32tilføjet af

En barmhjertig samaritaner.

Betuel og hans familie var på vej hjem fra en rejse da de kun få kilometer fra deres hjem blev vidne til et forfærdeligt trafikuheld. De standsede for at tilbyde deres hjælp. En af de implicerede bilister, en læge, spurgte dem om de ville køre hans gravide kone og deres to små døtre til behandling på det nærmeste hospital. Det gjorde de, og bagefter vendte Betuel tilbage til ulykkesstedet for at se om der var andet han kunne hjælpe med.
Betuel fortæller: „Politiet var ankommet, og fordi det var en dødsulykke, tog man lægen i forvaring med henblik på en nærmere undersøgelse. Da lægen spurgte mig hvorfor jeg hjalp ham, fortalte jeg at vi som Jehovas Vidner gennem Bibelen har lært at vi skal elske vores næste. Jeg sagde til ham at han ikke behøvede at være bekymret for sin kone og børn, for vi skulle nok tage os af dem. Taknemmelig og med tårer i øjnene overgav han derefter sine værdier til mig så jeg kunne passe på dem.“
Betuel og hans familie tog mandens familie med sig hjem og sørgede for dem i flere dage. Betuel benyttede lejligheden til at påbegynde et studium af Bibelen med dem. Da lægen blev frigivet, gav han udtryk for sin taknemmelighed og beundring for Jehovas Vidner. Han lovede at ville fortsætte studiet af Bibelen i sin hjemby, og han sagde at hvis hans kone fødte en søn, ville han blive opkaldt efter Betuel. Betuel siger videre: „Nu, to år senere, fik vi lejlighed til at besøge dem. Til min overraskelse var de i gang med at studere Bibelen, og navnet på deres lille dreng var Betuel!“
Der findes også barmhjertige samaritanere nu til dags. Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

"La en anden rose deg...

...ikke deg selv",sier Bibelen. Frælsesarmeen har det på same måde. De er gode mod mennesker og gir dem gaver - til fuld hornmusik! Men elsker de Gud? Nej,de bryder læt Hans lover. Lig Vagttårnet som offentligt brammer af slige historier. Men følger de Guds lover? Slæt ige!
tilføjet af

Det gode du gør...

...gør du det i det skjulte for da skal du få din løn af Jehova,sier Bibelen. Men den som fremviser sine gode gerninger for det offentlige haver alt får sin løn. Og det haver ftg og hans Vagttårn. De har ikke længer nogen anden løn i vænte.
tilføjet af

Bibelen siger

Når du giver almisse, må din venstre hånd ikke vide, hvad din højre gør, v4 for at din almisse kan gives i det skjulte. Og din fader, som ser i det skjulte, skal lønne dig.
tilføjet af

Bibelen siger at vi skal gøre godt imod andre

Det kan der ikke være noget forkert i. Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Men siger den at...

...man skal offentliggøre sine gode gerninger i eftertid? NEI SLÆT IKKE! Da siger nemlig Bibelen at "man alerede haver fået sin løn",og ikke kan forvente noget mere løn siden. Grunden er at "man helder vil have ære af mennesker end af Gud".
tilføjet af

Jesus fortalte lignelsen om den barmhjertige samaritaner

og han tilskyndede andre til at gøre det samme. Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Sød historie.

Din historie er bare så sød, og det er da dejligt at læse den slags ind i mellem.
Men at denne Betuel reagerede som han gjorde, tror jeg nu ikke lige var fordi han var jehovas vidne, idet man vel må sige, at det ville være en ganske almindelig menneskelig reaktion under de omstændigheder.
Hvad der så bekymrer mig i hele historien er at denne Betuel så lige benytter sig af ledligheden til at påbegynde et bibelstudium med disse mennesker.
Ikke bare slår han til hos nogle meget sårbare mennesker, som vel i den situation vil være tilbøjelig til at tro hvad som helst, han gør jo frygtelig skade på en hel familie.
For hvis det nu lykkes denne mand at få disse uheldige mennesker til at overgive sig til dette foretagende, vil både børn og voksne jo pludseligt miste en stor del af det de ellers gik og glædede sig til i deres dagligdag, Jul og den slags.
Børnene ville, straks miste alle ders legekammerater som ikke er medlemmer, og skulle de så en dag se i øjnene at det hele er noget sludder, mister de så alt en gang til.
Så jeg vil da håbe at historien får en lykkelig udgang og disse stakkels mennesker finder en anden vej i livet.[l]
tilføjet af

fortalte jesus

om sine barmhjertighedsgaver.
han helbredte dem alle. v16 Men han pålagde dem strengt, at de ikke måtte røbe ham.
tilføjet af

Ja, det var fordi han havde lært det ud fra Bibelen.

At hjælpe andre med at forstå Bibelen er også en velgørenhedsgerning. Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Jesus ønskede ikke at folk skulle vide at han var Messias

Jesus udøvede barmhjertighed i fuld offentlighed. Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Ftg er som Bibelen...

...siger "ige modtagelig for resonnement". Han lædes af en blind og bliver selv en blind". Og det er Satan selv som "har forblindet de vantros sind".
tilføjet af

Døm ikke for at du ikke skal blive dømt,

Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Du kender ikke hvad...

...Bibelen sier dete om. Dete skriftstedet handler om reten til at foreta seg noget som Bibelen IKKE har et forbud mod.DA kan ingen døme nogen for dete. F.eks. at ede kød. Vi har selvsagt ret til at døme i sager der nogen gør sager der er i strid med Bibelen. Du er blit en kloning af kristenheden ftg. Dit liv er endt efter at du brøt VT's advarsel mod at drive debat på nætet.
tilføjet af

AIDS hærger Afrika

Jehovas Vidner hjælper deres medmennesker til at leve på en måde, så de undgår denne frygtelige sygdom. Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Du må gerne dømme mig hvis du har lyst,

det bestemmer du selv. Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

En barmhjertig amerikaner skriver du

med navnet Betuel - det må jeg nok sige er modigt for en amerikaner - er der en kilde til din utrolige fortællinger - de virker bekendt på en eller andet måde
tilføjet af

Måske og måske ikke.

Ser man det ud fra dit standpunkt, som jo er dybt forankret i den form for religion, er det nok rigtigt at det er velgørenhed.
Men ser man det der fra hvor jeg, og mange andre ser det, er det noget ganske andet,nemlig manipulation.
Det ved jeg godt at du ikke kan, eller vil se i øjnene, fordi du selv er både manipuleret og manipulerende, og igen, det er slet ikke uforståeligt.
Se nu historien godt efter i sømmene, din ven går direkte på nogle mennesker der i forvejen er i en krise, og hvorfor? fordi han kan det, her er det muligt.
Ser man så på hvad der foreligger af dokumentation på ovegreb fra netop disse menenskers side, må man overveje hvorvidt det nu er tilladeligt, rent menneskeligt.
Men igen det er jo det man lærer når man lærer dig at forkynde, ikke sandt?
Og søde ftg, jeg kan ikke forestille mig at du er så slet et menneske som du selv sidder og påviser gang på gang, men jeg vil meget gerne have dig til at tænke meget grundigt over, hvad det egentligt er du har med at gøre.
Og nu står vi to så i samme situation, opræcis samme endda, se her.
Jeg ønsker så brændende at vise dig, at du tager fejl og at livet er andet og mere end jehovas vidner, vise dig hvad kærlighed er og hvordan man kan leve og være glad samtidigt.
Du ønsker brændende at indvie mig i din religion, vise mig hvordan det er at være en af jer, hvordan jeres fællesskab virker og hvordan man kan leve i din tro.
Men her kommer så den store forskel ind.
Jeg ønsker at du skal have et liv hvor glæde, kærlighed og liv er grundliggende.
Du ønsker at skaffe et medlem mere til din sekt, ikke for min skyld, og ikke for din skyld, for sektens skyld, og det er her det er rigtigt skidt.
tilføjet af

hvad er en Samaritaner? (læs svaret her)

SAMARITANERNE – DENGANG OG I DAG
Af Per Ladekjær

De fleste mennesker i dag kender til samaritaneren fra Jesu lignelse om Den Barmhjertige Samaritaner. Derfor har ordet ’samaritaner’ fået betydningen ’en godhjertet og hjælpsom person’. Men Ny Testamente har utroligt meget mere at fortælle om samaritanerne. Og samaritanernes helt særlige historie spiller en væsentlig rolle gennem Det Nye Testamente.
Denne artikel prøver at følge samaritanernes rolle gennem Bibelen og op gennem historien til i dag.
Samaritanernes oprindelse
Det er en smule omdiskuteret, hvordan samaritanerne blev et folk.
Da assyrerne omkring år 722 f.Kr. indtog Nordriget og førte det meste af befolkningen i eksil til de omkringliggende lande, blev der til gengæld deporteret fremmede folkeslag til Nordriget (som er det samaritanske område).
2 Kong 17 fortæller, at det havde den katastrofale følge, at folket i Samaria blev forført til at dyrke fremmede guder og på mange måder miksede den ægte gudstro med fremmed gudsdyrkelse. Således siger 2 Kong 17,41: »Disse folk frygtede Herren, men de dyrkede deres gudebilleder«.
Traditionelt siges, at det også havde den konsekvens, at en del af folket begyndte at gifte sig med de fremmede folkeslag. Samaritanerne beskrives derfor som et blandingsfolk af jødiske stammer fra Nordriget og fremmede folkeslag fra assyrernes deportationer.
Samaritanerne har givet deres egen version af historien i en bog, som kaldes Samaritanernes krønike. Heri hævdes det, at samaritanerne nedstammer fra de to israelitiske stammer Efraim og Manasse (Josefs to sønner). Bogen fortæller også, at deres ypperstepræst er en direkte efterkommer af Aron.
Ifølge samaritanernes egen udlægning af historien er de altså ikke et blandingsfolk, men efterkommere af en gruppe rettroende israelitter, som holdt fast ved Moseloven og deres eget præsteskab under den assyriske belejring af landområdet.
Hadet mellem samaritanere og jøder
Hvorvidt det nu er den ene eller den anden udlægning af historien, der er korrekt, så førte samaritanernes historie til en drastisk adskillelse mellem samaritanere og jøder.
Samaritanerne selv hævder til den dag i dag, at det er jøderne, der har forladt den sande gudsdyrkelse. De hævder, at de deler fælles historie med jøderne frem til præsten Eli, der ifølge samaritanerne udråbte sig selv til ypperstepræst og fik Sydriget med på idéen, mens samaritanerne holdt fast i en anden ypperstepræst, Uzi Ben Bahki.
Det er derfor ifølge dem det jødiske folk, som er skyld i adskillelsen, og samaritanerne, som er det sande israelitiske folk.
Den tydeligste adskillelse mellem det jødiske og det samaritanske folk findes i synet på, hvor Gud skal dyrkes. Flere skriftsteder i Mosebøgerne fremhæver særligt Garizims bjerg som et velsignelsens bjerg, for eksempel 5 Mos 11,29 og 5 Mos 27,12. Det har samaritanerne fortolket sådan, at det er dét bjerg, Gud har udpeget som stedet, hvor han skal dyrkes.
Det er tydeligt ud fra Det Gamle Testamente, at Gud har udset sig ét særligt sted som centrum for gudsdyrkelsen. For eksempel siges det i 5 Mos 12,10ff: »Men når I kommer over Jordan og bosætter jer..., da skal det sted, Herren jeres Gud udvælger til bolig for sit navn, være stedet, hvor I skal komme med alt det, jeg befaler jer«.
Uenigheden drejer sig om, hvilket sted Gud har udvalgt. Samaritanerne holder fast på Garizims bjerg, jøderne holder fast på Jerusalem.
Jødernes fastholden ved Jerusalem støttes af en række steder i Det Gamle Testamente. For eksempel fortæller 1 Krøn 21,18, at kong David får en direkte befaling fra Gud om at rejse et alter for Herren på Ornans tærskeplads i Jerusalem. Med henvisning til netop David siger Salme 132,13-14: »Herren har udvalgt Zion (dvs. Jerusalem), han har ønsket det som sin bolig: Det er mit hvilested til evig tid, her ønsker jeg at bo«.
Disse steder fra Det Gamle Testamente får imidlertid ikke samaritanerne til at anerkende Jerusalem som stedet, Herren har udpeget. De anerkender nemlig ikke andet end de fem Mosebøger som Guds åbenbaring. De har endda deres egen udgave af Mosebøgerne, som afviger en smule fra vores udgave.
Denne uenighed førte ikke kun til et religiøst brud mellem jøderne og samaritanerne, men også til et politisk brud. Ezra 4,1-5 fortæller, at samaritanerne forsøgte at forhindre de hjemvendte jøder i at genopbygge templet i Jerusalem. Samaritanerne bliver her omtalt som »Judas og Benjamins fjender« og »landets folk«.
Samaritanerne byggede en helligdom på Garizims bjerg. Hvornår den blev bygget, vides ikke, men den blev ødelagt af den jødiske ypperstepræst Johannes Hyrkan i år 120 f.Kr. og er ikke senere blevet genopbygget. Lige siden har samaritanerne dog altid i påsken ofret på Garizims bjerg, og dér ligger der endnu i dag en samaritansk gravplads og synagoge.
I årene op til Jesu tid er der talrige, voldsomme sammenstød mellem samaritanere og jøder. For eksempel smider samaritanerne menneskeknogler ind i Jerusalems tempel under en påskefest cirka år 6-9 e.Kr.
En samaritansk kvindes tro
Som nævnt er der nogle markante forskelle på samaritanernes tro og den jødiske tro.
Den mest afgørende forskel er, at samaritanerne kun anerkender de fem Mosebøger som Guds åbenbaring. Netop derfor har samaritanerne en markant anden forestilling om Messias.
Både jøderne og Det Nye Testamente forventer, at Messias skal være en efterkommer af David. Men den forventning anerkender samaritanerne ikke. David er jo ikke omtalt i Mosebøgerne, så han spiller ingen rolle i samaritanernes forventning om Messias.
Samaritanerne venter derimod en genopretter fra Josefs stamme, som bliver kaldt Ta’eb. I 5 Mos 18,15-19 omtales han som en profet som Moses – bare større.
Det er baggrunden for den samtale mellem Jesus og en samaritansk kvinde, som der fortælles om i Joh 4. Kvinden siger om Messias, at »når han kommer, vil han fortælle os alt« (Joh 4,25). Netop de ord, som 5 Mos 18,15-19 bruger. Kvindens ord er altså et nøjagtigt udtryk for den samaritanske tro.
Jesus og den samaritanske kvinde diskuterer også spørgsmålet om, hvor Guds tempel bør stå (Joh 4,20-24). Det bemærkelsesværdige er, at Jesus ikke irettesætter kvinden og indleder sig på en diskussion om, hvorfor det bør være i Jerusalem. Han peger derimod på hjertets indstilling til Gud som den rette tilbedelse.
Samaritanerne på Jesu tid
Det problematiske forhold mellem jøder og samaritanere var også gældende på Jesu tid.
Rabbinske kilder kalder samaritanerne for »Det tåbelige folk, som bor i Sikem« (Siraks bog 50,26 – ca. 190 f.Kr.). Sikem er det samme som Garizims bjerg. Enkelte rabbinske skrifter betragter samaritanerne som frafaldne jøder, men de fleste betragter dem på linje med hedninger.
Politisk er der også efter Jesu tid sammenstød. For eksempel dræber samaritanerne jødiske pilgrimme på vej til Jerusalem cirka år 52 e.Kr., og jøderne hævner sig på nogle af de samaritanske landsbyer.
Derfor er det en helt usædvanlig handling, at Jesus og disciplene rejser gennem samaritanske landsbyer på vejen til Jerusalem. Luk 9,52ff fortæller da også, at det ikke var problemfrit: »Men dér ville de ikke tage imod ham, fordi han var på vej mod Jerusalem.«
Og disciplenes noget voldsomme reaktion er ganske givet et almindeligt udtryk for jødernes had mod samaritanerne: »Da disciplene Jakob og Johannes så det, spurgte de: Herre, vil du have, at vi skal sige, at der skal falde ild ned fra himlen og fortære dem?«
Et andet sted i Ny Testamente hører vi, hvordan nogle jøder bruger ordet samaritaner som et skældsord mod Jesus: »Jøderne sagde til ham: ’Har vi ikke ret i at sige, at du er en samaritaner og besat af en dæmon?’« (Joh 8,48). Så kan det vist ikke siges meget værre i år 30!
I Joh 4,9 forklares i en regibemærkning, at »jøder vil nemlig ikke have med samaritanere at gøre«.
Jesu syn på samaritanerne
Jesus omtaler i Luk 17,18 en samaritaner som »denne fremmede«. Og i samtalen med den samaritanske kvinde i Joh 4 taler Jesus konsekvent om »vi« og »I«. Det ser altså ud til, at Jesus følger sin samtid og betragter samaritanerne som ikke bare frafaldne jøder, men som hedninger, der er fremmede for Gud og står uden for pagtsfolket.
Alligevel må det have været helt utroligt slående for Jesu samtid, hvor positivt Jesus behandler samaritanerne. For eksempel sætter han disciplene i rette, da de vil have ild til at fortære de gudløse samaritanske landsbyer (Luk 9,55).
Jesus rejser også flere gange igennem samaritanernes område, og bliver endda hos dem i to dage (Joh 4,40), hvilket var uhørt.
I Luk 17,16 hører vi, at Jesus helbreder en samaritansk spedalsk mand. Og Jesus fremhæver oven i købet den samaritanske mands taknemmelighed mod Gud.
Jesus beder også den samaritanske kvinde om vand, selv om samaritanske drikkekar var urene for jøder (Joh 4,7).
Dertil kommer den fantastiske lignelse om den barmhjertige samaritaner i Luk 10,30-37. Set i lyset af det historiske had-forhold mellem jøder og samaritanere kunne Jesus næppe have fundet et dårligere passende forbillede, når han skulle svare en jødisk lovkyndig.
Utallige er de dramastykker over denne lignelse, som har brugt andre billeder på den udstødte mand, der viser sig at være den barmhjertige – for eksempel en aidssyg, en indvandrer eller en Grosbøll-type. Og det er med god grund! For Jesu lignelse om den barmhjertige samaritaner er en provokation, som virkelig skal få os til at slå ørerne ud og rejse os i sædet, når vi hører den. Sådan må den nemlig have virket på samtiden.
Samaritanerne i Guds frelseshistorie
Jesus nøjes ikke bare med at bruge smukke ord om enkelte samaritanere. Han døde og opstod også for dem. Og efter sin opstandelse nævner Jesus meget udtrykkeligt samaritanerne som det første ikke-jødiske folk, disciplene skal nå med evangeliet: »I skal være mine vidner både i Jerusalem og i hele Judæa og Samaria og lige til jordens ende« (ApG 1,8).
Der er selvfølgelig en grund til, at Samaria særligt bliver nævnt. Det skyldes, at Jesus ved, at disciplene lettere kunne se en mening i at gå med evangeliet til hedninger end til samaritanere.
I ApG 8 hører vi, hvordan Filip rejser til Samaria og forkynder evangeliet. Mange samaritanere tager imod evangeliet og bliver døbt. Der sker imidlertid det mærkelige, at de ikke får Helligånden. Derfor drager nogle af apostlene til Samaria for at bede for dem.
Denne episode har fået nogle kristne til at mene, at man ikke får Helligånden ved en almindelig dåb, men skal have en særlig åndsdåb ved håndspålæggelse. Det er en fejlfortolkning, for pointen i denne tekst er snarere, at netop på grund af det historiske had mellem jøder og samaritanere, så må disciplene fra ’samaritanernes hadeby nummer ét: Jerusalem’ selv ned og lægge hænderne på de nye troende for at demonstrere, at nu er der ikke længere et skel. I troen på Herren Jesus er de nu ét folk – nemlig »sande tilbedere, som tilbeder Faderen i ånd og sandhed«.
Det kaster også lys ind over Matt 10,5, hvor Jesus forbyder disciplene at gå til samaritanerne. Forbuddet er tidsbegrænset, indtil de får Helligåndens udrustning pinsedag.
Samaritanere i dag
I dag er samaritanerne et lille folk, under 700 personer. Samaritanere bor to steder: Dels i byen Holon ved Tel Aviv i Israel og dels i Nablus på Vestbredden. Der har før i tiden været flere tusinde samaritanere, men århundreders massakrer og forfølgelser har ramt samaritanerne hårdt.
Senest var en massakre i 1920’erne tæt på at udrydde dem. Kun 146 overlevede, og eftersom de kun gifter sig indbyrdes, var det ret kritisk. I dag vokser antallet dog igen langsomt.
Som altid gennem deres historie lever de meget strengt efter moselovens renhedsforskrifter. Fejringen af påsken foregår nøjagtigt efter moselovens forskrifter med ofringer ved deres ypperstepræst i modsætning til den jødiske påske, hvor man ikke ofre påskelammet. De omskærer deres sønner på ottendedagen og betaler også en løsesum til ypperstepræsten for den førstefødte (4 Mos 18,15).
I dag er der også missionærer, der særligt arbejder blandt samaritanerne, som en opfyldelse af Jesu befaling i ApG 1,8. Det er et folk, som kirken derfor også må bede for og række evangeliet videre til.
Artikel fra 'Ordet og Israel' maj 2006.
kilde http://www.ordetogisrael.dk/artikler.php?action=laesartikel&id=215
tilføjet af

Hvis han ikke havde læst bibelen ville han så

ikke hjælpe❓?❓?❓ Vi andre hjælper bare fordi vi har overskud til vores medmennesker vi skal ikke have hjælp fra en gammel bog til at agere "den barmhjertige samritaner"
tilføjet af

Siger manden

der er med til at dømme og udstøde sine medmennesker
tilføjet af

nu taler du

imod jehovas vidner kan du selv finde ud af om du er med dem eller imod dem
ftg og dig ledes af den samme og du påstår at den der leder ftg er blind ! ! ! !
tilføjet af

det er sikkert

en historie der står på bagsiden af et vt, muligvis opdigtet til lejligheden, det mistænker jeg dem for at benytte sig af
tilføjet af

Det er ingen problem

at du klager uafbrudt til solens redaktion om andre Ftg.
Det er hellere ingen problem at du overtræde selveste regler med din indlæg.
Jeg forstår godt at dit Amerikanske sekt gør det umuligt at tænke og agere som et normalt menneske.
Jeg ønsker dig held og lykke med fremtiden, må lyset komme til dig og de andre ofre
Klaus
tilføjet af

Var ikke Jesus jødisk...

...da han gik imod jødenes ledere..?
tilføjet af

"Havde du dømt dig selv...

...havde du ikke blit dømt."
tilføjet af

kan du huske da han havde den fremme ved haiti

jordskælvet, hvor det ligepludseligt kom frem at hjælpen kun gik til dem der var jehovas vidner.
eller wannabies. alle andre fik ikke noget af deres hjælp.
som en pige sagde på youtube, som var kommet ud af sekten, at nu var hun glad for at hun også kunne hjælpe andre der ikke er jehovas vidner.
tilføjet af

ja, - man kan klart...

..se at The Watchtower KUN gør gode gerninger for at tiltuske sig positiv opmærksomhed, og det er også derfor at ftg nu kommer med en lille "sukker-historie", for at vise at "vi Jehovas Vidner er bedre end andre mennesker, fordi vi er oplært af Bibelen"
🙁
arres
tilføjet af

En samaritaner var et menneske der kom fra Samaria.

De blev ikke regnet for noget af jøderne. Det var derfor meget passende at Jesus benyttede en samaritaner i sin lignelse om manden der viste barmhjertighed. Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

prøv

dog at finde ud af hvor du står
tilføjet af

På tryg grund!

Fordi jeg holder meg til det troverdige ord - Bibelen. Det burde du forsøge en gang du også. Lyke til!
tilføjet af

prøv igen

prøv igen for du glibbede det
tilføjet af

skulde man være fræk

og spørge dem, hvad de følger i biblen, som andre ikke følger der gør dem så specielle?
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.