger jeg, Brødre! at Kød og Blod kan ikke arve Guds Rige, ej heller arver Forkrænkeligheden Uforkrænkeligheden.
51 Se, jeg siger eder en Hemmelighed: Alle skulle vi ikke hensove, men vi skulle alle forvandles 52 i et Nu, i et Øjeblik, ved den sidste Basun; thi Basunen skal lyde, og de døde skulle oprejses uforkrænkelige, og vi skulle forvandles.
53 Thi dette forkrænkelige må iføre sig Uforkrænkelighed, og dette dødelige iføre sig Udødelighed.
Citat slut.
__________________________________________________
Nu vil jeg så henvise til et andet sted i Bibelen, der også er Jesu Evangelium, fortalt af Apostlen Johannes, den af Jesus elskede Apostel. Peter og Johannes var brødre og blev kaldet af Jesus ved søens bred, da de sammen med deres Far fiskede.
(nu forstår vi det, så godt vi kan og det gør jeg selvfølgelig også); men Paulus siger klart og tydeligt, at meningen var, at ”vi alle skulle bære ”den himmelskes” billede”.
Det kan jeg dårligt forstå anderledes end, at det var meningen fra begyndelsen af.
Ellers skulle Paulus jo advokere for, at vi ”skulle bære ”den jordiskes” (Adam) billede” og ikke ”den himmelskes” billede.
_______________________________________
Man kan så sige, at hvis det er korrekt vil der være andre steder i Bibelen, i forløbet af forståelsen af Jødernes Hellige Bog, Bibelen (som Jøden Jesus Kristus Åbenbarede) der fortæller samme historie, at ”vi skal leve i evigheden i Himmelen (hvor det så end måtte være).
Er der det? Ja, det er der; Johannes Åbenbaringen kap. 7:
” … jeg så en anden Engel stige op fra Solens Opgang med den levende Guds Segl.
4 Og jeg hørte Tallet på de beseglede, hundrede og fire og fyrretyve Tusinde beseglede af alle Israels Børns Stammer –
Derefter så jeg, og se en stor Skare, som ingen kunde tælle, af alle Folkeslag og Stammer og Folk og Tungemål, som stod for Tronen og for Lammet, iførte lange, hvide Klæder og med Palmegrene i deres Hænder;
10 og de råbte med høj Røst og sagde: Frelsen tilhører vor Gud, som sidder på Tronen, og Lammet!
11 Og alle Englene stode rundt om Tronen og om de Ældste og om de fire Væsener og faldt ned for Tronen på deres Ansigt og tilbade Gud og sagde:
12 Amen! Velsignelsen og Prisen og Visdommen og Taksigelsen og Æren og Kraften og Styrken tilhører vor Gud i Evighedernes Evigheder! Amen.
13 Og en af de Ældste tog til Orde og sagde til mig: Disse, som ere iførte de lange, hvide Klæder, hvem ere de? og hvorfra ere de komne?
14 Og jeg sagde til ham: Min Herre! du ved det.
Og han sagde til mig: Det er dem, som komme ud af den store Trængsel, og de have tvættet deres Klæder og gjort dem hvide i Lammets Blod.
15 Derfor ere de foran Guds Trone og tjene ham Dag og Nat i hans Tempel; og han, som sidder på Tronen, skal opslå sit Telt over dem.
16 De skulle ikke hungre mere, ej heller tørste mere, ej heller skal Solen eller nogen Hede falde på dem.
17 Thi Lammet, som er midt for Tronen, skal vogte dem og lede dem til Livets Vandkilder; og Gud skal aftørre hver Tåre af deres Øjne.
Citat slut.
__________________________________________
Altså, det der står er, at både Jøderne (Israel) samt ”hedningerne”, altså mennesker der ikke er af Jødisk herkomst, alle skal befinde sig i Himmelen ”foran Guds trone” (hvor det så end måtte være).
Jeg ved godt, at Johannes Åbenbaringen ligeledes omtaler planeten Jorden. Det er i kapitel 21:
Og jeg så en ny Himmel og en ny Jord; thi den forrige Himmel og den forrige Jord var veget bort, og Havet var ikke mere.
2 Og jeg så den hellige Stad, det nye Jerusalem, stige ned fra Himmelen fra Gud, beredt som en Brud, der er smykket før sin Brudgom.
3 Og jeg hørte en høj Røst fra Himmelen, som sagde: Se, Guds Telt er hos Menneskene, og han skal bo hos dem, og de skulle være hans Folk, og Gud selv skal være hos dem og være deres Gud.
4 Og han skal aftørre hver Tåre af deres Øjne, og Døden skal ikke være mere, ej heller Sorg, ej heller Skrig, ej heller Pine skal være mere; thi det forrige er veget bort.
5 Og han, som sad på Tronen, sagde: Se, jeg gør alle Ting nye. Og han siger til mig: Skriv; thi disse Ord ere troværdige og sande.
6 Og han sagde til mig: De ere skete. Jeg er Alfa og Omega, Begyndelsen og Enden. Jeg vil give den tørstige af Livets Vands Kilde uforskyldt.
7 Den, som sejrer, skal arve dette, og jeg vil være hans God, og han skal være min Søn.
9 Og en af de syv Engle, som havde de syv Skåle, der vare fulde af de syv sidste Plager, kom og talte med mig og sagde:
Kom, jeg vil vise dig Bruden, Lammets Hustru.
10 Og han førte mig i Ånden hen på et stort og højt Bjerg og viste mig den hellige Stad, Jerusalem, stigende ned fra Himmelen, fra Gud med Guds Herlighed. Dens Glans var som den kostbareste Sten, som krystalklar Jaspissten.
12 Den havde en stor og høj Mur; den havde tolv Porte og over Portene tolv Engle og påskrevne Navne, hvilke ere Israels Børns tolv Stammers;
13 mod Øst tre Porte og mod Nord tre Porte og mod Syd tre Porte og mod Vest tre Porte.
14 Og Stadens Mur havde tolv Grundsten, og på dem Lammets tolv Apostles tolv Navne.
15 Og han, som talte med mig, havde en Målestok, et Guldrør, for at han skulde måle Staden og dens Porte og dens Mur.
16 Og Staden ligger i Firkant, og dens Længde er lige så stor som Bredden. Og han målte Staden med Røret: tolv Tusinde Stadier; dens Længde, Bredde og Højde ere lige.
17 Og han målte dens Mur, hundrede og fire og fyrretyve Alen, efter Menneskemål, hvilket er Englemål.
18 Og dens Murværk var Jaspis, og Staden var af rent Guld, lig det rene Glar.
19 Stadmurens Grundsten vare prydede med alle Hånde Ædelsten: den første Grundsten var Jaspis, den anden Safir, den tredje Kalkedon, den fjerde Smaragd,
20 den femte Sardonyks, den sjette Sarder, den syvende Krysolit, den ottende Beryl, den niende Topas, den tiende Krysopras, den ellevte Hyacint, den tolvte Ametyst.
21 Og de tolv Porte vare tolv Perler, hver af Portene var af een Perle, og Stadens Gade var rent Guld som gennemsigtigt Glar.
22 Og jeg så intet Tempel i den; thi dens Tempel er Herren, Gud, den almægtige, og Lammet.
23 Og Staden trænger ikke til Sol eller Måne til at skinne for den; thi Guds Herlighed oplyste den, og Lammet var dens Lys.
24 Og Folkeslagene skulle vandre i dens Lys, og Jordens Konger bringe deres Herlighed til den,
25 og dens Porte skulle ikke lukkes om Dagen; thi Nat skal ikke være der,
26 og de skulle bringe Folkeslagenes Herlighed og Ære til den.
27 Og intet urent skal komme ind i den, ej heller nogen, som øver Vederstyggelighed og Løgn; kun de, som ere skrevne i Lammets Livets Bog.
Citat slult.
__________________________________
Kommentar:
Nu behøver vi jo ikke at fastholde hverken Eden (Guds have) i det nuværende Iraq, mellem Eufrat og Tigris, som Paradiset i evigheden for mennesker der lever evigt her på denne planet.
På den anden side forstår vi heller ikke ”hvor Guds himmel” er eller befinder sig, men som ordlyden er og Apostlene (og Jesus) taler om er her tale om både noget ”overjordisk” i forløbet fra Eden (Guds have), som noget absolut Jordisk.
Apostlen Paulus siger klart og tydeligt i 1.Korinterbrev, at ”som vi har båret ”den jordiskes” billede, skal vi nu bære ”den himmelskes” billede; altså vi skulle blive som Jesus blev.
Nu er der jo ingen der kan ”bestemme” hvordan det hele skal være og blive, men vi kan kun henholde os til disse skrifter og så giver Gud os tanker og følelser i vore hjerter om Evigheden.
Drømmer vi om et Evigt liv her på planeten Jorden eller drømmer vi om et Evigt liv i Himmelen (hvor det så end måtte være) mener jeg ikke vi behøver at være modsat hinanden.
Vi har hårdt brug for, at skabe fred her på Jorden og ligeledes omdanne Jorden til et Paradis og ikke at ødelægge den med vor Industri og rovdrift på Jordens resurser.
På den anden side må vi jo fastholde de kendsgerninger vi må erkende.
Universet har ikke altid eksisteret og det har vort Solsystem heller ikke og derfor har planeten Jorden heller ikke altid eksisteret.
Det er faktisk nøjagtigt hvad Gud selv fortæller os i 1. Mosebog kap. 1:
(i forholdet til planeten Jorden og i forholdet til Universet i det hele taget); ” .. der var Mørke over Verdensdybet. Men Guds Ånd svævede over Vandene.
3 Og Gud sagde: "Der blive Lys!" Og der blev Lys.
Citat slut.
_____________________________________________
Kommentar:
Selv om vi rent videnskabeligt kan forklare dette, forstår vi det jo ikke alligevel, at ”sådan noget” kan finde sted. Det vil for altid være et mysterium for os.
Men, vi kan i hvert fald fastslå, at ”det hele engang ikke eksisterede, før Gud skabte det”.
______________________________________
Hvad betyder det nu for os?
Jo, vi må først og fremmest forholde os til livet her og nu. Vi må dernæst forholde os til ”alt hvad Gud har skabt” for Gud må jo have haft en hensigt med det både i forholdet til ”omstændighederne”, men også i forholdet til os.
Det kan vi jo mærke i vore tanker og følelser; det der overskygger alt andet – skønheden i skaberværket og de menneskelige relationer indbyrdes, men også til naturen.
________________________________________________
Platoon skrev:
Planeten Jorden er jo ikke evig. Der var engang den ikke var her og der kommer også en dag hvor den ikke kan være mere i henhold til Solens tiltagende styrke og derfor kulmination; den dag da den udbrænder. Hvad så?
citat slut
afa kommenterer:
Det kommer bag på mig, du skriver sådan, når du eksempelvis tror på "jomfrufødslen".
Angående dine tanker om jordens endeligt engang, kan jeg kun sige, det ved jeg ikke noget
om, men i Prædikerens bog kap. 1:4 står der jorden vil bestå.
Citat afa slut.
______________________________________
Kommentar:
Ja, jeg er enig med dig. Det står der. ”Jorden står til evig tid”.
På den anden side, står der også i Johannes Åbenbaringen; at ”Gud vil skabe ny Himmel og ny Jord”.
Som jeg forstår det er det mennesker længsel efter fred og lykke og samvær med Gud ”hvor Gud så end måtte være” i livet. Vi drømmer jo om ”det evige liv” og da vi nu først har oplevet livet ønsker vi ikke det skal slutte.
Ligesom vi ikke ønsker planeten Jorden skal ”slutte” ønsker vi altså heller ikke ”livet” skal slutte. Hvordan forklare Bibelen det paradoks?
Det har vi været lidt inde på i 1.Korinterbrev kap. 15 og i Johannes Åbenbaringen, men der er også et andet sted hvor det omtales (det paradoks).
Prædikerens bog kap. 12:
” … og Støvet vender tilbage til Jorden som før og Ånden til Gud, som gav den”.
______________________________________
Kommentar:
Den Ånd der her er tale om er Guds Ånd, ruach.
Når nu Bibelen taler om livet efter døden; Jesu opstandelse til liv i Himmelen; ”de helliges” opstandelse til liv i Guds himmel og i det hele taget, alle de dødes opstandelse til himmelen, hvor alle åbenbart befinder sig ”foran Guds trone” (Johannes Åbenbaringen), giver skriftstedet i Prædikerens bog kap. 12 jo mening.
Det er Ånden i os, ruach det hele handler om. Kødet og Blodet, altså atomerne og molekylerne er ”forgængelige”, Ånden er ikke.
Så, det er hvad vi normalt kalder ”sjælen”.
Platoon
tilføjet af

Hvad betyder Kristendom og Jødedom?

Hej Platoon.
Tak for indlæg.

Skulle det ikke ha' været i tråden "Jesus og bruden" ?
MVH afa
tilføjet af

Hvad betyder Kristendom og Jødedom?

Nu har jeg sat den ind hvor den høre hjemme. Håber du kan bruge tankerne.
Platoon
tilføjet af

Hvad betyder Kristendom og Jødedom?

Tror Jøderne, at Gud blev menneske? Jøderne tror (helt tilbage fra gamle dage da de blev betegnet Israelitter, at ja, Gud åbenbarede sig på flere forskellige måder.
Ikke nok med det, men der findes beretninger hvor Gud ligefrem "iklæder" sig et menneskelegeme i kød og blod og kan spise.
Platoon
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.