20tilføjet af

1975 ! skrev de det eller hvad?

Jeg skal nu ha` den ”fornøjelse” at fremlægge hvad Jehovas Vidner egentlig sagde og (ikke sagde) om året 1975.
Jeg har ført bevis for, at selve teorien / profetien / tesen 2520 år (omregnet) er hvad der blev betegnet for Pyramideologi / Pyramideteologien og den blev muligvis allerede fremført mange år før Charles Taze Russell mente, at det var ham der ”ledet af Helligånden” fremførte (opfandt) den fordi ….
-------------------------------------
Straks jeg gik i gang med at skrive om Pyramideteologiens karakter og forløbet der angivelig skulle ende med ja, verdens ende; anlagt af Frederick William Franz til udløbet af 1975, blev jeg ”angrebet” (…stod mig imod i 23 dage), at ”det sagde man ikke”, det ”skrev de ikke” de ”valgte at være forsigtige” o.s.v.
Her er ordene som de faldt: Dondeee,

”Hvad angår 1975 er det mig bekendt aldrig blevet skrevet direkte, men blot meget kraftigt antydet. I stedet blev buskabet overbragt mundtligt, på et sådan måde at man meget kraftigt antydede at 1975 var året. Så det er faktisk på baggrund af tidligere fejlagtige årstalsgætterier, og ikke 1975, at Vagttårnsselskabet valgte at være forsigtige med årstal, så de ikke kunne hænges op på noget konkret”.
Citat af dondeee slut.
--------------------------------------------------
Hertil svarede jeg:
1975 bliver direkte anvendt som afslutningen. Det skal jeg nok bevise. Nøjagtig, som alle de andre årstal blev fastslået som Guds vilje, men viste sig at være en sort løgn.
Citat af Ven af Sandheden slut.
-------------------------------------------
Nu har jeg det med at være ”lidt langsom” mener nogle af mine opponenter, men jeg må bede om, at min tøven ikke skal ses som ”langsommelighed”, men snarere eet udtryk for, at jeg venter på, at Helligånden skal gi` tilladelse til at jeg skal skrive hvad jeg skal skrive.
Her er så den version min opponent dondeee mener er i spin:
”Du forstår mig desværre ikke, men jeg har jo ikke skrevet at Jehovas Vidner ikke ”sagt” at 1975 var tidspunktet for Harmageddon, men jeg fastholder det aldrig blev skrevet direkte.
De har nøje sørget for at det blot bliver det antydet så kraftigt der ikke er noget at misforstå, og min påstand bliver også underbygget af dine citater. Jeg tvivler på du kan finde et eneste citat, hvor det står tydeligt at året 1975 er året hvor Harmagedon ville indtræffe. Hvis du kan finde et sådan citat, giver jeg sq en øl.
Citat slut.
---------------------------------------
de ord der her er i spin i ”dondeee udgaven af mine oplysninger” er :
dondeee:
1) Jeg tvivler på du kan finde et eneste citat, hvor det står tydeligt at året 1975 er året hvor Harmagedon ville indtræffe.
Hvis du kan finde et sådan citat, giver jeg sq en øl.
2) Du påstår du kan fremvise et skriftligt bevis på at Jehovas Vidner direkte har skrevet 1975 er lig med året for Harmagedon.
3) Russel ændrede på intet tidspunkt kristi genkomst til 1914. Russel døde i 1916, og ændringen blev først foretaget i 1930'erne.
4) Et godt råd fra mig til dig, Ven af Sandheden (jeg skal nok hviske så AJV ikke hører det): Hvis du vil bekæmpe Jehovas Vidners argumenter, behøver du slet ikke konspirere, det ligger lige til højrebenet, hvis altså du opsøger troværdige kilder.
Citat af dondeee slut.
-------------------------------------------------
Svar:
1) ………. står tydeligt at året 1975 er året hvor Harmagedon ville indtræffe og
2) ………. et skriftligt bevis på at Jehovas Vidner direkte har skrevet 1975 er lig med året for Harmagedon.
------------------

Nu er det jo blot et debatindlæg og en række citater fra Jehovas Vidners blade og bøger, så jeg har ikke så meget at sige andet end ”hvad de har skrevet og sagt og derfor tror og underviser i”.
However, the speaker said that this new book showed beyond “any doubt” that Armageddon was sure to come “no later than the autumn of 1975”; that they had been wrong in the past, “but this time, there is no doubt, we got it right!” The speaker was emphatic about it! The talk explained that the book would clearly show that the Watchtower Society’s new claims were verified by Bible chronology through the five-page chart laid out in the first chapter of the book.
“According to trustworthy Bible chronology six thousand years from man’s creation will end in 1975, and the seventh period of a thousand years of human history will begin in the fall of 1975 C.E.” —Life Everlasting – In Freedom of the Sons of God, 1966, p. 29 (View PDF of this page and the accompanied chart.) http://www.4jehovah.org/downloads/jehovahs_witness/history/1975a.pdf
Det var det første bevis: ”I 1966 skrev Jehovas Vidner : ” …..this new book showed beyond “any doubt” that Armageddon was sure to come “no later than the autumn of 1975”.
---------------------------------------
"The fact that fifty-four years of the period called the "last days" have already gone by is highly significant. It means that only a few years, at most, remain before the corrupt system of things dominating the earth is destroyed by God." Awake! 1968 October 8 p.13
Det var det andet bevis: I 1968 skrev Jehovas Vidner: ” It means that only a few years, at most, remain before the corrupt system of things dominating the earth is destroyed by God”.
--------------------------------
Because all the evidence in fulfillment of Bible prophecy indicates that this corrupt system is due to end in a few years. Of the generation that observed the beginning of the "last days" in 1914, Jesus foretold: "This generation will by no means pass away until all these things occur."-Matt. 24:34. Therefore, as a young person, you will never fulfill any career that this system offers. If you are in highschool and thinking about a college education, it means at least four, perhaps even six or eight more years to graduate into a specialized career. But where will this system of things be by that time? It will be well on the way toward its finish, if not actually gone!" Awake! 1969 May 22 p.15
Det var det tredje bevis: I 1969 skrev Jehovas Vidner: ” …. where will this system of things be by that time? It will be well on the way toward its finish, if not actually gone!"
-----------------------------------------------------
Hvad de ellers skrev:
It would not be by mere chance or accident… for the reign of Jesus Christ, the ‘Lord of the sabbath,’ to run parallel with the seventh millennium of man’s existence.” —Life Everlasting – In Freedom of the Sons of God, 1966, p. 30 (View PDF of this page and the accompanied chart.)
“…six millenniums of mankind’s life on earth would end in the mid-seventies. Thus the seventh millennium from man’s creation by Jehovah God would begin within less than ten years…. In order for the Lord Jesus Christ to be ‘Lord even of the sabbath day,’ his thousand-year reign would have to be the seventh in a series of thousand-year periods or millenniums…. Would not, then, the end of six millenniums of mankind’s laborious enslavement under Satan the Devil be the fitting time for Jehovah God to usher in a Sabbath millennium for all his human creatures? Yes, indeed! And his King Jesus Christ will be Lord of that Sabbath.” —The Watchtower, October 15, 1969, pp. 622-623 (View PDF of this page.)
It may involve only a difference of weeks or months, not years.”—The Watchtower, August 15, 1968, pp 494, 499 (View PDF of this page.) http://www.4jehovah.org/help-1975-prophecy.php
Endnu et bevis fra 1968: ”It may involve only a difference of weeks or months, not years.”—The Watchtower, August 15, 1968, pp 494, 499”
------------------------------------
Med hensyn til punkt 3) Russel ændrede på intet tidspunkt kristi genkomst til 1914. Russel døde i 1916, og ændringen blev først foretaget i 1930'erne.
Så vil jeg fortælle om det nøjagtigt en anden gang.
---------------------------
Men altså, jeg har leveret beviserne at Jehovas Vidner profeterede, at ……………………
Det var det første bevis: ”I 1966 skrev Jehovas Vidner : ” …..this new book showed beyond “any doubt” that Armageddon was sure to come “no later than the autumn of 1975”.
Det var det andet bevis: I 1968 skrev Jehovas Vidner: ” It means that only a few years, at most, remain before the corrupt system of things dominating the earth is destroyed by God”.
Det var det tredje bevis: I 1969 skrev Jehovas Vidner: ” …. where will this system of things be by that time? It will be well on the way toward its finish, if not actually gone!"
Endnu et bevis fra 1968: ”It may involve only a difference of weeks or months, not years.”—The Watchtower, August 15, 1968, pp 494, 499”
Venlig hilsen
Ven af Sandheden.




.
tilføjet af

ang. "bevis" nr. 1

Hej igen,
Så her var det altså:

1) I 1966 skrev Jehovas Vidner : ” …..this new book showed beyond “any doubt” that Armageddon was sure to come “no later than the autumn of 1975”.
2) I 1968 skrev Jehovas Vidner: ” It means that only a few years, at most, remain before the corrupt system of things dominating the earth is destroyed by God”.
3) I 1968: ”It may involve only a difference of weeks or months, not years.”—The Watchtower, August 15, 1968, pp 494, 499”.
4) I 1969 skrev Jehovas Vidner: ” …. where will this system of things be by that time? It will be well on the way toward its finish, if not actually gone!"
(jeg har flyttet ”bevis” nr. 4 op til nr. 3); årstal / rækkefølge.
--------------------------------------------------------------
ang. 1) 1966 !
”……ud over enhver tvivl”, at Harmageddon med sikkerhed var (forudsagt), at skulle komme ” ikke senere end efteråret 1975”.
Til denne profetiske udtalelse vil jeg så sige:
Hvornår (”ud over enhver tvivl”, ”med sikkerhed forudsagt skulle komme”, ”ikke senere end efteråret 1975”) , altså hvornår forudsiger Jehovas Vidner, at Harmageddon ”var forudsagt at skulle komme”?
”ikke senere end efteråret 1975”.
Er du tilfreds? Sagde de det? Skrev de det? og mente de det? ja, det gjorde de og beviset ser du så her ” Our chronology, however, which is reasonably accurate (but admittedly not infallible), at the best only points to the autumn of 1975 as the end of 6,000 years of Jehovah’s seventh creative ‘day.’
Men;
Because after his creation Adam lived some time during the ‘sixth day,’ which unknown amount of time would need to be subtracted from Adam’s 930 years, to determine when the sixth seven-thousand –year period or ‘day’ ended, and how long Adam lived into the ‘seventh day.’
And yet the end of that sixth creative ‘day’ could end within the same Gregorian calendar year of Adam’s creation. It may involve only a difference of weeks or months, not years.”—The Watchtower, August 15, 1968, pp 494, 499 (View PDF of this page.)
--------------------------------------------------
Hvori bestod så ”…….den (vi indrømmer) kronologien”? altså, at den ikke er ufejlbarlig? Jo, det er ikke nogen ”alvorlig” fejl, ”It may involve only a difference of weeks or months, not years”, altså kun en ”regnefejl” (Pyramideteologiens mindre fejlbarlighed) på ” … et par uger, måske en månedstid, men med sikkerhed ikke ”et år”.
(noget med ”den tid Adam boede i Edens Have”, hvor det så end måtte have været og hvor mange uger måske et par måneder han / de levede der)
Du kan selv checke mine oplysninger her:
http://www.4jehovah.org/help-1975-prophecy.php
Venlig hilsen
Ven af Sandheden.
tilføjet af

In the year 1975 man will---live on

Til Vas.
Egentligt ville jeg ikke blande mig i din debat med dondeee om 1975.
Fordi jeg tror en del mere på det doondeee skriver.
Men du skriver noget jeg fandt interessant.
1)
I 1966 skrev Jehovas Vidner : ” …..this new book showed beyond “any doubt” that Armageddon was sure to come “no later than the autumn of 1975”.
Det fangede min opmærksomhed, da jeg gerne ville læse mere om det.
Men blev noget skuffet, da jeg så dine oplysninger var fra:

http://www.4jehovah.org/help-1975-prophecy.php
Som består af en grupe personer der er tidligere Jehovas vidner. Hvilket betyder de er ensidigt imod Jehovas vidner. De retfærdiggør sig selv ved at tro stort set det samme som Jehovas vidner. At Gud er Jehova, at Jesus er guds søn adskilt fra Gud med sin guddommelighed i ånden osv.
Alt lyder rigtigt, men af en eller anden grund, er de sure på Jehovas vidner. De kalder sig Jesus vidner. En slags Jehovas vidner light.
Du skriver "i 1966 skrev Jehovas vidner...."
Indtil nu er det disse "Jesus vidner der skriver det" på deres hjemmeside.
SOM IKKE ER UDGIVET AF JEHOVAS VIDNER.
Derfor vil jeg meget gerne se hvad Jehovas vidner skriver.
Det nytter ikke stort du bruger deres site.
Hvis nu jeg skrev, Vas skriver.... og jeg så lavede en tekst, ville du nok ikke affinde dig med det.
Heller ikke om jeg tog nogler ord fra en af dine tekster og sammenstillede ordene efter forgodt befindende. (en metode du skriver er acceptabel)
Du viser en fotografisk gengivelse af noget andet tekst, og den slags virker autentisk. Kan du ikke gøre det samme med den omtalte tekst ?

Den fotogtafiske tekst du viser fremhæver dette afsnit:
"I henhold til denne troværdige bibelkronologi, 6000 år fra menneskets skabelse, vil ende i efteråret 1975.
Og den syvende periode på 1000 års menneske historie vil begynde i efteråret 1975."
Uanset hvor meget jeg anstrenger mig, kan jeg ikke se.
som du skriver:
"står tydeligt at året 1975 er året hvor Harmagedon ville indtræffe og"
I den fotografiske tekst står der ingenting om Harmagedon, eller en større omvæltning.
Der står, det er også kaldes sabatsperioden, vil indtræffe.
Intet om verdens undergang, Harmagedon eller andet.
Sabats perioden er ikke det samme som Harmagedon, til din oplysning.
Du behøver ikke komme med en meterlang forklaring på det.
Jeg er klar over sammenhængen, men måske du vil forklare hvorfor du bruger dette her som bevis. Når det ikke beviser din påstand overhovedet.
Jeg vil sige som andre. Hold dig til sagens kerne.
tilføjet af

Er dette tydeligt nok ?

Vagttårnet - 1. august 1968:
side 348-349:
"Dette fører os frem til efteråret 1975, hvor der altså er gået 6000 år af Guds syvende dag, hans hviledag. ...
Derfor fyldes de kristne med forventning når de ud fra Guds tidsplan bliver klar over at der er ved at være gået 6000 år ....
Rigets Tjeneste - juni 1974:

"Varmer det os ikke om hjertet? Vi hører om brødre der sælger deres hus for at kunne tilbringe resten af tiden, under dette gamle system, i pionertjenesten. Det er i sandhed en god måde at tilbringe den korte tid på der er tilbage før den onde verdens ende.
tilføjet af

1975 - hvad de skrev, sagde og troede på

Hej VaS,
Jeg kan kun tilslutte mig Dondeee's konklusion:
”Hvad angår 1975 er det mig bekendt aldrig blevet skrevet direkte, men blot meget kraftigt antydet. I stedet blev buskabet overbragt mundtligt, på et sådan måde at man meget kraftigt antydede at 1975 var året. Så det er faktisk på baggrund af tidligere fejlagtige årstalsgætterier, og ikke 1975, at Vagttårnsselskabet valgte at være forsigtige med årstal, så de ikke kunne hænges op på noget konkret”.
I den korte udgave kan de næppe siges mere præcist.
Som et ligge tillæg til, hvad der blev sagt kan henvise til disse to uddrag:
http://jv.somet.dk/audio/1975-Om_Harmagedon_for_1975.mp3
http://jv.somet.dk/audio/1975-Om_DSRs_rolle.mp3

Men hvad det egentlig Jehovas Vidner troede på med hensyn til årstallet 1975? Var det Harmagedons komme? Grundlæggende nej! Hvad Jehovas Vidner troede på den gang så vel som i dag med hensyn til 1975 er det samme: At 1975 markerer 6.000 året for Adams skabelse.
I denne forbindelse er der - set ud fra Jehovas Vidners egen teologi to ubekendte faktorer, som stadig er uafklarede:
1) Hvor lang tid gik der fra Adam's skabelse og til skabelsen af Eva?
2) Hvor land tid gik der fra Eva's skabelse og til udløbet af den 6. skabelsesdag?
Ingen af disse to spørgsmål kan Jehovas Vidner give noget konkret svar på - end ikke ud fra deres egen teologi.
Ud fra deres fortolkninger af forskellige passager i Det Nye Testamente antager de, at der er tale om relativ kort tid. Der er imidlertid intet til hindre for at der fx kan være tale om en periode på fx 200 år eller mere, efter man i midten af 1990'erne introducerede en ændring omkring sammenkædningen mellem 1914 og udløbet af Hedningernes Tider med Harmagedons komme. Med denne ændring opgav man grundlægende forestillingen om, at nogle af dem som havde oplevet 1914 også ville opleve Harmagedons komme.
En længere redegørelse omkring dette kan læses her:
http://somet.dk/religion/jv_generationen.htm
mvh
Sbrh
tilføjet af

Du forstå ikke betydningen - læs vore blade

Og ikke bar enkelte sætninger.

Det er dog utroligt som du altid undsiger biblens budskab. Prøv at lære hvad det er biblen fortæller.Det vil du have glæde af.
Hebræerne 10:24
Og lad os give agt på hinanden for at anspore til kærlighed og gode gerninger, 25 og ikke forsømme at komme sammen, som nogle har for skik, men opmuntre hinanden, og det så meget mere som I ser ♦dagen nærme sig.♦
tilføjet af

Nå, - men så er det jo godt at jeg gør !

Nu gør du det minsanten igen !
Hvordan i alverden kan du koble Heb.10:24 på denne situation !
Der står da ikke noget i det skriftssted om at man skal sælge alt hvad man ejer for derefter at gå en usikker fremtid i møde, bare fordi nogle mænd i New York synes det er en god ide !
Er det det du forstår ve kærlighed og gode gærninger ?
arres
tilføjet af

Tak til vas for linket

Der er bare det, som du kan se her på side 29 og 30
Der tales ikke om Harmagedon, men at 6000 års perioden udløber og 7000 års perioden begynder (sabatsperioden) du kan også blade videre og se tidstabellen på side 37 nederst
(kan ikke kopieres) men nederst ser du at de første 6000 år er gået og nu begynder den særlige periode. Som ikke angiver Harmagedon. Jeg vil tilskynde dig til at se efter.
Hvis du kan finde omtale af Harmagedon er du velkommen til at vise det.
twentieth century an independent study has beell
carried on that does not blindly follow some traditional
chronological calculations of Christendom,
and the published timetable resulting from
this independent study gives the date of man's
creation as 4026 B.C.E.f According to this trustworthy
Bible chronology six thousand years from
man's creation will end in 1975, and the seventh
period of a thousand years of human history will
begin in the fall of 1975 C.E.
'"0 six thousand years of man's existence on
earth will soon be up, yes, within this generation.
Jehovah God is timeless, as it is written in Psalm
90:1, 2: "0 Jehovah, you yourself have proved
to be a real dwelling for us during generation
after generation. Before the mountains themselves
were born, or you proceeded to bring forth
as with labor pains the earth and the productive
land, even hom time indefinite to time indefinite
you are God." So from the standpoint of Jehovah
God these passing six thousand years of man's
existence are but as six days of twenty-four hours,
for this same psalm (verses 3, 4) goes on to say:
"You make inor.tal man go back to crushed matter,
and you say: 'Go bad<, you sons of men.' For
a thousand years are in your eyes but as yesterday
when it is past, and as a watch during the
night." So in not many years within our own
generation we are reaching what Jehovah God
could view as the seventh day of man's existence.
-
Swensko, published in Lund, Sweden, in 1862 (pages
CXXI-CXXVIII). This differs from Ussher's Chronology
by four years.
t See "Chart of Outstanding Historical Dates" on
page 292, in the chapter entitled "Measuring Events in
the Stream of Time," of the book "'All Scripture Is
Inspked of God and Beneficsal," pubhshed in 1963 by
the Watch Tower Bible & Tract Society of Pennsylv-
ania.
42. From the standpoint of Jehovah God, how long Bas rtlan's
existence been?
30 LIFE EVERLASTING-IN FREEDOM OF THE SONS OF GOD
43 HOW appropriate it would be for Jehovah God
to make of this coming seventh period of a thousand
years a sabbath period of rest and release,
a great Jubilee sabbath for the proclaiming of
liberty throughout the earth to all its inhabitants!
This would be most timely for mankind. It would
also be most fitting on God's part, for, remember,
mankind has yet ahead of it what the last book
of the Holy Bible speaks of as the reign of Jesus
Christ over earth for a thousand years, the millennial
reign of Cnrist. Prophetically Jesus Christ,
when on earth nineteen centuries ago, said concerning
himself: "For Lord of the sabbath is
what the Son of man is." (Matthew 12:s) It
would not be by mere chance or accident but
would be according to the loving purpose of Jehovah
God for the reign of J e s ~ ~Csh rist, the
"Lord of the sabbath," to run parallel with the
seventh millennium of man's existence.
44 The Jubilee year of God's ancient law was a
"shadow of the good things to come." The substantial
reality that it foreshadowed must yet
without fail be introduced for the good of all the
groaning human creation. The blessed time far
its introduction is fast approaching. Shortly, within
our own generation, the symbolical trumpet
will be sounded by divine power, proclaiming
"liberty in the land to all its inhabitants." (Leviticus
25:8-10) God foresaw the need for this
and had it foreshadotved in his ancient law given
through the prophet Moses. As his law foreshadowed
this coming great worldwide Jtibilee,
he has laid the full legal basis for its full, glorious
realization. Consequently there is now every reason
why the human creation will yet be set free,
not by men, but by Almighty God. The longawaited
time for this is at hand!
m a t ac t.on God's part would be most timely for nlankind
and most fitting ~ r ith e fulfillment of Jehovah's purpose?
44. Whv can we h v e strona confidence that the humau creation
will re? be sel free, not by men, but by God?

Hvad er det jeg skal tro ?
tilføjet af

Gad vide hvad det er jeg gør igen

Du tror ikke det er din fantasi.
Men OK, lad prøve at følge dig.
Du skriver:
"Der står da ikke noget i det skriftssted om at man skal sælge alt hvad man ejer for derefter at gå en usikker fremtid i møde, bare fordi nogle mænd i New York synes det er en god ide !"
Nu er du en slags expert, så hvor skriver "mændene i New York", at folk skal sælge deres huse, og det er en god ide som de opfordrer til.?
Du skal bare fortælle hvor det står, så finder jeg det. Eller du må gerne vise det sort på hvidt.
tilføjet af

Her er hvad de skrev efter 1975 !

Følgende citat er fra VT 15/10-76:

"Mente Jesus at vi skulle lægge vore økonomiske og værdslige forhold således til rette at vore midler lige kunne strække til et bestemt år, et år som vi regnede med ville markere afslutningen❓Hvis vort hus trængte til en større reperation, skulle vi så lade det forfalde ud fra den antagelse at vi kun havde brug for det nogle måneder endnu❓Eller skulle vi, hvis et af familliens medlemmer trængte til en speciel lægebehandling, sige:´Nå ja,vi udskyder det,tiden er jo nær da denne tingenes ordning skal forsvinde´?
Det var ikke sådan Jesus rådede os til at ræsonnere.

Prøv lige at sammenligne med det citat som Lyjse kom med, her er der tale om en kovending fra selskabets side, - pludselig er det der var godt og rigtigt før, nu blevet til noget tankeløst.
Sagen er at dette massehysteri langsomt blev bygget op fra 1966 af, da bogen "Evigt liv i Guds børns frihed" (på dansk i 1969)blev udgivet.
Bogen indeholdt det benzin der fik bålet til at brænde. Den beskrev alle de årstalsberegninger der var nødvendige for at pege på 1975.
Man undgik behændigt at skrive direkte at harmageddon ville komme i 1975.
Som Lyjse har påvist var der dog i det interne blad "Rigets Tjeneste" meget mere gang i opfordringerne til at de enkelte medlemmer skulle yde deres ypperst, - for der var kun ganske kort tid igen !
Efter fiaskoen valgte ledelsen at give skylden til de menige medlemmer. De havde overfortolket, misforstået, og gået for vidt.
AJv(2) påstår ganske vist at man har indrømmet fejlen, - meeen det er altså en noget halvhjertet indrømmelse efter min mening.
For det første har man aldrig sagt direkte undskyld fordi man vildledte medlemmerne, og for det andet gik der 5 år (😮) før man tog sig sammen til, i en VT-artikkel at komme med noget der bare minnede om en indrømmelse.
Så det er bestemt ikke uden grund at ledelsen på Bethel i New York blev kritiseret sønder og sammen.
mvh arres
tilføjet af

hvis du tror at du kan..

..kan køre den der lille "tekniske finesse" med at sige "hvor har vi skrevet det", - med mig,- så tager du fejl !
Som Lyjse ganske fint påpegede så var citatet fra Rigets tjeneste 1974 en stor gang ros og anerkendelse af disse fejlagtige tiltag.
Det kan du ikke modsige, - vel ?
Hvorfor skrev de f.eks ikke: "Nej gør det ikke det er en uansvarlig vej" ???
Så jo, - AJv(2), - New York syntes faktisk at det var en glimrende ide' !
Det er sådan set også fint nok med mig, hvis henførte medlemmer ønsker at begive sig ud på en farlig kurs, har de jo lov til det -
- næææ
- det der harmer mig er at du bruger et Bibelsk skriftssted til at retfærdiggøre Vagttårnets ros og anerkendelse af disse tiltag !
Så jeg spørger dig lige igen: Hvad har det anførte skriftssted med selskabets og medlemmernes sørgelige handlemåde at gøre ?
arres
tilføjet af

Jeg blev helt forskrækket

Tak for linket Sbrh, men som sagt blev jeg helt forskrækket da jeg afspillede Jehovas link, og ikke kunne slukke for linket, præsten eller hvad han nu hedder blev ved at køre og køre uden synligt link forbindelse på skærmet, det var nærmest magi 🙂
Tusind tak for info.
Ha det
Klaus
tilføjet af

mere 1975

til Arres.
Arres du skriver:
AJv(2) påstår ganske vist at man har indrømmet fejlen, - meeen det er altså en noget halvhjertet indrømmelse efter min mening.

sv.
Jeg er enig. For så vidt.
Man har indrømmet at den advarsel som de facto blev skrevet var alt for vag. Og det var den også efter min mening.
Har du mulighed for at vise både advarsel og undskyldning❓(al tekst)
Desværre kan jeg ikke finde den. Jeg har prøvet. Jeg læste den for et par år siden.
citat:
Så det er bestemt ikke uden grund at ledelsen på Bethel i New York blev kritiseret sønder og sammen.
Det er berettiget de bliver kritiseret. Sønder og sammen som. "I kan godt lukke butikken" finder jeg er for meget.
Det er menneskeligt at fejle, Guddommeligt at tilgive.
Men tilgivelserne er måske sluppet op for dig. Det vil være synd. ( i dobbeltbetydning)
De der solgte deres huse fik vel penge for dem, og kunne købe et nyt.
Der kan kun være gået relativt kort tid før vildfarelsen, gik op for folk.
Men det var og bliver kritisabelt.
Tror du nu jeg bliver udelukket af menigheden for at skrive det her ?
tilføjet af

jeg kan jo ikke gøre for, at du ikke

Hej AnonymJv(2),
Altså, jeg kan jo ikke gøre for, at du ikke vedkender dig Jehovas Vidners "termer". Det må du jo selv om og for mig betyder det intet.
Men jeg kan så oplyse dig (nærmest, et Vagttårnsstudium dette her), at når "Selskabet” taler om Pyramideteologien (læren om de 2520 år omregnet) er det fordi de har et sigte med det.
1) Jehova skaber (designer) planeten Jorden; det er en begivenhed Jehovas Vidner påstår strækker sig over 42.000 år hvor af der så restere 7.000 år hvoraf de 6.000 år har med skabelsen af mennesket at gøre og hvoraf de sidste 1.000 år af den 7.000 årrige periode er gemt til ”genoprettelses tiderne”, som ”selskabet” kalder de sidste 1.000 år af den 7. dag, skabelsen af mennesket + 1.000 års riget.

I den ”periode” er Satan ”bundet” i de 1.000 år og i de 1.000 år skal opstandelsen foregår og de 144.000 er oprejst til regeringen i Guds Rige i Himmelen på nær en ganske lille rest der skal (til at begynde med) hjælpe med det fornødne, hvorefter disse også skal (ikke hensove, men) ”forvandles”.
Nu har du så lejlighed til at gøre dine indvendinger før jeg fortsætter. Skriv, at dette ikke er Jehovas Vidners lære. Skriv, at det ikke er hvad Jehovas Vidner lære!
Venlig hilsen
Ven af Sandheden.
tilføjet af

he he ..

nej, - jeg tror du bliver rost til skyerne for din besindige og indsigtsfulde måde at takle situationen på !

Advarsel:
Fra VT 1/12-68:
"...De har det sande kristne syn på sagen. Deres nidkære evangeliske virksomhed er ikke noget særegent for dette årti. De har ikke indviet deres liv til kun at tjene Jehova indtil 1975.... De som vil flygte fra Babylon den store og denne sataniske tingenes ordning løber nu for deres liv, mod Guds rige, og de vil ikke standse i 1975. Nej de vil fortsætte på denne hærlige vej....."
(man mener at dette viser at selskabet mente at arbejdet ville fortsætte efter 1975)
Og
RT Nov 75
"..Gud har ikke åbenbaret alle detaljer vedrørende sin hensigt. Vi kender ikke dagen og timen for hvornår han griber ind i forbindelse med den store trængsel, men vi ved hvad hans vilje er for os lige indtil det tidspunkt han griber ind: Vi skal forkynde hans rige og hans navn som et vidnesbyrd..."
Min kommentar: Der var i virkeligheden mange af den slags "små" bemærkninger og advarsler om ikke at drage forhastede konklusioner, - men
de druknede fuldstændig i de utallige opfordringer og opmuntringer der var med til at skabe en helt fantastisk stor forventning.

Undskyldning:
VT 15/6-80
"Her i vor tid har en lignende iver, som i sig selv er rosværdig nok, ført til at man har forsøgt at finde tidspunktet for hvornår vi ville opleve den med længsel imødesete befrielse...Da vi udgav bogen Evigt liv i Gudsbørns frihed, som nævnt at det ville forekomme meget passende hvis Kristi tusindårsrige løb parallelt med det syvende årtusind af menneskets eksistens, opstod der store forventninger til året 1975. Ganske vist blev der både dengang og siden fremsat udtalelser om at dette selvfølgelig kun var en mulighed. Men foruden disse opfordringer til forsigtighed er der desværre også blevet fremsat og trykt andre udtalelser, som antydede at det ikke bare var muligt, men sansynligt, at forhåbningerne ville blive blive indfriet i 1975. Vi må beklage at disse udtalelser synes at have fået overvægten frem for opfordringerne til forsigtighed og har bidraget til at styrke de forventninger der allerede var opstået.
I sin udgave for 15.Oktober 1976 nævnte Vagttårnet hvor uklogt det er at sætte sin lid til et bestemt tidspunkt. I dette nummer stod der blandt andet. "Hvis nogle er blevet skuffede fordi de ikke har fulgt denne tankegang, bør de nu koncentrere sig om at ændre deres synspunkt og indse at det ikke er Guds ord der er slået fejl eller har narret og skuffet dem, men at deres egen forståelse har bygget på forkerte forudsetninger."
Når Vagttårnet her siger "hvis nogle er blevet skuffede", så indbefatter dette "nogle" alle blandt Jehovas Vidner som er blevet skuffede, altså også dem der har at gøre med udgivelsen af de oplysninger der har bidraget til at forhåbningerne har samlet sig om et bestemt tidspunkt."

Det er den tekst jeg har til rådighed, om det er det hele, ved jeg ikke.
mvh arres
tilføjet af

Tak for oplysningen

Der er en ting jeg funderer over. Det er hvorfor nogen vidner tog sådan på vej som de gjorde.
Hvis Harmegedon var kommet i 1975, ville de være kommet ud på den anden side, og leve videre som før. Selvfølgelig i en bedre verden.
Men ellers ?
tilføjet af

Selvfølgelig kan du ikke gøre for

jeg kan læse og forstå en tekst !
Lad mig give dig et tip. Se den side 29 du henviser til, og se om du kan få øje på ordet Harmagedon.
Det kan du ikke, derfor må du indse din teorier om hvad vi skriver ikke holder.
Som jeg har fortalt dig utallige gange. Det der rent faktisk står skrevet vedkender jeg mig. ER du ikke glad.
Aprospos. Du finder heller ikke ordet pyramidegud nogen steder. Det er noget der foregår i din besynderlige fantasiverden. Sammen med dine lysende rumsjæle fra andromedagalaxen du henviste til i en youtubefilm, Du vedkender dig vel det du skriver og viser.
Også at du tager ord fra biblen og sammensætter dem til ordet treenighedlæren, og påstår at det står der.
Prøv at tage søgefunktionen på Da92 og se om du kan finde ordet.
Jeg kan på forhånd sige dig at det kan du ikke.
tilføjet af

"Menneskeligt at fejle" -

ja det ER det da, men nu er det jo bare det, at vagttårnet tror de får "nyt lys" direkte fra oven !
RT Nov 75
"..Gud har ikke åbenbaret alle detaljer.."

😕
tilføjet af

48,000 + 1.000 = 49.000

Hej AnonymJv(2)
Ja, som vanligt deltager du ikke i debatten, men propagandere. Jeg stillede dig et Vagttårnsspørgsmål ………:
1) Jehova skaber (designer) planeten Jorden; det er en begivenhed Jehovas Vidner påstår strækker sig over 42.000 år hvor af der så restere 7.000 år hvoraf de 6.000 år har med skabelsen af mennesket at gøre og hvoraf de sidste 1.000 år af den 7.000 årrige periode er gemt til ”genoprettelses tiderne”, som ”selskabet” kalder de sidste 1.000 år af den 7. dag, skabelsen af mennesket + 1.000 års riget.
I den ”periode” er Satan ”bundet” i de 1.000 år og i de 1.000 år skal opstandelsen foregår og de 144.000 er oprejst til regeringen i Guds Rige i Himmelen på nær en ganske lille rest der skal (til at begynde med) hjælpe med det fornødne, hvorefter disse også skal (ikke hensove, men) ”forvandles”.
Nu har du så lejlighed til at gøre dine indvendinger før jeg fortsætter. Skriv, at dette ikke er Jehovas Vidners lære. Skriv, at det ikke er hvad Jehovas Vidner lære!
………. og bad dig om at fornægte det jeg her anviser / spørger dig om / beder dig bekræfte, men du overser det totalt. Hvorfor? Vedkender du ikke ovennævnte?
--------------------------------------
Så får du den lidt anderledes:
Bekender du, at Jehovas Vidner lære, at Jehova ”skabte” (designede) planeten Jorden igennem en periode på 7 dage (skabelsesdage), som I har omregnet til en periode på 49.000 år?
Af disse 49.000 år siger Jehovas Vidner, at der er gået 42.000 år + 6.000 + - nogle få uger højest et par måneder, men ikke 1 år / år grundet, at ”regnestykket” har den ”fejl”, at ingen kender de få uger, måneder (et par) dog ikke et år fordi; ja undskyld, men fordi Adam og Eva ikke fik børn i Edens Have.
Vedkender du dig ovennævnte eller fornægter du, at Jehovas Vidne lære dette?
Venlig hilsen
Ven af Sandheden.
tilføjet af

Men ellers?

Ja hvorfor mon vidner, der havde solgt Deres huse og givet pengene til JW/WTS tog sådan på vej, spørgsmål til eftertanke, A-Jv2, når nu Harmagedon ikke kom i 1975.
Nogen lever stadig i angst og frygt for Harmagedon. Jeg gjorde engang, også som vidne. Hvorfor? Jeg levede et liv så meget i overensstemmelse med JV's troslære som jeg kunne, og alligevel et liv i frygt. Hvorfor skulle det være sådan? Og giv ikke min menighed skylden. Frygten kom udfra det jeg læste i litteraturen og hørte ved stævner og møder. Så fortæl mig ikke, at jeg "nok gjorde noget Jehova ikke kunne godkende". Tak den har jeg fået alt for ofte. Nope du, jeg kæmpede netop en kamp, for at leve rent i forhold til JW/WTS's udstukne retningslinier.
Så funder du bare videre.
Jeg var nemlig indenfor i "varmen". Jeg var et Jehovas vidne. Og jeg elskede Jehova af hele mit hjerte. Min fik hele tiden at vide, at jeg jo nok gjorde et og andet, Jehova ikke kunne godtage. Siden det gik mig så dårligt. Problemer here and there and everywhere. NEJ A-JV2, Jeg var et brændende Jehovas vidne. Som jeg har skrevet før, JV går virkelig glip af et menneske her, der kan og vil forkynde. Men bare ikke JV-læren mere. Synd.
Kan du virkeligt ikke forstå, hvorfor nogen vidner har taget sådan på vej, sådan som informationerne er faldet ud? Det er da nu blevet vist dig, de sidste par dage?
Mvh
Manjana
tilføjet af

Tusindårsriget?

Awake! 1968 October 8 p.13
"The fact that fifty-four years of the period called the "last days" have already gone by is highly significant. It means that only a few years, at most, remain before the corrupt system of things dominating the earth is destroyed by God." Awake! 1968 October 8 p.13
her står; Pyramideteologiens sidste udregninger: "The fact that fifty-four years of the period called the "last days" have already gone by is highly significant".
1914 + 54 år = 1968 hvilket netop er det år, denne udtalelse jeg citere blev fremsagt af Jehovas Vidner.
og her står; "It means that only a few years, at most, remain before the corrupt system of things dominating the earth is destroyed by God".
"....destroyed by God" / "......only a few years - at most- "Harmageddon". Hvilket jo er "destroyed by God".
AnonymJv(2)
han fornægter og fornægter så det snart er hele ”Trykkerivirksomhedens produktion der er i spin”.
http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=6&conference=217&posting=1878981#1878981
----------------------------------------------------------
således vil han også benægte og fornægte efterfølgende informationer hentet direkte fra sin Organisations blade og bøger. Trods det står det sort på hvidt og jeg har ikke tænk mig, at slutte min afsløring af alle de ”sandheder” Jehovas Vidner har spredt ud over hele planeten Jordens befolkning.
Nu virker det på mig som om at uanset om man har været et Jehovas Vidner og er gået bort derfra (dondeee) så reagere de åbenbart på samme måde.
Det må være forfærdeligt, at ha den ”overbygning” på sin hjerne og ikke mindst sit hjerte, at ikke kunne blive varmet af Guds Hellige Ånd. Det er, som en sygdom der er plantet i hjerterne fra denne Sataniske Vagttårns Organisation der i den grad har ”stoned” deres hjerter.
Nu har jeg så mange gange spurgt AnonymJv(2) om hvad han mener om de oplysninger der er tilgængelige for alle mennesker i hele verden i Jehovas Vidners bøger og blade og hver gang får jeg at vide, at ”det står der ikke”. Det er foruroligende.
Men her står det altså. For at kunne forstå ”hvad der står” skal man tænke over, at det nærmest er skrevet ”stykvis”. Jehovas Vidner (også AnonymJv(2) ) fortæller gerne, at deres religion er noget med ”stykvis”, ”bid for bid” sådan ”hen ad vejen” for at kunne forstå ”budskabet”.
Det er de færreste der i forløbet tænker over dette, men jeg vil bede jer huske på alle de mærkelige betegnelser og sammensætninger Jehovas Vidner benytter sig af for at propagandere for deres Organisation.
Endens tid, de sidste dage, det er lige om hjørnet, Gud vil udslette alle der ikke bekender Vagttårnet, på tersklen til tusindårsriget, Satan bindes i tusinde år, efter de tusinde år og Guds Tusindårsrige hvor Jesus skal herske som Konge sammen med de 144.000.
Så når Jehovas Vidner skriver i deres bøger og blade; ”It means that only a few years, at most, remain before the corrupt system of things dominating the earth is destroyed by God”, så skriver de: Harmageddon.
Det synes alle, vidner såvel som forhenværende Jehovas Vidner, at glemme. Når ”Gud udrydder” betyder det Harmageddon og når ”Gud udsletter” betyder det Harmageddon og derfor står der Harmageddon (med usynlig skrift) hver gang Vagttårnet Organisationen bruger en hvilken som helst term til at udtrykke Harmageddon.
Her er så mit andet bevis:
Awake! 1968 October 8 p.13
"The fact that fifty-four years of the period called the "last days" have already gone by is highly significant. It means that only a few years, at most, remain before the corrupt system of things dominating the earth is destroyed by God." Awake! 1968 October 8 p.13
Her står: ”……… It means that only a few years, at most, remain before the corrupt system of things dominating the earth is destroyed by God” = Harmageddon. Hvad skulle det ellers betyde?
Nå, men du skal så samtidig huske på Pyramideteologien: 49.000 år = 42.000 år + 7.000 År. I dette øjeblik ser regnestykket således ud iflg. Vagttårnselskabet af Jehovas Vidner:
42.000 år + 6.000 år = 48.000 år. Kan du så se hvor mange år er mangler i at nå de fulde 49.000 år der iflg. samme Jehovas Vidner Organisation er den periode på 7 ”dage” hvor JHVH designede planeten Jordens design?
Der mangler 1.000 år. Disse 1.000 år er hvad Jehovas Vidner kalder Tusindårsriget. Tusindårsriget er den periode på 1.000 år hvor Jehovas Vidner mener, at alle andre mennesker vil være udslettet af Gud og kun Jehovas Vidner er tilbage, både til at ”rydde” op efter alle de døde mennesker og deres ”mekaniske” og ”Sataniske” bygningsværker (stadig iflg. Jehovas Vidner) og til at byde 250 milliarder opstandne velkommen i Paradiset.
Det er hvad de betegner for 1.000 års riget, Guds Rige hvor Vagttårnselskabet skal være den politiske diktatoriske magtfaktor og ingen at dele magten med andet end Gud og Jesus og de 144.000 som ere i himmelen usynligt. Så (som jeg har skrevet før) de eneste magthavere du nogen sinde vil få at se er Vagttårnselskabet; Verdens Imperiet Af Den Eneste Sande Reglion.
Det er hvad du som Jehovas Vidner tror på. Det kaldes også Harmageddon. Så ja, de skrev det ordret.
Dersom du ikke er enig med mig i, at ja de skrev det er det fordi du ikke vil. Det står højt og tydeligt. Det var det andet bevis.
Venlig hilsen
Ven af Sandheden.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.