31tilføjet af

1. Mosebog 1:27 ...

[f]
1. Mosebog 1:27
Gud skabte mennesket i sit billede; i Guds billede skabte han det, som mand og kvinde skabte han dem.

Hvad betyder dette vers?
Bibelen skriver Gud er kærlighed ... er menneskene det?
tilføjet af

1. Mosebog 1:27 ...

[???]
Jeg beklager, men jeg kan kun stille flere spørgsmål -

For det var jo et godt spørgsmål -
Men
Hvad skulle Eva og Adam bruge kærlighed til i Paradiset ?
Først da de "blev smidt ud" fandt de ud af den store forskel på kvinde og Mand og
fandt "Kærligheden" - Resultatet blev iflg. Biblen Kain - Abel - (efter Abels død kom Set og derefter mange søskende).

Gud siges også at have givet Eva og Adam den fri vilje -
Men hvad skulle de bruge den til i Paradisets have ?
Den første til at bruge (og misbruge) den fri vilje var Kain da han slog Abel ihjel.
Her opstår så et Bibelsk skisma afa:
1.Mosebog 4:14-15
Nu jager du mig bort fra agerjorden, og jeg må skjule mig for dig og være fredløs og flygtning på jorden; så kan enhver, der møder mig, slå mig ihjel.« v15 Men Herren sagde til ham: »Nej, hvis nogen slår Kain ihjel, skal det hævnes syv gange.« Og han satte et mærke på Kain, for at ingen, der mødte ham, skulle slå ham ihjel.
*******
Spørgsmål 1)
Eva, Adam og Kain er verdens eneste mennesker -
Hvem hentyder Kain til i v.14 "så kan enhver, der møder mig, slå mig ihjel.«" ?

Spørgsmål 2)
Re. vers 16 - "Så forlod Kain Herren og slog sig ned i landet Nod øst for Eden"
Hvor kom det land og dets indbyggere fra.

jalmar


[f]
1. Mosebog 1:27
[quote]Gud skabte mennesket i sit billede; i Guds billede skabte han det, som mand og kvinde skabte han dem.[/quote]
Hvad betyder dette vers?
Bibelen skriver Gud er kærlighed ... er menneskene det?
tilføjet af

1. Mosebog 1:27 ...

Hej jalmar 🙂
Jeg kan ikke svare på dine spørgsmål - Det gamle Testamente har jeg aldrig "gået så meget op i" .. 😖 kun profetierne - som går i opfyldelse i det nye Testamente har betydning for mig.
Men jeg fandt dette svar:


Ifølge de bibelske skrifter giver det mennesket en særlig værdi og også et særligt ansvar, at det er skabt i Guds billede, svarer professor i teologi Helge Kjær Nielsen

Ifølge gnosticismen er alt det skabte noget negativt. Opfattelsen er den, at det ikke er Gud, men en modgud (demiurg), der har skabt det.
Det gælder følgelig også det menneskelige legeme, og det indebærer med hensyn til det seksuelle et negativt syn på det kønslige forhold mellem mand og kvinde overhovedet.
Det er et ganske andet menneskesyn, der findes i de bibelske skrifter, som det blandt andet fremgår af ordene om, at mennesket er skabt i Guds billede.
Men hvad vil det nærmere sige, at mennesket er skabt i Guds billede. Selv om det i 1. Mosebog 1, 27 hedder: "I Guds billede skabte han det, som mand og kvinde skabte han det," så kan forståelsen ikke være den, at gudbilledligheden består i, at mennesket er skabt som mand og kvinde.
Tanken er en anden, nemlig den, at det giver mennesket en særlig værdi og også et særligt ansvar, at det er skabt i Guds billede. Et smukt udtryk for den forståelse findes i Salme 8,4-9.
I 1. Mosebog 9,6 begrundes forbuddet mod at slå ihjel med, at mennesket er skabt i Guds billede, og det er ifølge Jakobs Brev selvmodsigende at velsigne Gud og samtidig forbande mennesker, da de er skabt i Guds billede.
Menneskets egentlige værdi består altså i at være skabt i Guds billede. Dermed er alle mennesker grundlæggende ligestillet trods sociale forskelle, som det fremgår af f.eks. Jobs Bog 31,13-15 og Ordsprogenes Bog 22,2.
Kun ét sted i Bibelen, nemlig i 1. Thessalonikerbrev 5,23, nævnes de tre ord ånd, sjæl og legeme sammen, og de tjener dér til at beskrive hele mennesket.
Der er ikke forskel på den måde, at legemet for eksempel skulle forstås som mindreværdigt i forhold til ånd og sjæl.
Venlig hilsen
Helge Kjær Nielsen
Professor i teologi ved Aarhus Universitet

http://www.kristendom.dk/sp%C3%B8rg-om-kristendom/hvad-betyder-det-vi-er-skabt-i-guds-billede
tilføjet af

Næste spørgsmål, hvis gud skabte magi

Kan magi jo ikke være ondt, hvis gud er god ;)
Nu tror jeg ikke på magi, men en sjov tanke at nogle er så bange for det.
tilføjet af

1. Mosebog 1:27 ...

[f]
1. Mosebog 1:27
[quote]Gud skabte mennesket i sit billede; i Guds billede skabte han det, som mand og kvinde skabte han dem.[/quote]
Hvad betyder dette vers?
Bibelen skriver Gud er kærlighed ... er menneskene det?

Der er mange ting, der viser vi er skabt i Guds billede, modsat dyrene, som ikke er.
Vi har fået nogle evner som andre skabninger ikke har.
Vi ved for eksempel, hvad retfærdighed er, vi er istand til at føle kærlighed og til at elske andre.
Vi kan kende forskel på godt og ondt.
Og ikke mindst, har vi selvbevidsthed.
Så jo også her er der beviser på, at biblen er sandheden.
Vi er virkelig skabt i Guds billede.
tilføjet af

1. Mosebog 1:27 ...

Hej.
Der har gået en og tænkt at mennesket skulle være skabt af en større guddommelig magt og dikteret det til andre
Tanken har sikkert været at sætningen skulle forklare at mennesket skulle være skabt som denne guddom havde tænkt det skulle være-og derfra blev benævnelsen billede brugt.
Det havde nok ikke noget at gøre med at den der skrev det ville havde vi skulle se ud som eller ligne Gud.
Sammenligning vil det svare til at man lavede et værk som man selv ville det skulle se ud fra ideen om at det ville blive godt.
Hvis kærlighed er Guds billede er mennesket iøvrigt det modsatte, nemlig et spejlbillede.
Et forvrænget billede af gud.🙂

[f]
1. Mosebog 1:27
[quote]Gud skabte mennesket i sit billede; i Guds billede skabte han det, som mand og kvinde skabte han dem.[/quote]
Hvad betyder dette vers?
Bibelen skriver Gud er kærlighed ... er menneskene det?
tilføjet af

1. Mosebog 1:27 ...

Selvfølge har dyr en selvbevidsthed.
De har en retfærdighedsans og føler kærlighed og kender til godt og ondt.
Ellers er du velkommen til at lægge bevis på det modsatte.
Hilsen Heart

[quote="afa" post=2838099][f]
1. Mosebog 1:27
[quote]Gud skabte mennesket i sit billede; i Guds billede skabte han det, som mand og kvinde skabte han dem.[/quote]
Hvad betyder dette vers?
Bibelen skriver Gud er kærlighed ... er menneskene det?[/quote]
Der er mange ting, der viser vi er skabt i Guds billede, modsat dyrene, som ikke er.
Vi har fået nogle evner som andre skabninger ikke har.
Vi ved for eksempel, hvad retfærdighed er, vi er istand til at føle kærlighed og til at elske andre.
Vi kan kende forskel på godt og ondt.
Og ikke mindst, har vi selvbevidsthed.
Så jo også her er der beviser på, at biblen er sandheden.
Vi er virkelig skabt i Guds billede.
tilføjet af

1. Mosebog 1:27 ...

Lad mig lige se dine beviser på at du mener at dyr har selvbevidsthed, og alt det andet du påstår, så skal Jeg nok bevise alt det jeg påstår.
tilføjet af

1. Mosebog 1:27 ...

Hej.
Nu prøver du at snakke udenom. Læs mit svar nedenunder dit og så venligst svar mig.
Lad mig lige se dine beviser på at du mener at dyr har selvbevidsthed, og alt det andet du påstår, så skal Jeg nok bevise alt det jeg påstår.

Dyr har en bevidsthed og derfor også en selvbevidsthed.
Det er bevist i videnskaben.
Det er ikke kun landdyr der har en bevidsthed men også fugle og mange havdyr.
Hvis de ikke havde en bevidsthed ville de ikke vide at de skulle æde for at overleve som er den stærkeste form for selvbevidsthed.
Dinosaurusser havde en meget lille hjerne så deres bevisthed var fokuseret på at overleve og æde. Det er også en selvbevidsthed.
Hva er dit bevis på det modsatte?
tilføjet af

1. Mosebog 1:27 ...

Hej.
Nu prøver du at snakke udenom. Læs mit svar nedenunder dit og så venligst svar mig.
[quote="Bjarne2411" post=2838259]Lad mig lige se dine beviser på at du mener at dyr har selvbevidsthed, og alt det andet du påstår, så skal Jeg nok bevise alt det jeg påstår.[/quote]
Dyr har en bevidsthed og derfor også en selvbevidsthed.
Det er bevist i videnskaben.
Det er ikke kun landdyr der har en bevidsthed men også fugle og mange havdyr.
Hvis de ikke havde en bevidsthed ville de ikke vide at de skulle æde for at overleve som er den stærkeste form for selvbevidsthed.
Dinosaurusser havde en meget lille hjerne så deres bevisthed var fokuseret på at overleve og æde. Det er også en selvbevidsthed.
Hva er dit bevis på det modsatte?

Det der er jo bare noget vrøvl, du slynger ud, du ved jo helt tydeligt intet om emnet.
Det er dog utroligt at du vil udtale dig så skråsikker om noget du end ikke aner hvad er.
Hvad tror du da selvbevidsthed er?
www.denstoredanske.dk/Krop,_psyke_og_sundhed/Psykologi/Psykologiske_termer/selvbevidsthed
Læs og lær.
tilføjet af

1. Mosebog 1:27 ...

[quote="-Heart-" post=2838265]Hej.
Nu prøver du at snakke udenom. Læs mit svar nedenunder dit og så venligst svar mig.
[quote="Bjarne2411" post=2838259]Lad mig lige se dine beviser på at du mener at dyr har selvbevidsthed, og alt det andet du påstår, så skal Jeg nok bevise alt det jeg påstår.[/quote]
Dyr har en bevidsthed og derfor også en selvbevidsthed.
Det er bevist i videnskaben.
Det er ikke kun landdyr der har en bevidsthed men også fugle og mange havdyr.
Hvis de ikke havde en bevidsthed ville de ikke vide at de skulle æde for at overleve som er den stærkeste form for selvbevidsthed.
Dinosaurusser havde en meget lille hjerne så deres bevisthed var fokuseret på at overleve og æde. Det er også en selvbevidsthed.
Hva er dit bevis på det modsatte?[/quote]
Det der er jo bare noget vrøvl, du slynger ud, du ved jo helt tydeligt intet om emnet.
Det er dog utroligt at du vil udtale dig så skråsikker om noget du end ikke aner hvad er.
Hvad tror du da selvbevidsthed er?
www.denstoredanske.dk/Krop,_psyke_og_sundhed/Psykologi/Psykologiske_termer/selvbevidsthed
Læs og lær.

Lær selv og læs det hele du har postet
Jeg har læst psykologi i forbindelse med terapeutuddannelsen.
Dit link henviser til hvad menneskelig indsigt i sig selv er.
Altså ikke noget bevis på at dyr ikke har en selvbevidsthed.
Svar nu. Du påstod dyr ikke har en selvbevidsthed.
tilføjet af

Til Jalmar med tak ...

Jalmar skrev:
Jeg beklager, men jeg kan kun stille flere spørgsmål -[/quote]
http://sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2838099-1-mosebog-127-#2838145
afa:
Det er da ærgerligt, du ikke kan forklare, hvad det betyder, når der i 1. Mosebog 1:27 står:
[quote]Gud skabte mennesket i sit billede; i Guds billede skabte han det, som mand og kvinde skabte han dem.[/quote]
'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Angående dine spørgsmål.
Du skrev:
[quote]Hvad skulle Eva og Adam bruge kærlighed til i Paradiset ?[/quote]
Svar:
Kærligheden skulle bruges til at adlyde Guds bud om ikke at røre eller spise frugten.
:
Du skrev:
[quote]Gud siges også at have givet Eva og Adam den fri vilje -
Men hvad skulle de bruge den til i Paradisets have ?[/quote]
Svar:
Bibelen fortæller Adam og Eva havde 2 valgmuligheder.
Som bekendt for de fleste, brugte de deres frie vilje til at lade sig friste af slangen i stedet for at adlyde Guds bud.
:
Du skrev:
[quote]Den første til at bruge (og misbruge) den fri vilje var Kain da han slog Abel ihjel.

Svar:
Det er jeg ikke enig med dig i.
Det er Adam og Eva, der er de første.
:
Din kommentar:
Her opstår så et Bibelsk skisma afa:
... og dine spørgsmål angående:
1. Mosebog 4:14-15 og vers 16 ... kan jeg ikke se har noget med trådstart at gøre.
http://sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2838099-1-mosebog-127-#2838099
Derfor vil jeg ikke kommentere det.
Vi 2 har desforuden debatteret dette tidligere, så jeg kender dit ståsted i denne sag, og regner med du ikke er til at flytte. 🙂
Jeg finder selvfølgelig link, hvis du ikke kan huske det.
tilføjet af

Til Sveland med tak ...

Sveland skrev:
Næste spørgsmål, hvis gud skabte magi
Kan magi jo ikke være ondt, hvis gud er god ;)
Nu tror jeg ikke på magi, men en sjov tanke at nogle er så bange for det.


[???]
Jeg kan ikke se, dit indlæg er svar på trådstart.
Måske du vil forklare?
tilføjet af

1. Mosebog 1:27 ...

Hej Afa,
For mig er Gud ikke et menneske; Gud er fuldkommenhed – noget som mennesket langt fra er 🙂
Imidlertid er Guds egenskaber er tilstede i mennesket, som f.eks. (næste)kærlighed, tolerance, oprigtighed, visdom osv. osv.
Én ting er, at alt, hvad der er godt, ligger latent i hver af os – noget andet er, hvordan vi administrerer disse egenskaber.
Venlig hilsen
Nur
tilføjet af

Til Bjarne med tak ...

[quote="afa" post=2838099][f]
1. Mosebog 1:27
[quote]Gud skabte mennesket i sit billede; i Guds billede skabte han det, som mand og kvinde skabte han dem.[/quote]
Hvad betyder dette vers?
Bibelen skriver Gud er kærlighed ... er menneskene det?[/quote]
Der er mange ting, der viser vi er skabt i Guds billede, modsat dyrene, som ikke er.
Vi har fået nogle evner som andre skabninger ikke har.
Vi ved for eksempel, hvad retfærdighed er, vi er istand til at føle kærlighed og til at elske andre.
Vi kan kende forskel på godt og ondt.
Og ikke mindst, har vi selvbevidsthed.
Så jo også her er der beviser på, at biblen er sandheden.
Vi er virkelig skabt i Guds billede.


Så du mener, Gud skaberen er retfærdig ... er kærlig og kan elske ... har visdom (godt og ondt) ... samt har selvbevidsthed. (?)

Spørgsmål:
Hvori består Guds retfærdighed?
Hvori består Guds visdom?
tilføjet af

Til Bjarne med tak ...

[quote="Bjarne2411" post=2838225][quote="afa" post=2838099][f]
1. Mosebog 1:27
[quote]Gud skabte mennesket i sit billede; i Guds billede skabte han det, som mand og kvinde skabte han dem.[/quote]
Hvad betyder dette vers?
Bibelen skriver Gud er kærlighed ... er menneskene det?[/quote]
Der er mange ting, der viser vi er skabt i Guds billede, modsat dyrene, som ikke er.
Vi har fået nogle evner som andre skabninger ikke har.
Vi ved for eksempel, hvad retfærdighed er, vi er istand til at føle kærlighed og til at elske andre.
Vi kan kende forskel på godt og ondt.
Og ikke mindst, har vi selvbevidsthed.
Så jo også her er der beviser på, at biblen er sandheden.
Vi er virkelig skabt i Guds billede.[/quote]

Så du mener, Gud skaberen er retfærdig ... er kærlig og kan elske ... har visdom (godt og ondt) ... samt har selvbevidsthed. (?)

Spørgsmål:
Hvori består Guds retfærdighed?
Hvori består Guds visdom?

Det er meget, at bede det skabte, om at beskrive skaberen.
Men se på alt hans skaberværk, så kan ingen vel overse hans visdom og kærlighed.
Og med hensyn til Jehovas retfærdighed, behøver man blot se på hans håndtering, af syndefaldet og dets løsning.
Jo Gud er virkelig stor i alle ordets bedste betydninger.
tilføjet af

Til Heart med tak ...

Hej.
Der har gået en og tænkt at mennesket skulle være skabt af en større guddommelig magt og dikteret det til andre
Tanken har sikkert været at sætningen skulle forklare at mennesket skulle være skabt som denne guddom havde tænkt det skulle være-og derfra blev benævnelsen billede brugt.
Det havde nok ikke noget at gøre med at den der skrev det ville havde vi skulle se ud som eller ligne Gud.
Sammenligning vil det svare til at man lavede et værk som man selv ville det skulle se ud fra ideen om at det ville blive godt.
Hvis kærlighed er Guds billede er mennesket iøvrigt det modsatte, nemlig et spejlbillede.
Et forvrænget billede af gud.🙂

[quote="afa" post=2838099][f]
1. Mosebog 1:27
[quote]Gud skabte mennesket i sit billede; i Guds billede skabte han det, som mand og kvinde skabte han dem.[/quote]
Hvad betyder dette vers?
Bibelen skriver Gud er kærlighed ... er menneskene det?[/quote]


Hej.
Jeg hælder også til den antagelse at der i 1. Mosebog 1:27 er tale om en genspejling af Guds billede.
Så er spørgsmålet, hvad er Guds billede?
Bjarne er kommet med nogle bud.
Visdom, retfærdighed og kærlighed.
Jeg selv vil sige kraft/magt og kærlighed. 🙂
tilføjet af

Til Nur med tak ...

Hej Nur.
Nur skrev:
For mig er Gud ikke et menneske; Gud er fuldkommenhed – noget som mennesket langt fra er 🙂[/quote]
Svar:
Enig.

Nur skrev:
[quote]Imidlertid er Guds egenskaber er tilstede i mennesket, som f.eks. (næste)kærlighed, tolerance, oprigtighed, visdom osv. osv.[/quote]
Svar:
Tilstede? ... Mener du det?
Jeg mener, mennesket er skabt med muligheden for, at tilegne sig det du betegner som Guds egenskaber.

Nur skrev:
[quote]Én ting er, at alt, hvad der er godt, ligger latent i hver af os – noget andet er, hvordan vi administrerer disse egenskaber.

Svar:
Mener du det?
Jeg mener, at mennesket har mulighed for at gøre det som er godt ud fra den forståelsesramme/kultur det nu lever i.
Så jeg forstår det som opdragelse/noget tillært, det at gøre godt.

Også venlig hilsen fra mig med ønsket om alt godt. 🙂
tilføjet af

1. Mosebog 1:27 ...

Der er ikke noget tvivl om at menneskehjernen er rigtig mange måder er helt speciel i dyreverdenen. Vi er jo i en liga helt for os selv på det punkt.
Men det er ikke det samme som at sige at dyr ikke har bevisthed, og der er da også ved at være videnskabelige koncensus omkring det modsatte: dyr har (selv)bevisthed.
Der er selvfølgelig meget at diskutere på dette område. Definitionen på bevisthed er selvfølgelig central, og det er ligeledes klart at graden af selvbevisthed varierer kraftigt således at mange dyr ikke kan siges at være (selv)beviste. Mange eksempler på selvbevisthed findes selvfølgelig hos de andre aber. Flere arter (også uden for primaterne) finder forholdsvist hurtigt ud af at de ser dem selv når de præsenteres for et spejl. Selv om den berømte gorilla Kokos evner i nogen grad er blevet overdrevet, så er der vel ikke tvivl om at hun kan i nogen grad faktisk kan udtrykke hendes følelser.
Klare udtryk for f.eks empati kan også findes hos f.eks elefanter og delfiner.
Når alt dette er sagt så er bevisthed stadig et mysterium inden for videnskaben, men der sker virkeligt meget på dette felt i disse år.
tilføjet af

Til Bjarne med tak ...

[quote="afa" post=2838294][quote="Bjarne2411" post=2838225][quote="afa" post=2838099][f]
1. Mosebog 1:27
[quote]Gud skabte mennesket i sit billede; i Guds billede skabte han det, som mand og kvinde skabte han dem.[/quote]
Hvad betyder dette vers?
Bibelen skriver Gud er kærlighed ... er menneskene det?[/quote]
Der er mange ting, der viser vi er skabt i Guds billede, modsat dyrene, som ikke er.
Vi har fået nogle evner som andre skabninger ikke har.
Vi ved for eksempel, hvad retfærdighed er, vi er istand til at føle kærlighed og til at elske andre.
Vi kan kende forskel på godt og ondt.
Og ikke mindst, har vi selvbevidsthed.
Så jo også her er der beviser på, at biblen er sandheden.
Vi er virkelig skabt i Guds billede.[/quote]

Så du mener, Gud skaberen er retfærdig ... er kærlig og kan elske ... har visdom (godt og ondt) ... samt har selvbevidsthed. (?)

Spørgsmål:
Hvori består Guds retfærdighed?
Hvori består Guds visdom?[/quote]
Det er meget, at bede det skabte, om at beskrive skaberen.
Men se på alt hans skaberværk, så kan ingen vel overse hans visdom og kærlighed.
Og med hensyn til Jehovas retfærdighed, behøver man blot se på hans håndtering, af syndefaldet og dets løsning.
Jo Gud er virkelig stor i alle ordets bedste betydninger.[/quote]

Bjarne skrev:
[quote]Det er meget, at bede det skabte, om at beskrive skaberen.[/quote]
Svar:
Var det ikke det mennesket Jesus i følge skrifterne gjorde?

Bjarne skrev:
[quote]Men se på alt hans skaberværk, så kan ingen vel overse hans visdom og kærlighed.[/quote]
Svar:
Ja, livet er forunderligt!

Bjarne skrev:
[quote]Og med hensyn til Jehovas retfærdighed, behøver man blot se på hans håndtering, af syndefaldet og dets løsning.
Jo Gud er virkelig stor i alle ordets bedste betydninger. [/quote]
Mine markeringer.
Svar:
Ja, ... Det må vi måske ha' en ny tråd til, så det kan klargøres hvordan
[quote]... hans håndtering, af syndefaldet og dets løsning.

skal forstås/forklares som Jehovas retfærdighed.
tilføjet af

Til Sveland med tak ...

Sveland skrev:
[quote]Næste spørgsmål, hvis gud skabte magi
Kan magi jo ikke være ondt, hvis gud er god ;)
Nu tror jeg ikke på magi, men en sjov tanke at nogle er så bange for det. [/quote]

[???]
Jeg kan ikke se, dit indlæg er svar på trådstart.
Måske du vil forklare?

det er derfor der stod næste spørgsmål, det var det der dukkede op i den tanke række du vækkede op hos mig.
tilføjet af

Til Sveland med tak ...

[quote="afa" post=2838285]Sveland skrev:
[quote]Næste spørgsmål, hvis gud skabte magi
Kan magi jo ikke være ondt, hvis gud er god ;)
Nu tror jeg ikke på magi, men en sjov tanke at nogle er så bange for det. [/quote]

[???]
Jeg kan ikke se, dit indlæg er svar på trådstart.
Måske du vil forklare?[/quote]
det er derfor der stod næste spørgsmål, det var det der dukkede op i den tanke række du vækkede op hos mig.


🙂
Ok ... Tænkte selv denne mulighed, men ville lige sikre mig. 🙂
tilføjet af

Til Jalmar med tak ...

Svar:
Kærligheden skulle bruges til at adlyde Guds bud om ikke at røre eller spise frugten.:[/quote]
At adlyde er ikke kærlighed, alt efter hvordan der adlydes, adlyder man af høflighed, respekt eller underdanighed.
Man er enten "Soldat på slagmarken" eller underdanig når man adlyder uden modsigelse uanset ordrens indhold.
Eksempel:
Min konklusion af afsnittet på JW's hjemmeside:
”BE SUMISSIVE AGAINST JEHOVAH'S SHEPHERDS AND OBEY” !
http://www.jw.org/en/publications/magazines/w20131115/obey-jehovahs-shepherds/
Adlyd uanset indhold af ordren:
http://wol.jw.org/en/wol/d/r9/lp-d/2013846
"Vær underdanig mod "jehovah's hyrder" og adlyd.


[quote]Bibelen fortæller Adam og Eva havde 2 valgmuligheder.
Som bekendt for de fleste, brugte de deres frie vilje til at lade sig friste af slangen i stedet for at adlyde Guds bud.[/quote]
Både ja og nej -
De havde 2 valgmuligheder = Enten at adlyde Gud, eller lade sig vildlede af slangens manipulerende tale.
Da Eva og Adam var som børn [uden nogen erfaring] var de nemme at vildlede [selv folk med erfaring lader sig groft vildlede af den rette glatte tunge].
At blive forledt til noget forkert , har ikke noget med frit valg/fri vilje at gøre, for det magter et barn/en barnlig sjæl ikke. Enhver voksen kan forlede en barn til at gøre forbudte ting - Børn og barnlige sjæle [og ensomme) kan simpelthen hverken gennemskue manipulerende tale eller eventuelle konsekvenser.


[quote]Svar:
Det er jeg ikke enig med dig i.
Det er Adam og Eva, der er de første.[/quote]
Se ovenstående.


Jeg ved det godt, men nedenstående har alligevel noget med ovenstående Eva og Adam i Paradiset at gøre og dermed også debatten om: "Kærlighed og fri vilje".
[quote]Vi 2 har desforuden debatteret dette tidligere, så jeg kender dit ståsted i denne sag, og regner med du ikke er til at flytte. 🙂
Jeg finder selvfølgelig link, hvis du ikke kan huske det.

Jo jeg kan godt huske det - Men jeg kan ikke flyttes, da der efter min mening ikke er Bibelsk belæg for at der kommer flere søskende før Set.
Man skal passe på med ikke at overfortolke Biblen - Eller lægge noget i den der ikke står.
Skabelseshistorien er en god historie men også kun en Historie, den stemmer ikke på nogen måder overens med virkeligheden.
Den historie vi læser er givet i arv gennem flere tusind år, minimum 6000 - Man mener at historien stammer fra Bystaten Ugarit, hvis Teologi og historier på mange leder stemmer overens med Biblen.
"Ugarit og Biblen"
http://www.theology.edu/ugarbib.htm
Re. "Eva og Adam (altid det smukke køn først😉)
Oldest story about Adam and Eve discovered
http://www.theology.edu/ugarbib.htm (- Hollandsk - Som fandt skriftet.)
Adam + Eva = Plagiaat!
http://www.staatgeschreven.nl/2014/05/18/adam-eva-plagiaat/(- Hollandsk - Som fandt skriftet.)
Adam und Eva: 800 Jahre älter als die Bibel?
http://science.orf.at/stories/1739026/
Bibelen er ikke på alle felter korrekt afa, det beviser flere skrifter der ikke stemmer overens i Biblen som. f.eks.:
Mikael var ikke til stede ved Moses begravelse.
5.Mosebog 34:4-8 og Jakob 1:9
Læg mærke til stedordene mig og min i Malakias og dig og din i Johannes
Malakias 3:1 og Joh.7:27 m.fl..

Nedenstående er nok så spændende - (afledt af Malakias):
Esajas 40:3
Der er en, der råber:
Ban Herrens vej
i ørkenen,
jævn en vej for vor Gud
i det øde land
*******

"jævn en vej for vor Gud"
-
Verset er gengivet i citat i: Matt.11:10 - Mark.1:2 - Luk.1:76 + 7:27 som værende Kristus Jesus.
Enten er det et tilsigtet fejlcitat eller fejl i Biblen
tilføjet af

Gud dræbte 2.270.971 uskyldige mennesker af

forskellige grunde:
Plus Sodoma og Gomorra - Hvor mange uskyldige børn m.m. var der i de to byer?
Grunden var bl.a.: Så jøderne kunne få "landet med mælk og Honning"!

Eksempler fra listen med Guds Kærlige Retfærdighed
1 Mosebog 19,26 - Lots kone for at se sig tilbage. 1 1
1 Mosebog 38,7 - Er for at vække Guds mishag. 1 2
1 Mosebog 38,9-10 - Onan for at spilde sin sæd på jorden. 1 3
2 Mosebog 14,7-28 - Farao, 600 stridsvogne og et ukendt antal soldater, så Gud kunne vise sin herlighed. 601+ 604+
2 Mosebog 32,26-28 - 3000 israelitter for at danse om Arons guldkalv. 3.000 3.604+
3 Mosebog 10,1-2 - Arons sønner for at frembære uhellig ild. 2 3.606+
3 Mosebog 24,10-23 - En bespotter. 1 3.607+
4 Mosebog 15,32-36 - Mand, der samler brænde på sabbatsdagen. 1 3.608+
4 Mosebog 16,1-33 - Tre familier for at tale til Gud uden om Moses. 12+ 3.620+
4 Mosebog 16,35 - 250 mand, der ofrede røgelse. 250 3.870+
4 Mosebog 17,1-15 - 14.700 mennesker for at klage over Guds mange drab. 14.700 18.570+
http://www.biblen.info/Gud-draebt.htm[/quote]


Andre eksempler på "Guds kærlige retfærdighed":
Gud hader de uskyldige Homoseksuelle - eks. 3.Mos.18:22 o.m.a.
Gud hader de uskyldige Lesbiske - eks. 5.Mos.22:5
Gud interesserer sig ikke for Pædofili - eks. 000000
Gud opfordrer til Kannibalisme - eks. 3.Mos.26:29 - 5.Mos.28:53 - Zak.11:9
Dette passer formodentlig godt ind i din overbevisning.
Kvinder er ejendom intet andet en ejendom - 1.Mos.8:16 - 1.Sam.21:5-6 - 5.Mos.22:13-21
Menneskeofringer var normale i GT. Retfærdigt?
Jefta ofrede sin datter til Gud som tak for hjælpen - Dom.11:30-39
Herren sender hungersnød over Davids Kongerige fordi Saul havde blodskyld - 2.Sam.21:1
Det skulle gå ud over 7 af Sauls "uskyldige" efterkommere: 2.Sam.21:6-9 (læs videre)
Ondsindede mennesker i en By - Hele byen hugges ned og brændes med mennesker som heloffer - 5.Mos.13:13-17



[quote="Bjarne2411" post=2838297][quote="afa" post=2838294][quote="Bjarne2411" post=2838225][quote="afa" post=2838099][f]
1. Mosebog 1:27
[quote]Gud skabte mennesket i sit billede; i Guds billede skabte han det, som mand og kvinde skabte han dem.[/quote]
Hvad betyder dette vers?
Bibelen skriver Gud er kærlighed ... er menneskene det?[/quote]
Der er mange ting, der viser vi er skabt i Guds billede, modsat dyrene, som ikke er.
Vi har fået nogle evner som andre skabninger ikke har.
Vi ved for eksempel, hvad retfærdighed er, vi er istand til at føle kærlighed og til at elske andre.
Vi kan kende forskel på godt og ondt.
Og ikke mindst, har vi selvbevidsthed.
Så jo også her er der beviser på, at biblen er sandheden.
Vi er virkelig skabt i Guds billede.[/quote]

Så du mener, Gud skaberen er retfærdig ... er kærlig og kan elske ... har visdom (godt og ondt) ... samt har selvbevidsthed. (?)

Spørgsmål:
Hvori består Guds retfærdighed?
Hvori består Guds visdom?[/quote]
Det er meget, at bede det skabte, om at beskrive skaberen.
Men se på alt hans skaberværk, så kan ingen vel overse hans visdom og kærlighed.
Og med hensyn til Jehovas retfærdighed, behøver man blot se på hans håndtering, af syndefaldet og dets løsning.
Jo Gud er virkelig stor i alle ordets bedste betydninger.
tilføjet af

1. Mosebog 1:27 ...

Hej Heart
Faktisk er Eva og Adam ca. 800 år eller mere ældre end Biblen.
Den historie vi læser er givet i arv gennem flere tusind år, minimum 6000 - Man mener at historien stammer fra Bystaten Ugarit, hvis Teologi og historier på mange leder stemmer overens med Biblen.
"Ugarit og Biblen"
http://www.theology.edu/ugarbib.htm
Re. "Eva og Adam (altid det smukke køn først😉)
Oldest story about Adam and Eve discovered
http://www.theology.edu/ugarbib.htm (- Hollandsk - Som fandt skriftet.)
Adam + Eva = Plagiaat!
http://www.staatgeschreven.nl/2014/05/18/adam-eva-plagiaat/(- Hollandsk - Som fandt skriftet.)
Adam und Eva: 800 Jahre älter als die Bibel?
http://science.orf.at/stories/1739026/
http://sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2838099-1-mosebog-127-/2838455

[/quote]
[quote="-Heart-" post=2838233]Hej.
Der har gået en og tænkt at mennesket skulle være skabt af en større guddommelig magt og dikteret det til andre
Tanken har sikkert været at sætningen skulle forklare at mennesket skulle være skabt som denne guddom havde tænkt det skulle være-og derfra blev benævnelsen billede brugt.
Det havde nok ikke noget at gøre med at den der skrev det ville havde vi skulle se ud som eller ligne Gud.
Sammenligning vil det svare til at man lavede et værk som man selv ville det skulle se ud fra ideen om at det ville blive godt.
Hvis kærlighed er Guds billede er mennesket iøvrigt det modsatte, nemlig et spejlbillede.
Et forvrænget billede af gud.🙂

[quote="afa" post=2838099][f]
1. Mosebog 1:27
[quote]Gud skabte mennesket i sit billede; i Guds billede skabte han det, som mand og kvinde skabte han dem.[/quote]
Hvad betyder dette vers?
Bibelen skriver Gud er kærlighed ... er menneskene det?[/quote]
tilføjet af

Til Jalmar ...

Jalmar skrev:
At adlyde er ikke kærlighed, alt efter hvordan der adlydes, adlyder man af høflighed, respekt eller underdanighed.[/quote]
Fed skrift min markering.
http://sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2838099-1-mosebog-127-/2838297#2838455
At adlyde er ikke kærlighed
Måske ikke for dig ... men det er en realitet i mit liv. 🙂
Kærligheden søger ikke sit eget.
1. Korinther 13:4-7
[quote]Kærligheden er tålmodig, kærligheden er mild, den misunder ikke, kærligheden praler ikke, bilder sig ikke noget ind. Den gør intet usømmeligt, søger ikke sit eget, hidser sig ikke op, bærer ikke nag. Den finder ikke sin glæde i uretten, men glæder sig ved sandheden. Den tåler alt, tror alt, håber alt, udholder alt.

Min markering.
Ellers var det vel heller ikke muligt at elske Gud og næsten. (?)

''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

I følge Bibelen er Gud kærlighed, og den der har skabt mennesket i sit billede.

Når Adam og Eva ... som Gud har skabt i sit billede ... ikke adlød hans bud, elsker de kun dem selv ... deres eget begær.
De kendte konsekvensen ved ikke at adlyde og kunne ha' valgt anderledes i kærlighed til deres far/skaber.
tilføjet af

Gud dræbte 2.270.971 uskyldige mennesker af

Det er noget af en præsentation at kunne leve så længe som dig, og samtidigt være så uvidende som dig.
Hvorfor gør du dog dig selv til grin?
Dine udtalelser, viser jo med al tydelighed, at du aldrig har nærlæst biblen.
Du har aldrig studeret de emner, og skriftsteder du bringer på banen.
Dine forudfattede meninger, som er dannet i et sygt og hadefuld sind, kan ingen ud over din terapeut bruge til noget.
tilføjet af

Til Bjarne med tak ...

Så du mener, Gud skaberen er retfærdig ... er kærlig og kan elske ... har visdom (godt og ondt) ... samt har selvbevidsthed. (?)

Spørgsmål:
Hvori består Guds retfærdighed?
Hvori består Guds visdom?

Er det her Guds Retfærdighed?
http://www.bt.dk/udland/canadiere-opdager-mariehoene-zombier
tilføjet af

Til Bjarne med tak ...

[quote="afa" post=2838294]Så du mener, Gud skaberen er retfærdig ... er kærlig og kan elske ... har visdom (godt og ondt) ... samt har selvbevidsthed. (?)

Spørgsmål:
Hvori består Guds retfærdighed?
Hvori består Guds visdom?[/quote]
Er det her Guds Retfærdighed?
http://www.bt.dk/udland/canadiere-opdager-mariehoene-zombier

Se det er da genialt.
Men jeg kan godt følge dig, når du tror at dyr ligner mennesker, med selvbevidsthed, og så videre.
Der er så meget du, og mange andre ikke vil vide, fordi i ikke har et åbent sind, og ikke vil lære om skaberen og derfor aldrig kommer til at forstå genialiteten i det skabte.
Med jeres forudfattede meninger og holdninger, kan i jo påstå hvad som helst forfærdelige, og give Gud skylden.
Men tænk lige på, at det også er Guds skyld, at du kan glæde dig, være forelsket og glad.
Ja uden ham, kunne du end ikke beskylde ham for noget.
Det er da stort, ikke?
tilføjet af

Er dyrene skabt i Guds billede Wizcarlo? ...

[quote="afa" post=2838294]Så du mener, Gud skaberen er retfærdig ... er kærlig og kan elske ... har visdom (godt og ondt) ... samt har selvbevidsthed. (?)

Spørgsmål:
Hvori består Guds retfærdighed?
Hvori består Guds visdom?[/quote]
Er det her Guds Retfærdighed?
http://www.bt.dk/udland/canadiere-opdager-mariehoene-zombier


Guds retfærdighed ... Hmm ... Hvad syntes du selv? 🙂 ... Er der ikke tale om visdom i dette tilfældede?
tilføjet af

Til Nur med tak ...

Hej Afa,
ja, det er hvad jeg tror på 🙂
For at underbygge det med et citat:
Du skal vide, at enhver sjæl er formet efter Guds natur, idet enhver er ren og hellig ved sin fødsel. Men derefter vil de enkelte, alt efter hvad de erhverver af dyder eller onder i denne verden, være forskellige. Selvom alle eksisterende væsener i selve deres natur er skabt i rangfølger eller grader, thi evner er forskellige, er dog hver enkelt født hellig og ren og først derefter kan han blive tilsmudset.
Cit. "Udvalg af 'Abdu'l-Baha´s Skrifter"
Venlig hilsen
Nur
tilføjet af

Til Nur med tak ...

Hej Afa,
ja, det er hvad jeg tror på 🙂
For at underbygge det med et citat:
Du skal vide, at enhver sjæl er formet efter Guds natur, idet enhver er ren og hellig ved sin fødsel. Men derefter vil de enkelte, alt efter hvad de erhverver af dyder eller onder i denne verden, være forskellige. Selvom alle eksisterende væsener i selve deres natur er skabt i rangfølger eller grader, thi evner er forskellige, er dog hver enkelt født hellig og ren og først derefter kan han blive tilsmudset.
Cit. "Udvalg af 'Abdu'l-Baha´s Skrifter"
Venlig hilsen
Nur


Hej Nur. 🙂
Citatet du poster, syntes jeg lyder tiltalende og rigtigt.
Vi fødes rene og alt efter hvad der tilstøder os på vores vej i livet ... og hvordan vi tackler det i forhold til vores evner formes vi, men vi skal huske, vi alle er formet efter Guds natur. (Skabt i Guds billede(?))
Tak for venlig hilsen ... også venlig hilsen fra mig.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.