2tilføjet af

En af mine bekendte får 335.000 i erstatning

HA-rockeren Jørn Jønke Nielsen er af Statsadvokaten tilkendt en erstatning fra statskassen på 335.000 kroner, for­di han uberettiget sad varetægtsfængs­let for et knivstikkeri på Nørrebro i København. Sagen endte med, at rockeren blev frikendt. Det oplyser hans advokat, Michael Juul Eriksen.
Beløbet er omkring 700.000 kroner mind­re, end Jørn Jønke Nielsen havde kræ­vet. Men både rockeren og hans advokat er tilfreds med, at Statsadvokaten med beløbet på de 335.000 kroner har givet fuld erstatning for 200 døgn bag tremmer uden fradrag.
"Statsadvokatens afgørelse er et udmærket første skridt, men vi mener, at Jønke er berettiget til mere på grund af krænkelser på grund af den mentalundersøgelse, han var igennem, og på grund af medieomtalen," siger Michael Juul Eriksen.
Krævet tredobbelt takst i erstatning: HA-lederen havde krævet en erstatning på 1.170.000 kroner. Det er den tredobbelte takst for uberettiget varetægtsfængsling. Og det krav vil nu blive fremsat over for Rigsadvokaten, der kan hæve erstatningsbeløbet.
Jørn Jønke Nielsen er i alle tre retsinstanser - senest i maj i år i Højesteret - blevet frifundet for knivstikkeriet, der fandt sted i 2007.
Hvor er jeg dog glad på Jønkes vegne [l]
tilføjet af

Ja det var jo selvforsvar, så han var nødt til

lige at træde i karakter, som enhver anden dansker ville have gjort.
tilføjet af

Dummebøde, der vil noget.

Men meget tilovers for manden har jeg ikke og får det aldrig, men jeg er glad på vores alle sammens vegne. Fordi der trods alt er noget retssikkerhed tilbage og politiet kan ikke bare uden omkostninger kører deres private vandettaer. Vi har et problem, når der ikke er forskel på den ene og den anden "bande".
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.