13tilføjet af

EL Rystet Over DSB!

"Det synes vi fandeme ikke er nogen ret god idé. Vi er faktisk lidt chokerede over det, må jeg indrømme.
Sådan lyder reaktionen fra Enhedslistens trafikordfører, Henning Hyllested, efter han ved selvsyn har kunnet konstatere, at regeringen planlægger at spare 308,5 millioner kroner på de årlige betalinger til DSB.
- Jeg kan slet ikke forstå det. Det er i den grad en forringelse af den kollektive trafik, konstaterer Henning Hyllested over for Ritzau.
Han påpeger, at besparelsen, som indgår i regeringen finanslovforslag, oprindeligt stammer fra den tidligere VK-regering.
- Sidste år var vi med til at tilbageføre det beløb på 300 millioner kroner, som den gamle regering havde stjålet fra DSB. Og så kommer de gudhjælpemig nu og vil stjæle dem igen fra næste år. Det er helt håbløst, mener Henning Hyllested.
Trafikordføreren fremhæver, at DSB i første halvår havde et underskud på 125 millioner kroner før skat, og at regeringen har pålagt virksomheden at spare en milliard kroner over de kommende år.
Men med den planlagte nedskæring på finansloven mener Henning Hyllested, at regeringen fjerner DSB’s incitament for selv at finde besparelser.
- Hvor skal DSB effektivisere? Hver gang de finder fem millioner, så kommer regeringen og stjæler dem fra kontraktbetalingen"
tilføjet af

EL Rystet Over DSB!

Hvorfor i alverden skulle DSB ikke spare og effektivisere, det skal alle andre i disse krisetider? DSB må se at komme ind i vores verden, kan de ikke få butikken til at løbe rundt, så må de lukke den. 😉
tilføjet af

EL Rystet Over DSB!

DSB skal ikke spare på noget som helst.
Når de har priser, som betyder at en given rejse kunne tilbagelækkes til samme, eller billigere pris i bil, så mener jeg de har et problem. Især når man skal sidde som sild i en tønde på turen.
Jeg havde engang et job i Køge. En tur på en god times tid. Jeg havde en kammerat med og vi gav 50 kr hver til benzin... altså til både frem og tilbage.
En enkelt billet herfra til Ballerup koster 121 kr, så det er sgu svært at se økonomiske fordele ved offentlige transportmidler...
tilføjet af

Og så.....mener du ikke de skal spare...!

Der er jo netop det de skal, spare så priserne kan sættes ned osv. 😉
tilføjet af

DSB bør ryste

Det er tydeligt, at DSB ikke er en sund forretning.
Derfor skal DSB nedlægges og helt private aktører overtage.
Selve infrastrukturen omkring jernbanenettet ligger i forvejen hos Banedanmark, og de få dele der ikke gør, bør overføres fuldstændigt til Banedanmark.
Det er faktisk en proces man begyndte på, for 10 - 15 år siden, som nu bør finde sin afslutning.
DSB kan jo ikke engang få deres tog til at køre, så hvordan forventer de at kunne skabe en sund forretning i det fremtidige samfund.
DSB er ikke kun udfordret på selve togdriften, det halter også efter i forhold til de elektroniske betalingsløsninger, osv.
Der er helt enkelt ikke en sund fungerende forretning i DSB.
Problematikken omkring den kollektive trafik, kan løses af andre aktører.
Andre aktører løser opgaverne uden de underskud som her i tråden nævnes, hvilket ikke lægger yderligere pres på Statskassen.
tilføjet af

EL Rystet Over DSB!

Rolig nu fuerzzz.
Kilometerprisen består ikke kun af benzinprisen.
Du glemmer flot alle de andre omkostninger.
En pris på ca. 3,00 kr pr. kørt km er ikke usandsynligt,
og i visse tilfælde større.
M.v.h.
Charlee
😉


DSB skal ikke spare på noget som helst.
Når de har priser, som betyder at en given rejse kunne tilbagelækkes til samme, eller billigere pris i bil, så mener jeg de har et problem. Især når man skal sidde som sild i en tønde på turen.
Jeg havde engang et job i Køge. En tur på en god times tid. Jeg havde en kammerat med og vi gav 50 kr hver til benzin... altså til både frem og tilbage.
En enkelt billet herfra til Ballerup koster 121 kr, så det er sgu svært at se økonomiske fordele ved offentlige transportmidler...
tilføjet af

EL Rystet Over DSB!

Min kæreste rejser dagligt med DSB, der eraltid vrøvl og forsinkelser, Så virker ventilations apparatet ikke,- så kan man ikke se ud af ruderne på grund af skidt og møj.
Så sidder der unge idioter uden opdragelse med skoenne oppe på sæderne....
Ariva busserne passer ikke med at togene kommer ind, chaufører kører selvom han kan se at toget kommer ind ... Det er så elendigt det hele. Smid det i skraldebøtten..
tilføjet af

DSB bør ryste

Problemet bliver nok at finde private aktører som er interesserede i de mere underskudsgivende strækninger.
Der vil altid være strækninger hvor der sjældent er det store antal rejsende og dermed indtjening, og de strækninger skal Danish Slow Business køre selvom turene reelt giver underskud.
tilføjet af

Socialdemokraternes tog fiasko

Socialdemokraternes tog fiasko, den husker vi alle.
Polle Nyrup Rasmusen var ham,
der bestilte de tog,
der stadig ikke kører,
og dermed koster mia. i tabt indtjening.
😃 😃 😃 😖


Det er tydeligt, at DSB ikke er en sund forretning.
Derfor skal DSB nedlægges og helt private aktører overtage.
Selve infrastrukturen omkring jernbanenettet ligger i forvejen hos Banedanmark, og de få dele der ikke gør, bør overføres fuldstændigt til Banedanmark.
Det er faktisk en proces man begyndte på, for 10 - 15 år siden, som nu bør finde sin afslutning.
DSB kan jo ikke engang få deres tog til at køre, så hvordan forventer de at kunne skabe en sund forretning i det fremtidige samfund.
DSB er ikke kun udfordret på selve togdriften, det halter også efter i forhold til de elektroniske betalingsløsninger, osv.
Der er helt enkelt ikke en sund fungerende forretning i DSB.
Problematikken omkring den kollektive trafik, kan løses af andre aktører.
Andre aktører løser opgaverne uden de underskud som her i tråden nævnes, hvilket ikke lægger yderligere pres på Statskassen.
tilføjet af

DSB bør ryste

DSB skal ikke have 80 % af kagen og hele kaffebordet, bare fordi de har opdaget et enkelt råddent bær, som de kan beklage sig over.
De underskudsgivende strækninger, skal nedlægges.
Det har man løst i U-landsdanmark, for mange år siden.
I U-landsdanmark, findes ruter som kun bliver kørt, når de få borgere som har behov, ringer og bestiller bussen skal komme forbi.
Eller, man kører kun få ture i en køreplan, og så må folk bare tilpasse deres rejsebehov, så det passer med køreplanen.
Det klares i kommunalt regi.
Når man, som DSB, ikke engang gider køre med de tog som købes, er det klart at der vil være underskud.
Det ville være fråds og tyveri af kundernes penge, hvis togene kan stå stille, og biksen stadigvæk giver overskud.
tilføjet af

DSB bør ryste

Nu skal man jo ikke skyde skylden på chaufførerne! De gør 100% hvad de kan for at få det hele til at køre så godt som det nu kan.
Men jeg forundres alligevel. Det er heldigvis ikke en tur jeg tager hver dag, men når jeg gør: Nykøbing-Ballerup...
En tur som ville tage ca 90 minutter i bil, men alternativt:
Først på cykel til min lokale station. Ind i et tomt eller næsten tomt tog (ikke usædvanlig at man har en hel kupee for sig selv)...
1 time senere er man i Holbæk, så skal man guhjælpemig skifte til bus da der er sporarbejde mellem Holbæk og Lejre, og den pågældende bus mangler ikke kun A/C den er propfuld.
Når man så har overlevet den tur en lille time senere, så skal man tilbage i toget, hvis man når det ;)
Så er det med "futten" fra Lejre til Højre Tåstrup, ofte i et tog hvor man skal være heldig hvis der overhovedet ER et sæde ledigt...
Og derefter bus igen det sidste stykke...
Det lyder jo forholdvist simpelt, men går der bare EN ting galt undervejs fx den berømte "grundet signal-fejl ved vi ikke hvornår toget ankommer" så miste man sin næste forbindelse...
Jeg har været nødt til at køre bussen tilbage til hvor jeg kom fra da der ikke ville være et forbindende tog i Holbæk hvis det her tog ikke kom til tiden...!
Heldigvis lod hun mig overnatte og der skete ikke nogen skade som sådan, men hvis jeg var afhængig af toget hver eneste dag til fx at komme på job... nej tak.
Det dur ikke.
Jeg er helt klart tilhænger af at "private aktører" skal have chanchen for at drive det danske jernbane-net, det er ikke sikkert de kan gøre det bedre, men det kan nærmest ikke gøres værre end DSB gør det.
Det er da også utroligt som det kan komme bag på DSB at det måske er varmt om sommeren og om vinteren kan der måske komme sne... kan det blive ved med at være en "overraskelse"...???
Og det KAN faktisk godt lade sig gøre. Oplevelsen er helt anderledes på min lokal-bane som IKKE er under DSB. Der føler man sig ALTID godt tilpas og godt behandlet, og priserne er de samme.
Og så er der hele billetjekkeriet... jeg føler mig aldrig "mistænkeliggjort" på lokal-banen - ofte vil de ikke engang se min billet fordi de ved jeg har styr på det...
Men hos DSB... Hold da op hvor de kan skule på både mig og andre. Mit sidste eksempel er hvor en person havde sat sig på det ene sæde der er lige før første på 1. salen.
Han skulle ret kort, og så kom kontrolløren tilbage for at se om det nu også passede at han ville stå af der hvor han sagde han ville af, og det gjorde han så, men kontrolløren stod klar med bøde-blokken og det hele...
Han stod seriøst de sidste 2 min og bare gloede på ham bagfra så personen opdagede det ikke selv....
Nogen lign ville aldrig ske på min lokalbane. De hænder at de går en tur igennem og tjekker om folk har billet, men de udvælger altså ikke folk og tjekker om de også står af der hvor de siger de har tænkt sig at stå af... Christ.
Og til dig der kommenterede at der er andre udgifter ved at have bil udover benzin: Ja naturligvis er der det.
Men hvis vi nu tager eksemplet der er ca lige langt. Mig og en kammerat kørte til køge og tilbage for 100 kr i benzin. I tog ville det have været 4 x 121 kr altså 484 kr.
Så er der alligevel 384 kr til dækslid, forsikring, vægtafgift osv... Vi ville naturligvis så have haft et månedskort til strækningen men det var kun et vikariat og kun svært tilgængeligt med toget, så bilen var oplagt...
Dog har en bil det problem at hvis man relativt sjælendt skal langt, så koster det stadig i forsikring og vægtafgift selvom ens bil holder stille, det gør toget dog ikke...
Lige nu har jeg ikke kørekort, så derfor er toget ENESTE løsning, men ellers ville jeg nok blive fristet af bil-tingen især i vintermånederne.
Jeg kan seføli også bare købe en bil uden at have kørekort... for der er jo intet politi på gaderne... men jeg er ikke sikker på jeg tør... man kunne jo være uheldig ;)
tilføjet af

Socialdemokraternes tog fiasko

Der har været meget politiksnak, men din opfattelse ligner meget min ;)
Men jeg forstår ikke, hvorfor de leverede tog, ikke er i drift. Havari Kommissionen, har vist sagt, at togene intet fejler.
At så dyre tog står stille, ikke bliver leveret, ikke vil køres med, er helt forkasteligt.
Det svarer til, at en vognmand ikke vil køre med andet end det halve af lastbilerne.
Der ville ikke gå længe, inden Banken sagde Stop for kassekrediten.
tilføjet af

DSB bør ryste

Jeg tror ikke at chaufførerne har noget med den elendige drift af DSB at gøre.
Desværre tror jeg dog, at medarbejderene i DSB, har væsentligt indflydelse på driften, gennem deres meget stærke organisation, hvilket i et vist omfang efterlader ledelsen handlingslammet.
Jeg ved ikke om jeg har ret, men kan ikke finde nogen anden forklaring på hvorfor f.eks. togene ikke kører, og hvad de ellers er udfordret med.
Din beskrivelse af en rejse med den kollektive trafik, er vist nogenlunde samme oplevelse andre har, hvis man bevæger sig bare få kilometer uden for de største byer.
Hvad det betyder for arbejdskraftens mobilitet, bør selv den mest indædte metropolist kunne gennemskue.
tilføjet af

Socialdemokraternes tog fiasko

Enig! 😉

Der har været meget politiksnak, men din opfattelse ligner meget min ;)
Men jeg forstår ikke, hvorfor de leverede tog, ikke er i drift. Havari Kommissionen, har vist sagt, at togene intet fejler.
At så dyre tog står stille, ikke bliver leveret, ikke vil køres med, er helt forkasteligt.
Det svarer til, at en vognmand ikke vil køre med andet end det halve af lastbilerne.
Der ville ikke gå længe, inden Banken sagde Stop for kassekrediten.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.