6tilføjet af

Post Danmark Køber nægter ??

Hej
Der er en der har købt en Sølv halskæde fra mig på nettet, og jeg har sendt hende den for 1 uge siden. Hun valgte selv at jeg sku sende den med brev isted for pakke.
Hun siger at hun ikke har modtaget den endnu og hun truer mig med alt muligt, er sikker på at hun har modtaget den, for det er ikke første gang jeg sender post. Hun siger jeg skal sende hende en ny halskæde eller pengene tilbage.
Jeg har kvittering at posten er blevet sendt, men har ikke tracking nummer.?
Hvad skal jeg gør? [:|]
tilføjet af

Post Danmark Køber nægter ??

Ifølge det her:
http://www.amino.dk/forums/t/149005.aspx
har du som afsender ansvaret for at forsendelsen kommer frem.
En af jer, jeg ved faktisk ikke hvem det er, skal tage kontakt med postvæsenet og efterlyse forsendelsen.
Nu skriver du ikke noget om værdien, men det kan være direkte tåbeligt at sende noget bare med en lille værdi med posten, hvis afsendelsen og modtagelsen ikke skal kvitteres.
tilføjet af

Post Danmark Køber nægter ??

Hvis jeg var dig, ville jeg tage det ganske roligt.
Hvis hun selv har bedt om at få den sendt som brev, og ikke som forsikret pakke, så ved hun også, at der er en vis risiko for, at tingene kan forsvinde og ikke kan spores/trackes.
Det kan være, at der er bevidst, at hun vælger at lade den sende som maxibrev, da hun netop ved, at den ikke kan spores og dermed ikke se, om den er udleveret til hende (altså fordi hun vil se, om hun kan få scoret en gratis halskæde).
Hvis du skal sælge noget en anden gang, kan du evt. lade køber vide, at hvis det sendes som brev, så bærer køber selv ansvaret, hvis den skulle forsvinde i posten.
Som en service, ville jeg dog lade forsendelsen efterlyse hos Post Danmark, da men som sælger bedst kan beskrive sin forsendelse overfor posten. Så har du i hvert fald gjort dit i denne sag.
tilføjet af

Post Danmark Køber nægter ??

Desværre kan sælger ikke tage det helt roligt.
Efter alt det jeg kan finde frem til på nettet, så hæfter sælger for varen indtil køber beviseligt har modtaget den, og det er ikke sket, beviseligt, i dette tilfælde.
En kvittering på at brevet er sendt, er ikke bevis nok.
http://magazine.trendsales.dk/debates/debate?id=56554
Men selvfølgelig skal en af parterne, enten køber eller sælger, have fat i postvæsnet, selvom dette næppe hjælper meget.
tilføjet af

Du har ret

Nu hvor man handler mere og mere over nettet, så er det en også en god og nødvendig regel.
tilføjet af

Post Danmark Køber nægter ??

Som regel modtager der skal efterlyse, men derfor kan man godt tage kontakt til afsender for at få flere oplysninger om brevets udseende m.m.
Nu er det en let "enkeltsag", men som tidligere ansat på et lager med mange forsendelser ved jeg at der sker fejl i alle led, deriblandt lumske modtagere som selv var uforsigtige når de pakkede skøre ting ud men forlangte erstatning af transportøren eller os for dårlig indpakning eller håndtering.
Jeg har sgu også lavet nogle bøffer i forsendelsen, den ene gang krævede fejlen en ekstra luftfragt .......ekstra dyr 😃

Ifølge det her:
http://www.amino.dk/forums/t/149005.aspx
har du som afsender ansvaret for at forsendelsen kommer frem.
En af jer, jeg ved faktisk ikke hvem det er, skal tage kontakt med postvæsenet og efterlyse forsendelsen.
Nu skriver du ikke noget om værdien, men det kan være direkte tåbeligt at sende noget bare med en lille værdi med posten, hvis afsendelsen og modtagelsen ikke skal kvitteres.
tilføjet af

Post Danmark Køber nægter ??

Ifølge det her:
http://www.amino.dk/forums/t/149005.aspx
har du som afsender ansvaret for at forsendelsen kommer frem.
En af jer, jeg ved faktisk ikke hvem det er, skal tage kontakt med postvæsenet og efterlyse forsendelsen.
Nu skriver du ikke noget om værdien, men det kan være direkte tåbeligt at sende noget bare med en lille værdi med posten, hvis afsendelsen og modtagelsen ikke skal kvitteres.

Det er ikke de samme regler, der gælder her. Situationen du linker til er en handel mellem en professionel handlende og en forbruger - et såkaldt forbrugerkøb. Ved salg mellem to private går risikoen for varens hændelige undergang over på køber, når varen er leveret til fragtføren (i dette tilfælde PostDanmark), jf. Købelovens §§ 10 og 17.
Simone90 du kan være ganske rolig. Sålænge du har et bevis på, at varen er sendt, så er det køber, der bærer risikoen for forsendelsen med PostDanmark.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.