12tilføjet af

Skal man tro på det?

DEN 12-årige elev kæmpede med at forstå algebraens grundlæggende principper. Hans lærer viste klassen en algebraisk ligning der tilsyneladende var ligetil.
„Lad os sige at x er lig med y, og at de begge har værdien 1,“ begyndte han.
’Det er logisk nok,’ tænkte eleven.
Men fire linjer længere nede i det der syntes at være en logisk udregning, nåede læreren frem til et forbløffende resultat: „Ergo er 2 lig med 1!“
„Modbevis det!“ forlangte læreren af sine forvirrede elever.
Eftersom eleven kun havde et begrænset kendskab til algebra, kunne han ikke se hvordan han skulle modbevise påstanden. Hvert eneste trin i udregningen lod til at være fuldkommen velbegrundet. Men skulle han godtage denne mærkelige konklusion blot fordi hans lærer var bedre inde i matematikken end ham? Selvfølgelig ikke! Han tænkte ved sig selv: „Jeg behøver ikke at modbevise det her. Min sunde fornuft siger mig at påstanden er absurd.“ (Ordsprogene 14:15, 18) Han vidste at hverken hans lærer eller hans klassekammerater ville give to kroner i bytte for én!
Til sidst fandt eleven fejlen i udregningen. I mellemtiden havde oplevelsen lært ham noget vigtigt. Selv når nogen der véd langt mere end en selv, kommer med et tilsyneladende velbegrundet og uimodsigeligt argument, behøver man ikke tage en tåbelig konklusion for gode varer blot fordi man ikke kan modbevise den her og nu. Eleven fulgte faktisk et bibelsk princip som vi finder i Første Johannesbrev 4:1. Her lærer vi at vi ikke skal være for hurtige til at tro alt hvad vi hører, selv når det tilsyneladende kommer fra en pålidelig kilde.
Det betyder ikke at man stædigt skal holde fast ved forudfattede meninger. Det er forkert ikke at være åben over for oplysninger der kunne rette op på fejlagtige opfattelser. Men man skal heller ikke ’hurtigt blive bragt fra besindelsen’ når man bliver udsat for pres fra nogen der påstår at have stor viden eller magt. (2 Thessaloniker 2:2) Læreren spillede selvfølgelig bare sine elever et puds. Men situationen er ikke altid lige så harmløs. Folk kan være meget listige når det gælder om „at udtænke vildfarelse“. — Efeserne 4:14; 2 Timoteus 2:14, 23, 24.
Lige meget hvor dygtige eksperterne er, så kan de inden for alle områder have modstridende holdninger og skiftende opfattelser. Tag for eksempel den vedvarende lægevidenskabelige debat om noget så grundlæggende som årsagerne til sygdom. „Der er stadig en ophedet debat blandt forskere når det drejer sig om at afgøre om det er arv eller miljø der spiller den største rolle,“ skriver en professor i medicin ved Harvard University. De der holder med deterministerne, tror fuldt og fast på at vores gener spiller en afgørende rolle med hensyn til vores modtagelighed over for sygdomme. Men andre hævder at det fortrinsvis er miljøet og livsstilen der afgør om folk bliver syge eller ej. Begge parter er hurtige til at citere undersøgelser og statistikker der støtter deres påstand. Alligevel fortsætter debatten.
Gang på gang har det vist sig at de berømteste tænkere tog fejl selv om deres lære i sin tid var ubestridelig. Filosoffen Bertrand Russell har beskrevet Aristoteles som en af „de mest indflydelsesrige af samtlige filosoffer“. Alligevel påpeger Russell samtidig at mange af Aristoteles’ teorier var „helt igennem forkerte“. I sin bog Vestens filosofi skriver han: „I hele den nyere tid har praktisk talt ethvert fremskridt i videnskab, logik og filosofi måttet gøres under stærk modstand fra Aristoteles’ disciple.“
De første kristne mødte sandsynligvis mange der var tilhængere af de kendte græske filosoffer, som for eksempel Sokrates, Platon og Aristoteles. Datidens veluddannede anså sig selv for at være de fleste kristne intellektuelt overlegne. Kun få af Jesu disciple blev betragtet som „vise efter kødet“. (1 Korinther 1:26) Faktisk mente de der var oplært i datidens filosofier, at det de kristne troede på, var „tåbelighed“ eller „noget vrøvl“. — 1 Korinther 1:23; Phillips.
Ville du have været imponeret af de overtalende argumenter som datidens intellektuelle elite fremførte, eller benovet over den visdom de stillede til skue, hvis du havde været blandt de første kristne? (Kolossenserne 2:4) Det ville der ifølge apostelen Paulus ikke have været nogen grund til. Han mindede de kristne om at Jehova betragter „de vises visdom“ og „de forstandiges forstand“ som tåbelig. (1 Korinther 1:19) Hans spørgsmål lød: „Hvad kan filosoffen, forfatteren og denne verdens kritikere fremvise med al deres visdom?“ (1 Korinther 1:20, Phillips) Trods deres strålende intellekt havde filosofferne og forfatterne på Paulus’ tid ikke fundet nogen virkelig løsning på menneskenes problemer.
Derfor lærte de kristne at undgå det Paulus kaldte „modsigelserne i den ’kundskab’ der falskeligt kaldes således“. (1 Timoteus 6:20) Grunden til at Paulus kaldte kundskaben ’falsk’, var at der ikke var tale om nogen virkelig kundskab. Den manglede noget væsentligt — et kildemateriale fra Gud som teorierne kunne bedømmes ud fra. (Job 28:12; Ordsprogene 1:7) Så længe de der klamrede sig til den „kundskab“, manglede dette kildemateriale og de samtidig var forblindet af ærkebedrageren, Satan, ville de aldrig kunne gøre sig håb om at finde sandheden. — 1 Korinther 2:6-8, 14; 3:18-20; 2 Korinther 4:4; 11:14; Åbenbaringen 12:9.
De første kristne betvivlede ikke på noget tidspunkt at Gud havde åbenbaret sin vilje, sin hensigt og sine principper i Bibelen. (2 Timoteus 3:16, 17) Det beskyttede dem mod at ’blive ført bort som bytte ved den filosofi og det tomme bedrag der er i overensstemmelse med menneskers overlevering’. (Kolossenserne 2:8) Situationen er den samme i dag. I modsætning til menneskers forvirrende og modstridende opfattelser giver Guds inspirerede ord os et solidt grundlag for tro. (Johannes 17:17; 1 Thessaloniker 2:13; 2 Peter 1:21) Uden Guds ord er vi i den håbløse situation at vi skal forsøge at bygge noget solidt på menneskers uholdbare teorier og filosofiske anskuelser. — Mattæus 7:24-27.
„Men vent engang,“ siger du måske. „Er det ikke sandt at videnskabelige kendsgerninger har vist at Bibelen tager fejl, og derfor ikke er mere pålidelig end menneskers omskiftelige filosofier?“ Bertrand Russell hævder eksempelvis at „Kopernikus, Kepler og Galilei måtte kæmpe mod både Aristoteles og bibelen, da de hævdede den opfattelse, at jorden ikke er universets centrum.“ Og er det ikke rigtigt at for eksempel kreationister i dag holder på at Bibelen siger at Jorden blev skabt på seks dage a 24 timer, mens alle kendsgerninger peger på at Jorden er milliarder af år gammel.
Men Bibelen siger faktisk ikke at Jorden er universets midtpunkt. Den tanke blev fremført af nogle kirkeledere der ikke holdt fast ved Guds ord. Skabelsesberetningen i Første Mosebog giver rum for at Jorden kan være milliarder af år gammel; der står ikke at hver skabelsesdag kun var på 24 timer. (1 Mosebog 1:1, 5, 8, 13, 19, 23, 31; 2:3, 4) Når man foretager en ærlig vurdering af Bibelen, finder man ud af at skønt den ikke er en videnskabelig lærebog, er det ikke „noget vrøvl“ der står i den. Den er faktisk i fuldkommen harmoni med videnskabelige kendsgerninger.
Mange af Jesu disciple var jævne folk og havde sikkert kun fået en begrænset undervisning. Men Gud havde givet dem noget andet. Uanset deres baggrund var de alle udrustet med evnen til at tænke og drage slutninger. Apostelen Paulus opfordrede sine medtroende til at gøre god brug af deres fornuft da han sagde at deres tjeneste skulle være ’fornuftmæssig’, og at de skulle „forvisse [sig] om hvad der er Guds gode, velbehagelige og fuldkomne vilje“. — Romerne 12:1, 2.
Takket være den fornuft de havde fået af Gud, kunne de første kristne tydeligt se at enhver filosofi eller lære der ikke var i overensstemmelse med Guds åbenbarede ord, var uden værdi. I nogle tilfælde ’undertrykte’ datidens vise faktisk sandheden ved at ignorere de synlige beviser på at der er en Gud. Apostelen Paulus skrev: „Skønt de hævdede at de var vise, blev de tåbelige.“ Og eftersom de vragede sandheden om Gud og hans hensigt, blev de „tomhjernede i deres overvejelser, og deres uforstandige hjerte blev formørket“. — Romerne 1:18-22; Jeremias 8:8, 9.
De der hævder at være vise, kommer ofte frem til konklusioner som: „Der er ingen Gud,“ „Man kan ikke stole på Bibelen“ eller: „Det er ikke ’de sidste dage’.“ Sådanne holdninger er lige så tåbelige i Guds øjne som at konkludere at „2 er lig med 1“. (1 Korinther 3:19) Uanset hvor store autoriteter folk mener at de er, behøver man ikke at godtage deres slutninger hvis de modsiger Gud, tilsidesætter hans ord og strider mod al sund fornuft. I sidste ende vil det altid være det rigtige at ’lade Gud blive fundet sandfærdig, selv om hvert menneske bliver fundet at være en løgner’. — Romerne 3:4.
tilføjet af

Dette er et debaforum

Hvad er det du ønsker at debattere.
tilføjet af

Presset

Det lyder som om du føler dig presset! Er debattens kristne for dygtige for jer?
tilføjet af

Nej - de er bare for massive

og stemningsdæmpende i den størrelse på den her tid af døgnet. Bare de dog ville vælge søndag i kirketiden....
tilføjet af

Gud elsker dig

Husk at Gud elsker dig- elsk, ligesom du selv er elsket:-)
tilføjet af

Dette er hvad kærlighed til Gud vil sige,

at vi holder hans bud. (1 Johannes 5:3)
tilføjet af

Kopieret spam.

Vedkommende ønsker ikke, at debattere noget.
Enoch
tilføjet af

Hør nu her Dulkis.

Kære Dulkis,
Du kan ikke mene hvad du skriver. Enhver kan jo deltage i denne frie debat uden bebrejdelser, men når Jehovas Vidner den ene gang efter den anden arrogant vælger, at spamme debatten med deres Vagttårnsartikler er det , efter min mening, en grov krænkelse af vi andres stilling.
Jeg har sagt det før. Jehovas Vidner debattere ikke noget fordi, Jehovas Vidner efter deres egen mening ikke er til debat.
Du derimod Dulkis, burde kunne finde glæde ved det vi andre skriver, fordi det må da give dig stof til eftertanke.
Vi lever jo vort daglige liv i samfundet, hvor vi henvender os til hinanden i vor kulturelle kristne kultur. Her fordeler vi ”opgaverne” i samfundet efter de demokratiske spilleregler. Vi lever jo vort liv på nåde og unåde og stager de muligheder vi kan for at få en meningsfuld tilværelse. Det gør du sikkert også.
Vi behøver ingen til at bebrejde os vore fejl, dem kender vi alt for godt selv, men vi har brug for, at nogen rækker en hånd ud og støtter os.
Når jeg deltager her og ønsker at debattere Jehovas Vidners tro og fortolkning af Bibelen, vælger de fra, fordi de ikke kan modgå mine argumenter. Det er efter min mening en fej hund.
Nå, men du behøver jo ikke at være så sur over det. Du er da velkommen til at deltage; så kunne du ikke vælge et emne.
Dit eget emne eller et spørgsmål og så se om vi sammen kunne finde det mest nærliggende og sandsynlige svar på det?
Vi kunne jo forsøge at sammenligne det helt konkrete med forskellige meninger og fortolkninger, og så se hvor vi ender. Har du ikke lyst til det. Jeg stiller gerne op.
Venlig hilsen
Enoch
tilføjet af

kære anonym

Den gyldne regel
Mattæus evangeliet kapitel 7 vers 12 "Derfor: Alt, hvad I vil, at mennesker skal gøre mod jer, det skal I også gøre mod dem. Sådan er loven og profeterne."
Tænk lidt over den kære anonym.
Guds fred og alt godt!
katarin@
tilføjet af

Hør nu her Enoch

Den her ser jeg også først nu, men selvfølgelig mener jeg, hvad jeg skriver. Det var for massivt. Jeg er ikke så interesseret i dine fortolkninger. Du kalder dig selv kristen og sætter overskrifter op som f.eks. "en taberhistorie" - det er ikke "kristent" Du udviser ikke meget af det jeg opfatter som kristent sindelag.
Jeg var et meget religiøst barn, men lærte at kende dem på deres "frugter" og det har gjort at jeg har lagt afstand til de fleste etablerede religionsformer.
Jeg tror ikke på der ikke er noget der er større end mig, men spørgsmålet for mig er: Hvad gør jeg for at forlige mig med det?
Jeg forsøger at fastholde et etisk livsgrundlag og være anstændig.
Min gudedyrkelse bliver nok samlet op igen engang, men indtil videre vil jeg bruge noget af min nærmeste fremtid på at få Tomas´bog på gaden og så skal jeg have noget tid til at læse religionshistorie - ikke teologi.
tilføjet af

GAAB

ati gider debattere jv dag ud og dag ind?
tilføjet af

Stemningsdæmpende?

Hej Dulkis,
Hør nu her. Du kan ikke mene hvad du skriver. Du er jo ikke hævet over alle og andre. Du skriver:
” Jeg er ikke så interesseret i dine fortolkninger. Du kalder dig selv kristen og sætter overskrifter op som f.eks. "en taberhistorie" - det er ikke "kristent" Du udviser ikke meget af det jeg opfatter som kristent sindelag”.
citat slut. ????

Jeg troede vi debatterede : 1) http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=6&conference=217&posting=412497.
Det var derfor jeg kommentere det og frabad denne form for spamming og kopiering af JehovasVidners artikler fra Vagttårnet. Mener du ikke det er fair nok, at bede om en saglig debat og ikke denne form for propaganda? Det er faktisk også imod reglerne for debatten.
Nå, men jeg svarede mit og andre gav udtryk for det samme synspunkt. Så spørger een, om Jehovas Vidner anonym føler sig presset ( ”Det lyder som om du føler dig presset! Er debattens kristne for dygtige for jer”)?
citat slut.
Hvortil du svare:
” Nej - de er bare for massive og stemningsdæmpende i den størrelse på den her tid af døgnet. Bare de dog ville vælge søndag i kirketiden”.
citat slut.
+
Jeg stænker du muligvis vil frabede dig vi andres meninger og det vi gav udtryk for med din kommentar og jeg forfølger det med ordene:
1) ” Vi lever jo vort liv på ”nåde og unåde” og stager de muligheder vi kan for, at få en meningsfuld tilværelse. Det gør du sikkert også.
2) ” Vi behøver ingen til at bebrejde os vore fejl, dem kender vi alt for godt selv, men ”vi har brug for, at nogen rækker en hånd ud og støtter os”.
3) ”Når jeg deltager her og ønsker at debattere ”Jehovas Vidners tro og fortolkning af Bibelen”, vælger de fra, fordi de ikke kan modgå mine argumenter. Det er efter min mening en fej hund.
4) ”Vi kunne jo forsøge at sammenligne det helt konkrete med forskellige meninger og fortolkninger, og så se hvor vi ender. Har du ikke lyst til det. Jeg stiller gerne op.
citat slut.
+
Nu er du på banen igen Dulkis og jeg føler for det første du ikke læser det jeg har skrevet omhyggeligt nok til, at få fat i mit ” budskab”.
Du siger til mig nu: ” Det var for massivt. Jeg er ikke så interesseret i dine fortolkninger”.
citat slut.

Her er det jeg bliver ”stum” for jeg er ikke klar over, at min lille kommentar kunne virke ”Det var for massivt”❓Hvad snakker du om? Hvilket ”massivt” har jeg bidraget med i denne debat du kommentere?
(Nej - de er bare for massive og stemningsdæmpende i den størrelse på den her tid af døgnet. Bare de dog ville vælge søndag i kirketiden”).
citat slut.
+
Så spørger jeg dig:
” Vi kunne jo forsøge at sammenligne det helt konkrete med forskellige meninger og fortolkninger, og så se hvor vi ender. Har du ikke lyst til det. Jeg stiller gerne op”.
Hvortil du nu svare: ”Jeg er ikke så interesseret i dine fortolkninger”. citat slut. Det er da en ”afvisning” der vil noget. Så hvorfor deltager du i debatten hvis du ikke er interesseret i andres fortolkninger og meninger? Det var da en besynderlig kommentar.
Derefter blander du en anden debat ind i emnet her, så hvis jeg må give dig et råd til fremtiden, nu da du ikke ønsker min fortolkning eller mening, hold dig til et bestemt emne og forfølg det, så kan du altid tage fat på en nyt emne bagefter.
Bare sådan for forvirringens skyld.
Enoch
tilføjet af

Vedr. Dine fortolkninger m. m

Når jeg skriver jeg ikke er interesseret i dine fortolkninger mener jeg det!! Jeg har ikke brug for dig til at "tolke" religiøsitet for mig - ka´ selv. Det må du lære at leve med, men det falder dig vel egentlig også mest for brystet og opfattes som en afvisning af DIG fordi du er lige rigeligt selvhøjtidelig. Det er jo ikke mig men dig der føler sig "hævet over alle andre" og det handler jo i virkeligheden bare om hvorvidt jeg vil belæres af dig. Det vil jeg ikke, men det indeholder ikke en afvisning af dig som menneske - er du med?
Dine "gode råd" skal jeg nok bede om, når jeg synes jeg er behov for det. Og husk så et godt råd er ikke nødvendigvis noget der følges. Det er blot et godt råd.
God weekend Enoch
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.