17tilføjet af

10000 svenskere

10000 ufaglærte svenskere arbejder nu i Danmark.
De søger hertil i stort tal, da der er arbejde til dem.
Ifølge fagforbundene i Skåne behandles de bedre i Danmar, og kommer hurtigere i karriereforløb.
Årsagen er, at svenskerne slet ikke har samme gode bistandshjælp eller arbejdslødhedsunderstøttelse.
Det kommer måske, som en overraskelse for mange danskere. Men jeg har arbejdet med disse ting i Sverige, og jeg kan dokumentere, at en svensker ikke får lov til at gå arbejdsløs. I så fald skal han sygemeldes, og bliver sat i rehabilitering med det samme.
Hvorfor har vi ikke samme system herhjemme, med vores mangel på arbejdskraft, og alle de tusinder af folk uden job??
Vi mangler arbejdskraft, og arbejdsgiverne må ansætte ufaglærte svenskere. Men de er selvfølgelig motiverede.
tilføjet af

Pjat

Hvis de ikke må gå arbejdsløse så er det ihvertfald ikke regulære jobs de bliver sendt i.
Hvis arbejdsgiveren altid kunne få de folk han ville ville lønnen jo falde du ved udbud og efterspørgsel. Så der er en grund til at det er godt for økonomien at der er arbejdsløse.
tilføjet af

Verdens højeste skattetryk

I mellemtiden betaler vi andre lønmadtagere så for dig.
Den almindelige lønmodtager i Danmark har ikke mange penge tilovers når først han har forsørget dig også.
tilføjet af

mon du husker?

udviklingen vender indimellem, det er ikke så mange år siden at svenskerne ikke kunne få skovarbejdere hvilket resulterede i at mange danskere rejste til Sverige og tjente store penge, ved meget hårdt arbejde og lange arbejdsdage, der vil altid, landene imellem være personer der, for det meste for en kort bemærkning, rejser derhen hvor der er hurtige penge at tjene.
For nogle år tilbage var det Grønland der kaldte
på Danskerene og før var det Danmark der kaldte på polakker og svenskere.
tilføjet af

Er ikke arbejdsløs

Hvor får du den idé fra??
tilføjet af

skide godt

jeg er da lykkelig for at det er svenskere der kommer til Danmark for at få arbejde, og ikke østeuropæere, det er muligt at svenskerne laver et lille løntryk men det er minimalt i forhold til østeuropæerne.
jeg har intet imod de fleste østeuropæere, de laver et godt håndarbejde, de er dygtige osv. men jeg forstår ikke hvad de siger, de holder sig for dem selv og holder os andre ude, jeg har forsøgt at blive integreret i deres gruppe men de forstår ikke dansk.
så velkommen til svenskerne, og så er der den fordel ved svenskerne, de forstår dansk humor og drikker gerne en fyraftensbajer eller to.
tilføjet af

Ja da

Selv har jeg aldrig været provinciel.
Jeg har rejst dertil, hvor karrieren og arbejdet var.
Men jeg tror du misforstår mig. For mig må svenskerne gerne komme, som jeg har arbejdet i Sverige.
Nej spørgsmålet er: Hvorfor er der ikke nogen af vore egne arbejdsløse og kontanthjælpsmodtagere der tager disse job.
Det er altid ærefuldt at forsørge sig selv, og vi andre slipper for en byrde, der er ved at vokse Danmark over hovedet.
Mange arbejdsløse indvandrere. Mange andre kontanthjælpsmodtagere.
Der var lige et indlæg fra en stakkels kvinde, som havde 2 forskellige job, sikkert rengøring.
Hun var ved at blive slidt op.
Hvorfor skal hun ikke slippe billigere i skat, men være med til at forsørge alle dem, som er uden for arbejdsmarkedet??
tilføjet af

På grund af din pointe

Det er nemlig aldrig godt, at der går arbejdsløse.
De skal nemlig forsørges, af skatter.
Der må gerne være efterspørgsel, og det øger lønnen. Men ingen arbejdsløse. Det er ikke på denne måde at man øger efterspørgslen på arbejdskraft, hvis man kender lidt til husholdningsøkonomi.
tilføjet af

Hør nu her

Jeg har heller ikke noget imod svenskere, og iøvrigt heller ikke mod østeuropæere eller andre.
Men jeg så gerne, at alle vores tusinder af overførselsindkomstmodtagere kom i arbejde. Således at en almindelig lønmodtager kunne beholde mere af sine surt tjente kroner selv.
Det kan han ikke, når han også skal forsørge Mads, Jytte, Mohanmmed og Fatuma.
tilføjet af

Jo det er godt at der går nogle arbejdsløse

Det er sgu med vilje politikkerne sørger for at alle ikke er i arbejde. Bare vent forbruget stiger, så stiger efterspørgsel, så stiger varerne, så vil folk have mere i løn osv. Det dur jo ikke vel????
tilføjet af

Jamen dog

Det sker jo altid, når man forlanger mere i løn.
Du forlanger mere i løn, hvis du er efterspurgt.
I dag bruger man ikke dit våben til inflationsbekæmpelse. Dertil er globaliseringen for stor.
Man må ty til renten istedetfor.
tilføjet af

Økonom er du ikke

Exempel
En mand er ansat i jobtræning som rengøringsass. på et plejehjem. Han vasker gulvene osv. Han er glad for *jobbet* og vil gerne beholde det. Men det vil kommunen ikke. Hvorfor skulle de betale fuld løn for arbejdet, når de bare kan få en ny ledig til det for det halve?
Sådan er systemet.
tilføjet af

Det svenske system har et sikkerhedsniveau i ansættelsen

Derfor er det sværere at få dem i job i Sverige, da arbejdsgiveren hæfter for de ansatte, som er svære at skille sig af med igen. Det svenske AF har set fordelen ved det danske system, hvor man uden videre blot afskediger uden at hæfte for noget, og anbefaler det danske system som en god løsning – security flexibility.
Men der er stor arbejdsløshed i Sverige, den er dog aftagende nu. AF i Sverige sender derfor sine unge arbejdsløse til jobsamtale i Danmark. De kommer fra hele det sydlige Skåne helt ned til sydkysten, hvor de nu dækker servicefagenes store arbejdskraft mangel i hovedstadsområdet. Her falder de unge svenskere fint ind og klarer jobbene godt, da kulturen og mentaliteten er ens. De unge svenskere er glade for det danske system, hvor de blot opsiger og tager et bedre job uden problemer, også de mener den svensk sikkerhedsnet tynger mere end den gavner svenskerne i Sverige.
Der er endelig kommet gang i den store symbiose effekt ved Øresundsregionen via broen, hvor der sker en dynamisk udveksling mellem de to regioner. De danske arbejdstagere i København får boliger i Malmø og pendler til København, ligeså gør de mange svenskere der får jobs i København, de bliver boende i Sverige i de billige boliger og pendler så også til Danmark. Bortset fra de svenskere der vil bo her og opleve hovedstadens heftige livsudfoldelser.
tilføjet af

Helt korrekt

Helt korrekt, det som du skriver, sådan er det svenske system.
Men hvorfor søger ingen af alle de ledige danskere disse stillinger?
tilføjet af

Svært at sige hvorfor

Jeg ved ikke hvor mange unge der er ledige i hovedstadsområdet, og hvorfor de er ledige.
Men jeg har en fornemmelse af hvorfor nogle af dem er. Mit bud er, at de der er ledige er dem som ikke falder ind i samfundsnormerne.
Det kan være dem der bevidst optræder som halvidioter, når de kaldes til aktivering eller jobsamtaler. Det kan også være samfundets bund der er dybt kriminelle eller stofmisbrugere, der møder usoigneret, og derfor ikke kan anvendes i erhvervslivet.
Jeg fik oplyst af en A-kasse, at de har medlemmer der er pæne noble sekretærer, men som aldrig fik jobs, når de var til samtale, trods det, at de var både velformulerende samt velklædt. Her gik A-kassen så ind og undersøgte hvorfor de pæne damer ikke fik jobbene?
Ved en rundspørge fik de af arbejdsgiverne oplyst, at de omtalte sekretærer ikke vækker genkendelse, da de var smudsigt tarveligt klædte usoignerede, og talte som var det rejekællinger på en fiskefabrik.
Det viste sig, at de pæne sekretærer klædte sig om, når de var til jobsamtalerne, iklædte sig slidte hullede kjoler, lod håret være fedtet og uredt, og anvendte deres selvlærte fremmedsprog som rejekællinger.
De blev derfor kaldt til jobsamtale i A-kassen, hvor de blev bedt om, at tilbagebetale deres dagpenge, A-kassen anviste dem passende vellønnede jobs som de kunne anvende til, at tjene til tilbagebetalingen.
tilføjet af

Du kan ikke

få en eneste finans eller økonomiminister i denne verden til at bakke den holdning op. :)
V.H. Modild
tilføjet af

Uforskammet

pointe du runder af med:
"Men de er selvfølgelig motiverede."
Er du ikke lidt vel infam med den udtalelse?
Du burde skamme dig.
V.H. Modild
tilføjet af

Nej

Arbejdsløsheden eksisterer egentlig ikke.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.