2tilføjet af

Særudstilling om Tatra på Sommers Automobilmuseum i Nærum 14/1-25/3

Den succesrige særudstilling på Sommers Automobilbilmuseum om DKW og Jørgen Skafte Rasmussen er netop slut. Men foreningen Motorhistoriske Formidlere - som driver museet - har allerede et nyt projekt under forberedelse.
Den næste særudstilling vil blive afviklet fra midten af januar 2007 til udgangen af marts, og emnet bliver Tatra og Hans Ledwinka.
De, der kender navnet Tatra, ved også at dette tjekkiske bilmærke udmærker sig ved en række usædvanlige og karakteristiske - men avancerede - konstruktioner. De mere indviede ved, at disse konstruktioner stammer fra chefkonstruktøren Hans Ledwinkas tegnebord. Men alt for få kender de nærmere detaljer og historien bag. Det vil Svend Carstensen og Bo Ødegaard fra foreningen Motorhistoriske Formidlere gerne råde bod på med Tatra-særudstillingen!
Selv om Tatra-fabrikken fremstillede sin første bil i 1897, vil udstillingen koncentrere sig om de køretøjer, der bar Hans Ledwinkas specielle fingeraftryk, nemlig centralrørs-chassiset, de luftkølede motorer og (til dels) det aerodynamiske design. Det vil sige Tatra-modellerne fra 1923 og til 1998, hvor den sidste Tatra-personbil forlod fabrikken (som dog fortsat producerer lastbiler).
Til at vise udviklingen er der foreløbig fremskaffet en lille halv snes biler samt enkelte aggregater, der belyser teknikken i disse interessante biler og udviklingen gennem tiderne. Mærkets historie og teknikken i bilerne vil yderligere blive belyst med illustrationer og plancher, herunder forbindelsen til Ferdinand Porsche og forløbere for Folkevogns-konstruktionen.
Selv om Tatra kun havde en officiel dansk importør i nogle få år i begyndelsen af 1950'erne, er der alligevel enkelte entusiaster, der har slået sig på mærket og selv importeret nogle køretøjer af forskellige modeller i løbet af den sidste halve snes år. Det er disse Tatra-tilhængeres køretøjer, der sammen med enkelte lånte biler vil udgøre Tatra-særudstillingen.
Lige som i efteråret vil museet være åbent både søndag kl. 14-17 og onsdag kl. 17-20. Den permanente udstilling med Ole Sommers samling vil naturligvis fortsat kunne ses!
Adressen er Nærum Hovedgade 3, 2850 Nærum.
tilføjet af

Lyder godt

Det lyder godt, og tak for informationen.
Jeg er ikke sikker på at jeg ellers var faldet over denne udstilling, medmindre den var nævnt i en avisartikel, hvilket nok er tvivlsomt.
Glæder mig til at se de særprægede vogne, især de fine 50´ermodeller med finnen i bagruden!
Fabrikken havde nogle spændende ideer på et tidspunkt, -tror det var efter år 2000, eller deromkring, om at genoplive 600-modellen i MEGET HIDSIG coupé-udgave! Projektet blev dog droppet, da der ikke var marked for det da, men hvad med idag, hvor luksusbiler igen er i handel? Hvem ved?
Glæder mig til udstillingen, i hvert fald.
tilføjet af

Særudstilling om Tatra på Sommers Automobilmuseum i Nærum 14/1-25/3

Udstillingen er der stadig!
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.