21tilføjet af

Damplokomotiver, dampskibe, hestevogne vender tilb

Damplokomotiver, dampskibe, hestevogne vender tilbage
Det skulle man da tro, eftersom lagrene af olie, gas og kul ikke er uudtømmelige. Derfor gælder det om at bevare teknikken i at bygge disse transportmidler samt at opdrætte heste nok. Måske får vi også biler med dampmaskine. Vi skal jo også passe på skovene for at have brændsel nok.
tilføjet af

Damplokomotiver, dampskibe, hestevogne vender tilb

Der er kul nok til de næste tusinde år, og udnyttelsesgraden er blevet ret høj grundet højtryksturbiner og stærkt overhedet damp
Men omkostningerne ved udvinding og transport er for høje, og forureningen ved kulafbrænding er svær at begrænse, det har selv kineserne fundet ud af og søger verden rundt for at finde nyeste og reneste alternativer til deres storforbrug.
tilføjet af

Damplokomotiver, dampskibe, hestevogne vender tilb

Man har i hele landet ude i de lokalesamfund ikke lært bruge energien rigtigt mens man sparer energien ved bedre udnyttelse i parselhuse og bygninger og i transport og menne
skelige energi når alt ikke er i balance og med økonomien bag noget dansker ikke finde
udaf når jeg ser ubalance mellem hjem og arbejde og fritidsbeskæftigelse og transport.
v.h. H.B.H
Torshavn
tilføjet af

Du har fat i noget

Damplokomotiver, dampskibe, hestevogne vender tilbage
Det skulle man da tro, eftersom lagrene af olie, gas og kul ikke er uudtømmelige. Derfor gælder det om at bevare teknikken i at bygge disse transportmidler samt at opdrætte heste nok. Måske får vi også biler med dampmaskine. Vi skal jo også passe på skovene for at have brændsel nok.

Hvor får du dog alle de gode ideer fra?
En dampmaskine bruger ca. 4 gange så meget energi som en benzinmotor, og kun ca. 5 gange så meget energi som en dieselmotor for at udføre det samme arbejde. Så hvis man skal spare på brændslet og dermed forureningen så skal vi genindføre dampmaskinen. Især til biler. En lille smart dampmaskine vejer nemlig kun 10 gange så meget som en benzinmotor pr. ydede kW (HK). Og desuden skal en dampmaskine fyres op mindst ½ time før, den er klar til at udføre et arbejde. Det er den helt rigtige vej at gå.
tilføjet af

Damplokomotiver, dampskibe, hestevogne vender tilb

Åh nej, er biggi nu kommet ud i samfundet igen?
Tilbage til hovedtråden og sjansens "gode" ideer.
I betragtning af at især den røde fløj længe har gjort feks brændeovne til et skældsord, kommer der nok aldrig gang i damplokomotiverne igen, og de er som en anden skriver, ikke synderlig effektive.
Der kommer nok snarere mere gang i elektriske køretøjer, hvor man så henter mere og mere af strømmen fra vedvarende energikilder.
Eventuelt går man i helt andre retninger, som feks de såkaldte Stirlingmotorer, som ind imellem dukker op i diverse foras.
tilføjet af

Lad os få nogle hestetrukne fly

Åh nej, er biggi nu kommet ud i samfundet igen?
Tilbage til hovedtråden og sjansens "gode" ideer.
I betragtning af at især den røde fløj længe har gjort feks brændeovne til et skældsord, kommer der nok aldrig gang i damplokomotiverne igen, og de er som en anden skriver, ikke synderlig effektive.
Der kommer nok snarere mere gang i elektriske køretøjer, hvor man så henter mere og mere af strømmen fra vedvarende energikilder.
Eventuelt går man i helt andre retninger, som feks de såkaldte Stirlingmotorer, som ind imellem dukker op i diverse foras.

Jeg tror mest på dampmaskiner til fly. Eller måske nogle hestetrukne.
tilføjet af

Damplokomotiver, dampskibe, hestevogne vender tilb

Trods at bevidste og forsigtige brændeovnsejere har fyret med det rigtige og tørre brænde og holdt installationen vedlige og i orden er de stadig på den sorte liste, der er strenge krav nu grundet at mange ikke gør det rigtigt
Man kan gå igennem et villakvarter hvor nogle huse næsten ikke udsender lugt eller ret meget røg selv om der er fyret op, men der er så også nogle osere.

Åh nej, er biggi nu kommet ud i samfundet igen?
Tilbage til hovedtråden og sjansens "gode" ideer.
I betragtning af at især den røde fløj længe har gjort feks brændeovne til et skældsord, kommer der nok aldrig gang i damplokomotiverne igen, og de er som en anden skriver, ikke synderlig effektive.
Der kommer nok snarere mere gang i elektriske køretøjer, hvor man så henter mere og mere af strømmen fra vedvarende energikilder.
Eventuelt går man i helt andre retninger, som feks de såkaldte Stirlingmotorer, som ind imellem dukker op i diverse foras.
tilføjet af

Lad os få nogle hestetrukne fly

Et dampdrevet fly er da heller ikke helt umuligt ...
http://en.wikipedia.org/wiki/Steam_aircraft
Meeeeen ... Jeg tvivler nu alligevel på at det er fremtiden, ihvertfald ikke med de dampmaskiner vi kender fra gamle dage.
På den anden side er et atomkraftværk en slags dampmaskine, her er det bare atomspaltningen der giver energien til at frembringe dampen, og A kraft som drivmiddel i fly, har været forsøgt i et Convair NB-36 og for den sags skyld også i et tidligt (før 1969) forsøg på en rumraket.
tilføjet af

Damplokomotiver, dampskibe, hestevogne vender tilb

Skal alle mænd så straffes fordi de kan være voldtægtsforbrydere?
Vi har jo "værktøjet" til det.
Skal alle bilister straffes fordi enkelte idioter ikke kender fartgrænserne?
og så videre i en uendelighed.
Vi er altså et par stykker som kun har valget mellem den dyre elektriske opvarmning og brændeovnen, og ganske vist forurener kulkraftværker langt mindre nu end tidligere, men jeg foretrækker nu alligevel brændeovnen med rent tørret træ eller træpiller, som jeg ganske vist skal til at købe i Tyskland eller Polen efter "regeringens" afgiftsidioti på brændsel.
tilføjet af

Damplokomotiver, dampskibe, hestevogne vender tilb

Jeg angriber jo også kun synderne, I andre forurener ikke mere end "normalt", der er meget andet miljørelateret der er vigtigere at tage fat på.
Når det ligefrem kan svare sig at køre til Polen efter rene piller er der noget galt med afgifterne 😖

Skal alle mænd så straffes fordi de kan være voldtægtsforbrydere?
Vi har jo "værktøjet" til det.
Skal alle bilister straffes fordi enkelte idioter ikke kender fartgrænserne?
og så videre i en uendelighed.
Vi er altså et par stykker som kun har valget mellem den dyre elektriske opvarmning og brændeovnen, og ganske vist forurener kulkraftværker langt mindre nu end tidligere, men jeg foretrækker nu alligevel brændeovnen med rent tørret træ eller træpiller, som jeg ganske vist skal til at købe i Tyskland eller Polen efter "regeringens" afgiftsidioti på brændsel.
tilføjet af

Damplokomotiver, dampskibe, hestevogne vender tilb

Nu kunne jeg aldrig selv finde på at køre til Polen efter brændsel, særlig da jeg ikke har "jydekrog" på bilen og derfor ikke vil kunne have meget "per gang".
Den slags ordnes via en hjemmeside og derefter en særskilt aftale med en vognmand.
Hjemmesiden der sælger brændsel må nemlig ikke også være vognmand, har vores alt (eller intetvidende) regering bestemt.
I øvrigt er meget af det brænde der sælges via danske forhandlere, også importeret fra Polen.
tilføjet af

Damplokomotiver, dampskibe, hestevogne vender tilb

Hjemmesiden der sælger brændsel må nemlig ikke også være vognmand, har vores alt (eller intetvidende) regering bestemt.[/quote]
Som om at det kunne stoppe kreativiteten 😖
Indlægget bliver for langt hvis man skal opsummere alle den slags bøffer danske regeringer har lavet gennem tiderne, ingen partifarver undtaget. 😉

[quote="123456+" post=2722693]Nu kunne jeg aldrig selv finde på at køre til Polen efter brændsel, særlig da jeg ikke har "jydekrog" på bilen og derfor ikke vil kunne have meget "per gang".
Den slags ordnes via en hjemmeside og derefter en særskilt aftale med en vognmand.
Hjemmesiden der sælger brændsel må nemlig ikke også være vognmand, har vores alt (eller intetvidende) regering bestemt.
I øvrigt er meget af det brænde der sælges via danske forhandlere, også importeret fra Polen.
tilføjet af

Damplokomotiver, dampskibe, hestevogne vender tilb

Det har såmænd ikke en gang noget med kreativitet at gøre.
Reglerne, (muligvis Øv regler) siger bare at selskabet som sælger dig brændet ikke også må fragte det hjem til dig, men de må godt fortælle dig at vognmand Schults eller Piotr lige tilfældigvis kører til Danmark.
Men aftalen med vognmanden skal du selv ordne, for den må brændesælgeren ikke være involveret i, ligesom du jo heller ikke må køre til Tyskland for at købe ind til andre.
tilføjet af

Sci-fi, med mindre Xenu'er ødelægger teknologi

Hej,
Du har læst for meget Sci-fi eller "Steam punk".
Damplokomotiver og dampskibe - nok ikke. Disse er langt mindre energieffektive end så mange andre opfindelser som er kommet...
... bio-brændsel på kraftværker som distribuerer energien og kørsel på plante-olier er opfundne. De benyttes dog ikke så meget som de kunne, da vi ikke har lyst til at afbrænde materiale som kunne benyttes til fødevarer.
Hestevogne? Så skal der vidst virkelig gå meget galt... jeg tror at vedvarende energi vil kunne klare det meste, hvor der virkelig er et behov. Og der findes allerede teknologier, hvormed cykler kører så hurtigt og trækker så meget som heste - med "minimal" trampen i pedalerne.
Måske hvis Xenu'er kommer og ødelægger vores teknologi, og vi skal leve som primitive og langsomt genopfinde teknologierne...
... men med nuværende viden og teknologi, kommer hverken heste eller
de gammeldags damp-drevne teknologier til at ligne sucesser.
Med venlig hilsen
Ieet
tilføjet af

Det har jeg ikke hørt om

ieet skrev:
"... Og der findes allerede teknologier, hvormed cykler kører så hurtigt og trækker så meget som heste - med "minimal" trampen i pedalerne..."
Det vil jeg gerne vide noget mere om.
tilføjet af

Damplokomotiver, dampskibe, hestevogne vender tilb

Åh nej, er biggi nu kommet ud i samfundet igen?
Tilbage til hovedtråden og sjansens "gode" ideer.
I betragtning af at især den røde fløj længe har gjort feks brændeovne til et skældsord, kommer der nok aldrig gang i damplokomotiverne igen, og de er som en anden skriver, ikke synderlig effektive.
Der kommer nok snarere mere gang i elektriske køretøjer, hvor man så henter mere og mere af strømmen fra vedvarende energikilder.
Eventuelt går man i helt andre retninger, som feks de såkaldte Stirlingmotorer, som ind imellem dukker op i diverse foras.

Er det ikke godt Biggi er tilbage er vældig populær i samfundet oppe på fo der har oplevet meget uretfærdighed i danske debat medie fortælle jer danskere et par sand
heder ilde hørt af jeres løgn og gætteleg hvorfor ikke brug hoved tænk før du tale
og skrive noget det skulle i alle gøre i sol debat.v.h.H.B.H Torshavn
tilføjet af

Måske i forbindelse med fusionsenergi - hvem ved

Et dampdrevet fly er da heller ikke helt umuligt ...
http://en.wikipedia.org/wiki/Steam_aircraft
Meeeeen ... Jeg tvivler nu alligevel på at det er fremtiden, ihvertfald ikke med de dampmaskiner vi kender fra gamle dage.
På den anden side er et atomkraftværk en slags dampmaskine, her er det bare atomspaltningen der giver energien til at frembringe dampen, og A kraft som drivmiddel i fly, har været forsøgt i et Convair NB-36 og for den sags skyld også i et tidligt (før 1969) forsøg på en rumraket.

En dampturbine er en glimrende måde at omsætte termisk energi til bevægelsesenergi – en maskine med meget høj virkningsgrad. Om termoenergien kommer fra atomkraft, afbrænding af fossile brændsler, fissions- eller fusionsatomenergi eller noget helt andet er ligegyldigt. Egentligt bygger jetmotoren på det samme princip.
tilføjet af

El-cykel - en erstatning for bilen for ort kørsel

Hej,
http://www.cykelportalen.dk/eurobike-news-e-bikes/
Led efter en el-cykel. Vælger du en med friløbs motor, den vil oplades noget når du kører uden at benytte motoren. Med det meget lave energiforbrug disse har, kan de let kombineres med vedvarende energi til opladning.
Med venlig hilsen
Ieet
tilføjet af

Ja, men du skrev bl.a., at...

.....at "cykler trækker så meget som heste". Der skal vist være mange mennesker, der træder i pedalerne på den cykel.
tilføjet af

Beregningen... næsten en hest pr el-cykel.

Hej,
Enkel beregning...
1 HK svarer til 736 Watt.
250 Watt...
http://www.fantombike.dk/pi/Winther_Easy_HR_El_Cykel_36V_7gear_35_50_70km__2448_100.aspx
For at give et tal til sammenligning, så kan en Tour de France rytter yde omkring 510 watt i gennemsnit i løbet af en time, hvilket er rigtig meget. Uden at du kan bruge tallet nøjagtigt vil 200 watt på en racercykel hvor du kører ligeud uden vind, give en fat på omkring 30 km/t.

http://www.cykelfitness.dk/fitness/watt-og-kalorieforbrug/
Så er vi oppe omkring de så 500 Watt for en cyklist på en el-cykel, i mod de 736 Watt for 1 HK. Her må vi forudsætte en nogenlundet trænet cykel kører.
Men som sagt, det er en meget unødvendig debat. For motor teknologien kan godt yde mere end de 736 Watt, og stadig være trukket af et meget lille batteri og vedvarende energi - eller afbrænding af 2G Bio ethanol (brændstof lavet af plante affald) eller raps olie.
Med venlig hilsen
Ieet
tilføjet af

Ja, men du skrev bl.a., at...

På en cykel er det kun en hjælpefunktion, altså der skal trædes i pedalerne, ikke noget med at slappe helt af op af bakker i strid modvind.
Funktionerne, vægt m.m. er meget nøje udregnet af konstruktørerne, men det hjælper selvklart at der hele tiden kommer bedre batterier så vægten holdes nede.
Tidligere elcykler var hurtigt yt, f.eks den svenske "Abba" cykel der kom på markedet under musikgruppens storhedstid.
Der er også lavet gode el-motorcykler, men mon ikke en HA omgående bliver smidt ud af klubben hvis han stiller op med en sådan ❓ 😖

.....at "cykler trækker så meget som heste". Der skal vist være mange mennesker, der træder i pedalerne på den cykel.
tilføjet af

Sci-fi, med mindre Xenu'er ødelægger teknologi

SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.