4tilføjet af

Problemregning fra 2002

Jeg har en problemregning fra 2002 på 10. klasses niveau. Men der er en opgave jeg ikke kan finde ud af. Håber nogle kan hjælpe mig.
Det er en kegle, som er 20 meter høj og grundfladens diameter er 25 meter, så skal man finde grundfladens diameteren i 5 meters højde.
Er der nogen, som ved hvordan man skal gøre det??
tilføjet af

Sjov lille opgave...

Løsningen er ned at løse med lidt forholdsregning på retvinklede trekanter. Hvis ikke det er hjælp nok så skriv din emailadresse til mig så skal jeg sende dig et løsningsforslag...
tilføjet af

Forhold

som der skrives i det andet indlæg så brug forholden mellem de retvinklede trekanter.
Vi antager at keglen er symmetrisk omkring centrum, så hvis du 'skærer' den midt over og slår en streg ned gennem højden kan du se en trekant. 5 meter oppe - sæt en streg og se at der fremkommer en trekant med højden (20-5)meter. Tag så forholdet mellem siderne, og bestem den ukendte.
tilføjet af

Løsning

Det er en kegle, som er 20 meter høj og grundfladens diameter er 25 meter, så skal man finde grundfladens diameteren i 5 meters højde.
Er der nogen, som ved hvordan man skal gøre det??
ja ;)
25m/20m = 1.25m
dvs at for hver meter du går op bliver diameteren 1.25m smallere. så siger du 25-(1.25*5) = 18.75m er diameteren i 5m højde
tilføjet af

Tak...

Tak for hjælpen allesammen...
Nu forstår jeg godt hvordan man skal gøre.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.