16tilføjet af

300 portioner blod..!!

Så meget kan et enkelt groft kniv overfald måtte behøve og lige nu ligger de inde med 1400 portioner på Rigshospitalet…!! Det hørte jeg netop i nyhederne her til morgen…
Ved et meget slemt trafik uheld kan der også meget vel skulle bruges rigtig mange portioner… Denne mangel på blod gælder i alle blodbankerne…
På baggrund af Århuspigens indlæg i går, som ikke fik meget debat i gang, desværre..!! -ja så synes jeg vi prøver igen….
Jacob Lykke spørger derinde om det ikke er rimelig meget de tapper… Det er en halv liter pr. gang og for mænds vedkommende er det op til og højst 4 gange pr. år for kvinders vedkommende er det 1 måske 2 gange pr år. Vi har jo den lavere blod procent pga. vores månedlige naturlige afgivelse af blod ;o))
Så her til i der måtte være unge og i tvivl og måske overvejer…Man bliver indkaldt, bliver tappet og efter tapningen, bliver man så forkælet lidt af de søde sygeplejersker. Måske bare det ville kunne få nogle til at melde sig ;o))) Man får noget frugt, drikke.. -saft, sodavand, en øl sågar kan man få… og man må da gå derfra med en følelse af at: Yes i dag gjorde jeg sku en god gerning…
Jeg må sige at jeg på-duttede min datter at gøre dette, da jeg så gerne ville kunne give denne hjælpen hånd, men desværre ikke må, da jeg efter en operation for nogle år tilbage, som ikke gik som forventet, der fik gjort mit stofskifte så ustabilt, at jeg i dag må tage min daglige medicin for dette og jeg ville kunne føre dette videre til andre via blodet… Jeg får selv taget prøver og tjekket mit blod et par gange om året og helt ærlig. Den nål der bruges i dag, er så fin at det jo faktisk ikke mærkes. Og i dag kan man pierce sig her og der og alle vegne, så come on hvorfor ikke overveje det..??
Jeg synes det her er en kanon måde at ”give lidt..” af sig selv til de der måtte kunne få brug for det og hvem ved om vi en dag får brug for det selv, eller en af vore nærmeste. Vi er meget tilbøjelige til at tænke som så… Naaa, det jo kun naboen der sker noget for/med..!!
Personligt..!! Skete der mine nære noget der ville gøre at der blev brug for at der skulle hæves lidt i blodbanken…Ja så ville jeg være dem der havde sat noget ind på den konto evigt taknemlig… For det er altså ikke nødvendigvis kun naboen det sker for..!!
Jeg har været ude for at der var bud i banken til en meget nær ven, der blev stukket ned på åben gade en nytårs aften, det i sig selv gør at man gør sig mange tanker om denne mangel der altså er..
Så overvej om ikke du skulle sætte noget ind på den konto, måske det vil udløse renter en dag til dig eller en af dine..
Må alle her på SOL-debatten få en dejlig dag ;o))
/Mummi
tilføjet af

Overtræk i blodbanken

Jeg har ofte overvejet at melde mig som bloddonor, men som hos så mange andre er det desværre blevet ved tanken.
Nu må jeg vist hellere undersøge om de ikke kan bruge mig, for du har jo ret.... Vi vil gerne modtage hvis en af vores kære eller vi selv for brug for det.
Min største søn blev opereret her i forsommeren, og han kunne jo godt have haft brug for at "låne" lidt blod, og så ville vi være i overtræk. Heldigvis fik han ikke behov for det.
Jeg skal nok få gjort noget ved det denne gang.
Rigtig god solskinsdag til jer alle.
tilføjet af

En go´ sags tjeneste :)

...jeg så ikke Århuspigens indlæg i går, jeg kom sent på, så det har ikke været forsidestof længere...
Jeg har været doner igennem mange år, men i dag kan jeg desværre ikke bruges pga. opeation og medicinforbrug, men jeg har gjort min "samfundspligt", hvis man da kan kalde det det - under alle omstændigheder er det en sag alle burde have en holdning til, ligesom vi også skal beslutte os for, om vi vil donere vore organer når vi ikke længere selv har brug for dem.
Min første mand havde Leukæmi og fik blodtransfution hver 3. måned, blodet fra de frivillige donorer forlængede hans liv - så der er hårdt brug for blod - hvis ikke man kender sin blodtype, så var det værd at overveje at få det undersøgt, måske er man en af dem, som der er ganske få af, min mand fik blod fra en fra Ærø - jeg har selv en sjælden blodtype, og vil gerne hjælpes hvis jeg en dag skulle få brug for lidt blod...
Ja Mummi, jeg kan kun støtte dig og Århuspigen i dette emne, det er vigtigt vi tager stilling til den slags livsvigtige donationer.
Nu vil jeg i solen - jeg håber du får den debat du ønsker :)))
Varm solhilsen
Rosalilje
tilføjet af

Måske ikke..!!

Nødvendigvis så megt debat som sådan, men måske at kunne "ruske" lidt op i vores denne her. Står jeg selv i det ville jeg være meget ked hvis ikke der var hjælp at hente ;o))
Og jeg ville da ligeledes synes at det ville være en dejlig fornemmelse for én selv, da der i det her jo så er tjek på én selv via det at man får sit blod regelmæssigt undersøgt, for det er jo netop kun det der er brugbart der går at bruge ;o))
OG ja... -Tænk om man lige er den, der går med den specielle blod typen der kunne være så livs vigtig for andre..!!
Hmm..!! Lidt sjov og smil må vi have med Rosa, Tænk også om man en dag endte med blodt blod i årene ;o))
Må du få det dejligt derude i dag Rosalilje, jeg er selv på vej videre.

Kærligst med smil /Mummi
tilføjet af

Hjælp til selvhjælp

Min læge fortalte mig engang, at en person med allergi vidergiver allergenerne igennem blod -
Så den person, der modtager blod fra en med allergi, vil især, hvis de er disponeret for allergi, de vil have en stor risiko for at udvikle en allergi af samme type som personen, der har givet blodet har -
Derfor har jeg ikke været bloddonor, da jeg har dyrehårsallergi -
Men har man fundet ud af mere i mellemtiden❓altså videnskaben, er jeg da åben for en genovervejelse ;D
Jeg husker i 1984 da Britta Chalk hed hun ikke Holberg❓gav dispensation til ikke screenet blod som donorblod, hvilket afstedkom at mange, især folk med blødersygdom, fik Hiv virus gennem det blod de modtog, husker i den sag ?
Ikke kun i donorblod men også i vacciner, som den, der beskytter mod flere virus heriblandt hebatitis, der var også Hiv virus fra donorblodet, som var anvendt -
Jeg aner ikke om alt donorblod er screenet idag, man hører intet om det, men vi lever i et land, hvor dispensationer mere er reglen end undtagelsen, så det gør mig noget utryg -
Derfor har jeg nægtet at modtage donorblod fra "banken" og vil ha det fra dem i min familie, som har samme blodtype, og dem er der flere af, heldigvis ;D
Kan selvfølgelig ikke garderer mig for at de lige er i nærheden, tidsmæssigt, hvis jeg skulle være så uheldig, at få brug for det -
Men da jeg fik mit sidste barn, stod min søn stand by, for der havde jeg af hospitalssjuske årsager risiko for styrtblødning -
Smil til dig mummi
Godt indlæg
guller
tilføjet af

Nåå ja da forresten...

..vil lige tjekke farven før jeg kører, det er længe siden det er gjort - sidst var det rødt, men man ved ski da aldrig...
Lidt kongelig har man vel lov at være.
Afsted afsted på kildemoes med mig :)
Sol fra Rosalilje
tilføjet af

Personligt..!!

At have haft det så tæt på er unægteligt, det der gør at man må overveje en x-tra gang.
En dejlig dag til dig Nellike, herligt at du lige viste flaget lidt her ;o)))
Sol-skins smil fra
/Mummi
tilføjet af

Om screening..!!

Citat:
""Jeg aner ikke om alt donorblod er screenet idag, man hører intet om det, men vi lever i et land, hvor dispensationer mere er reglen end undtagelsen, så det gør mig noget utryg - ""
Jeg ville ikke kunne svare på dette, men det må der vel kunne undersøges.
I skrivende må jeg dog videre, man må ikke lade en mand vente. Jeg har lige en aftale med farmand ;o)))
Stort smil retur til dig fra
/Mummi
tilføjet af

Din heldige fars pige ;D

Nyd det mens du har dine forældre, du er meget heldig -
Smiler
guller
tilføjet af

Obs...Div. Link..!!

Hej igen i SOLen ;O)
Jeg hørte nogle relevante oplysninger i nyhederne. Og det ser åbenbart rent faktisk ud til at det er en alvorlig sag med det manglende blod i Bank Bankerne..!!
Der er kun en tredie del af det blod man havde forventet, da mange der i forvejen er blod donerer bliver væk fra deres aftaler, hvilket kan betyde, at det i løbet af sommeren nemt kan ende med at Blod Bankerne løber tøt for blod..!!
For tænker man i grimme uheld der kræver akut blod her og nu, så tæger det jo kraftigt på lagrene. Og det vil kunne ende med at vigtige planlagte operationer må aflyses.
Mere stof til eftertanke synes jeg..!!
Der blev oplyst en web add. i nyheder og jeg sender link med på den.
Derud over link til Skejby Sygehus, da det nu hører til området jeg kommer fra.

-fortsat herlig eftermiddag på og ikke mindst i SOLen ;O))
/Mummi

http://www.bloddonor.dk/
http://www.aaa.dk/Blodbank/skejby/
tilføjet af

Jamen jeg nyder..!!

Hmmm...!!
Idag måtte jeg dog lige være den der måtte puste lidt i varme, da jeg fik lidt grundlæggende undervisning i at have, en have med tilhørende græsplæne. De har foræret mig en Black & Decker kant klipper og der fulgte undervisning med ;O)))
Dammm, det fedt at ha´fået sit eget lille stykke lykke, lige uden for døren ;o)) Nu står den på vand fra hanen " On The Rocks" ;o))

Ny slået græsplæne og trimmet Smil fra
Have Haves ;o))
/Mummi
tilføjet af

Screening af blod

alt blod + blodprodukter er idag screenet for både Hepatitis og for HIV - så kom bare frem med armen - mine patienter har brug for dig!
(*SSSS*)
I særlige tilfælde bliver blodet også bestrålet, derfor ingen fare.
tilføjet af

Hvor dejligt..!!

Med en ekspert på området der lige kom ind her og bakkede op ;o))
Det skal du have så mange tak for. Håber det trods alt kan rokke lidt og der kan komme lidt flere til hjælp, efter alt det spot der har været de sidste dage.
I går stod der mange Donor Hververe på Århus Banegård og der var da folk der skrev sig op, men lad os så håbe, at det ikke bare var et svagt øjeblik i ly for regnen på det tidspunkt og at de HUSKER at møde op.
Fortsat dejlig aften til dig. Og pøj pøj til dine patienter, der måtte komme i nød for blod og være afhængig af andres hjælp.
/Mummi
tilføjet af

Tak - og i lige måde

jeg kom blot i tanker om at skulle der fortsat være nogen der er i tvivl, så (hvis de kan komme afsted med det) kan de se på selve blodposen, der med et sæt slanger er koblet til patienten.
Der er 2 sort hvide mærkater, hvor der står at blodet er Hepatitis negativt og HIV negativt - disse mærkater kan faktisk ses på afstand og kan kendes fra de andre mærkater, at der IKKE er stregkoder på.
Også tak på mine patienters vegne - der hvor jeg er, bruger vi meget blod og mange blodprodukter.
tilføjet af

en god sag

kan kun opfordrer andre til at komme afsted og melde sig, det gør på ingen måde ondt og man får squ du denne følelse bagefter. Jeg har da gjordt noget. Måske en dråbe i den store sammenhæng. Men som sagt mange bække små.Gør en stor Å. God week-end.
A. Sørensen
tilføjet af

med dine

forsikringer inde i billedet også, så vil jeg ikke kunne se at der skulle være nogen tvivl. Folk burde gøre denne indsat. Vi kan uden vi ved det selv få brug for det. Mvh. til dig og en varm tanke til dine patienter.
tilføjet af

Tak igen

jeg synes at jeg burde fortælle Jer, der er interesserede, at de tests m.m. man udfører på hver en pose blod har medført at ca. 280 ml = 1 standard portion koster omkring kr. 800
Avancerede blodprodukter, såsom koncentrat af røde blodplader koster væsentlig mere.
Dertil skal lægges slanger, som er væsentlig dyrere end de der bruges til "tynde væsker", et evt. filter og snip snap snude, er vi på knap kr. 1000 pr. pose blod.
Tankevækkende, ikke?
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.