31tilføjet af

Spiser du for 158 kr. pr. dag?

Spiser du for 158 kr. pr. dag?
...Det gør jeg godt nok ikke!
Fra 1. august vil ældremaden i Egedal Kommune (i det nordsjællandske) stige til 158,- kr. pr. dag. Tidligere har maden kostet 97,50 – der er altså tale om en prisstigning på 62 procent. Det erfarede TV2 Lorry
Nu er 97,50 stiv nok i forvejen, men 158 bobs hver dag - det er ikke kun mange penge, men også en temmelig stiv pris for personer, som ikke har mulighed for samtidig at optimere deres indtjening.
Der er altså tale om en virkelig heftig pris fra Egedal kommune, som forklarer at det var denne prisstigning eller lukning af nogle børnehaver eller alternativt at give eleverne i skolerne dårligere undervisning.
Ynkeligt at bruge denne form for argumentationsteknik, for GISP da, vi vil da ikke have at børnehaver bliver lukket og at skoleelever bliver dummere...!!!
Og mig bekendt er ældreområdet og børneområdet to adskilte områder med hver deres økonomiske råderum, og det i en hvilken som helst kommune.
Er det lovligt? At lægge et helt andet gebyr, som på ingen måder har med fabrikering eller udbringning af maden at gøre, oven i? Det svarer til, at vi nakker de handicappedes kørestole, for at kunne sponsorerer vand og renovation i en given kommune. Helt godnat.
Men alright, spiser du for 158 kr. pr. dag (kr. 4700 pr mdr)? Finder du, at det er en fair pris, har du kun ca. 7.500 kr. pr. mdr.?
tilføjet af

Jeg forstår godt din harme

Prisen afspejler ineffektiviteten i de kommunale køkkener.
Kuvertprisen hos et cateringfirmaerne.
Morgenmad: 15 kr.
Frokost: 45-55 kr.
Aftensmad: 45-55 kr.
I prisen er inkluderet frisk frugt og kaffe, og kage
en gang om ugen.
Så de ældre burde bestille maden udefra, desuden
ville de få en meget bedre kvalitet.
Nu spiser de fleste ældre ikke ret meget mad, så catering-
firmaerne kunne lave de til ca. 110 kr. pr. dag. Hvilket er
en meget rimelig pris uden tilskud fra kommunen.
Nu skal de kommunale køkkener ikke lave overskud, men hvile
i sig selv. Så ser regnskabet helt anderledes ud:
En ansat pr. 50-60 kuvert:
En kok til 23.000-25.000 kr. pr. måned
En køkkenassistent til 18.000-20.000 kr. pr. måned
Råvarer til 120 personer pr. måned:
Morgenmad med hjemmebagt brød: ca. 9 kr. * 120: 1080 kr.
Frokost incl. salat: ca. 20 kr.: 73200 kr.
Aftensmad ca. 20 kr. pr. kuvert: 73200 kr.
Højt sat pr. måned: 1604 kr. pr. kuvert eller 52 kr. pr. dag
Du kan faktisk producere mad i køkkenet for 52 kr. pr. dag, så
enten beskatter Egedal Kommune deres ældre. Eller også er deres
køkkener totalt ineffektive. Det kan også skyldes, at
maden er uspiselig, så renovationen koster en formue!
tilføjet af

He he .- det er nok det sidst

- jeg har også undret mig noget over, hvor fordelen ved "storkøkkendrift" er forsvundet hen.
tilføjet af

Rettelse af tal

Morgenmad med hjemmebagt brød: ca. 9 kr. * 120 * 30,5: 32940 kr.
Så prisen bliver i stedet 1869,5 kr. pr. måned eller 61 kr. dag.
tilføjet af

Administrationen spiste det hele

Der sidder garanteret 2 personer på kommunen, der skal fører tilsyn med ordningen.
Den kommunale overadministration vil blive skåret væk i fremtiden, for skatteindtægterne
vil blive meget små i fremtiden. Det skyldes i høj de små årgange på arbejdsmarkedet, samt
et stigende antal pensionister.
tilføjet af

Lidt rettelser

Der sidder garanteret 2 personer på kommunen, der skal fører tilsyn med ordningen.
Den kommunale overadministration vil blive skåret væk i fremtiden, for skatteindtægterne
vil blive meget små. Det skyldes i høj grad de små årgange på arbejdsmarkedet, samt et stigende antal pensionister.
tilføjet af

det er da noget der vil

noget, det må jo under alle omstendigheder få indflydelse på hvordan at den komunne udregner kontant hjælpen, for kontanthjælps modtager skal vel havde det samme at spise, altså i Kr..
Det er jo mere end mange kontanthjælpsmodtager får udbetalt om måneden, jeg mener at hvis at komunnen forlanger så meget, så skal de også være villige til at betale det samme til dem der skal havde?.
Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af

Hej Trine

Det er faktisk ikke engang den beløb jeg bruger på 2 voksne og 3 børn. - Og nej, vi spiser ikke dårlig......
Den skole mine børn går til tilbyder frokostordning. En koldt frokost + et styk frugt koster 20 kr. Varm mad + frugt eller salat koster 25 kr. Og alt mad er økologisk og portioner er så stor, at selv min 13 årig søn kan leve med det.
I en stor køkken kan man laver mad meget billiger, - jeg vil skylde på, at de ældre mennesker kunne få god mad til ca 60 kr i døgn.
Og de skal ikke fortælle at leveringen er dyrt, fordi jeg ved at de betaler ca 4-5 kr. per udbragt portion.....
tilføjet af

Husk udbringningen

Jeg gætter på, at udbringningen koster en del oveni. Dedsuden er der jo penge til udlejning af lokaler osv. Men du har ret i, at det lyder dyrt....
tilføjet af

Rystende................

Hej.
Jeg ved godt det er naivt men hvor ville jeg dog håbe at der snart bliver en "ældre-revolution", om det så kommer fra de ældre selv eller de unge, begge dele er nok lige naivt.
Men prøv lige og tænk over det.
Burde det ikke være omvendt: at det var ulovligt at bespise ældre med nogen som helst form for nedfrosset eller færdiglavet mad, og ved lov vedtaget at alle ældre har ret til frisklavet og vitaminrig kost. For ikke lang tid siden var der snak om at børn skulle have gratis skolemad. Undskyld mig, men gu´skal de ej. Så længe vi ikke kan finde ud af at behandle vores ældre bedre end vi gør er det da fuldstændigt tåbeligt at have den slags "fine fornemmelser".
Og det er ikke plejerne det er galt med, der er simpelthen sparet så meget at de ældre
bare sidder, spiser og sover. Hvor tit ser man egentlig plejehjemsbeboere på udflugt? Jeg får det helt dårligt når jeg tænker på hvordan vi behandler folk der " er i den sværeste del af livet"
Føj.................
Min bedstemor som er 90 år og har mistet det ene ben og måtte flytte fra det hjem på vestfyn hun altid har boet og på plejehjem i Odense. Et halvt år efter mister hendes søster det "samme ben", og flytter også fra vestfyn på plejehjem i Odense. Hele familien arrangerer at de kan komme til at bo på samme plejehjem og lige ved siden af hinanden, der er et ledigt værelse og vi får besked på at alt er i orden. Men en uge efter modtager min far en anden skrivelse der forklarer at de alligevel ikke kan imødekomme vores forespørgsel. Da min far ringer til lederen viser det sig at en anden beboer kan flytte ind ved siden af min bedstemor 14 dage før hendes søster.
Nu sidder begge der ikke er så meget for at komme ud og bliver gamle på hvert deres plejehjem, de kunne have siddet og husket hinanden på alle de fælles minder de har og derved også have haft forhøjet livskvalitet. Men nej, hver en krone skal vendes.
Der er så mange ting jeg er stolt af Danmark over men den måde vi behandler ældre på er noget af det jeg hader mest. Burde det ikke være en menneskeret at kunne dø i sit hjem lige meget hvor gammel man er?
Kasper
36 år
tilføjet af

snart vågner pensionisterne

som stemmete på dansk folkeparti fra deres vildfarelse at df er deres venner og sørger for forhøjelse af ældre checken.snart vågner pensionisterne som kræver dansk personale og hjemmehjælpere at det ikke er så mange unge danskere for at passe dem.glad for tiden viser dem at de har taget fejl mht at der er stakitsamfundet som er bedst.ikke tro på svindlersken fhv gulvkludslynger pia kjærsgård
tilføjet af

Jeg spiser dyr

(t)!
For jeg gider ikke eller mangler tiden til selv at tilberede maden. De fleste restauranter tager 149 kroner pr. levering og dertil kommer madens pris.
Min fordel er så bare, at jeg får maden leveret på forskellige tidspunkter, når det passer mig, og har et væsentligt større menukort (og restaurenter) at vælge imellem.
Jeg er tilhænger af at vores gamle skal have det godt, men SFI (Socialforskningsinstituttet) påpegede for nogle år siden, at vores pensionister i gennemsnit, er mere velhavende end fx børnefamilier.
Læg mærke til at jeg brugte ordet gennemsnit, for vi kender alle eksempler på noget andet! (Dette blot for at imødekomme hvad vi alle ved).
God sommer til solens læsere!
tilføjet af

Det kan ikke passe?

Vi er en familie på 4 personer, og vi har et budget på omkring 6-7.000 kr. til at leve for pr. måned.
Hvordan kan det passe, at én pensionist skal betale 4.700 kr. pr. måned, og det er kun for maden!
Jeg kan kun sige, at jeg synes, de prøver at spare og tage penge fra de forkerte personer.
For et par år siden, havde jeg stadig min morfar, og han havde ca. 250 kr. tilbage til ham selv, når han havde alt betalt på plejehjemmet og de faste udgifter, han havde. Og hvis han havde skulle kunne klare denne prisstigning, så skulle han have taget et lån.... Det kan ikke være rigtigt.
Synes det er uhørt!🙁
tilføjet af

Hvad mener du?

At kontanthjælpsmodtagere skal have ekstra hjælp til at betale andre for at indkøbe, tilberede og levere maden??
Kontanthjælpsmodtagere har måske så travlt at de ikke selv kan lave mad uden disse fordyrende tiltag?
Spørger bare...!
tilføjet af

Bør afspejle den faktiske pris

Madprisen bør afspejle den faktiske pris, og jeg synes at det lyder direkte ulovligt. Det kommunen får ud af dette mad stunt er at der snart starter et billigere alterantiv op i Egedal og så har kommunen mistet muligheden for at lave et beskedent overskud på den forretning.
Jeg har længe kigget efter en god forretnings ide som jeg kunne starte op og ideen er sole klar. Lave mad til de ældre. Jeg tror at jeg vil starte i Egedal kommune og herefter udvide min business når min forretning har fået bidt sig fast i markedet.
En hver idiot kan da lave varm mad og køre det ud for 100 kr pr. måltid. Iøvrigt er Egedal kommune jo ikke specielt tyndt befolket så dermed bliver det billiger at få kørt maden ud end i de tyndt befolkede egne.
Desværre har jeg ikke nosser nok til at forlade mit godt betalte ingeniør job til fordel for en virksomhed der inbefatter mindst 5 ansatte, et industrikøkken og en bil.
Vh Ingeniøren
tilføjet af

Nej

Nej det gør jeg ikke for jeg har kun 400,- i ugen til kost.😕
Så der er langt igen til de 158,- pr dag.🙁
Jeg støver godtnok rundt efter tilbud og sidste salgsdag, men sundt mad for det meste.
Lidt men sundt.😉
Så det er helt ude af proporationer når det firma der laver maden har råvarerne til en helt anden indkøbspris.😖
tilføjet af

Egedal

Bor selv i Egedal...
Kommunen har jo i lang fejl administreret sin økonomi, hvilket jo nu desværre kommer til at koste.... Hvorfor renoverer Stenløse rådhus få år før kommunesammenlægning, når man godt var klar over den aktuelle dato, og at rådhuset uanset hvad, ville være for småt..
Synes de lokale politiker, nye som gamle er inkompetente og burde drages til personlig ansvar.
tilføjet af

det helt rigtige

sted at stjæle , fordi de gamle ikke kan protestere, MEN DET ER SJOFELT.Irene
tilføjet af

....

Self koster udbringningen en hel del. Men jeg vil da lige sige at prisen er dybt go' nat, de fleste ældre i eget hjem som modtager mad udefra får EN ret om dagen; En varm frokost, fx. frikadeller med kartofler, sovs og kogte grønsager + en dessert. de får ikke morgenmad eller aftensmad, det står hjemmehjælpen for. [f]
tilføjet af

Helt grotesk

Hej.
Det er helt grotesk og det kan ikke være rigtig de svageste medborger både i Danmark men også i de fattige lande skal lide under den politik som de rige G7 lande har ført, virkeligheden er de høje mad priser skyldes jo man bruger jord til afgrøder til dyrke afgrøder til fossil brandstof og det gør der er kommet manel på madvare rundt omkring i verden.
Men var de rblevet ført en ansvarlig international politik ikke bare de G7 landene men også Danmark så havde vi ikke se disse pris stigninger på mad vare overalt i verden.
Samt havde det jo også været smukt hvis vores regering havde brugt overskudet på Nordsø olien til invensteringer i den vedvarende energi, for ikke bare de højre priser på mad vare rammer de fatige men også de højreenergi priser hvor en tønde olie omkring 1990 kunne føs for omkring 30 dollars er den nu oppe i omkring 140 dolars og vi behøver vel ikke at spørge om hvem tjener på disse høje energi priser.
Det gør de olie produserende lande og ud over Venzuella er der ikke nogen af dem der udviser social ansvarlighed over for de fattige rundt omkring i verden.
Mvh🙁
tilføjet af

Urimeligt!

NEJ! Det er totalt urimeligt! 🙁
Tænk hvis det var en selv, en familie på 3, bruger da ikke 12.000 kroner månedligt! Det er jo helt vildt meget, jeg skal i hvertfald ikke bo her i denne kommune, når jeg bliver gammel, jeg flytter ud på landet og dør helt alene😮
Jeg kan blive så sur over at det går ud over de gamle mennesker, så lad dog være med at byg et vandland i egedal, og lad pengene gå til fornuft!
tilføjet af

Ikke daglig

Det er fuldstændig absurd med den pris på mad,og selvfølgelig bliver det bragt ud,men det er kun en gang i ugen de får mad ud,så skal de selv varme det i microovn,tror ikke de lejer lokaler,det meste mad de ældre får går ud fra et plejecenter,sådan er det ihverttilfælde her.
Har set den mad min nabo får leveret,to vaccum kartofler,et stykke kød og noget sovs der er så tynd at det ikke kan spises før hun moser kartoflerne i denne substans,så det er under al kritik hvis standarden er sådan i dag.
tilføjet af

NEJ!

Nej, sguda!
Vi er to (nogle dage tre, afhængig af arbejdstider) mennesker til spisning i dette hjem og i mange tilfælde er jeg ikke engang sikker på at vi til sammen spiser for mere end det beløb om dagen.
Jeg synes ikke på nogen måde det er i orden at flå de ældre som er afhængige af denne service, men jeg mener heller ikke at man skal skære på andre sociale ydelser for at holde prisen nede.
I stedet kunne man måske spare på sådan noget som kultur, kunst og andre luksusydelser der bare ikke er råd til på et sparebudget. I mange kommuner har de så utrolig travlt med at poste penge i dén type projekter fordi det giver status og popularitet hos borgerne. Selvom pengene ikke komme fra samme rum i sparegrisen, så er den endelige udgift for kommunerne jo den samme, om de så anvender deres penge fornuftigt (dvs. nødvendigheder som ældre, børn og syge først) eller på luksus (som eksempelvis kultur og kunst).
Altså må de med det store husholdningsbudget gøre som vi andre; tage det nødvendige først og luksus senere!
tilføjet af

30 kr

Og så siger de på kommunen at man skal kunne klare sig for 30 kr til mad pr døgn. Hænger jo ikke en sk.. sammen
tilføjet af

NEEEJ, JEG SYNTES DET ER SVINERI...!!!

Jeg syntes helt bestemt det er noget forbandet svineri, at tage så mange penge
for mad fra folk som ikke har det helt vilde store overskud......og det sgu egentlig også
ligemeget hvor stort deres overskud er, der er stadig en vanvittig pris....
Det er fandme dem der hele deres liv har været med til at bygge vores samfund op, så vi
i dag har alle de 'goder'........og så skal de straffes for det.....af nogle latterlige
politikere som sidder på deres røv og få'kassen' for det...
Jeg har ikke set maden de får, men kunne sagtens forestille mig at den for det første
IKKE er pengene værd, og for det andet sikkert heller ikke ser vildt indbydende / lækker
ud.....
Når vi andre laver mad, feks. til fest / selskab, er det jo ofte sådan at det nærmest er
billigere at lave STORE portioner (til mange) frem for små..... og da der bliver flere
og flere ældre, og dermed sikkert skal laves større portioner (til flere), burde prisen
så ikke falde i stedet for ???
Tak for mig......🙁🙁🙁
ps. skal lige siges at jeg ikke er den der går specielt op i politik osv, men syntes
sgu ikke vi behandler vores ældre medborgere ordentligt......vi burde skamme os.😖
God dag til alle, specielt de ældre...😉
tilføjet af

jo men vi må ikke

glemme at pensionisterne stemte på dansk folkeparti som støtter regeringen som har skruet bissen overfor kommunerne som ikke må bruge midler på forbedringer af hverken velfærden, skolerne, plejehjemmene eller børnehaverne. regeringen med støtte fra df har fjernet ventelistegarantien, forbedringer af nedslidte kloaker, skoler, universiteter med mere
tilføjet af

Kun levering til een adresse

Lidt forsinket svar... Med til historien hører også, at der er tale om udbringning til plejehjem - om det var et eller flere, er jeg dog ikke helt klar over. Dvs. at de ældre flokkes om samme adresse. Det kan da ikke koste mange bananer.
tilføjet af

God pointe

Rigtig god pointe, Poul! Den skulle de sørma have serveret på et guldfad!
tilføjet af

Frostvarer er vitaminrige

Lige et par kommentarer til dit gode indlæg.
Frossen mad er ikke usundt, faktisk har man i en undersøgelse fundet ud af, at f.eks. frosne grønsager holder bedre på vitaminerne end almene.
Jeg kan ikke se forskel på ældre og børn, der i begge grupper eksisterer individer, som ikke tage var på sig selv. Der findes forældre, der ganske enkelt ikke har råd til at give deres unger den rigtige kost, kunne de ville de, og så er der den gruppe af børn, hvis forældre ligger på divanen med stærk tømmermænd hver morgen... eller hvad det nu er de kalder det, hvor ungerne stort set er voksne fra deres 4. år og må hutle sig igennem tilværelsen. Jeg går stærkt ind for skolemad, så vi på den led automatisk sikre de svage i samfundet (og det endog uden at nogen blive puttet i kasser).
En i øvrigt grimt sag med din familie. Man må håbe, at der kommer et hul på i et tidspunkt, så de to kan bo nogenlunde samme sted. Det ville selvfølgelig være det optimale.
tilføjet af

Tak for tal

Tak for dine tal. Det viser nemlig hvor gigantisk langt ude, de ældres madpriser er.
tilføjet af

100 kr for et måltid??? Det er sgu dyrt!!!

Du skriver 100 kr pr måltid? Det bliver 300 kr for den ældre hver dag. Ikke megen fidus der, du!
Der er tale om 158 kr. pr. dag for den ældre og det med morgenmad, frokost og aftensmad.
tilføjet af

Godt forslag

Helt igennem reelt forslag - spar på de ikke livsnødvendige steder.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.