9tilføjet af

Var skabelsesdagene på hver 24 timer eller er der en mere videnskabelig forklaring?

Enoch ben Enoch skriver:
"På samme måde med skabelsesberetningen. Der er Kristne som virkelig tror, at Gud HERREN "skabte" jorden på 6 dage ( + hviledagen) a` 24 timer.
Så er der kristne, som ikke er "fundamentalistiske" og mere hæler til den
"videnskabelige" fortolkning.
Hvilken een af disse er du tilhænger af? Er du til den første eller er du mere til den anden?
Kunne det være muligt, at begge kan være rigtige?"
Da der hersker så stor usikkerhed vedrørende skabelsesdagenes længde, hvorfor så ikke selv undersøge det?

I lighed med meget andet der er blevet misforstået eller forkert fremstillet, fortjener Bibelens første kapitel i det mindste at blive hørt. Målet med at undersøge beretningen må være at bedømme om den stemmer med kendte fakta, ikke om den kan bringes til at passe med en eller anden teori. Samtidig må man huske på at skabelsesberetningen i Første Mosebog ikke blev skrevet for at give en forklaring på hvordan skabelsen fandt sted. Nej, den omtaler blot de vigtigste begivenheder skridt for skridt, idet den fortæller hvad der blev skabt, i hvilken rækkefølge det blev skabt, og i løbet af hvilken
skabelses„dag“ eller tidsepoke de enkelte dele blev skabt.
Når man undersøger beretningen i Første Mosebog, er det godt at have i tanke at den beskriver det hele fra menneskers synspunkt. Den beskriver
altså begivenhederne sådan som jordiske iagttagere ville have set dem hvis de havde været til stede. Det lægger man mærke til når man læser beskrivelsen af det der skete på den fjerde „dag“. Solen og månen omtales her som store
lysgivere i sammenligning med stjernerne. Der er imidlertid mange stjerner
som er langt større end solen, og månen er helt ubetydelig i sammenligning
med dem. Men ikke for en jordisk iagttager. Set fra jorden er solen ’den
største lysgiver, som har herredømme over dagen’, og månen er ’den mindste
lysgiver, som har herredømme over natten’. — 1 Mosebog 1:14-18.
Den første del af Første Mosebog viser at jorden kan have eksisteret i
milliarder af år før den første skabelses„dag“ — hvor længe siger den ikke
noget om, men den beskriver jordens tilstand umiddelbart før den første
„dag“ begyndte: „Jorden var dengang formløs og øde og der var mørke over
dybet; og Guds virksomme kraft var i bevægelse frem og tilbage over vandene.“
— 1 Mosebog 1:2.
Mange mener at ordet „dag“ i Første Mosebog, kapitel 1, sigter til et
bogstaveligt døgn på 24 timer. Men i Første Mosebog 1:5 inddeler Gud selv
dagen i mindre perioder og kalder blot den lyse del for „dag“. Og i Første
Mosebog 2:4 omtales alle skabelsesperioderne som én „dag“: „Dette er en
historisk beretning om himmelen og jorden på den tid de blev skabt, på den
dag [alle de seks skabelsesperioder] Jehova Gud frembragte jord og himmel.“
Det hebraiske ord jom, der oversættes med „dag“, kan betegne perioder
af forskellig længde. I bogen Old Testament Word Studies opgiver William
Wilson blandt andet denne betydning: „En dag; det benyttes hyppigt om tid
i almindelighed, eller om lang tid; en hel periode som der er tale om .
. . Dag benyttes også om et bestemt tidsrum hvor en særlig begivenhed indtræffer.“
Denne sidste sætning synes at passe på skabelsesdagene, for det var i høj
grad noget særligt der indtraf i disse perioder. De kan således have været
af meget længere varighed end 24 timer hver.
I forbindelse med skabelsesperioderne bruges vendingen „det blev aften
og det blev morgen“. Viser det ikke at det var bogstavelige døgn? Nej, for
ordene „aften“ og „morgen“ kan udmærket bruges i overført betydning, som
i udtrykkene „livets aften“ og „livets morgen“. At der tales om „aften“
og „morgen“ begrænser derfor ikke ’dagenes’ længde til 24 timer.
Ordet „dag“ kan i Bibelen omfatte sommer og vinter, årstiderne som kommer
og går. (Zakarias 14:8) Tusind år sammenlignes med en dag. (Salme 90:4;
2 Peter 3:8, 10) „Dommens dag“ strækker sig over mange år. (Mattæus 10:15;
11:22-24) Det synes rimeligt at slutte at de ’dage’ der omtales i Første
Mosebog, også kan have omfattet lange tidsperioder — årtusinder. Hvad skete
der så i disse skabelsesperioder? Er Bibelens beretning videnskabeligt korrekt?
Lad os i det følgende gennemgå hvad Første Mosebog siger om disse ’dage’.
„’Lad der blive lys.’ Så blev der lys. Og Gud kaldte herefter lyset Dag,
men mørket kaldte han Nat. Og det blev aften og det blev morgen, første
dag.“ — 1 Mosebog 1:3, 5.
Solen og månen havde naturligvis befundet sig i verdensrummet længe før
denne første „dag“, men deres lys var ikke trængt igennem til jordens overflade
sådan at en iagttager på jorden havde kunnet se det. Nu på den første „dag“
blev lyset imidlertid synligt, og den roterende jordklode begyndte at have
skiftevis dage og nætter.
Lyset kom åbenbart ved en gradvis proces, i løbet af en længere periode,
og ikke pludseligt som når man trykker på en kontakt. Dette fremgår af J.
W. Watts’ oversættelse af Første Mosebog, som siger: „Og lyset blev gradvis
til.“ (A Distinctive Translation of Genesis) Dette lys kom fra solen, men
selve solen kunne ikke ses gennem skylaget. Det lys der nåede jorden var
følgelig „diffust lys“, som det fremgår af en kommentar til vers 3 i Rotherhams
Emphasised Bible.
11 „’Lad der blive et udstrakt rum midt i vandene, og lad det danne skel
mellem vandene det ene sted og vandene det andet sted.’ Så gik Gud i gang
med at frembringe det udstrakte rum og at sætte skel mellem vandene der
skulle være under det udstrakte rum og vandene der skulle være over det
udstrakte rum. Og således blev det. Og Gud kaldte herefter det udstrakte
rum Himmel.“ — 1 Mosebog 1:6-8.
Nogle oversættelser bruger ordet „hvælving“ eller „firmament“ i stedet
for „udstrakt rum“. Det er baggrunden for det argument at beretningen i
Første Mosebog har lånt nogle træk fra gamle skabelsesmyter, der fremstiller
„hvælvingen“ eller „firmamentet“ som en metalkuppel. Men det hebraiske ord
raqi´a', der anvendes her, betyder at spænde ud, at udbrede eller udvide
— og sigter altså til noget der er udstrakt.
Beretningen siger at Gud gjorde det, men ikke hvordan han gjorde det.
Uanset hvilken måde den omtalte adskillelse foregik på, ville det se ud
som om det øvre vandlag var blevet hævet op fra jorden. Og senere kunne
det siges at fuglene fløj „hen over den udstrakte himmel“, som der står
i Første Mosebog 1:20.
„’Lad vandene under himmelen samle sig på ét sted og lad det tørre land
komme til syne.’ Og således blev det. Og Gud kaldte herefter det tørre land
Jord, men samlingen af vandene kaldte han Hav.“ (1 Mosebog 1:9, 10) Som
sædvanlig oplyser beretningen ikke hvordan det skete. Der må uden tvivl
have foregået enorme bevægelser i jorden da landområderne blev dannet. Geologerne
omtaler sådanne omfattende landhævninger som katastrofer. Men Første Mosebog
viser at en Skaber ledede og kontrollerede det hele.
I en senere beretning i Bibelen hvor Gud udspørger Job om hans kundskab
om jorden, beskrives en række forskellige sider af jordens tilblivelseshistorie:
dens mål, dens skymasser, dens havområder, og at landjorden satte grænser
for bølgerne — mange generelle ting om skabelsen, ting hvis tilblivelse
strakte sig over lange tidsperioder. Gud sammenlignede blandt andet jorden
med en bygning, og han spurgte Job: „På hvad er dens fodstykker sænket,
eller hvem har lagt dens hjørnesten?“ — Job 38:6.
Det er interessant at der her tales om jordens „fodstykker“, for under
kontinenterne og især under bjergkæderne trænger jordskorpen dybt ned i
den underliggende kappe, omtrent som træernes rødder trænger ned i jorden.
„Den opfattelse at bjerge og kontinenter har rødder, er blevet efterprøvet
gang på gang og har vist sig at være rigtig,“ siger bogen Putnam's Geology.
Under havene er jordskorpen kun omkring 8 kilometer tyk, men rødderne under
kontinenterne går ned til cirka 35 kilometers dybde, og rødderne under bjergene
trænger omtrent dobbelt så langt ned. Og alle jordens lag presser indad
mod jordens kerne, så kernen kan udmærket omtales som en stor understøttende
„hjørnesten“.
Uanset hvad der fik landjorden til at hæve sig, er det væsentlige punkt
at både Bibelen og videnskaben siger at dette var et af trinnene i den proces
der fandt sted da jorden blev dannet.
Den bibelske beretning siger videre: „’Lad jorden få græs til at gro
frem, planter der bærer frø, frugttræer der bærer frugt med frøene indeni,
efter deres arter — på jorden.’ Og således blev det.“ — 1 Mosebog 1:11.

Ved slutningen af denne tredje skabelsesperiode var der altså blevet
skabt tre omfattende kategorier af planter på landjorden. Det diffuse lys
må da være blevet så kraftigt at det muliggjorde fotosyntesen, som er af
afgørende betydning for grønne planter. Beretningen nævner i øvrigt ikke
hver eneste planteart der blev frembragt. Mikroorganismer, vandplanter og
andre slags planter nævnes ikke specielt, men de blev sandsynligvis også
skabt på denne „dag“.
„’Lad der komme lysgivere på den udstrakte himmel til at sætte skel mellem
dagen og natten; og de skal tjene til tegn og til afmærkning af årstider
og til afmærkning af dage og år. Og de skal tjene som lysgivere på den udstrakte
himmel til at lyse på jorden.’ Og således blev det: Gud gik i gang med at
frembringe de to store lysgivere, den største lysgiver til at have herredømme
over dagen, og den mindste lysgiver til at have herredømme over natten,
samt stjernerne.“ — 1 Mosebog 1:14-16.
Tidligere, på den første „dag“, blev der sagt: „Lad der blive lys.“ Det
hebraiske ord der her gengives med „lys“ er ’or, som betyder lys i almindelighed.
Men om lyset på den fjerde „dag“ bruges et andet hebraisk ord, ma'or´, der
betegner lyskilden. Rotherham siger i en fodnote til ordet „lysgivere“:
„I vers 3: ’ôr, diffust lys.“ Derefter nævner han at det hebraiske ord ma'or´
i vers 14 betyder noget „som afgiver lys“. På den første „dag“ trængte der
åbenbart noget diffust lys igennem, men kilden til dette lys kunne ikke
ses fra jorden på grund af det skylag der stadig omgav den. Nu, på den fjerde
„dag“, indtrådte der åbenbart en ændring.
En atmosfære der i begyndelsen var rig på kuldioxid kan have bevirket
at der var et varmt klima over hele jorden. Men den frodige plantevækst
i den tredje og fjerde skabelsesperiode har sikkert absorberet en del af
dette lag af kuldioxid, der holdt på varmen. Til gengæld har planterne frigjort
ilt — som dyrene ville være afhængige af. — Salme 136:7-9.
Hvis der havde været en iagttager på jorden på dette tidspunkt, ville
han have kunnet skelne solen, månen og stjernerne, der skulle „tjene til
tegn og til afmærkning af årstider og til afmærkning af dage og år“. (1
Mosebog 1:14) Månen fastsatte længden af en måned, og solen længden af et
år. De årstider der opstod på den fjerde „dag“, var sikkert ikke så ekstreme
i temperaturer som de blev senere. — 1 Mosebog 1:15; 8:20-22.
„’Lad vandene vrimle med en vrimmel af levende sjæle og lad flyvende
skabninger flyve over jorden, hen over den udstrakte himmel.’ Og Gud gik
i gang med at skabe de store havuhyrer og hver levende sjæl af dem der myldrer
omkring og som vandene lod vrimle frem efter deres arter, og hver vinget
flyvende skabning efter sin art.“ — 1 Mosebog 1:20, 21.
Læg mærke til at de skabninger som vandet skulle vrimle med, omtales
som „levende sjæle“ selv om det ikke var mennesker. Denne betegnelse bruges
også om ’de flyvende skabninger der skulle flyve over jorden, hen over den
udstrakte himmel’, og om de forskellige livsformer i havet, deriblandt de
havuhyrer som forskerne har fundet fossiler af i vor tid.
„’Lad jorden få levende sjæle til at fremkomme efter deres arter, husdyr
og myldrende smådyr og jordens vilde dyr efter deres arter.’ Og således
blev det.“ — 1 Mosebog 1:24.
På den sjette „dag“ blev de landdyr der betegnes som vilde dyr og husdyr
altså frembragt. Men denne sidste „dag“ var ikke forbi med det. Der manglede
endnu en betydningsfuld „art“:
„Og Gud sagde videre: ’Lad os frembringe mennesker i vort billede, så
de ligner os, og lad dem råde over havets fisk og himmelens flyvende skabninger
og husdyrene og hele jorden og alle smådyr der myldrer omkring på jorden.’
Og Gud gik i gang med at skabe mennesket i sit billede, i Guds billede skabte
han det; som mand og kvinde skabte han dem.“ — 1 Mosebog 1:26, 27.
Kapitel 2 i Første Mosebog indeholder en lidt mere detaljeret beretning.
Men dette er ikke, som nogle hævder, en anden skabelsesberetning som er
i strid med beretningen i kapitel 1. Den tager bare tråden op et sted på
den tredje „dag“ efter at det faste land er kommet til syne, men før planterne
på landjorden er blevet skabt, og føjer nogle detaljer til om menneskene
— den levende sjæl Adam, hans hjem, Edens have, og hans hustru, kvinden
Eva. — 1 Mosebog 2:5-9, 15-18, 21, 22.
Det foregående skulle gøre det lettere for os at forstå hvad Første Mosebog
siger. Og denne helt igennem realistiske beretning vidner om at skabelsesprocessen
strakte sig over en periode der ikke blot varede 144 (6 × 24) timer, men
mange tusind år.
Mange synes det er vanskeligt at acceptere denne skabelsesberetning.
De hævder at den bygger på gamle folkeslags skabelsesmyter, i første række
myter fra fortidens Babylon. Men et nyere bibelleksikon siger: „Man har
endnu ikke fundet nogen myte som klart og tydeligt omtaler universets skabelse,“
og myterne „kendetegnes af polyteisme og gudernes kampe om overherredømme
— en klar kontrast til den hebr[aiske] monoteisme i [Første Mosebog, kapitlerne]
1 og 2“.3 Og hvad de babyloniske skabelsessagn angår, siger en publikation
som er udgivet af bestyrelsen for British Museum: „De grundlæggende forestillinger
der gives udtryk for i den babyloniske og den hebraiske beretning, er i
det væsentlige forskellige.“
Det vi har gennemgået, understreger at skabelsesberetningen i Første
Mosebog er et dokument som er videnskabeligt forsvarligt. Den fortæller
om de store hovedgrupper af planter og dyr med deres mange varieteter, og
siger at de udelukkende formerer sig „efter deres arter“. Dette bekræftes
af fossilerne, som viser at hver „art“ kom til syne pludseligt. Der findes
ingen overgangsformer som forbinder én „art“ med en tidligere „art“, sådan
som udviklingsteorien forudsætter.
Al den viden som Ægyptens vismænd sad inde med, kunne ikke have givet
Moses, som nedskrev Første Mosebog, nogen idé om hvordan skabelsen var foregået.
Oldtidens skabelsesmyter havde ingen lighed med det Moses skrev. Hvorfra
fik Moses da kendskab til alt dette? Åbenbart fra en som var til stede da
skabelsen fandt sted.
En sandsynlighedsberegning giver os et tydeligt bevis for at skabelsesberetningen
i Første Mosebog må stamme fra en som vidste hvad der skete. Beretningen
nævner ti hovedtrin i denne rækkefølge: (1) en begyndelse; (2) en urjord
i mørke, indhyllet i tunge gasser og vand; (3) lys; (4) et udstrakt rum
eller en atmosfære; (5) store landområder; (6) planter på landjorden; (7)
solen, månen og stjernerne kan skelnes på himmelen, og årstiderne begynder;
(8) store havdyr og flyvende skabninger; (9) vilde og tamme dyr, pattedyr;
(10) mennesket. Videnskaben anbringer disse stadier i samme rækkefølge.
Hvor stor er sandsynligheden for at den der skrev Første Mosebog, kan have
gættet sig til denne rækkefølge? Lige så stor som sandsynligheden for at
man fra en æske med ti klodser nummereret fra 1 til 10 tilfældigt kan tage
alle klodserne op i den rigtige rækkefølge. Sandsynligheden for at man vil
gøre dette ved første forsøg er som 1 til 3.628.800! Det er med andre ord
helt urealistisk at sige at skribenten bare ved et tilfælde nedskrev en
oversigt over begivenhederne i rigtig rækkefølge.
tilføjet af

Ja,

Guds hviledag er endnu ikke afsluttet. Hvis du gransker Bibelen, så vil du ikke kunne finde et eneste sted hvor der står: "Og det blev aften og det blev morgen syvende dag." Der står intetsteds i Bibelen, at den er afsluttet.
tilføjet af

Fejl?

Kære Hr. Anonym,
Jeg har før fået besked om, at jeg er for hård ved dig. At jeg ikke lader dig komme til orde? Tænk?
Nå, men så vil jeg give dig en chance, før vi indvikler os i lange frem og tilbagetog.
+++
Kort og godt: " Vil jeg kunne finde noget steds i Jehovas Vidners litteratur, som modbeviser det jeg lige har sendt dig, som er jeres egen forklaring i jeres egen blade og bøger?
Altså kort og godt: "Vil jeg kunne finde en modstriden forklaring på det "?
Nu har du chancen for, at dokumentere, at Jehovas Vidner forkynder sandheden.
Nu har du virkelig chancen. Det må da være en lækkerbisken, ikke?
Og så kan alle og enhver her se, at du virkelig har fat i det rigtige. At Jehovas Vidner er "sandhedsvidner" ikke?
Meget spændt
Enoch
tilføjet af

Der er jo...

...nogen der læser Jehovas vidners litteratur på samme måde som djævelen læser Bibelen. (Mattæus 4:6) Den måde man ser tingene på afhænger af hvilke briller man bruger. Jeg er ikke interesseret i at diskutere frem og tilbage med dig, Enoch. Jeg vil fortælle dig hvad jeg tror på, og det er så dét.
Jeg tror på at universet er en fremadskridende proces, og at jordens historie endnu ikke er til ende. Bibelen fortæller at der kommer et tusindsårsrige. Det står i Åbenbaringen 20:1-6. Jeg tror på, at Jesus Kristus skal være konge i dette tusindårsrige, i overensstemmelse med det der står i 1. Korinther 15:25-28. Jeg tror på, at Jesus Kristus skal være konge indtil Gud har lagt alle hans fjender under hans fødder. Jeg tror på, at når alt er blevet ham underlagt, så vil Sønnen også selv underlægge sig Ham som har underlagt ham alt, for at Gud kan være alt i alle. (1.Kor.15:28) Når det sker, er Guds hensigt gennemført, og så er Guds hviledag til ende.
tilføjet af

Jeg vidste det! Usandhed!

Kære Hr. Anonym,
Hvordan kan det være, at jeg vidste det på forhånd?
Er det ikke utroligt? Du kan ikke svare mig på et simpelt spørgsmål. Et lille eet.
Du vil gerne have det til at se ud til, at hvis du skal til at svare mig, så skal du igennem en diskussion.
Forkert. Du skal bare svare. Det kan du ikke. Jeg kan også godt fortælle dig hvorfor.
Det har heller ikke noget med det forvrøvlede sniksnak, at "......som fanden læser Bibelen" How root.
Nej nu skal jeg fortælle dig hvorfor du ikke vil svare mig.
I samme øjeblik du gør det, får du den næste artikel fra Vagttårnet, som klart modsiger den første.
Så enkelt er det. Det er ikke engang svært. Enhver kan se det, men enhver ved ikke hvor de skal finde det på Internettet. Det ved jeg.
Som jeg fortalte dig. Hvis man skal lede efter Guld, skal man selvfølgelig lede efter det hvor Guld findes.
Man kan derfor ikke slutte, at fordi man ikke kan finde Guld der hvor man leder, findes Guld ikke.
Det findes der hvor der finder Guld.
Simple Simon.
Meget venlig hilsen
Enoch
tilføjet af

Der er en årsag

..til at jeg ikke vil diskutere med dig, Enoch.
tilføjet af

Løgn på løgn.

Min kære Hr. Anonym,
Jeg kan kun konkludere følgende.
Hvis du virkelig repræsentere Jehovas Vidner, så er jeres "Sandhed" løgn på løgn.
Det er ikke noget jeg har bevist, det har du selv.

Enoch
tilføjet af

lige en kommentar:

Gud, vor Skaber, Han sover da aldrig! Eller holder hviledag indtil nu eller længere. Der står der jo i Salmernes Bog 121 v4 "Han, som bevarer Israel,
falder ikke i søvn, han sover ikke."
Katarin@
tilføjet af

Ja, ja, Katarin@,

det er heller ikke det der menes.
tilføjet af

Søde lille Enoch

Jeg representerer mig selv.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.