13tilføjet af

Næsten 2.000 kvinder dør af lungekræft hvert år

Det er langt flere end antallet der dør af brystkræft.
Alligevel er der ikke meget fokus på denne kræftform. Et det fordi langt de fleste der for lungekræft selv er ude om det eller er lungekræft ikke særligt sexet ?
Der er heller ikke meget opmærksomhed på tarmkræftformerne. Her er der 2.500 dødsfald hvert år og halvdelen rammer kvinder.
Bør der større fokus på lungekræft - næsten alle der får denne sygdom dør, mens der er gode overlevelseschancer for brystkræft.

Kilder:
http://fpn.dk/liv/krop_valvare/article2248633.ece
http://www.cancer.dk/Nyheder/nyhedsartikler/2010kv4/flerekvinderfaarlungekraeft.htm
tilføjet af

Nedsæt afgifterne på fyrringsolie

så der kan blive luftet ud noget oftere.
http://fpn.dk/bolig/article2226177.ece
tilføjet af

selv ude om det?!!

de færreste kan jo blive inden døre. Der skal satses på den offentlige trafik, så antallet af luftforurenende osebiler sættes ned, så vores luft bliver renere.
tilføjet af

Ja, selv ude om det

90 % af tilfældene skyldes rygning.
Hold dig til teksten.
tilføjet af

Helt enig

Jeg kender en som helt klart har rygerlunger, men nu har hun også halveret sit tobaksforbrug, så hun ikke dør af det.....Eller det....
Jeg fatter simpelt hen ikke med min lille underudviklede hjerne at nogen mennesker kan finde på at ryge, velvidende at de dør af det
tilføjet af

Der er som sådanne stor

Opmærksomhed på lungekræft, men resultatet bryder ingen sig om, for årsagen er slet ikke den du tror det er, der er Ca 7.500 Dansker der hvert år dør af lungekræft, og mange af dem ryger slet ikke og har aldrig gjort det, så!.
Man giver smøjerene skylden, det er så ment og koster ingenting, den rigtige årsag koster uhyggeligt mange penge, den er ret simpel, det er naturen, der giver folk lungekræft, den "siver" op gennem dit gulv og angriber dig når du sover og giver dig lungekræft, og det gør den uanset om du ryger eller ej.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
PSs: fik jeg sagt at "naturen" fremstiller et stof der hedder "radon", men det gør den altså, og radon giver lungekræft, og dræber Ca 7.500- Dansker hvert år.
tilføjet af

Hallo Hr. socialdemokrat !

Det viser sig rent faktisk at også Radon "forurening" angriber rygere mest. Det er noget sludder (undskyld) at forsvare cigaretterne, sundhedsmyndigheder i hele verden, erkender helt klokkeklart, at rygning er den langt den største enkeltfaktor, når vi taler kræft og ikke kun lungekræft. Desuden er det den største risikofaktor, når vi taler hjerte/kar sygdomme.
Jeg kan acceptere meget, men det er i mine øjne fuldstændigt uacceptabelt, at nogle forsøger at nedvurdere risici ved rygning, samt generne ved såkaldt passiv rygning. At du og andre, er villige til at leve livet farligt, det er op til jer, bare i gør det privat, så i ikke generer andre. Men at påstå, at det ikke skulle være usundt, det er noget uintelligent vrøvl ! så spar os for det.
At man så også kan få kræft og andre sygdomme af så meget andet, det er så en anden sag.
tilføjet af

dit diktatur

flytter ingenting.
mange mennesker som IKKE har røget, eller været udsat for passiv ditto, får også lungekræft.
tilføjet af

Men de fleste er dog

rygere ! sæt dig ind i sagerne !
tilføjet af

Et virkeligt interessant indlæg

Du har ret. Der er meget mere fokus på brystkræft end ande kræftformer. Jeg synes faktisk, at man glemmer de mange mennesker, der er ramt af andre typer kræft end brystkræft, hvor prognosen ofte er langt bedre.
Lad os få fokus på kræft - generelt - og ikke udelukkende en eller to typer.
tilføjet af

Jeg nedgører ikke

Risikoen ved rygning, (og hvorfor er jeg nu pludseligt socialdemokrat?), selvfølgeligt er det skadeligt at ryge, ja faktisk er selve livet farligt, ingen har overlevet det, men mon ikke rygningens skadelige virkninger forstærkes af radon, forstået sådanne at hvis der ikke havde været noget radon at så ville man godt kunne ryge uden at blive syg.
Min far har F.eks røget i 70år, og han fejler ingenting, også er der andre der tager en smøg også får de lungekræft.
jeg tror nogle menesker er mere disponible for at få lungekræft end andre, måske Pga radon eller et nedarvet genè eller sådanne noget, for kræften følger jo tit familien.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af

Sådan kan man ikke vende det !

Jeg gik ud fra at de "nick" var Poul (Nyrup) og Anker (Jørgensen) 😉 - men sådan hænger det måske ikke sammen ?
-
uagtet at din far har røget i 70 år, så er det jo altså ikke alle der kan tåle det. Min mor har eksempelvis fået en blodprob i hjernen og jeg er sikker på, at rygningen er den største årsag til at det er sket.
-
Nogle mennesker er selvfølgelig mere disponeret, men rygning er den største enkeltfaktor for at få kræft, andre ting er også medvirkende, men rygning er klart nr. 1.
Den med Radon ! det er altså bevist at rygere har større risiko for at få radonkræft, men iøvrigt er det en ubetydelig risiko, i forhold til rygning generelt. Det er meget få der bliver ramt af kræft pga. af radon alene.
-
Jeg kender skam storrygere (2), der er oppe i firserne, uden at fejle noget særligt, men jeg kender flere der har taget biletten alt for tidligt pga. lungekræft/rygerlunger.
-
Livet er farligt, men også dejligt og der er ingen grund til, at ødelægge den dejlige tid her på jorden, ved at forpeste sig selv og andre, unødigt med cigaretrøg.
Jeg går helt klart ind for et forbud, imod at ryge offentligt, undtaget i dedikerede rygeområder. Det er mig en gåde, at man i eksempelvis Legoland ,ikke har indført totalt rygeforbud, det undrer mig også, at folk ikke kan lade være, i den tid de skal hygge sig sammen med deres børn, det er rent ud sagt, for dumt og lavt !
tilføjet af

Min mor

Døde af lungekræft for Ca 3år siden, hun røg Ca 20 smøjer om ugen, men det er hvad der står i lægereporten, den virkelige årsag skal nok findes et helt andet sted, jo det var hendes lunge der sprang Pga kræft, men om det var årsagen eller bare en undskyldning, fordi.
Ca 9 måneder før hun døde fik hun fjernet et modermærke, et som var ondartet, og Ca 3 måneder efter opdagede de at der var kræft i lungen op til hjertet som havde fat i både lunge og hjerte, det kunne de ikke fjerne, men de prøvede med "kemo", det hjalp jo altså bare ikke, så hun døde, men var det lungekræft eller modermærkekræft der havde bredt sig?, for modermærkekræft er mere farlig end lungekræft, lungekræft kan fjernes med en operation, men det kan modermærkekræft der har bredt sig ikke, for det går ud i blodbanerene og breder sig til alle kirtler, men det vidste min mor.
Men ikke en eneste gang hørte vi hende sige noget om det, eller at hun brokkede sig over noget, hun døde bare, jeg havde en meget stærk mor.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af

sludder

"lungekræft kab fjernes ved en operation" det er desværre langt fra altid tilfældet ! dem jeg kender der er døde af lungekræft, har alle sammen været uden for mulighederne for en operation.
Jeg fatter ikke at du gider denne diskussion ! det er jo ren og skær dumhed, at du ikke erkender at rygning dræber, samtidig med at det forpester luften og livskvaliteten, for især de børn der skal vokse op i et røgfuldt miljø ! og komme i skole, institution mv. og lugte langt væk af røg.
Jeg røg selv indtil jeg blev 35 år (og klogere) og jeg skammer mig over, at mine børn af første ægteskab, rent faktisk voksede op i et "røghelvede"... det er nok det jeg har fortrudt allermest i min tilværelse ! og jeg er oprigtig ked af, at jeg ikke fik givet mine to, nu voksne børn, de ideelle opvækstvilkår , alene pga. min og min kones (røg)egoisme (og afhængighed)! Når man så samtidig lægger dertil, at der også er en økonomisk faktor, så er det jo endnu værre.
-
😖
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.