26tilføjet af

Forbyd baghjulstrukkende lastbiler.

Det er evigt og altid lastbiler som sidder fast og skrider ud til stor fare for os billister som skal frem på vejende, og de lastbiler er alle baghjulstrukkende.
Lastbiler skulle alle være forhjulstrukkende, så kunne de køre i det glatte føre.
Jeg ved hvad jeg taler om, for op til cirka 1975 kørte jeg biler med baghjulstræk, den sidste Opel Rekord var umulig om vinteren den snurrede rundt rigtigt mange gange og sad fast i grøften.
Siden jeg købte min første Fiat med forhjulstræk har jeg aldrig snuret rundt og er kun i grøften et par gange om vinteren, så jeg ved altså godt hvad jeg taler om, forhjulstræk er det eneste som virker.
Hvorfor forbyder man så ikke lastbiler med baghjulstræk, de er livsfarlige.
Ellers må vi forbyde dem at køre når der er glat.
Der findes lastbiler med forhjulstræk, det har jeg selv kørt i for nogle år siden.
Det var en med stort åbnet lad, jeg tror den hed Hanomag og den kørte fint i sne, så de findes altså og de uansvarlige vognmænd bør tvinges til at købe sådan nogle.
tilføjet af

Vinterdæk....

Ingen lastvogne over 3500 KG kører med vinterdæk, alene fordi det er hamrende dyre dæk, en lov der påbød vinterdæk på lastbiler ville vel kunne løse problemet rimeligt.
Kravet skulle måske komme fra forsikringsselskaberne, hvis ikke bilen er monteret med vinterdæk og der sker et uheld, skulle erstatningen afvises. Eller via større selvrisiko??
Kunne det være løsningen??
tilføjet af

Spørgsmål til Hansen?

Spørgsmål til Hansen?
Har jeg forstået det ret, at lastbilerne kun skal have træk på forakslen?
I bekræftede fald: Hvor mange % af vogntogets vægt, er det nu lige der minimum skal ligge på den trækkende aksel?
tilføjet af

Det her har du slet ikke styr på

Nu er der MEGET stor forskel på en Lastbil, der kører rundt med måske 40 tons, og så en lille Opel eller Fiat.
Du nævner også, at du har kørt Lastbil, NÅ, vil du kalde det for en LASTBIL,de var jo ikke ret store, og så vidt jeg husker, så var de også baghjulstrugne.
Men tilbage til de rigtige lastbiler, alså alle dem der giver problemer ude i trafikken i denne herrens vinter, årsagen til, at de har problemer, det er at der ikke er vægt nok på de trækkende hjul, derfor kan den ikke stå fast, hvordan man så løser det problem det må guderne vide,en anderledes vægtfordeling eller at den også trækker på de hjul der sidder under traileren, det var måske en løsning hvis det kan laves, det ville mange en vognmand eller chauffør være glad for, for den tid lastbilen holder et eller andet sted med sne problemer, tjenes der ingen penge, for tid er penge, og det er meget store beløb der her tales om.
Forhjulstræk på en stor lastbil, jeg har aldrig hørt noget så skørt, for der er der jo så slet ikke nær den vægt på hjulene, som er påkrævet.
Så nej du, du aner ikke hvad du taler om, så hold du dig hellere til alt under 3500 kg. og med forhjulstræk, og bliv så også hjemme om vinteren.
Hej
tilføjet af

Vinterdæk

Nu ligger det sådan, at dækmønteret på disse her lastbiler og Busser er så grove, så jeg tror såmænd ikke der er den store forskel.
tilføjet af

Du er inde

i noget med %, ja men det er alså ikke de trækkende der menes, det er de styrende hjul der skal være mindst 20 % på, og er der kun 20 % af vægten på de trækkende hjul, så går det da' helt galt.
Hej
tilføjet af

dyre dæk, no problem, vognmændene

kan trække alle deres udgifter fra i skat, det samme gælder for brændstof der bruges til maskiner, eller lastbiler.
vi har haft mange frygtelige ulykker hvor lastbils chauførerne bare sad og læste avis, eller sov, medens de kørte.
fornylig var der en lastbil der kørte op bag i 14 passager biler, fordi han ikke havde øjnene på vejen, og derfor vidste han ikke at bilerne holdt i kø på grund af et uheld.
en grise vognmand brasede med fuld kraft ind i 5 biler på en bro, fordi de holdt stille på grund af tåge, men lakajen kendte vejen, så¨han var ligeglad.
det er noget vrøvl at sammenligne lastbiler med personbiler, alene af den grund at chauføren skal sørge for at mindst 35 % af lasten ligger på forhjulene, ellers vil bagenden skride ud.
last bils chauførerne snyder og bedrager med deres køreskiver og hvile pauser, og politiet gør alt for lidt.
hvis de bliver snuppet for ulovlig kørsel, så burde politiet også tage deres almindelige kørekort.
TV 1 har jo vist hvordan de svindlede med grise transporterne til Tyskland, grisene kom ikke ud og fik mad og vand, de blev bare omlæsset på tyske lastbiler.
utallige vognmænd kører til Holland, for at komme til England, fordi turen er billigere derfra, end fra Esbjerg, der burde politikerne gribe ind.
afstanden fra Århus til Slagelse er vist det samme, enten man tager færgen fra Århus til kalundenborg, men turen med færgen tager en time mere.
lastbilerne sidder med al magten, hvad angår transport, fordi de har så mange fordele, rent skattemæssigt, men fragten burde sejles med coastere til de byer det er muligt.
jeg har ringet til en vognmand fordi jeg skulle have flyttet 2 lænestole og en sofa, det kostede 1000 kr. for de vil have betaling fra de kører hjemmefra, indtil lastbilen er i garage igen, altså her er kun tale om en time.
hvorfor får alle ansatte ikke de samme tilladelser, hvis de kører hjemmefra kl. o4 på grund af sne, så burde de også have betaling for transport tiden begge veje.
tilføjet af

Det tror jeg tilgengæld ;-))

De lastbiler jeg kender til har ikke mere mønster end jeg har på mine vinterdæk på en varevogn og mon ikke det hænger sammen med vægt og størrelse, jeg tror afgjort det ville gøre en forskel.
tilføjet af

Hør nu lige her unge mand

Du skriver en masse som slet ikke kommer denne sag ved, bla. om grisetransporter.
Men det sidste du der skriver om, at du skulle betale både ud og hjem, ja selvfølgelig skal du det, prøv at forestille dig, at du som vognmand skulle køre en ting fra punkt A og til B, og på denne tur er der en chauffør bag rattet, eller dig selv, for den sags skyld, men ifølge dig, så ville du kun give din chauffør løn for at køre fra A og til B.
Men når både chaufføren og din lastbil skulle tilbage fra B og til A, det skulle chaufføren gøre ganske gratis, og du skulle lægge lastbil til også ganske gratis.
Når du sætter dig ind i en TAXA og bliver kørt eks. hjem. så tror du måske, at du kun betaler for den ene vej, alså udturen, det gør du ikke, for i kilometerprisen er nemlig indlagt at bilen også skal tilbage igen.
Hej
tilføjet af

Midt i intelligenstesten...

....for bederevidende, så skal I lige huske på, at vinterdæk ganske vist har grovere mønster - men det er slet ikke det, som gør den velegnede til vinterkørsel! 😃
Det er gummiblandingen, som gør forskellen:
Sommerdæk er bløde i varme temperaturer (det giver god friktion) og hårdt ved kolde temperaturer (det giver dårlig friktion)
Vinterdæk er bløde ved langt lavere temperaturer - og giver derfor bedre friktion - også i kulde. De har også gode friktionsegenskaber ved varme temperaturer, men er da så bløde, at slidtagen er meget stor!
Derfor giver det rigtig god mening at køre på vinterdæk om vinteren og sommerdæk om sommeren! 😉

Du går vel heller ikke i kæmpestøvler om sommeren - og balletsko i høje snedriver - vel? 😖 😖 😖

M47
Erfaren vinterkører... 😃
tilføjet af

Det er ingen videnskab - overhovedet!

Forskellen på sommer- og vinterdæk i glat føre er enorm!
Du skal bare tage et blik på vejene p.t.! 😃 😃 😃

Hvem er det, som ikke kan komme fra grønt lys grundet spinnende hjul på baletsko?
Hvem er det som efter 10 sekunders snevejr ligger i grøften?
Spørg evt. et par falck-folk!
De er grundig trætte af folk - der ikke kan se forskel!

M47
tilføjet af

Du har ret

i det med gummiblandingen, men på vinterdæk skal der alså også være et groft mønster.
Der er MEGET stor forskel på dæk til en alm. person og varevogn, og så til en rigtig lastbil, de store lastbiler og busser kører hele året på nogle dæk der har et meget groft mønster, så her tror jeg ikke på den helt store forskel, der hvor problemet ligger, det er at der er for lidt tryk på de trækkende hjul.
hej
tilføjet af

ØHeeee?.

Du har da vist ikke lige forstået en lastbils vægtfordeling, vægt, og kræfter, man skal havde trækket på de hjul der har den største belastning, hvis man vil stå fast, der er jo ikke tale om små personbiler.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af

Pjat med dig!

M47 Og dit vinterdæk pis, folk kører af vejen fordi de absolut SKAL køre "sommerkørsel"
Jeg har kørt på helårsdæk i 30 år og kun siddet fast et par gange og det var steder hvor selv en firehjulstrækker ville have haft problemer.
Kører man efter forholdene glider man aldrig af vejen og i ekstreme tilfælde (isslag)
Er der INGEN vinterdæk der hjælper der skøjter ALLE rundt. Der er det kun pigdæk der dur
tilføjet af

Som jeg ironisk skrev:

"Intelligenstesten"
Der er her hvor alle landsbytosserne overgår hinanden i bedrevidenhed!
Tillykke med nomineringen! 😃 😃 😃

M47
tilføjet af

her i byen har taxiselskaberne garager

langt uden for byen, så din forklaring holder altså ikke.
jeg har flere gange kørt hjem med taxi, og efter at jeg har afregnet har jeg ombestemt mig, og kommer gratis med tilbage hvor turen startede.
tilføjet af

Altså ikke kun størrelsen

på mønstret, vinter hæk har et helt andet slags mønster, hvor der også er groft mønster på tværs og ikke som sommerdæk, hvor mønsteret er på langs.
tilføjet af

I så fald

Har taxichaufføren gjort noget ulovligt, han må ingen steder køre med en passager der ikke betaler uanset hvordan det end forekommer.
tilføjet af

Faktum er

Hr. "solkonge" at jeg har kørt skadefri i mange år efter kørsel af mange mill. km..😉
Prøv at stikke DEN, hvad??😮
Og MIN intelligens fejler ikke noget, jeg bruger den ihvertfald ikke til at slå andre oven i hovedet med.
tilføjet af

Som tidligere benævnt: Landsbytosse!

Dine løgnehistorier er fuldstændig uden betydning!
Det er fucking ligemeget, om du så har kørt 10 mill. km uden skader!
Det handler om det samlede samfund og de samlede resultater!
Det er skideflot at du selv kan vurdere din intelligens - rigtig godt gået! 😃
En alkoholiker har jo heller ikke noget problem!😉

M47
tilføjet af

Og debatten om vinterdæk...

??? Hvor blev den af?
tilføjet af

Hep til Fis og blålys!

Det var lutter sandheder til alle kloge-ågerne her på sol debatten.
Vi er en del chauffører der har klasket os på lårene af grin af jeres uvidenhed og tosse-teoretiske tilgang til virkeligheden.
Forhåbentligt står i alene med jeres under-frankering.
Læs Freightliners indlæg en gang til og FAT DET, for det er virkeligheden!
FAT DET!!!
tilføjet af

HIP HIP til Fis og Blålys !!

FANTASTISK indlæg ganske enkelt.
Det mest velformulerede og "skåret ud i pap"-indlæg jeg nogensinde har set/læst.
Det er så enhver med en nogenlunde intelligenskvotient kan fatte og forstå.
Nu skal det så lige siges, - at.... jeg er Quinde, har intet som helst med transportbranchen at gøre, men er i den heldige situation at kende et par chauffører i min omgangskreds, som beretter om dette og hint, og så har jeg siddet på 1.sal i lastbilen, indenrigs- som udlandstransporter, så måske jeg har oplevet lidt på vejene.
Jeg giver Freightleiner's indlæg et kæmpe BRAVO.
Flot skrevet!!🙂
tilføjet af

I ligger som i har redt!

Den politik der har været den gængse over for chauffører her i landet, og befolkningens trang til netop at lægge denne erhvervsgruppe for had, for at skjule sine egne manglende færdigheder i trafikken, har medført at hovedparten af alle chauffører i Danmark har kvittet deres job (som de faktisk var rigtigt gode til.
Dette har så medført at AMU fabrikken har spyttet "ratholdere" ud i kilometervis, som aldrig har lært at problemer er noget man løser, og at arbejdslivet er en lang læreproces, hvor man hver dag lærer og forbedrer sine færdigheder!.......... men dette gælder ikke de moderne "ratholdere" (som trådstarteren i den lille spand" allerede inden problemerne opstår, har opgivet.
Desuden har EU lovgivning også givet mulighed for useriøse Danske vognmænd, at fylde førehusene op med tumper fra Polen, Litauen, Estland, Letland, Tyskland, som de i deres egen grådighed kan få til at køre bilerne til en sulteløn.
Så ved du hvad "lille pus" problemerne er ikke baghjulstræk, men noget der opstår fra pedalerne og op til rattet!
tilføjet af

igen en tysker

tilføjet af

det hedder en hyrevogn

og utallige taxier fanger deres kunder på gaderne, lige efter at de muligvis har sat en passager af, hvis det debatøren ovenover skulle holde, så bliver kunderne jo snydt, for chauføren fortæller jo aldrig hvor hans endestation er.
som betalende kunde har man ret til at retunere med taxien efter at man har betalt til det første opsamlingssted.
man må bare ikke forlade køretøjet efter at man har betalt.
tilføjet af

lastbil

Jeg tror ikke du ved helt hvad du snakker om hvis du samligner en opel med en lastbil,jeg kunne ikke tænke mig at køre en lastbil med forhjuls træk og den er læsset, for hvis den vejer 48 tons vil den slet ikke komme frem i sne vejr, men du har ret i at lastbiler døjer med at komme frem i snevejr. om de skulle forbydes at køre er lige vildt nok. Men der er også mange person biler der skulle overveje at blive hjemme når det sneer for de er en bremse klods for lastbiler. Har kørt lastbil i 12 år så ved hvad jeg snakker om.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.