28tilføjet af

Dagens vers ... 14/1

[f]
Dagens vers er fra Adventist kirkens hjemmeside.
http://www.adventist.dk/da/

Til evt. eftertanke ... en kommentar ... eller måske debat.

Salme 55:23
Kast din byrde på Herren, så vil han sørge for dig. I al evighed lader han ikke den retfærdige vakle.

Hvornår er man retfærdig?
tilføjet af

Ja, det er et godt spørgsmål,

men man kan blive erklæret retfærdig gennem troen på Jesus Kristus, så har man troen, og er man en indviet discipel af Jesus Kristus, så vil man også blive erklæret retfærdig.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Ja, det er et godt spørgsmål,

Rom 3:10
tilføjet af

Grænseløst vås

Salme 55:23
Kast din byrde på Herren, så vil han sørge for dig. I al evighed lader han ikke den retfærdige vakle.

Herren har aldrig sørget for nogen, og de retfærdige har han altid ladet vakle lige så meget som de uretfærdige.
En sær forestilling at Gud skulle gå rundt og blande sig i noget.
tilføjet af

Der er forskel på at være retfærdig

og at blive erklæret retfærdig.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Der er forskel på at være retfærdig

og at blive erklæret retfærdig.
Med venlig hilsen, ftg.

Er du blevet erklæret retfærdig, ftg ?
Venlig hilsen
solveigj
tilføjet af

Grænseløst vås ... Hej Wizcarlo ...

[f]

Wizcarlo skrev:
Herren har aldrig sørget for nogen, og de retfærdige har han altid ladet vakle lige så meget som de uretfærdige.
En sær forestilling at Gud skulle gå rundt og blande sig i noget.


"Vakler" ... betyder vel i denne sammenhæng man er i fare for at miste troen på Gud.
Ved at ... Kast din byrde på Herren ... viser man tro og tillid til Gud og styrker derved troen så man ikke vakler. (?)
Altså en selvforstærkende effekt, ikke?
tilføjet af

Bibelen fortæller jo

at der er ingen retfærdig, end ikke én, men man kan komme i et godkendt forhold til Jehova gennem hans søn, Jesus Kristus.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Hej solveigj ...

solveigj skrev:
Rom 3:10 [/quote]

[f]
Ja, det ser umiddelbart selvmodsigende ud.
Når jeg læser længere frem i Romerne 3, som du henviste til, ser jeg, der i vers 23-24 står:
[quote]for alle har syndet og har mistet herligheden fra Gud, v24 og ufortjent gøres de retfærdige af hans nåde ved forløsningen i Kristus Jesus.

Det må vel betyde at ingen er retfærdige, men alle kan blive det, ikke?
tilføjet af

Man kan blive erklæret retfærdig

ved troen på Jesus Kristus.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Hej solveigj ...

solveigj skrev:
[quote]Rom 3:10 [/quote]

[f]
Ja, det ser umiddelbart selvmodsigende ud.
Når jeg læser længere frem i Romerne 3, som du henviste til, ser jeg, der i vers 23-24 står:
[quote]for alle har syndet og har mistet herligheden fra Gud, v24 og ufortjent gøres de retfærdige af hans nåde ved forløsningen i Kristus Jesus.[/quote]
Det må vel betyde at ingen er retfærdige, men alle kan blive det, ikke?


Jo, ftg har sikkert ret her, men jeg føler alligevel, det har lange udsigter.
Med venlig hilsen
solveigj
tilføjet af

Der er ingen tid at spilde.

Jesus Kristus er allerede begyndt at herske som konge i himmelen.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Hej solveigj ...

solveigj skrev:
Jo, ftg har sikkert ret her, men jeg føler alligevel, det har lange udsigter.
Med venlig hilsen
solveigj


[f]
Lange udsigter ... hvad tænker du på?
Jeg mener, enten tror man vel, eller også gør man ikke.
tilføjet af

Hej solveigj ...

[f]

En eftertanke.
Jeg kommer til at tænke på ... om en retfærdig i GT er det samme som i NT.
Ved du det solveigj?
Jeg mener, Dagens vers er fra Salmerne, så derfor kan man vel ikke bruge Romerne 3:23-24
i denne sammenhæng, vel?
for alle har syndet og har mistet herligheden fra Gud, v24 og ufortjent gøres de retfærdige af hans nåde ved forløsningen i Kristus Jesus.
tilføjet af

Må jeg svare?

Jesu sonoffer dækker hele menneskeheden, også med tilbagevirkende kraft. Desuden havde jøderne indgået en pagt med Jehova gennem profeten Moses. Jøderne blev retfærdiggjort gennem Loven.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Der er ingen tid at spilde.

Jesus Kristus er allerede begyndt at herske som konge i himmelen.
Med venlig hilsen, ftg.[/quote]
Nå - jeg syntes du skrev han var død 😕
http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2782598-blasfemiparagraffen-skal-afskaffes/2782808

ftg skrev:

[quote]Jesus var et menneske der levede i det første århundrede, og han kom faktisk for at fortælle os sandheden, men som du sikkert ved, så blev han slået ihjel. Betød det så at sandheden nu var død, at den var borte? Nej, for det han fortalte blev skrevet ned i en bog, og denne bog er den mest udbredte bog på jorden.

Jesus er Israels konge, det blev han, da han kom ned på jorden.
v49 Nathanael udbrød: »Rabbi, du er Guds søn, du er Israels konge! Johs.1
v12 Næste dag hørte den store folkeskare, som var kommet til festen, at Jesus var på vej til Jerusalem. v13 De tog da palmegrene og gik ham i møde, og de råbte:
Hosianna!
Velsignet være han, som kommer, i Herrens navn,
Israels konge!
v9 For i ham bor hele guddomsfylden i kød og blod, v10 og i ham, som er hoved for al magt og myndighed, er I blevet fyldt med den. Kol.B.2
tilføjet af

Hej solveigj ...

[f]

En eftertanke.
Jeg kommer til at tænke på ... om en retfærdig i GT er det samme som i NT.
Ved du det solveigj?
Jeg mener, Dagens vers er fra Salmerne, så derfor kan man vel ikke bruge Romerne 3:23-24
i denne sammenhæng, vel?
[quote]for alle har syndet og har mistet herligheden fra Gud, v24 og ufortjent gøres de retfærdige af hans nåde ved forløsningen i Kristus Jesus.[/quote]

Jo, men retfærdighed er vel det samme både i fortid, nutid og fremtid.
Med venlig hilsen
solveigj
tilføjet af

Giv ham dog svar!

Jøderne stod i et godkendt forhold til Gud på grund af loven. Hvis de kom til at overtræde loven, kunne de få genoprettet det gode forhold ved at bringe en offergave i form af dyr. Disse dyreofre pegede alle sammen frem på Jesus Kristus, som er det virkelige sonoffer.
(Hebræerne 9:11-14)
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Giv ham dog svar!

Jøderne stod i et godkendt forhold til Gud på grund af loven. Hvis de kom til at overtræde loven, kunne de få genoprettet det gode forhold ved at bringe en offergave i form af dyr. Disse dyreofre pegede alle sammen frem på Jesus Kristus, som er det virkelige sonoffer.
(Hebræerne 9:11-14)
Med venlig hilsen, ftg.


SLUDDER!
Der findes ikke nogen lov udstedt af en gud!
Der findes nogle love som mennesker har fundet på og som de tillader sig at PÅSTÅ er en lov udstedt af en gud.
tilføjet af

Alle de universelle love kommer fra Gud,

og desuden den skrevne Lov, som Gud gav til Israel.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Hej solveigj ...

solveigj skrev:
Jo, men retfærdighed er vel det samme både i fortid, nutid og fremtid.
Med venlig hilsen
solveigj


[f]
Så kan jeg være her igen. 🙂
Tak for dit svar solveigj.
"Den retfærdige" ... ikke retfærdighed ... som du skrev ... det mener jeg også ... er vel det samme både i fortid, nutid og fremtid, da der er tale om tro og den samme Gud.
Jeg blev bare i tvivl, om man kunne bruge Romerne 3:23-24 som argument, men det forstår jeg på ftg man kan ... og der er ingen der har protesteret.
Alt godt til dig.
tilføjet af

Hej solveigj ...

Hej afa
Hvem er "den retfærdige", hvis det ikke er en person, der lader sit liv påvirke af retfærdighed og selv udøver retfærdighed overfor andre❓Har du en anden definition ?
Med venlig hilsen
solveigj
tilføjet af

Hvad er retfærdighed? ...

[f]
solveigj skrev:
Hej afa
Hvem er "den retfærdige", hvis det ikke er en person, der lader sit liv påvirke af retfærdighed og selv udøver retfærdighed overfor andre❓Har du en anden definition ?
Med venlig hilsen
solveigj


[f]
Hej solveigj.
"Den retfærdige" er en betegnelse for et menneske, der står i et godkendt forhold til Gud.

Retfærdighed er noget vi mennesker beslutter hvad er i overensstemmelse med verdslig lov og ret.
Det er mit bud. 🙂
Hvad mener du retfærdighed er?
tilføjet af

Hvad er retfærdighed? ...

Prøv at læse denne link, men iøvrigt mener jeg det samme som dig.
http://da.wikipedia.org/wiki/Den_Gyldne_Regel
Med venlig hilsen
solveigj
tilføjet af

Dagens vers ... 14/1

Hvad er det for en byrde jeg skal kaste på hvilken herre?
Jeg plejer at ordne mine egne ting og sager selv.
Ved at føre en orndeligt liv, og opføre mig nogenlunde anstændigt over for mine medmennesker, vandrer jeg gennem livet med ren samvittighed.
tilføjet af

Den gyldne regel ...

solveigj skrev:
Prøv at læse denne link, men iøvrigt mener jeg det samme som dig.
http://da.wikipedia.org/wiki/Den_Gyldne_Regel
Med venlig hilsen
solveigj


[f]
Jeg har læst dit link om Den gyldne regel.
Her kommer en kommentar.
Når "den retfærdige" elsker sin næste som sig selv ... Den gyldne regel ...så er det fordi, Gud elskede først.
Derfor er der tale om kærlighed ... til Guds ære ... og ikke om retfærdighed.
Det er mit bud. 🙂
tilføjet af

Hej Vinden ...

Vinden skrev:
Hvad er det for en byrde jeg skal kaste på hvilken herre?
Jeg plejer at ordne mine egne ting og sager selv.
Ved at føre en orndeligt liv, og opføre mig nogenlunde anstændigt over for mine medmennesker, vandrer jeg gennem livet med ren samvittighed.


[f]
Jeg har forstået, du ikke tror på Gud.
Det er en forudsætning ... for at kunne benytte dig af dette tilbud. [(:]
tilføjet af

Hvornår er man retfærdig?

eller rettere: Hvem er retfærdig?
Retfærdig er den som Gud ikke tilregner synd.
For eksempel står der om Noa:
"Noa var en retfærdig mand. Han var uangribelig blandt sine samtidige. Noa vandrede med den sande Gud."
(1 Mosebog 6:9)
Hvordan kunne Noa være en retfærdig mand, når alle har syndet og mangler Guds herlighed? Det kunne han fordi han vandrede med den sande Gud, og Gud kunne tilgive hans fejl og mangler på baggrund af det offer som Jesus har bragt. Selvom Jesus endnu ikke var født, så var det blevet forudsagt at kvindens afkom (Jesus Kristus) ville blive hugget i hælen af slangen (1 Mosebog 3:15), og når Gud har sagt noget, så vil det også ske, lige så sikkert som hvis det allerede var sket. Derfor kunne Gud tilgive Noa, Abraham, Moses og David på baggrund af Jesu sonoffer.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Hvornår er man retfærdig?

eller rettere:
Hvem er retfærdig?
Retfærdig er den som Gud ikke tilregner synd.
For eksempel står der om Noa:
"Noa var en retfærdig mand. Han var uangribelig blandt sine samtidige. Noa vandrede med den sande Gud."
(1 Mosebog 6:9)
Hvordan kunne Noa være en retfærdig mand, når alle har syndet og mangler Guds herlighed? Det kunne han fordi han vandrede med Gud, og Gud kunne tilgive hans fejl og mangler på baggrund af det offer som Jesus har bragt. Selvom Jesus endnu ikke var blevet født, så var det blevet forudsagt (1 Mosebog 3:15) at kvindens afkom (Jesus Kristus) ville blive hugget i hælen af slangen (Satan Djævelen), og når Gud har sagt noget, så vil det også ske, lige så sikkert som hvis det allerede var sket. Derfor kunne Gud tilgive Noa, Abraham, Moses og David på baggrund af Jesu sonoffer.
Med venlig hilsen, ftg.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.