12tilføjet af

40.000 tons elektronik op i røg

http://fpn.dk/digitalt/article1476673.ece
Hvor er vi miljø-bevidste her i Danmark.
tilføjet af

Lyder underligt

hvis det skulle være tilfældet på landsplan,ved at der er miljøordninger på elekronisk affald,de ting der bliver afleveret på opsamlingspladser rundt omkring,bliver solgt til dem der udvinder det,hos dem bliver apparaterne adskildt og pakket sendt afsted til aftagere i udlandet,rest produkterne det kan måske være plastkabinetter bliver højst sandsynligt indleveret som brændbart affald.
De tal de slynger ud i artiklen er ikke korrekte tal,efter min bedste overbevisning,ved at printpladerne med komponenter indeholder alle former for tungmetaller specielt kviksølv,der kan udvindes guld fra komponenterne også,de pladser jeg har kendskab til sender printet af sted til sverige,hvor de har nogle teknikker til adskildelse,så rigtigheden i artiklen vil jeg tage med et gran salt.
tilføjet af

ja DET ER VI

det el skrot der bliver indsamlet sender vi skam til afrika eller arnder farttie lande. 🙁 vor der sider små børn og skiller det af🙁. så vi her i vesten er ikke bare miljø venlige vi er også dobbeltmoralske. 🙁
tilføjet af

Simpelt regnestykke

Tallene "slynges" ikke bare ud. Man trækker de mængder der modtages på genbrugsstationerne fra de mængder der sælges. Groft sagt.
tilføjet af

erfaring?

eller grebet ud af den blå luft?
tilføjet af

kan da aldrig blive et simpelt

regnestykke,der sælges da en del nyt;men hvad så med alt det der er i cirkulation brugt,eller det der står i folks gemmer rundt omkring,jeg synes personligt det noget ævl med de 40 tons der,hvor ved jeg så det fra,har efterhånden opbygget 9 års erfaring i skrot og genvindsindustrien,det noget ævl at påstå der bliver afbrændt 40 tons elektronik skrot årligt,ved af erfaring at det bliver adskildt herhjemme og sendt udenlands hvor det bliver adskildt yderligere,hvor man er i besiddelse af enten maskiner eller andet som gør det muligt at genvinde så meget som overhovedet muligt.
tilføjet af

Dem her

har samarbejdspartnere overalt,hvor det bliver grov adskildt
http://www.averhoff.dk/
tilføjet af

Der kan genvindes mange gode ting fra printkort

Men det kræver at affaldet bliver smidt de rette steder hedn, og uden at have læst artiklen men kun hørt om den i radioen. så drejer det sig om de mindre elektroniske ting, såsom elektriske tandbørster, shavere, batteriopladere, clockradioer, groft sagt alt under 40 cm i bredden. (Det er nemlig den størrelse der passer i en standard skraldebøtte)
Alle firmaer der arbejder med elektronik har styr på genindvindingen, og hvor jeg arbejder er der affaldscontainere til næsten hver enkelt type affald og metal, så artiklen vedrører kun de privates affald.
Vores plastik kabimetter og lignende kaldes hårdt plast, og bliver mig bekendt granuleret og genbrugt i nye plastprodukter.
Kviksølvet findes stort set ikke ved printindvinding mere da det har været forbudt i mange år, og det samme er tilfældet med bly, selvom hovedparten af printpladerne i affaldet er loddet med bly. Det vil dog udgå ret hurtigt da intet nyt er loddet med blyholdig loddetin.
tilføjet af

Erfaring?

Har du personligt været rundt og tjekke hvad folk smider ud? Hovedsageligt er det jo små elektriske apparater samt batterier, det drejer sig om, - ting som let og bekvemt ryger i en affaldspose. De forskere der står bag, har selvfølgelig taget højde for apparaters gennemsnitlige levetid, folks forbrugsmønstre, osv.
tilføjet af

erfaring?

Har du siden du tager det for gode oplysninger i artiklen?
Min erfaring er fra skrot og genvindingsindustrien,sår mine tvivl om rigtigheden i oplysningerne,du kan jo selv finde oplysningerne på nettet,offentliggjordte oplysninger siger 70% bliver brugt som genbrugsmaterialer og kun 23% ender som brændbartaffald,6% som deponiaffald,andet 1%,disse oplysninger er fra 2006.
Hvis de der 40 tons ryger i en affaldscontainer er det også tvivlsomt at det ender som brændbart affald,mig bekendt er det ikke alle kommuner der skaffer sig af med affaldet på den måde,en del bliver stadig dumpet som deponiaffald,altså det ryger lige lodret i jorden;men det der ryger gennem skortstenen skal vi nu ikke være kede af,deponiaffald er værre,specielt hvis det ryger i jorden,uden først at være sorteret.
tilføjet af

Det rigtigt nok

men stadigvæk mener jeg at 40 tons elektronik affald er vildt overdrevet,at der skulle være nogle få der lader det ryge den vej er jeg såmænd ikke i tvivl om;men de ordninger der er med opsamlingspladser,storskrald m.v.skulle vi da være dækket ind til at kunne bortskaffe tingene på den miljømæssige rigtige måde.
Tak for reminderen plastikkabinetter bliver granuleret og også genbrugt,glemte jeg lige i forbi farten,er nogle år siden havde med det at gøre sidst.
Hmmm er der ikke stadigvæk kviksølv i genopladelige batterier incl. dem der sidder i computeren og mobilbatterier kan godt være de er gået væk fra det og bruger andet materiale idag?
tilføjet af

Kviksølv findes stort set ikke i batterier

Og er der kviksølvsbatterier eller andet med kviksølv, så skal firmaer der skrotter printkort fjerne det inden skrotning. Der bliver en H...... ballade hvis det ikke er gjort.

Kviksølvsbatterier er ikke så almindelige mere efter at den grønne bølge ramte batterifabrikanterne som nu med glæde skriver "0% Mercury" på batterierne. Der er så andre og næsten lige så skadelige elementer i batterier nu om dage, men dem snakker man ikke om....Endnu
tilføjet af

Erfaringens grænser

"Har du siden du tager det for gode oplysninger i artiklen?"
Man skal naturligvis ikke tro på ALT hvad man læser, men at medregne usikkerheder i en konklusion er børnelærdom for enhver forsker. Dermed ikke sagt at forskere er rene orakler, de ved blot mere på deres felt end andre.
De 40.000 ton elektronik er formentlig bare nogle få af de 23 procent, du snakker om. Det er så enorme tal og mængder, at man umuligt kan have et erfaringsbaseret forhold til dem.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.