13tilføjet af

120 sygedages opsigelsesregel?

Hej derude i kloge hoveder!
Er der nogen der kender den rigtige fortolkning af at man kan afskediges med 30 dages varsel, når man indenfor en periode af 12 fortløbende måneder har været syg mere end 120 dage?
Bare rolig jeg har gang i min fagforening, men de er naturligvis på ferie i disse dage.
Mit spørgsmål går på: Skal det regnes tilbage således, at jeg blev syg 1 marts 2007, så går man 12 måneder tilbage og tæller tilbage til 28. februar 2006 og ser hvad jeg har haft af sygedage. De sygedage skal sammenlagt give mere end 120 eller regner man bare tilbage i tiden?
Jeg er lidt nysgerrig. Det kunne jo være rart at sidde med 2 indtægter et stykke tid ikke?
Venligst og god weekend
Løvemor
tilføjet af

Ja to

indtægter, det kunne du bruge hvad din griske satan. Og ikke en skid vil du yde til gengæld. Skam dig.
tilføjet af

Har du sovet på en sten eller gulvet?

*FB*
tilføjet af

Nu blev jeg da nysgerrig

Hvordan ville det kunne afstedkomme to indtægter at regne sygedage bagud?
tilføjet af

Tja man kan undres C",)

Kom frit frem Løvemor, for det kunne jeg sandelig også godt tænke mig at vide.
*FB*
tilføjet af

Kender ikke

længere de konkrete regler men ved dog at 120 dages reglen ikke eksistere længere, nu er det noget med at er man langtidssyg, så bliver man kaldt til samtale hos sin arbejdsgiver, som ud fra samtalen prøver at finde ud af om man fx. kan arbejde på ½ kraft, kan man det går man i arbejde igen, får løn for de timer, og resten af timerne hentes så på sygedagpenene. Efter en tid bliver man evt. sat op i tid osv. til man til sidst er oppe på normal arbejdstid. Går dette ikke så ricikere man at blive fyret uanset om der er gået 120 dage eller mere/mindre.
tilføjet af

120 timers reglen ? er den ikke afskaffet ?

....???

anonym
tilføjet af

Kommer vel an på....

den enkelte ansættelseskontrakt eller?
Jeg ved bare at min fagforening har spurgt ind til det og så må den vel et eller andet sted gælde?
Løvemor
tilføjet af

Arbejdsgiveren med den indstilling

Er netop den type, som medarbejderne bliver syge af at arbejde for!
Løvemor
tilføjet af

Jeg tror du misforstår

Læs det jeg spurgte om igen.
Jeg har fået nyt arbejde. Det jeg og min fagforening er inde på, at mine arbejdsgivere har fyret mig uretmæssigt!
Jeg har fået et superarbejde,(er i himlen i forhold til det helvede jeg har udsat mig selv for igennem de sidste 3 år!)
Venligst
Løvemor
tilføjet af

De fleste steder gælder 120 dage reglen ikke

- men der, hvor denne gælder, kender jeg til 2 fortolkninger:
1. 120 dage fra ansættelsesdatoen
2. 120 dage fra 1. januar til 31. december
Er du blevet uretmæssigt afskediget, får du en godtgørelse som afhænger af din overenskomst. Denne evt. godtgørelse er IKKE en dobbelt indtægt, men en "bod" som arbejdsgiveren betaler grundet manglende overholdelse af ansættelseskontrakten.
Det bliver nu ikke til så mange penge igen, da der skal trækkes B-skat og hvis du får en sådan godtgørelse, vil den også have indflydelse på din skatteansættelse for det år, beløbet udbetales.
Det bedste ville være, i fald du får godtgørelsen, at indkalkulere denne i din forskudsopgørelse, så du slipper for restskat året efter.
tilføjet af

Tak for et lødigt svar

Det var rart med et par fortolkninger. Det jeg er inde på, er netop en uretmæssig afskedigelse. Som min fagforening har gjort mig opmærksom på.
Jeg ved godt at det er en bod de betaler mig, det vil stadig og uagtet der skal trækkes skat af pengene mange penge for mig! I første omgang har de undladt at udbetale provision i opsigelsesperioden, det var det jeg kontaktede fagforeningen om. Derfor blev jeg overrasket over at der muligvis er tale om uretmæssig opsigelse.
Jeg er bare lykkelig over at det er helt andre ansættelses og lønforhold der gør sig gældende i mit nye job! Det håber jeg ikke jeg bliver syg af.
Løvemor
tilføjet af

det har du ret i

men folk der ønsker 2 indtægter og hvad man ellers kan rive til sig.....gør at reelt syge bliver udsat for mistænkeligørelse
jeg syntes at du er egoist
tilføjet af

Dårligt behandlet

Er selv blevet ramt af samme paragraf, og det handler primært om at spare medarbejdere væk, som man (arbejdsgiveren) har ødelagt. Så min situation er sort, og en godtgørelse ser jeg ikke som dobbeltløn, da jeg fortsat er sygemeldt, og vil være det i måneder frem.
Firmaet har ikke ville hjælpe på nogen måde, og da jeg ikke virkede mere så sparkede man mig ud.
Så skam dig selv......
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.