Valget er dit - ANMELDELSE

Forfatter: Lene Gammelgaard
Forlag: People´s Press
Udgivet: 30. marts 2012
198 kr, 288 sider
ISBN: 8771083707
[sol] [sol] [sol] [sol] [sol] ud af seks sole
Lene Gammelgaard besteg Mount Everest i 1996 på en grum ekspedition hvor flere deltagere omkom. Hun overlevede, blev straks mediedarling og har siden brugt Everest-erfaringen, samt hendes andre internationalt prægede udfordringer og oplevelser til at skrive bøger, drive ledelseskurser og coaching. Hendes nye bog Valget Er Dit er en glimrende og meget relevant bog for langt de fleste af os. Det er spændende blanding mellem Lene Gammelgaards personlige livshistorie og pskyologiske process, og nogle almenmenneskelige anbefalinger til hvordan vi kan tackle ekstreme udfordringer og yde vores bedste.

Hvor mange af os har brug for gode råd til at overleve verdens mest strabadserende bjergbestigning? Ikke mange. Men vi oplever alle stress, modgang og skuffelser i livet (undtagen nogle heldige og irriterende sjæle). Spørgsmålet er hvordan vi reagerer eller vælger at reagere på disse modstande. LG betoner at vi kan vælge at reagere som vi vil. Langt de fleste af os oplever nok ikke at have noget valg, men oplever tværtimod at kastes blindt hid og did af tilværelsens søgang. LGs tese er provokerende og livsbekræftende: Du vælger helt selv hvordan du reagerer på livets store nedture og modgange - ingen andre har ansvaret for din tilstands tyngde. Se realiteterne i øjnene!
Og sandelig, når man læser igennem hendes heftige livskriser, forledes man ikke til at affærdige hendes rådgivermyndighed; hun har noget at have sin visdom i. Dødsfald, livsfare, barnløshed, kærlighedsløshed etc. Her er ikke noget hysterisk eller følelsebetonet kvindemenneske, som vi ellers møder i mange hverdagssituationer. Bag alle de mange generaliserede visdomsord træder hendes personlige lidelseshistorie og dybt personlige drama frem som et diset bjerg i horisonten, næsten endnu mere interessant end hendes allerede meget interessante coaching- og overlevelsespeptalks.
Problemet kan være at der i visse kapitler er lidt for mange universelle og almene fyndord. Selvom alt hvad hun siger er relevant, autentisk og sandt bliver ordstrømmen simpelthen for meget og læseren kan gå lidt kold. Hvis de personlige anekdoter var skruet op med 20% og de generelle choachingkneb var tilsvarende skruet ned, kunne denne bog være blevet et mesterværk. Den lidt for prædikende form tvinger læseren til enten at skimme hastigt gennem især midterkapitlerne, eller at lægge bogen fra sig hver tredje side for at kunne tage den op igen med friske øjne lidt senere.
Lidt mere om formen. Bogen lider under en sproglig fattigdom: der er intet brug af semikolon, tankestreg, bulletpoints etc. - variation er altid godt, men danske forfattere savner i højere og højere grad at mestre dette. Der er ofte dobbeltbeskrivelser som skulle være reduceret; mangel på redigering kort sagt. Også ser man tit en næsten engelsk sætningskonstruktion og desuden mangel på kronologisk logik. Alt dette trækker ned. Til gengæld har bogen har et glimrende indsat fotoalbum fra bjergene og hovedpersonerne i forfatterens eget drama.
tilføjet af

Fed ide- ANMELDELSE

Titel: The imager Portfolio
Forfatter: L. E. Modesitt, Jr.
Forlag:?
Serie af bøger. 6 ud af 8 er udgivet. 1 kommer i 2013, og den sidste er der ikke dato på endnu
ISBN: 0-7653-2034-7 (gælder første bog Imager)
Findes på biblioteket. Dog ingen kendt dansk oversættelse.
Findes som e-book utallige steder og findes som audiobook på bl.a. www.audible.com
Kan du lide fantasy, men er træt af sværd og ridere?
Er du med på at se magi på en helt ny måde uden at involvere elvere, trolde og goblins?
Vil du gerne læse noget fantasy der ikke er i epic-genren?
Så har du fundet den rigtig serie her.
"Setting" vil jeg beskrive som noget man forbinder med 1800-tallet (tænk på film ala Sherlock Holmes). Der er visse maskiner og bl.a. pistoler/kanoner, men ellers er scenariet meget middelalderagtigt. "Alter reality" er måske et bedre udtryk.
Helten Rhenntyl har artistisk talent, og kommer i lære som portrætmaler. Han opdager, at han har evner som "imager". Én som kan visualiser ting, der så bliver virkeligt.
Han bliver en del af disse "troldmænds" fællesskab, men finder ud af, at de politiske betydninger af hans evner har stor betydning.
Den første bog beskriver universet, beskriver rollelisten, og starter helten på vej.