22tilføjet af

53år og på EU knallert LOVLIG

Hvad er der galt oppe i hoved på de mennesker der arbejder inde for Politiet og politik. For der må være noget galt, når man sætter sig for at lave razzia i hele landet, mod alle knallerter, 30km og 45km, når der ikke er nogen af dem, der kun køre 30 og 45 fra ny. En 45 køre fra ny, omkring 60-70km. Når de ikke må det, så skal man sku da ikke kunne købe dem, og det kan man, så er det da totalt tåbeligt, man kan køre på dem i alle andre EU lande, men ikke i DK. Der kan man ikke få lov at køre den hastighed en 45Eu knallert nu kan køre fra fabrikken, men nu skal de alle op på en hastighedsmåler, og så bliver der delt bøder ud til folk som har købt en helt ny lovlig EU knallert, men som fra første dag er ulovlig. Så nu har man så tænkt sig at bruge en masse penge og tid på at skrive bøder ud til lovlige knallerter, og alt det papir arbejde der nu indebær. Man skal kørekort til motorkøretøj A-B-C-D-BE-CE-DE, for at køre på dem. Kan da godt forstå at man godt vil holde de små 30km knallerter nede på 30km. Der er jo noget galt. VH S
tilføjet af

ja det kan da godt være

men det er jo dem der er ude og ryde op når men køre galdt og har på det siste har der været mange ulykke fordi der maskiner er toptunet og det går jo ikke for det koster en bondegård vær gang det går galdt, jeg kan gådt forstå at det lyder dumt i dine øre når man stopper en 45 og alle ved at i de køre 45 i timen men mere men det er jo smart for så kan de jo give bøde , jeg har aldrig brugt mig om EU for man kan ikke bygge noget op på noget der ikke er stabil og det synes jeg ikke eu er og bare fordi at man har med store beløbe at gøre med så behøver der jo ikke at være st stort svind i kassen vel ??? jeg mener personligt at en eu45 knalter som mimnimun skal kunne køre 70kmt for så ligger de heller ikke og spære i trafiken hvor jeg ser biler køre meget tæt forbi når de passereren 45 knallert og det kan jo hurtig gå galdet vh slim
tilføjet af

Tænk dig nu om

Det er dit ansvar, at dit køretøj følger lovens foreskrifter. Kører din 45-knallert 60-70 km/t må du derfor ikke køre på offentlige veje med den.
Så mon ikke du skulle overveje at tage et genopfriskningskursus hos din lokale kørelærer eller anskaffe dig et buskort? Du har jo tydeligvis ikke den mest basale viden om den gældende lovgivning på plads.
tilføjet af

Hov hov du !!!

Som han skriver kan den jo ALLEREDE fra start køre 60-70 km i timden .. Hvorfor kan den det hvis det ikke er lovligt ????? 😕
tilføjet af

45 knallert 60-70 km

fra ny, nå, jeg har haft en for 4 år siden sprit ny, topfart 38 km, ja, jeg måtte lave om på den, satte anden udstødning på, og så kørte den 50.
tilføjet af

mmi4ever

Det er sådan set underordnet hvor hurtigt knallerten kan køre, når man modtager den fra forhandleren. EU-knallerter må køre 45 km/t (+ en vis procentuel fejlmargen) og det er altså kørerens ansvar at følge loven.
På samme måde kan du også komme ud for at købe en bil hvor bremselyset ikke virker - det gør det imidlertid ikke lovligt, at køre uden fungerende bremselys.
Såfremt det er korrekt at EU-knallerterne kan køre 60-70 km/t når forbrugerne modtager dem fra forhandlerne kan man naturligvis altid diskutere om ikke forhandlerne bør gøre mere for at sikre deres produkter lever op til lovkravene. Ja det kan endda være det er direkte ulovligt at sælge EU-knallerter der kan køre 60-70 km/t. Men det ændrer altså stadigvæk ikke på at det er føreren af køretøjet, og ingen andre der har ansvaret for at loven bliver overholdt.
tilføjet af

Også min erfaring

Det er godt nok en 4-5 år siden jeg sidst benyttede mig af EU-knallerter. Men dengang kørte jeg på dem dagligt og på flere forskellige, i forbindelse med arbejde. Og der kørte de spritnye aldrig over 40 - når de var kørt til kunne en enkelt eller to måske snige sig op på 50. Så medmindre der er sket et eller andet radikalt indenfor knallertmarkedet i de sidste par år, så tvivler jeg altså lidt på de kører 60-70 km/t uden der er "gjort noget ved dem".
tilføjet af

Måske.

Er tiden inde til at samle alle de forbandede4 scotere sammen og smelte dem om til knallerter fra før EU, eller retteligt Italien og Frankrig fik landene oversvømmet med deres scoter lort !.
tilføjet af

Det er jo bare dumt

Det du siger:
Alle biler kan jo også køre mere en det man må, men kommer jo ikke op på et rullefelt.
Det gør Mcer heller ikke.
Da ok at give bøder hvis de er ulovlige.
Men da ikke hvis de er lovlige. Og her udsteder de også til dem der er lovlige.
Og hvis der skal være nogen retfærdighed til i denne verden, så skal de jo tage dem, som de tager Mcer eller biler for fart. De kan tage Mcer for fart, så kan de også tage EU-knallerter, de skal jo køre ude på kørebanen. VH S
tilføjet af

Det er feset ind

Men så skal de jo ikke kunne sælge dem. Staten går jo så meget op i alt mulig andet der ikke er lovlig, så kunne de jo tage fat her, men det gøre de jo ikke, de ser bare en masse penge i det. VH S
tilføjet af

Ja men du

Er jo også så klog, og alle vi andre ved ikke hvad vi taler om, jeg har haft 2 stk, 1 senda crosser og en aprilla, begge lovlige, og begge 25-30% over den tilladte hastighed. VH S
tilføjet af

Der vil jo altid være folk

Der ikke kan finde ud af at køre på 2 hjul, det være sig på Mc eller cykel, se nu alle dem der udfordre lastbiler i højresving, tænk at holde på sin ret som cykelist over for en lastbil. Eller dem der tror man kan stoppe på samme måde, når vejen er våd som tør. For ikke at snakke om, at en på 16År kan køre en traktor med en samlet vægt på 45ton, men en der har haft stort kørekort i mange år, kan kun få lov til at køre 45kmt på en knallert. VH S
tilføjet af

sendjano

Jeg må indrømme at jeg ikke er jurist og jeg har derudover ikke noget særligt kendskab til den relevante lovgivning. Men det kan da meget vel være tilfældet, at det er ulovligt at sælge 45-knallerter der kan køre hurtigere end det tilladte. I så fald må brokkerøvene jo melde diverse forhandlere til politiet.
tilføjet af

Loven skal overholdes.

Når der køres på en EU-45knallert eller en 30knallert, er det op til ejeren at disse max hastigheder overholdes, uanset hvor meget køretøjet kan presses op på i lovlig stand.
Hvis disse max hastigheder overholdes og man bliver standset af ordensmagten og der ikke kan konstanteres, at der er foretaget konstruktive ændringer, så skal man nægte at modtage bødeforlæget fra Politimesteren og gå i retten, så klares der frisag, da man ikke kan dømmes for noget man ikke har gjort.🙂
tilføjet af

Sig mig er der da

Imgen som ved hvad der rent faktisk sker. De tager knallerten og sætter den op på et rullefelt, og så drejer de gashåntaget i bund, og køre den for stærkt, så får du en bøde, den kan måske køre 52km/t på rullebåndet, men kun 45km/t på landevejen med vægt og vindmodstand, men det er man lige glad med, den køre 7km/t for stærkt = med bøde. VH S
tilføjet af

Og den er

LOVLIG. VH S
tilføjet af

Helt sprit ny knallert 45

Jeg har lige købt mig en pgo big max fra sprit ny af hos en forhandler,jeg har kørt 86 km på den og den render altså 57 kmt målt med gps og 90 kg dødvægt på:)
tilføjet af

fandt lige det her

tilføjet af

Ja det er det jeg mener

Man får en bøde for at køre på dem, også selvom de er købt sådan, og kan køre noget stærker, derfor er jeg sku da også pisse vred over det. Så selvom du gasser ned og de tager dig på rullefelt, så får du bøden, og til sidst tager de den, kan sku ikke være rigtig.
Det er de Politiker der er ansvarelige, der ikke tænker sig om, man skal jo ha kort for at føre dem, så er det jo latterligt.
Politiet kontrollerer knallerter og cyklister
I denne uge er ulovlige knallerter og cyklisters lovovertrædelser i politiets søgelys
Fra tirsdag den 28. oktober til fredag den 31. oktober har politiet i hele landet særlig fokus på at finde ulovlige knallerter samt cyklister, som overtræder færdselsloven.
Knallertkontrollen er den første målrettede af slagsen, siden en ny lovændring trådte i kraft kort før sommerferien. Den betyder, at politiet nu kan anvende såkaldte rullefelter, som er et apparat, der på stedet kan måle en knallerts mulige tophastighed. Kan den køre hurtigere end tilladt, udløser det en bøde.
Hvis det to gange inden for tre år konstateres, at knallerten kan køre væsentlig hurtigere end tilladt, bliver knallerten konfiskeret, og der gives en bøde. Væsentligt hurtigere end tilladt vil for lille knallert sige 43 km/t og derover. For stor knallert er det 64 km/t og derover.
Lovændringen er indført for at forbedre færdselssikkerheden for knallertkørerne selv og for at skabe mere tryghed for de bløde trafikanter som cyklister og fodgængere.
Sidst der var målrettet knallertkontrol blev der på fire dage konstateret cirka 860 lovovertrædelser.
Cyklistkontrollen vil blandt andet fokusere på manglende lys i lygtetændingstiden, cyklister på fortovet og cyklister, der kører over for rødt. Under den seneste landsdækkende cyklistkontrol var der på fire dage cirka 2.100 overtrædelser af færdselsloven. Cirka 850 kørte uden lys, cirka 500 kørte over for rødt, og cirka 320 kørte på fortovet.
Senest opdateret: 27. oktober 2008 VH S
tilføjet af

stoppet på lovlig knallert

jeg fik en bøde for at køre 25 km i timen,men de satte den op på bondet,og den blev målt til 43.1km,den er ny og jeg har aldrig skilt den ad.har fabrikken solgt mig en ulovlig knallert.jeg fik en bøde på hvad min knallert kunde køre, men ikke hvad jeg kørte.
tilføjet af

købt ulovlig knallert

jeg kørte 25.km i timen,men politiet satte knallerten op på bondet,og jeg fik en bøde på hvad knallerten kunde køre,så glen det med kun at køre 30.
tilføjet af

Debat om 'lovlige' 45EU knallerter

Hej Sendjano
Hvis du køber en 45EU knallert og konstaterer at den kan køre 60 - 70 km/t bør du rette henvendelse til den forhandler hvor du har købt den, og gøre opmærksom på 'problemet'
Eftersom der er tale om en 45EU knallert, så må den kun køre 45 km/t.
Altså er du ikke i god tro, hvis du kører over denne tilladte hastighed for det omtalte køretøj.
tilføjet af

Max

En bil kan da også køre mere end 130 km/t - som jo er max tilladt i Danmark. Men selvom den kan det er det ikke lovligt at køre mere end de 130
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.