16tilføjet af

su tilbage betaling på 14000

jeg modtog su fra 1 jan 07 til 1 juli 07, i den periode tjente jeg det jeg måtte tjene..
men fra 1 aug 07 til 1 jan 08 tjente jeg rigtig mange penge.
så nu forlanger de jeg ska betale 14000 kr tilbage fordi jeg har tjent for meget.
men kan det virkelig passe at pga man har modtaget su, må man ik arbejde meget resten af året..
er her nogen som kender til disse regler
tilføjet af

Så vidt jeg husker..

så er det inden for et skatteår man beregner - og det er vel egentlig rimeligt nok !
I gamle dage stod det forklaret i de papirer, man fik med i forbindelse med ansøgning om SU..
Ellers må det stå på deres hjemmeside..
tilføjet af

Det er korrekt

Tjek www.su.dk der få du alle de svar du har behov for. Man må højst tjene ca 76.000 før skat.Næste år ser det ud til at du må tjene mere.
tilføjet af

Hvis du tjener

så mange penge er du jo ikke berettiget til SU. Hvad med om du frameldte dig SU så kan du tjene alt det du vil. SU er for dem der ikke kan klare sig økonomisk under studierne, og det kan du jo åbenbart godt.
tilføjet af

Det er jo lidt mere kompliceret...

... du må tjene et vist beløb om året afhængig af, hvor mange måneder, du modtager SU. DVS. jo flere måneder du får SU, jo mindre må din totale indkomst være.
Reglerne er lidt uheldige, for mange studerende bliver jo færdige midt på året, men deres løn den sidste halvdel, hvor de ikke studerer, men gerne skulle ha' arbejde efter endt uddannelse, tæller også med i regnskabet.
Jeg oplevede det specifikt, da jeg blev færdig som ingeniør sidste sommer. Jeg havde allerede fået et job, da jeg var færdig, så det var direkte ud på arbejdsmarkedet. Jeg måtte regne efter, og jeg kunne ligenøjagtig holde mig inden for grænsen, så jeg ikke skulle betale tilbage.
Jeg synes disse regler er lidt uheldige, for i foråret har man altså brug for sin SU, og der kan man ikke leve for de penge, man måske tjener, hvis man får et job efter uddannelsen.
Et sidste råd: Som andre også har nævnt, så tjek altid reglerne på SU.dk, for man kan nemt komme i klemme.
MVH GG
tilføjet af

Men det er vel..

rimeligt nok, at man skal betale tilbage, hvis man som i trådstarterens tilfælde tjener så gode penge, som det åbenbart har været tilfældet. Så skulle man måske lige have checket op på reglerne først.
tilføjet af

Vel er det da ej rimeligt!

Hvordan kan man i årest første måneder, uden en krone på lommen, og under uddannelse vide, at man i årest sidste måneder vil være så heldig at tjene så meget at man overskrider den grænse? Skal man sige nej til jobbet, fordi man ellers vil være nødsaget til at betale den SU tilbage som man modtog på et tidspunkt hvor man var fuldkommen intetanende om sin fremtididige indkomst?
Reglerne for SU er syge!
tilføjet af

Selvfølgelig skal...

man ikke sige nej til jobbet!
SU er jo til for at du skal have noget at leve for mens du læser.
Når man så på det sidste studieår er så heldig at få et job, der giver gode penge, så synes jeg kun, at det er ret og rimeligt at skulle betale tilbage til SU, hvis man overskrider max-grænsen. Det er jo langt fra alle, der kommer i den situation. Tilbagebetalingen må være, fordi vedkommende har tjent gode penge. Så må man også være indstillet på at bidrage til fællesskabet... Alt med måde....
tilføjet af

Hvis du...

... mener folk, der under uddannelse tjener gode penge, er vi helt enige i, at SU'en bør falde bort, som det også er tilfældet idag.
I tilfældet, hvor du efter endt uddannelse får et job, hvor du i det sidste halve år kommer op over max-grænsen - og derfor skal tilbagebetale din SU - så er jeg uenig.
SU'en er en støtte eller beløning for at opfordre folk til at tage en uddannelse. Det er din "løn" mens du studerer ligesom arbejdsløse også kan få "løn" fra det offentlige selvom de intet arbejde har.
Hvis du får kontanthjælp i en periode og herefter får et godt job risikerer du vel heller ikke at skulle betale kontanthjælpen fra de forrige måneder tilbage, fordi du nu tjener en god løn, vel?
Til trods for, at jeg tjener en god løn nu, mener jeg egentlig kun, at det er retfærdigt at jeg modtog min SU igennem hele uddannelsen. Hvis du sammenligner udgiften til fem års SU med det faktum, at jeg nu som 24 årig ligger på grænsen til at skulle betale topskat og ikke forvente at gå ned i løn lige foreløbig, så tror jeg nok mine næste 40 år på arbejdsmarkedet kan betale min SU tilbage.
Havde jeg valgt ikke at tage en uddannelse ville min løn nemt ligge 10.000,- under min nuværende løn, hvis jeg da overhovedet havde et arbejde. De sidste 10.000 er samtidig de 10.000, der beskattes hårdest, så hvis vi f.eks. siger, at 50% går til skat, så sender jeg altså 5.000,- ekstra ned i det offentliges kasser hver måned, fordi jeg tog en uddannelse. Dvs. at jeg hver måned betaler en ekstra skat svarende til en måneds SU efter skat.
Hertil kommer, at jeg f.eks. skal betale fuld pris for min datters dagplejeplads pga. min løn. Uden min uddannelse og dermed min nuværende løn ville jeg kunne få støtte til denne plads, så her betaler jeg reelt en ekstra skat.
Udover alt det økonomiske arbejder jeg på et marked med ekstrem efterspørgsel på arbejdskraft. Uden min uddannelse kunne jeg ikke udføre mit job, og dermed ville der være endnu større mangel på arbejdskraft.
Kan du så ikke godt unde mig de "håndører" jeg modtog fra staten det sidste halve år af mit studie?
MVH GG
tilføjet af

Jeg forstår udmærket...

dine argumenter, men jeg er ikke enig...
Ja, SU er til for at støtte under uddannelse.
Når man så har endt sin uddannelse og tjener egne penge - og måske "gode" penge, så må det være rimeligt, at der er et loft for, hvor høj den indtjening kan være i det pågældende år, for at man kan undgå tilbagebetaling. Livet hænger jo sammen, og man har vel netop taget en uddannelse for at tjene penge. Hvis man så tjener "for mange penge" i forhold til reglerne for SU, så skal man naturligvis betale tilbage..
Det er da fint, at du har fået en uddannelse, så din indtjening bliver højere - det skal du da være glad for. Og ja - så skal man betale mere i skat og andre ydelser, det er vel kun ret og rimeligt. Hvis du har en god indtægt, så kan støtten til en institutionsplads gå til en anden, der er mere trængende. Det kan jeg da kun se det rimelige i.
Selvfølgelig er det retfærdigt, at du har modtaget SU. Det er jo ikke det sagen her handler om.. Den handler om, at man skal betale lidt tilbage, hvis man har tjent gode penge i starten af sin nye karriere. Og det skal man efter min mening, hvis der er tale om en høj indtjening....
tilføjet af

PS...

"men fra 1 aug 07 til 1 jan 08 tjente jeg rigtig mange penge"
så må man også bøsse lidt tilbage til staten - det er altså ikke ET STORT ta' selv bord....
tilføjet af

Jeg er på ingen måde...

... fortaler for at malke statskassen ved hver mulig lejlighed. Tværtimod. Omvendt mener jeg dog, at reglerne omkring den støtte man kan få bør være konsekvente.
Mit problem med de nuværende regler er, at hvis du bliver færdig (og dermed også får din sidste SU) i december måned, så kan du tjene alle de penge du har lyst til fra januar, uden at skulle betale en krone tilbage.
Bliver du færdig midt på året, så er der grænser for, hvor meget du må tjene frem til 31/12 uden at skulle tilbagebetale SU. Det er der jo ingen rimelighed i.
Samtidig ken jeg heller ikke forstå, hvorfor der skal gøres forskel på studerende og arbejdsløse. Uanset hvad du tjener EFTER du har modtaget kontanthjælp, skal du ikke betale noget tilbage. (Jeg kender ikke reglerne 100%, men jeg formoder det fungerer sådan)
SU og kontanthjælp ligger beløbsmæssigt på samme niveau, du risikerer bare at blive straffet økonomisk, hvis du bruger tiden på at studere fremfor at skrive ansøgninger.
Jeg synes det er fint at bruge ressourcerne hvor der er mest brug for dem, men vi bør samtidig passe på, at vi ikke "straffer" folk for at tjene penge og "belønner" dem for at lade være...
MVH GG
tilføjet af

Gavebod

præcis, SU er jo ingen gavebod. Man skal jo ikke studere FORDI man kan profitere af det, men studere på trods af at man sidder stramt i det økonomisk
tilføjet af

Jeg henviser...

... til mit ovenstående indlæg.
Jeg har i øvrigt aldrig argumenteret for, at SU skal være en gavebod, men hvorfor skal der være forskel på studerende afhængig af hvilken tid på året de slutter? Det var sådan set det, mit oprindelige indlæg gik på.
Og næst, hvorfor skal der være forskel på studerende og arbejdsløse? (Igen jf. ovensåpende indlæg)
Hvis du mener nogen studerer for at profitere af det, så tag lige et kig på SU.dk og tjek satserne. Det er altså ikke noget man bliver rig af.
På længere sigt SKAL man dog studere for at profitere af det. Du får muligheden for at arbejde med opgaver, der interesserer dig, og du får samtidig (for nogle studiers vedkommende) en god løn for det.
MVH GG
tilføjet af

Det var ikke...

... mange argumenter, der skulle til, før diskussionen blev opgivet.
Men tavshed er vel også et svar???
MVH GG
tilføjet af

SU, Pension & boligsikring.

Hej som SU modtager, lønmodtager og boligsikringsmodtager vil jeg gerne lige komme med et indspark i snakken. Er der nogen der ved om de extra indbetalinger man kan foretage for at "nedbringe" årsindkomsten i SU øjemed ligeledes "nedbringer" årsindkomsten i forhold til boligsikring.
tilføjet af

SU reglerne er diskriminerende

Som Guitar-Guru flere gange har påpeget giver det jo ikke mening at man bliver straffet økonomisk fordi man bliver færdig med sin uddannelse midt på året frem for i slutningen. Det er jo ren diskrimination.
Og desuden mener jeg at der burde skælnes mellem det man tjener mens man er under uddannelse og det man tjener når man er færdig. Det er fint nok at der er loft for hvor meget man må tjene ved siden af SU'en, og jeg har da også betalt de penge tilbage som jeg havde tjent for meget under uddannelse. Men at jeg skal betale SU tilbage efter at jeg er blevet færdig med uddannelsen og ikke længere er SU berretiget er decideret meningsløst. Hvis jeg ikke længere må få SU så lad mig dog tjene mine egne penge.
Desuden er det her noget som undervisningsministeren agter at ændre:
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-10541327.html
Men hvornår (og om) det bliver til noget har jeg ikke hørt noget om endnu.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.