18tilføjet af

Religionsforfølgelse i det første århundrede.

Jeg synes det er forkert at ville hindre andre i at udtale sig. Jeg er personligt ikke imod again, Enoch eller hvem det ellers måtte være, men min vurdering er, at andre søger at lægge begrænsninger på mig. Dette synes jeg er forkert, ikke af hensyn til mig, men af hensyn til dem der gerne vil høre, hvad jeg har at fortælle.
I det første århundrede forsøgte man også at hindre de kristne i at udtale sig, men ved I hvad der skete? Læs selv:
"Men ypperstepræsten rejste sig, og alle der var med ham, saddukæernes daværende sekt, og de fyldtes af skinsyge, og de lagde hånd på apostlene og satte dem i offentlig forvaring. Men om natten åbnede Jehovas engel fængselets døre, førte dem ud og sagde: „Gå hen og stil jer i templet, og bliv ved med at tale til folket, [fremhold] alle udtalelserne om dette liv.“ Da de havde hørt dette gik de ved daggry ind i templet og begyndte at undervise.
Da nu ypperstepræsten og de der var med ham, kom, sammenkaldte de Sanhedrinet og hele forsamlingen af Israels sønners ældste, og de sendte bud til fængselet for at få dem ført ind. Men da betjentene kom derhen fandt de dem ikke i fængselet. De vendte så tilbage og aflagde rapport idet de sagde: „Vi fandt fængselet fuldt forsvarligt låst, og vagterne stod ved dørene, men da vi lukkede op, fandt vi ingen indenfor.“ Da de, både tempeløversten og de øverste præster, hørte disse ord, kom de i vildrede vedrørende disse forhold, hvad dette skulle blive til. Men der kom en mand og meddelte dem: „Se! De mænd I satte i fængsel er i templet, hvor de står og underviser folket.“ Så gik øversten med sine betjente hen og hentede dem, dog ikke med magt, da de var bange for at blive stenet af folket.
De kom så med dem og fremstillede dem i sanhedrinsalen. Og ypperstepræsten spurgte dem ud og sagde: „Vi har udtrykkeligt forbudt jer at fortsætte med at undervise på grundlag af dette navn, og dog, se! I har fyldt Jerusalem med jeres lære, og I er besluttede på at bringe dette menneskes blod over os.“ Som svar sagde Peter og de [andre] apostle: „Vi bør adlyde Gud som [vor] hersker mere end mennesker. Vore forfædres Gud har oprejst Jesus, som I slog ihjel ved at hænge ham på en pæl. Ham har Gud ophøjet til sin højre hånd som hovedformidler og frelser for at give Israel sindsændring og tilgivelse for synder. Og vi er vidner om disse forhold, og det er den hellige ånd også, som Gud har givet dem der adlyder ham som [deres] hersker.“"
(Apostelgerninger 5:17-32)
tilføjet af

Sådan kan det gå...

Ak ja, der var nok der sparkede til de første kristne, men de formåede tilsyneladende kun at sparke dem opad!
tilføjet af

De var slet ikke i stand til at tie stille.

"Derpå kaldte de dem ind og gav dem den ordre at de ikke noget sted måtte ytre sig eller undervise på grundlag af Jesu navn. Men som svar sagde Peter og Johannes til dem: „Døm selv om det er ret i Guds øjne at høre mere efter jer end efter Gud. Men vi for vort vedkommende kan ikke holde op med at tale om det vi har set og hørt.“ " (Apostelgerninger 4:18-20)
tilføjet af

Hvordan?

Hvordan er du hindret i at udtale dig❓Du bestiller jo ikke andet. Der er vel ingen, der hindrer dig i at komme med indlæg. Hvad præcist hindrer dig i at udtale dig? Og det med forfølgelse holder ikke en meter!
Juliette.
tilføjet af

Forfølgelsen.

"Da de hørte dette følte de sig ramt i deres hjerter og begyndte at skære tænder ad ham. Men fuld af hellig ånd stirrede han ind i himmelen og så Guds herlighed og Jesus stående ved Guds højre hånd, og han sagde: „Se! Jeg ser himlene åbnede og Menneskesønnen stående ved Guds højre hånd.“ Så råbte de med høj røst og holdt sig for ørerne og stormede alle som én ind på ham. Og efter at have drevet ham uden for byen stenede de ham. Og vidnerne lagde deres yderklædninger ved fødderne af en ung mand der hed Saulus. Og de blev ved med at stene Ste´fanus mens han påkaldte og sagde: „Herre Jesus, modtag min ånd.“ Så knælede han og råbte med høj røst: „Jehova, tilregn dem ikke denne synd.“ Og efter at have sagt dette sov han ind [i døden].
Men Saulus bifaldt mordet på ham.
Den dag udbrød der stor forfølgelse imod menigheden som var i Jerusalem; alle undtagen apostlene blev spredt ud over Judæas og Sama´rias egne. Men gudfrygtige mænd bar Ste´fanus til graven, og de holdt en stor klage over ham. Saulus begyndte imidlertid at fare voldsomt frem mod menigheden. Han trængte ind i det ene hus efter det andet, slæbte både mænd og kvinder ud og sendte dem i fængsel." (Apostelgerninger 7:54-8:3)
tilføjet af

For søren

Hvor kan I vidner citere bibelen!! Men er DU forfulgt? Får du ikke lov til at skrive, hvad du vil her? Og så er der altså også andre end Jehovas vidner, der bliver forfulgt verden over. Bare læs lidt af Amnesty Internationals materiale, jeg kan jo ikke opfordre dig til at blive medlem. For så stor interesse for forfølgelse af mennesker er der jo heller ikke.
Juliette.
tilføjet af

Om jeg bliver forfulgt?

Næh, jeg sidder faktisk på min stol og skriver.
tilføjet af

Hvad klager du så over?

Jeg tror jo, at vi som sædvanlig fåer et meget grundigt svar :o)). Hvorfor ståt I ikke frem og kæmper for ALLE dem, der er forfulgt?
Juliette.
tilføjet af

Hvem begrænser dig?

Du skriver, at "min vurdering er, at andre søger at lægge begrænsninger på mig". Hvem er det, der gør det, og hvordan?
Juliette.
tilføjet af

Ren psyko!

ftg
Du skriver og jeg citere dig:
” Jeg synes det er forkert at ville hindre andre i at udtale sig. Jeg er personligt ikke imod again, Enoch eller hvem det ellers måtte være, men min vurdering er, at andre søger at lægge begrænsninger på mig. Dette synes jeg er forkert, ikke af hensyn til mig, men af hensyn til dem der gerne vil høre, hvad jeg har at fortælle.
I det første århundrede forsøgte man også at hindre de kristne i at udtale sig, men ved I hvad der skete”
citat slut.
Helt ærligt ftg, dette er ren psyco.
Nøgleord;
forkert at ville hindre andre i at udtale sig personligt ikke imod hvem det ellers måtte være min vurdering andre søger lægge begrænsninger på mig synes jeg er forkert ikke af hensyn til mig hensyn til dem der gerne vil høre hvad jeg har at fortælle i det første århundrede forsøgte man også at hindre de kristne i at udtale sig men ved I hvad der skete
Det er ren indoktrineret hjernevask og psyko og fuldstændig ” mindcontrol”, som man brugte i det ” gode gamle USSR.
Utroligt at jeg gider.
Enoch.
tilføjet af

Igen, kære Enoch,

Du skriver: "Utroligt at jeg gider."
Ja, men det gør du altså.
tilføjet af

Hvem, hvor , hvordan?

"Jeg synes det er forkert at ville hindre andre i at udtale sig. Jeg er personligt ikke imod again, Enoch eller hvem det ellers måtte være, men min vurdering er, at andre søger at lægge begrænsninger på mig. Dette synes jeg er forkert, ikke af hensyn til mig, men af hensyn til dem der gerne vil høre, hvad jeg har at fortælle"
Jeg forstår, at du ikke synes Enoch og again lægger begrænsninger på dig. Men hvem er det så der lægger begrænsninger på dig? Hvordan gør de det? Det kunne jeg da godt tænke mig at vide?
mvh Søren
tilføjet af

En historie. `en psyke.

Dette indlæg er ” dedikeret” til Girafulv.
Nu går vi ind i den psykotiske verden. Her kan alle deltage og her er alle velkommen. Jeg ser mig omkring og lægger mærke til ” skyklapper”, ” mørke”, ”vibrationer” og mennesker. Det er ligesom i en verden.
De går rundt og ser på hinanden. Nogle bore blikket ind i de andres øjne, medens andre hastigt ser bort. Blikket flakker for ligesom, at finde et fast holdepunkt.
Der, der er det lige som om der er noget mørkt, som man på en måde føler sig ligesom ” suget” ind i. Man prøver at stritte imod, men kommer nærmere og nærmere.
Med eet høres ord med en høj skinger stemme, som på een eller anden måde føles og opfattes hult og mørk:
”Jeg synes det er forkert at ville hindre andre i at udtale sig. Jeg er personligt ikke imod again, Enoch eller hvem det ellers måtte være, men min vurdering er, at andre søger at lægge begrænsninger på mig. Dette synes jeg er forkert, ikke af hensyn til mig, men af hensyn til dem der gerne vil høre, hvad jeg har at fortælle.
I det første århundrede forsøgte man også at hindre de kristne i at udtale sig, men ved I hvad der sket”.
Forbavset ser jeg et område hvor mørket er, hvorfra stemmen kommer. Underligt, det er lige som om der er en undertone af undertrykte følelser og et barns afsavn og søgen.
Jeg befinder mig i en nærhed af undertrykt vrede. Pludselig bryder en høj og klar stemme igennem med en fortryllende klang. Jeg hører ordene:
” Hvordan er du hindret i at udtale dig❓Du bestiller jo ikke andet. Der er vel ingen, der hindrer dig i at komme med indlæg. Hvad præcist hindrer dig i at udtale dig? Og det med forfølgelse holder ikke en meter”!
og jeg høre navnet Juliette.
Igen kommer der denne mørke mumlen af undertrykt vrede:
” Jeg synes det er forkert at ville hindre andre i at udtale sig. Jeg er personligt ikke imod again, Enoch eller hvem det ellers måtte være, men min vurdering er, at andre søger at lægge begrænsninger på mig. Dette synes jeg er forkert, ikke af hensyn til mig, men af hensyn til dem der gerne vil høre, hvad jeg har at fortælle". Og jeg høre nu en hvislen affff tsss geee.
Det er lidt skræmmende og jeg ser mig omkring og lægger mærke til, at flere er stoppet op for at lytte med. Igen lyder denne dejlige klingende stemme:
” Hvor kan I vidner citere bibelen!! Men er DU forfulgt? Får du ikke lov til at skrive, hvad du vil her? Og så er der altså også andre end Jehovas vidner, der bliver forfulgt verden over. Bare læs lidt af Amnesty Internationals materiale, jeg kan jo ikke opfordre dig til at blive medlem. For så stor interesse for forfølgelse af mennesker er der jo heller ikke”.
Jeg tænker, det var da besynderligt, ordene ” vidner, bibelen, og Amnesty International”. Internationale, nej det var ikke det, det var Amnesty International. Det er noget ganske andet. Det er en organisation der på verdensplan går ind og hjælper og kæmper for ” de undertrykte”. Men forfulgt og navnet Jehovas Vidner, verden over. Jeg forstår ikke rigtigt.
Igen lyder den mørke lyd fra dette mørke dunkle område, som godt kan virke skræmmende:
” Om jeg bliver forfulgt? Næh, jeg sidder faktisk på min stol og skriver” høre jeg ordene af en meget mørk stemme. Igen lyder denne skræmmende ffffff, tsssss, gggiiiiiiis, lige som en slange. Uh.
Nu er der andre der blander sig og jeg selv har samlet mod til at imødegå dette mørke for om muligt, at hente `den frem i lyset, som åbenbart befinder sig derinde. Jeg siger noget og forsøger med noget i retning af, at ” kom nu frem i lyset og mærk varmen og trygheden. Du er blandt ”venner”, som vil dig det godt. Men nej, igen lyder den skræmmende hvislen:
” Hvad andet kan jeg skrive? Jeg bliver ikke forfulgt, og det var heller ikke det mit indlæg handlede om. Mit indlæg handlede om religionsforfølgelse i det første århundrede. ffssss,tssssssiii, gssisiiis, lige som en slange.
Forfulgt det ene øjeblik og beklagelser og ” forfølgerne” og det andet øjeblik ” ikke forfulgt”. Uh ha da da da.
Med eet lyder en kraftig myndig stemme:
” Jeg forstår, at du ikke synes Enoch og again lægger begrænsninger på dig. Men hvem er det så der lægger begrænsninger på dig? Hvordan gør de det? Det kunne jeg da godt tænke mig at vide?”.....
Hovsa, tænker jeg. Navnet Enoch, det er jo mig og vender mig og ser en ung mand, høj og lys med et klart ansigtsudtryk. Forunderligt, tænker jeg, hvorfra har denne høje mand, dette mod
Nu bliver det spændende at høre og se om mørket vil fortrænge sig og vi kan få lov til at se personen ,som ” gemmer” sig derinde.
Enoch
tilføjet af

faktisk...

...så handler det ikke helt om at lade folk høre, hvad man har at fortælle, her.
Fortæl dog løs, mand! Ingen vil hindre dig i dette. De vil modsige dig, men de vil ikke hindre dig i at fortælle.
Dér, hvor det skurrer, er dog nok i definitionen af at fortælle, hvad du tydeligvis betagter som værende 80% citater og kopieret materiale og 20% egne ord, hvor andre nok snarere opfatter det omvendt. DIT problem her er, at det kun er JV-medlemmer, der lader til at kende til din definition, hvorfor mange vil opfatte din fortællemåde som meget lidt fortællende og meget meget irriterende. At det er dit problem kan jo selvfølgelig ikke undgå at blive vores problem også i denne sammenhæng, og så sidder vi med en god del gnavne mennesker og en ftg, der føler, at folk hele tiden prøver at lukke munden på ham.
Det er selvfølgelig beklageligt, men da debatten er oprettet på de præmisser, som flertallet er indstillet på at følge, nemlig 80% egne ord og så 20% citater til at underbygge med, så er jeg bange for, at man, hvis man vil tages alvorligt i dette debatforum, er nødt til at følge skikken.
Du bedrer kun din stilling og folks indstilling til dig meget, meget lidt (måske gør du endda det modsatte) ved at citere passager om forfølgelse af de første kristne i denne sammenhæng. På én eller anden måde virker det ikke så godt, nærmest som en slags forsøg på retfærdiggørelse, og det ville, tror jeg, have gjort mere indtryk at åbne munden selv i stedet for at diske op med endnu et citat - ELLER slet og ret at tie.
Jeg kender udmærket godt til forfølgelserne, og selv om jeg regner mig for kristen og er parat til om nødvendigt at blive forfulgt for det, betragter jeg det på én eller anden måde som under min værdighed at begynde at citere beskrivelser forfølgelserne. Jeg ville måske gøre det for mig selv og mine søskende i troen for at søge trøst heri, den dag forfølgelserne rent faktisk fandt sted, men at begynde at råbe op til alle om, at "se nu her, nu sker der det for mig, som der står skrevet, at der skal ske med de sande kristne", når folk beder én om at holde mund eller går i kødet på én med modargumenter, det er ligesom ikke gangbart i mine øjne. Det er for letkøbt og et lidt billigt argument.
Argumentet er farligt at bruge for meget, også internt, for er man vildfaren, men bliver alligevel forfulgt, er det alt for let at bilde sig ind, at man er en sand kristen, bare ud fra at man bliver/føler sig forfulgt. M.a.o.: argumentet er guf for sekter.
mvh.
brainman
tilføjet af

Tak for dit indlæg, Enoch

Du er faktisk den eneste, synes jeg, der har forstået alvoren og faren ved vidnernes samlebåndsafliren i et væk. Vi hører, åh så meget om, hvor frygteligt det er, de bliver forfulgt. Hvad med at de stod frem og protesrerede imod, at der er mange over hele verden, der bliver forfulgt, også p.g.a. derres politiske liv.Men, nej, man ved på forhånd, at det kunne de ikke drømme om, for det er os selv, os selv, os selv, hele tiden. Hvor er det hult og dumt at forvente noget af vidnerne, der vil være andre ikke-vidner til hjælp. De fleste mennesker ville nok, tror jeg, fortælle om deres syn på uretfærdige ting her i verden og så være med til at forandre dem, men vidnerne er kun vidner til livet og tager sgu kun del i tingene, hvis det drejer sig om dem selv, dem selv, dem selv. Hvor tamt, og hvor fattigt.
Juliette.
tilføjet af

Hvem er det?

Hvem er det, der lægger begrænsninger på dig? Jeg har spurgt to gange nu, og du må gerne svare to gange også :o)
Juliette.
tilføjet af

Jeg er også nysgerrig

Det er jo med en vis stolthed jeg noterer mig, at jeg stadig findes værdig til at nævnes for noget ondt i nogle af dine indlæg!
Men jeg er da også interesseret- hvad er det du bliver udsat for på debatten, som vi andre ikke kan få øje på? Jeg er sådan set ligeglad med om du vælger at svare Juliette eller girafulv (selvom Juliette har spurgt flest gange), men vil du ikke hjælpe os med at se vores brøde i øjnene? Godt nok er jeg ond og alt muligt, men jeg ønsker som minimum at være ond på en reel måde, og jeg har i hvert fald ikke noget ønske om at behandle dig urimeligt- jeg tror nemlig, i min blinde naivitet, at jeg har så gode argumenter på hånden, så jeg ikke behøver at "snyde på vægten"!
tilføjet af

3. gang lykkens gang?

Hvem er det, der lægger begrænsninger på dig?
Juliette.
tilføjet af

4. gang

Hvem er det, der lægger begrænsninger for dig? Et ondt spørgsmål fra en ond frafalden :o))
Juliette.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.