5tilføjet af

Skæg i timerne

Min søn Kampsax II Junior har problemer i skolen pga, noget han tolker som en debat i timerne.
Han går i 8b, men synes at de skønlitterære "pixibøgerne" efterhånden giver ham for lidt udfordring.
Som den eneste elev, uden overskæg, har han bevaret fokus, når talen er faldet på opfordringer fra læreren om snarligt at iværksætte en plan om en ny indgangsvinkel til begrebet læsning der bl.a omfatter storværket "Søren og Mette"
Elever i klassen klager højlydt over et pensum der ikke tager højde for, at det er vanskeligt, at anvende sine øjne i den af skolevæsnet påregnede 45 graders læsevinkel.
Det kan efter min søns udsagn være en medvirkende faktor, at disse elever er præmonteret med en slags brynje af tekstilær karakter, der fastlåser elevens sanser, således at kun 3% af de, i skoleklassen opståede fænomener/informationer kan opfattes.
Hvad bør jeg som forælder gøre.
Skal jeg selv introducere Drengen for f.eks "regning" En af skolen, stadig tilbageholdte naturvidenskabelige retning.
Eller skal vi blot vente til at han selv får et overskæg og dermed når de andre elevers niveau.
Hjælp ønskes
tilføjet af

Skift skole

Mange må søge privatskole, for at højne niveauet.
tilføjet af

Forældre og ansvar

Efter min mening er det fint, hvis forældrer introducerer nye emner for deres egne børn og derigennem forsøger at motivere eller hjælpe dem. Der er i dag en stigende tendens til, at mange forældrer overlader ansvaret for læring til lærerne, og ikke selv deltager i denne proces, når eleven kommer hjem. Det kan skyldes, at vi i dag lever i et mere travl samfund end tidligere, hvor både forældre og børn har flere gøremål.
Dog vil det i mange tilfælde gavne eleven, hvis forældrene hjælper sig eget barn derhjemme. Fx ved at introducere nye emner, hvis eleven keder sig i skolen.
Omvendt skal man også huske på, at den enkelte lærer SKAL kunne differentiere i sin undervisning - selv om det kan være mere end vanskeligt med 25-28 eleverne i klasserne i dag! Læreren MÅ altså ikke overse en dygtig elevs behov for udfordringer til at må sit maksimale potentiale, selv om han samtidig skal tage vare om svage elevers behov og evt. forstyrrende adfærd. Altså en vanskelig opgave, der derfor også tit mislykkes. Dog ville jeg som forældre gøre opmærksom på mit barns kedsomhed i timerne. (Ikke at lærerens undervisning nødvendigvis er kedelig af den grund).
tilføjet af

undervisningsdifferentiering er vist mest

noget man taler om... for hvordan gør man i praksis ?
Især når skolen skal rumme flere afvigende børn i klasserne og ressourcerne ikke følger med, såsom en ekstra lærer osv.
Den rummelige skole, kan blive for rummelig, hvis du spørger mig. Jeg kan godt se, at det vil gavne nogle elever fra specialskolerne at komme i en almindelig skole, men at det bliver på bekostning af andre..❓tja.. så ved jeg nu ikke.
en forældre
tilføjet af

Hvad har du gang i ?

Verden er ikke udelukkende befolket med enebørn.
Men derudove, så kan jeg da se på min lønseddel at det ikke er mig, der hverken er skolesøgende eller skal undervise.
Min rolle i det spil er at levere undervisningsparate børn - ikke at introducere dem til noget andet end pensum eller undervise dem.
Jeg har da sjældent set mage til sludder. Få et barn eller fem, så kan vi tales ved.
tilføjet af

Det håndterer de da fint. - kindos problemos.

jeg har en søn der blev undervist på to forskellige niveauer i matematik, fordi jeg ikke syntes han skulle flyttes en klasse op. Det ville have haft for mange sociale omkostninger for ham.
Det var aldrig noget problem. Og så blev han samtidig specialist i Listz. Givtig skolegang i almindelig folkeskole.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.