17tilføjet af

1700 kr

Jeg vælger at skrive herinde, da jeg har lidt problemer med at få min økonomi til at hænge sammen. Jeg får 1700,- hver anden uge, og de 1700 kr skal jeg bruge på alt det huslige, mad, tøj osv. Har I nogle idéer til hvordan jeg kan få det til at fungere? For som det står til lige nu føler jeg at jeg endten kan vælge i mellem at få mad på bordet, eller at købe tøj og spise rugbrød. Jeg kunne også vælge at få mig et arbejde, men jeg må ikke tjene mere end 1000 kr i md, og da jeg er 17 (snart 18) er der ikke mange arbejdsgivere der vil have mig.
Hvad gør jeg? Kunne forestille mig at jeg kunne lave en slags madplan, har hørt man kan spare penge ved det, og så måske starte en opsparing, så der er penge til tøj.
tilføjet af

tøjet

køber du brugt, qxl, trendsales eller kirkebikse - meget som nyt! God jagt;)Hvorfor må du ikke tjene penge?
tilføjet af

Anbragt

Jeg er anbragt hos kommunen, fordi at jeg ikke kan enes med min far. De får så de børnepenge som min far plejede at få, og ud af dem får jeg så 1700 kr hver anden uge. Da jeg får penge af kommunen, må jeg ikke tjene mere end 1000 kr hvis jeg går ud og finder mig et arbejde. Hvorfor ved jeg ikke, men sådan er det bare.
tilføjet af

Det kan du godt svinge rundt

´Med madplaner, som du selv foreslår og omtanke i det hele taget. Find et job og tjen de 1000 kroner, det ville gøre det endnu lettere og de kunne jo være øremærkede til tøj, så du seriøst kunne mærke, du fik noget ud af at abejde.
Guiden "kogebog for fattigrøve" ligger fri på nettet.
tilføjet af

Hold dog op

Kan slet ikke forstå dit problem. Du får 3400 kr om månenden og du brokker dig. Jeg gætter på at du ikke betaler almindelig udgifter såsom el, tv, internet og husleje?
Så har du altså virkelig ikke noget at brokke dig over.
Jeg bor ude og har nogle gange, hvis jeg er heldig 2500 kr til mad og alt andet sjov. Og jeg kommer altså både i biografen, på cafe og for købt mad.
Så får jeg ikke købt særlig meget tøj, men man må jo printere Og med dine penge, behøver du næsten ikke en gang det.
Drop the whining.
tilføjet af

det er mange penge

Det er mere end dobbelt så meget som jeg har. En voksen og så et barn. Mad, tøj, lommepenge, transport, fornøjelser og så videre. Det løber rundt.
Du har ingen grund til at klage.
tilføjet af

Klager ikke

Beder bare om hjælp til at få min økonomi til at hænge sammen🙂Så synes I skal undlade at skrive på debatten, hvis I bare skal fortælle mig at jeg ikke skal brokke mig, og sidde og fortælle om hvad I kan og ikke kan.
tilføjet af

Skam dig, det er 3.683,333 pr. mdr.

Du skriver vist kun for at gøre dig interessant.
DU har ingen grund til at klage..... skam dig🙁
tilføjet af

jo, du klager

Hvis ikke du kan få sådan en god økonomi til at hænge sammen, er der noget galt med dig. Ikke økonomien.
Sæt tæring efter næring. Det gør vi andre. Det er et godt råd - en hjælp om du vil.
Du lyder som en forkælet umoden unge, der kun higer efter opmærksomhed. Skam dig.
tilføjet af

Der er masser af

muligheder, der er forretninger som sælger månedspakker med kød som du sagtens kan få til at holde 1½ måned, du kan spare lidt ved at spise rugbrød nogle dage om ugen, i rigtig mange butikker har de masser af tilbud med pålæg som er lige ved udløbsdatoen som de sælger billigt, du kunne lede efer vare som er over datoen og på denne måde få nye madvare af butikken fordi de fleste bytter gamle som man finder i supermarkedetvare med nye produkter.
Så der er muligheder og så ville jeg måske nok finde det arbejde som kunne give dig de ekstra 1000 kr. om måneden, hvis det findes.? det ville forøge din indkomst med næsten 25%.
Som mange andre pointere herinde er 3800 kr. om måneden til pjat mange penge, som langtidssygemeldt har jeg ca. 3200 kr. til mad, røg, tøj, transport, ja alt hvad der ikke er faste udgifter.
På den anden side kan jeg også huske da jeg var 17/18 år og det var lige meget hvor mange penge jeg havde så var det aldrig nok alligevel. Sådan er det vist at være ung.
tilføjet af

...

Du sidder selv med de fleste svar.
Min mand og jeg er begyndt at lave madplan, og derefter købe stort ind en gang om ugen. Dette har resulteret i at vi i denne måned har spist for 1600 kr. Og vi har ikke sparet på noget.
Hvis vi som 2 personer kan leve for det, så kan du i hvert fald også som ene. Så er der også råd til det sjove 🙂
tilføjet af

Tak for dit svar :)

Jeg vil kigge efter det med købpakkerne, tak for det.
Jeg tror måske det kan have noget at gøre med at jeg handler alt for mange madvarer ind, så snart jeg får penge, og så løber det hurtigt op i 500 kr. Så havde jeg hørt meget om at en madplan ville gøre det hele lidt nemmere. Jeg hverken drikker eller ryger, og synes ikke selv jeg køber unødvendige ting.
Men tror jeg vil lave en opsparing hvor der går nogle penge ind hver 2. uge og så bruge af den konto når jeg skal købe tøj osv.
i hvert fald tak for dit indlæg :)
tilføjet af

Ja, mon ikke

jeg kunne få det til at hænge sammen så🙂Jeg i hvert fald jeg vil prøve at få lavet mig sådan en madplan.
tilføjet af

Wauw fereshta !

sikke en god madplan, det var godt nok billigt :-) Kunne man evt tigge en kopi ???
Vh Ayla
tilføjet af

mulighed

Som du selv skriver er en madplan en god ide, især fordi du derved også slipper for at gå ned i butikkerne hver dag, da dette er dyrt.
En anden ide vil være at tage dine penge og dele dem op, så du ved hvor mange penge du har til hver uge, og så lader være med at bruge flere penge end dem, derved har du også mulighed for at beslutte dig for om du vil gemme lidt penge senere.
tilføjet af

Jeg synes ikke du klager

Du lyder som en fornuftig pige der prøver at få det bedste ud at situationen, og der vil du helt sikkert have glæde af en madplan. Læg den 1 eller 2 uger ad gangen og sørg for at få brugt det du køber. Lav aftensmad hvor du kan bruge resterne til pålæg. Køb stort ind og frys ned i mindre portioner. læs tilbudsaviser og brug dem når du skriver madplan.
Det kan du sagtens lære. Og der kan godt gå lidt sport i at få pengene til at række længere.
Held og lykke med projektet.
tilføjet af

Unge i dag

Man kunne jo også blive hjemme hos far og mor. Men mange gange er unge mennesker så forkælede, så de tror de stegte kyllinger kommer flyvende ind i munden..
Læste vi ikke om en teenager, der skreg så politiet kom. Bare fordi hun ikke måtte sidde længere ved computeren.
Hvorfor mener de unge bare de slipper hjemmefra er det hele en dans på roser.
Nu kender jeg ikke problemet her, men mange gange er det fordi de ikke kan få deres vilje i alt.
tilføjet af

18 år, hvad så ??

Hvad når nu du fylder 18 år. Så underholder kommmunen dig sikkert ikke mere, eller.....
Hvordan forholder det sig.?????????
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.