22tilføjet af

Antallet af offentlig ansatte skal ned

Under VK regeringen er der ansat 100.000 ekstra personer i den offentlige sektor, og det skal der gøres noget ved, når oppositionen kommer til
Stigningen i antallet af offentligt ansatte under VK på 100.000 personer er næsten lige så mange, som der er på efterløn (I 2010 var der 122.500 på efterløn, og tallet er faldende).
Regeringen forsøger at bilde befolkningen ind, at det handler om sparerunder at slanke den offentlige sektor, men det handler om afbureukratisering.
http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2011/04/17/071521.htm?rss=true
I linket er nævnt 4 love, det har medført en million arbejdstimer at udføre i praksis.
Det svarer til, at mere end 500 ansatte i et helt år ikke laver andet.
Inger Støjberg kommer i linket med en kommentar om at bekæmpelsen af socialt bedrageri vil medføre mere bureaukrati, men det er totalt latterligt at tænke på bekæmpelsen af socialt bedrageri i den forbindelse, for ingen af de 4 love handlede om bekæmpelsen af socialt bedrageri.
Lad mig i stedet komme med et eksempel på unødvendigt bureaukrati:
Efter sygehusbehandling får patienter af og til redskaber med hjem. Definition af, hvad behandlingsredskaber er, og afgrænsning af, hvornår udgiften afholdes af kommunerne - eller hvornår udgiften afholdes af sygehusvæsenet - defineres i cirkulære om afgrænsning af behandlingsredskaber nr. 2 af 21. december 2006 - og det er bureaukratisk, men det er ikke det værste.
Det værste er, at behandlingsredskaberne bruger EL, som regionerne i visse tilfælde skal betale refusion til patienterne for.
Især for de mindre strømtunge behandlingsredskaber som f.eks. lungebehandlingsudstyr (C-pap, V-pap, Bipap el.lign.), fugter, infusionspumpe, elsug og andet udstyr, der kun kræver el i forbindelse med opladning, eller kun anvendes nogle minutter/timer ad gangen virker refusionen af El udgiften til patienterne som hul i hovedet.
Det er en administrativ tung og kompliceret byrde, når refusionen skal udbetales korrekt til patienterne i forhold til de lave strømforbrug til redskaberne med varierende elpriser og varieret forbrug.
Det vise folketing kunne have vedtaget en bagatelgrænse, så regionerne ikke drukner i bureaukrati.
##
Alle love og cirkulærer skal der ryddes op i, så den offentlige sektor kan blive mere effektiv.
KREVI – Det Kommunale og Regionale Evalueringsinstitut har allerede lavet nogle undersøgelser, som de 4 der omtales i linket længere oppe, og som der kan handles ud fra, men det er en stor opgave.
http://krevi.dk/hvad-har-krevi-lavet/vakks
tilføjet af

Antallet af offentligt ansatte

er en absurd og ideologisk diskussion.
VK regeringen har brugt dobbelt så mange offentlige skattekroner på at forsøge at privatisere den offentlige sektor.
Det har kostet en enorm bureaukratisk proces, og problemer med overbetaling af fedmeoperationer og senest sagen om DSB first belyser, at i deres iver på at få solgt den offentlige sektor er der investeret enorme summer i den private sektor med offentlige midler.
På minesterielt plan og på ledelsesplan har man interesseret sig mere for den ideologiske privatiseringsplan end på driften og pengeforbruget, og derfor popper sager om A/S "transport" og A/S "sygehus" op gang på gang og belyser, at det offentlige kan klare opgaverne både bedre og billigere end private udbydere.
Det er derfor at det klinger hult, når retorikken nu handler om beskæringer i det offentlige system.
tilføjet af

Det har du misforstået

er en absurd og ideologisk diskussion.
VK regeringen har brugt dobbelt så mange offentlige skattekroner på at forsøge at privatisere den offentlige sektor.
Det har kostet en enorm bureaukratisk proces, og problemer med overbetaling af fedmeoperationer og senest sagen om DSB first belyser, at i deres iver på at få solgt den offentlige sektor er der investeret enorme summer i den private sektor med offentlige midler.
På minesterielt plan og på ledelsesplan har man interesseret sig mere for den ideologiske privatiseringsplan end på driften og pengeforbruget, og derfor popper sager om A/S "transport" og A/S "sygehus" op gang på gang og belyser, at det offentlige kan klare opgaverne både bedre og billigere end private udbydere.
Det er derfor at det klinger hult, når retorikken nu handler om beskæringer i det offentlige system.

Det har du misforstået.
Privatiseringer gør det ikke bedre. Det handler om, at de offentlige udgifter ikke må vokse hurtigere end væksten i det private erhvervsliv - fordi det ødelægger vores konkurrenceevne. Det vil sige, at den offentlige sektor kun må vokse i takt med at bruttonationalproduktet vokser - og ikke hurtigere, som den har gjort under VK.
Privatiseringer gør ingen forskel, fordi de også skal betales af de offentlige kasser - så i denne forbindelse må de regnes med blandt de offentligt ansatte.
Personligt mener jeg det sjældent kan betale sig at privatisere, som der er talrige eksempler på, men hvis der er fordele forbundet med det - så har jeg ikke principielle indvendinger imod privatiseringer.
Desuden kan jeg ikke se fordelene ved unyttigt bureaukrati.
tilføjet af

Næ, jeg har ikke misforstået...

at detalje-prissætningen for offentlige ydelser og omfordelinger mellem private og offentlige virksomheder - alt sammen for vores skattekroner koster en "yotta-sum", som gør lige præcis ingenting billigere for skattebetalerne - tværtimod!.
Der er brugt horrible summer til at initiere og klargøre frasalg af offentlige virksomheder til private udbydere, der vil gøre offentlige kerneydelser ti gange dyrere.
Nævn nogle eksempler på, at private virksomhder har kunnet løfte opgaverne bedre.
Det viser sig gang på gang, at private virksomheder der sælger ydelser til det offentlige - og dermed skatteyderne - misbruger deres leverandørstatus, og koster ti-fold af hvad det oiffentlige kan løfte opgaven til. Der er masser af private virksomheder, der anser statskassen for en uudtømmelig kilde til let tjente penge uden en for stor arbejdsindsats bag.
Den evindelige ideologiske diskussion om et privat kontra en offentligt system er ikke nået over den hurdle, hvor folk selv skal have pengene op af lomen for enkeltydelser på sygehuse, på skoler, på plejehjem, - men udviklingen er igangsat, og det har kostet skatteyderne dyrt at deres midler er anvendt til overbetaling af bureaukratisk omfordeling til private udbydere. Statskassen har fungeret som åben sluse til private udbyderes imkompetence.
tilføjet af

Vi er måske enige

at detalje-prissætningen for offentlige ydelser og omfordelinger mellem private og offentlige virksomheder - alt sammen for vores skattekroner koster en "yotta-sum", som gør lige præcis ingenting billigere for skattebetalerne - tværtimod!.
Der er brugt horrible summer til at initiere og klargøre frasalg af offentlige virksomheder til private udbydere, der vil gøre offentlige kerneydelser ti gange dyrere.
Nævn nogle eksempler på, at private virksomhder har kunnet løfte opgaverne bedre.
Det viser sig gang på gang, at private virksomheder der sælger ydelser til det offentlige - og dermed skatteyderne - misbruger deres leverandørstatus, og koster ti-fold af hvad det oiffentlige kan løfte opgaven til. Der er masser af private virksomheder, der anser statskassen for en uudtømmelig kilde til let tjente penge uden en for stor arbejdsindsats bag.
Den evindelige ideologiske diskussion om et privat kontra en offentligt system er ikke nået over den hurdle, hvor folk selv skal have pengene op af lomen for enkeltydelser på sygehuse, på skoler, på plejehjem, - men udviklingen er igangsat, og det har kostet skatteyderne dyrt at deres midler er anvendt til overbetaling af bureaukratisk omfordeling til private udbydere. Statskassen har fungeret som åben sluse til private udbyderes imkompetence.

Det værste eksempel, som jeg kan komme på er de private sygehuse som ikke kan konkurrere fordi de er små.
Det virker fuldstændig absurd at lukke de små sygehuse, som skiftende politikere har gjort op gennem tiden, fordi de små sygehuse ikke er konkurrencedygtige - og så bygge en masse nye små private sygehuse af ideologiske årsager, som heller ikke er konkurrencedygtige.
Så er der åbenbart penge nok, når blot det kan gå ud over ligheden blandt de syge, så de mere velhavende kan få en hurtigere behandling.
Det skal også stoppes ved at afskaffe det udvidede såkaldt frie sygehusvalg, så vi kan få noget mere for vores skattekroner. Fradraget for sygeforsikringer, der betyder, at de dårligt stillede skal betale inddirekte over skatten for at komme bagest i køen - skal også afskaffes.
Det er det værste eksempel, men privatiseringerne af togdriften, og (den manglende) rengøring på hospitalerne efter privatiseringer, har heller ikke været en succes.
Det var bare ikke det jeg ville med mit oplæg, men det er godt nok at få det med, nu hvor vi er kommet i gang.
🙂
tilføjet af

Antallet af offentlig ansatte skal ned

Faktisk har kommunerne skåret 10.000 stillinger væk på et år.
Men det er de bløde hænder der har måttet holde for, andre bliver siddende i de højere stillinger.......vel for at at prøve at styre den hamrende dyre udlicitering.
tilføjet af

Antallet af offentlig ansatte skal ned

Faktisk har kommunerne skåret 10.000 stillinger væk på et år.
Men det er de bløde hænder der har måttet holde for, andre bliver siddende i de højere stillinger.......vel for at at prøve at styre den hamrende dyre udlicitering.

Det er som at tisse i bukserne for at holde varmen.
Arbejdsbyrden i den offentlige sektor bliver der jo ikke rokket ved på grund af, at der fyres nogle ansatte efter grønthøstermetoden - og det der skal til er, at den offentlige sektor bliver mere effektiv ved at afbureaukratisere den.
De ekstra offentlig ansatte under VK laver kontrol i stedet for ydelser som gavner befolkningen. F.eks. skal en jobformidler lave bureaukrati i tre kvarter efter hver samtale på 15 minutter for at tilfredsstille bureaukratiet.
tilføjet af

Antallet af offentlig ansatte skal ned


De ekstra offentlig ansatte under VK laver kontrol i stedet for ydelser som gavner befolkningen. F.eks. skal en jobformidler lave bureaukrati i tre kvarter efter hver samtale på 15 minutter for at tilfredsstille bureaukratiet.

Hæ, Du har nok også læst denne:
http://avisen.dk/kommuner-til-kamp-mod-statens-jobindsats_145041.aspx
Det passer meget godt med mine oplevelser. De par gange hvor jeg er blevet indkaldt har der siddet ganske få mennesker og ventet, man kommer så ind på et kontor hvor rådgiveren blader en masse papirer igennem og roder rundt på computeren......og stiller kun ganske få spørgsmål.
Og jeg var syg 1½ måned, herunder skulle min læge udfylde en lægeerklæring, 3 dobbeltsidede ark med en masse for mig intetsigende felter.
Jeg bad ham om at raskmelde mig da jeg ikke havde til sinds at redegøre for en hel masse overfor bureaukraterne, det kan de sgu rode med når jeg kreperer [(:]
tilføjet af

Ingen gør ret meget ved problemet

der trænger voldsomt til at blive luget ud i unyttige, forældede og overflødige love.
Vi har et folketing der spytter love ud på samlebånd, men der fjernes ikke love i samme tempo. Resultat: Lovjunglen som den offentlige administration skal kæmpe sig igennem bliver stadig mere uoverskuelig og tung.
Der skal mere tillid og mindre kontrol, men det kan kun lykkes hvis arbejdsmoralen højnes. Sidstnævnte kan klares ved at gøre det nemmere at fyre offentligt ansatte. En medarbejder som sidder og driver den af, skal kunne fyres uden at FOA og DJØF går berserk.
Vilkårene for ansættelse skal være som på det private arbejdsmarked.
Endelig skal deltidskulturen bekæmpes. Uhyggeligt mange offentligt ansatte arbejder på nedsat tid, det kan ikke accepteres længere. 4 på deltid er beviseligt dyrere og mindre effektive end 3 på fuld tid.
Jeg tvivler dog stærkt på at det vil være S-SF's politik. Mon ikke S-SF lader andre om det beskidte arbejde og høster billige point på at lave lidt skinkritik af det og eller ikke gøre noget 😃

Det er bestemt mit indtryk, at det er blevet værre under VK, hvor der er kommet an masse kontrol med de arbejdsløse, med folkeskolelærerne, med kirurgerne osv.
Der er godt nok blevet dannet Det Kommunale og Regionale Evalueringsinstitut – som en følge af kommunalreformen, men der er vist ikke kommet ret mange initiativer ud af, men KREVI har lavet en database med 581 ideer til økonomiske effektiviseringer.
På KREVI's hjemmeside kan man læse:
Mission: KREVI inspirerer til bedre kvalitet og effektivitet i kommuner og regioner.
Vision: KREVI vil forbedre den offentlige sektors forvaltning af borgernes penge.
Det lyder som noget af det rigtige, og KREVI har lavet en manual for at bedømme de ddministrative konsekvenser for kommunerne ved ny statslig regulering, kaldet VAKKS:
http://krevi.dk/hvad-har-krevi-lavet/vakks
tilføjet af

Antallet af offentlig ansatte skal ned

En uddannelse kan man altid bruge- så det
tilføjet af

Jo tak

[quote]
De ekstra offentlig ansatte under VK laver kontrol i stedet for ydelser som gavner befolkningen. F.eks. skal en jobformidler lave bureaukrati i tre kvarter efter hver samtale på 15 minutter for at tilfredsstille bureaukratiet. [/quote]
Hæ, Du har nok også læst denne:
http://avisen.dk/kommuner-til-kamp-mod-statens-jobindsats_145041.aspx
Det passer meget godt med mine oplevelser. De par gange hvor jeg er blevet indkaldt har der siddet ganske få mennesker og ventet, man kommer så ind på et kontor hvor rådgiveren blader en masse papirer igennem og roder rundt på computeren......og stiller kun ganske få spørgsmål.
Og jeg var syg 1½ måned, herunder skulle min læge udfylde en lægeerklæring, 3 dobbeltsidede ark med en masse for mig intetsigende felter.
Jeg bad ham om at raskmelde mig da jeg ikke havde til sinds at redegøre for en hel masse overfor bureaukraterne, det kan de sgu rode med når jeg kreperer [(:]

Det undrer mig ikke. Jeg var arbejdsløs engang i 1990'erne, og jeg syntes at bureaukratiet var slemt, men det er vist blevet meget værre.
En jobformidler bruger langt størstedelen af arbejdstiden på bureaukrati, selvom det var bedre, hvis han brugte arbejdstiden på at få de arbejdsløse i arbejde.
🙁
tilføjet af

Hvad?

En uddannelse kan man altid bruge- så det

Der gik vist et eller andet galt 🙂
tilføjet af

Antallet af offentlig ansatte skal ned

Jeg er selv en slags tidligere offentligt både uddannet og ansat indenfor en speciel gren af musikken og blev 1/3 arbejdsdygtig i mit fag pga erhvervet sygdomsrelateret handicap, men blev reddet af min modregnede førtidspension. Ikke mere om det, men mit indtryk er, at mange især offentlige erhverver så snævert fokuseret, at man ikke uden videre kan sættes i et "almindeligt" arbejde hvor en ufaglært næsten har et mere brugbart CV. Under en arbejdsprøvning blev mit lidt spevcielle ellers højt betroede, men kun moderat lønnede erhverv nærmest underkendt. Jeg var tæt på at havne mellem to stole. Om et par måneder bliver jeg "kun" gammel og gangbesværet.
tilføjet af

Antallet af offentlig ansatte skal ned

Jeg fik ikke skrevet færdig og som sædvanlig for meget selvreference! Der jeg vil hen er, at der måske burde satses på bredere uddannelser, så man i tilfælde af uarbejdsdygtighed, afsked eller stillingsnedlæggelser har mulighed for en "plan B". (nu ikke mit eget fag men en kunstmaler kunne måske så blive håndværksmaler, eller klassiske musikere kunne lære en smule rytmisk og vice versa selv om det er et brud på hidtidig kulturpraksis.
tilføjet af

Jeg er ligeglad med hvad de kalder tiltagene

Det er ikke interessant om politikere og embedsmændene kalder det VAKKS, KREVI, ISO 9001 eller BUMMELUM.
Det vigtige er at der gøres noget og at de overordnede linier er det som alle kan se bør gøres.
Så det er jo sikkert vældigt fint nok det som du har googlet dig frem til.
tilføjet af

God ide

Jeg fik ikke skrevet færdig og som sædvanlig for meget selvreference! Der jeg vil hen er, at der måske burde satses på bredere uddannelser, så man i tilfælde af uarbejdsdygtighed, afsked eller stillingsnedlæggelser har mulighed for en "plan B". (nu ikke mit eget fag men en kunstmaler kunne måske så blive håndværksmaler, eller klassiske musikere kunne lære en smule rytmisk og vice versa selv om det er et brud på hidtidig kulturpraksis.

Det behøver ikke at betyde fyringsrunder, at antallet af offentligt ansatte kommer ned - eller holdes konstant i en periode, for dem der bliver overflødige, når politikerne en dag reviderer love og cirkulærer med henblik på at mindske bureaukratiet - de kan bruges andre steder.
Det kræver fleksibel arbejdskraft, som du foreslår, så det er en god ide.
🙂
tilføjet af

Ja - okay

Det er ikke interessant om politikere og embedsmændene kalder det VAKKS, KREVI, ISO 9001 eller BUMMELUM.
Det vigtige er at der gøres noget og at de overordnede linier er det som alle kan se bør gøres.
Så det er jo sikkert vældigt fint nok det som du har googlet dig frem til.

De offentligt ansatte kender næsten alle problemer med molboarbejde, så der er nok at tage fat på.
tilføjet af

Vi skal også huske sygefraværet

offentlige ansatte har næsten en måneds sygedage om året og tæller du weekenderne med er det reelt set en måneds arbejde man kan hive ud af kalenderen hvor de ikke laver noget.
Det er da underligt at offentlige ansatte har et så meget ringere immunforsvar end alle andre. Men det er nok VKO's skyld hvis man spørger ind til det.
tilføjet af

Antallet af offentlig ansatte skal ned

Ja, det er jo vældig interessant, at antallet af ansatte i kommunerne er vokset nærmest eksplosivt under VKO (det forventer man jo af S/SF, men ikke V/K), og samtidig føler langt størstedelen af den danske befolkning, at der er skåret ned på velfærden, servicen, uddannelse osv. Allerede der er man som fornuftig virksomhed nødt til at indse, at noget er gået galt undervejs. Pengene må ganske enkelt være investeret forkert.
Det er for nylig kommet frem, at kommunesammenlægningerne har en stor del af skylden for det stigende antal offentligt ansatte, idet man har decentraliseret en masse opgaver, som faktisk var bedre og billigere løst centralt i amterne.
Skægt nok, egentlig, at man pludselig på det overordnede plan troede på, at en decentral løsning af stort set ALLE opgaver ville være billigere end en central løsning?
Resultaterne, som de fleste kommuner ser i øjeblikket, er jo i stærk kontrast hertil, at man centraliserer i ét væk - daginstitutioner skal være på min. 80-100 børn, og skoler skal være på min. 6-700 børn, før de er rentable, og derfor lukker man alt, der måtte være mindre end det. Lokale biblioteker lukkes, og tilskud til mindre idrætsklubber etc. bliver beskåret hvis ikke fjernet helt.
Et andet problem er, når kommunerne læser eksempelvis en KREVI-rapport, som en vis herre læser Biblen og fortolker rådene om en mindre administration derhen, at man nødvendigvis må fyre ... folkeskolelærere, pædagoger og plejepersonale!!!
Lukning af mindre skoler og daginstitutioner medfører nemlig i de fleste tilfælde ikke, at der spares på administrationen, idet lederne - som sjovt nok hører under administrationen - som regel er vældigt dyre at fyre, og derfor vælger man i høj grad at omplacere dem til andre stillinger. Vel at bemærke til samme løn som tidligere.
Sygefraværet ... en velkendt årsag til et højt sygefravær er jo arbejdsmiljøet. Altså på det helt personlige plan - forholdet til chefen, afdelingsledere, kollegaer etc. samt arbejdspres, omgangstone osv.
En anden ting er netop også den øgede kontrol - lidt mere tillid ville måske give et lidt bedre arbejdsklima?
Den mindre kontrol og registrering af snart sagt hvad som helst ville måske også kunne frigøre betydelige lærerkræfter, idet man i de forskellige kommuners kvalitetsrapporter for folkeskolen kan læse, at lærernes reelle undervisningstid som oftest ligger i omegnen af 50-60 %!
For ikke at tale om lægernes massive registrering, der tager tid væk fra patienterne!
Og sådan kunne man blive ved!
tilføjet af

Kære "anklager"! (er også selv anklagende!!!)

Mange offentlige ansatte er specialiserede og ville skulle i voksenlære helt fra grunden for at kunne skifte til en anden branche. Selv om jeg har haft kontoragtige opgaver i mit job, kunne dette ikke kompetanceoverføres til kontorarbejde efter et indskolingskursus, mens en medpatient med nøjagtig samme handicapgrad som undertegnede kunne fortsætte på sin hidtidige kontorplads, men naturligvis med nedsat arbejdsevne (også benamputeret pga sukkersyge) hvor jeg fik det klaret via en psykiater, der kunne sygeligøre mig yderligere. Jeg kunne måske føre liste for politiet over stjålne cykler, men da jeg ikke er politiuddannet er dette ikke en farbar mulighed. Det computerarbejde (i stedet for alt dette SOL-skriveri!) jeg KUNNE oplæres i at klare laves billigere i udlandet via nettet.
På TV hørte jeg en overlæge på Hillerød Sygehus beklage sig over, at han i stedet for at operere skulle bruge meget af sin tid til at hamre i computeren med rapporter og evalueringer.
Yderligere et eksempel på specialkompetancerne var den måde, som Personalestyrelsen/helbredsbævnet og arbejdsmarkedsforvaltningen/pensionsteamet levede som i to adskilte verdener med sagsbehandleren som eneste kontaktled.
tilføjet af

Overadministration.

[quote="Pvid" post=2362580]Ja, det er jo vældig interessant, at antallet af ansatte i kommunerne er vokset nærmest eksplosivt under VKO (det forventer man jo af S/SF, men ikke V/K), og samtidig føler langt størstedelen af den danske befolkning, at der er skåret ned på velfærden, servicen, uddannelse osv. Allerede der er man som fornuftig virksomhed nødt til at indse, at noget er gået galt undervejs. Pengene må ganske enkelt være investeret forkert. Citat slut.
Af diskressionsgrunde skal jeg ikke nævne hvilken branche, men jeg har kendskab til, at en tjenestemandsansat der måtte sygemeldes på grund af (også efter min egen mening) utålelige arbejdsvilkår, først blev forsøgt fyret på grund af sygdom, da ham meldte sig syg, men hvor han kom på rådighedsløn, i pressen blev han hånet for at få penge for at holde sig væk! Han var officielt set ansat men uønsket på arbejdspladsen. Der var ligefrem ombudsmand ind over og arbejdsgiveren havde tilmed kommet med et modspil via sætteombudsmanden. Nok et meget specielt tilfælde, ellers rammer sparekniven biblioteker, skoler, børnehaver og hospitalsafdelinger men endnu kun i ringe grad kirker, men det ser ud til at være på vej. Nu er dette ikke en kirke-debat, men også her er der personale der er svart at gen-beskæftige.
tilføjet af

100.000?

Ja men se hvilke 100.000 det er!, det er jo ikke nogle der laver noget, det er kontorfolk, ingen arbejder, dem fyrer man for at få råd til kontorfolkene.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af

Det har du misforstået

Jeg tror du misforstod hendes svar, med hensyn til privatisering VK vil at offentlige opgaver skal ud til private, men de private skal have nogle opgaver de kan sætte prisen efter. Dermed skal for eksempel en hjemmehjælper bruge meget af sin tid til at registrere alt hvad hun foretager sig i løbet af dagen. Og så skal der mere administration til at bearbejde hendes oplysninger. Resultat, hun har mindre tid til borger, og der skal mere administration til.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.