14tilføjet af

Ny på bilmarkedet

Hej alle sammen
Jeg er en 18 årig fyr som er i sidste fase af at tage kørekort, jeg mangler kun min teori og køreprøve.
Jeg kigger allerede på brugte biler, og jeg har kigget på nogle forskellige typer, jeg har læst at de gode biler, som også har den længste levetid er biler fra Kina og Japan såsom: Suziki, Toyota, Nissan, Mitsubishi osv. men jeg ved ikke om det er hvad jeg vil, for de er ikke lige så pæne som f. x Ford, Opel, Volkswagen og de andre lav/middel klassebiler.
Mit spørgsmål er: Hvad er jeres erfaringer? Har i købt en brugt bil som i kunne li' udseendet på og som stadig kørte godt, og ikke skulle til service hele tiden? og selvfølgelig til en fair pris.
Som de fleste 18-årige er mit budget meget begrænset, så jeg kigger mest på biler til maks 25-30.000 😃
tilføjet af

Søg bredt...

Tyskere og japanere er alle gode biler på hver deres måde... det er vist mere et holdningsspørgsmål efterhånden - men man går sjældent galt af en toyota eller en WW. Eller mange andre mærker for den sags skyld.
Men når man køber gammel bil, er det en fornuftig ide og se på hvordan reservedelspriser er. Der er Mitsu i hvert fald ikke i den billige ende, selvom man kan få en god bil derfra for de penge.
Men har du en fast indtjening, og råd til at betale nogle tusinde om mdr, så ville det måske være klogt allerede nu at investere i en helt ny bil, hvor der gives tilbud om kaskoforsikring for ca 3000 kr og 3 år til elitebelist - der kan du sparer en del knaster ;)
;o)
A
tilføjet af

Gammel golf er ikke til at slå ihjæl.

Du kan få meget bil for de penge, men en bil i den prisklasse bliver aldrig tæske lækker og en drømme bil. Så det udseende som bilen har vænner du dig alligevel til.
Jeg købte en Golf II Diesel (uden turbo) årgang 91 for 31.000 kr for 6 år siden. Jeg solgte den her til foråret. Men jeg kan ikke lade være med at tænke på at det uden tvivl var det bedste og mest fornuftige køb jeg nogensinde har gjort. En golf III vil nok være et tilsvarende godt køb i dag.
Bilen havde lavt kilometer tal. En Golf diesel med 176.000 km på tællerener jo ikke meget andet end kørt til.
Diesel: En ældre diesel er simpelt opbygget. En brændstofpumpe koster i omegnen af 10.000 kr og bør ikke gå i stykker men det kan jo ske men sammenlignet med alt det bøvl jeg havde med min gamle kadett (benzin) med dens tændkabler, tændspoler og alt det lort er det peanuts.
Uden turbo: Turbo modellen kører rigtigt godt, men uden turbo er bilen bare mere simpel og der er ikke så meget der kan gå i stykker. Da jeg solgte den, havde den 347.000 km på tælleren og der var ingen tegn på slid i motoren.
Bilen var noget sløv, men man får altså ikke noget til 25.000 kr som er særligt morsomt at køre i alligevel og selv min nye golf 115 hk diesel var da meget sjov den første måned men nu er det jo bare vane.
Efter mit nørderi vil jeg spørge dig lidt.
Hvor mange km regner du med at køre? Skal du ikke køre så meget kan du godt købe en lækker bil med nogle km på tælleren? Men køb ikke en bil som er gejlet alt for meget op og som sandsynligvis har fået tæsk (med kold motor).Har du nogen hobby der skal være plads til? Vil du have plads til at køre vennerne eller kan du nøjes med en gulplade bil(lidt billigere)?
Brændstofpriserne fortsætter sandsynligvis deres himmelflugt, men hvis du kun skal tanke et par gange om måneden går det nok. Kører du langt gør det ondt i pengepungen at smide 600 kr til brændstof hver uge.
Og så en anden ting, reservedele? Kender du nogle der er gode til at reparere nogle specielle mærker? Hvad koster reservedelene hos f.eks. T. Hansen.
Skal du køre langt skal du måske gå mere i retning af min gamle bil.
Håber at det var til noget hjælp.
vh jacob
tilføjet af

Volvo er bedre end tyske biler

og mere brugervenlig. Man kan også let selv skifte skærm og andre reservedele, for den er ikke kun svejset sammen, men brugervenligt skruet sammen.
tilføjet af

Toyota

Jeg købte for 4 år siden, en Toyota carina til 17.000 kr.
Det er en årgang 95, rød, 4 dørs, skrå bagklap og med soltag. Der er ingen rust på den, og ud over oliefilter og andre småting der kommer med slid, har jeg ikke ofret nogen penge på den.
Den er faktisk ret pæn og kører upåklageligt.
Har haft andre Toyotaer, der var billige og ikke til at slide op.
Jeg har også haft opel, men efter min og min mekanikers erfaring, ruster de hurtigt.
tilføjet af

want to be a slave?

Mit bedste råd er, at du sparer dine penge op, i en af de banker der giver 4-5% rente - finder en pige der giver dig god sex - og i det hele taget glemmer ALT om at køre rundt i en bil, uanset mærket, som med sikkerhed, over tid, vil dræne dig for energi, penge, tid og frihed (Du vil forstå dette en dag ;o) )
tilføjet af

Hvad snakker du dog om..

Jeg har da aldrig haft en større frihed, efter jeg fik bil.
Man behøver jo ikke at købe en dyr bil.
Ja, benzinen er dyr, men det er en togbillet også.
tilføjet af

du skal

undersøge hvad det koster at reperere på bilen inden at du køber noget, du kan få en Tlf, for èn Kr. men den koster at bruge, husk på at ingen giver noget væk!.
Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af

og lad

være med at købe en raserbil, der ligger nok døde unge menesker rundt på vejene i forvejen, den der med en Gl. golf, så kan du altid senere købe noget der kan slå ihjel!?.
Pas godt på dig selv, for husk det er først, når at du har fået kørekortet, at du skal lære at køre bil!.
Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af

Ja det er

Rigtigt, at det først er når man har fået kortet man lærer at køre bil.
Men jeg ved nu ikke rigtigt..
Jeg er slet ikke den type der racer afsted med 200 km/t og elsker fart. Jeg vil bare gerne have en bil der kan få mig fra A til B, jeg har dog allerede en scooter, men i regnvejr og om vinteren hvor det er noget så koldt, (specielt janur😕) så er det noget meget behaligt at have en kabine hvor der er tørt og rart :)
Du har ret i det med køb af tlf til 1 kr. så man skal helt sikkert vælge sin bil med omhu og værkstedspriser🙂tak for råddet.
tilføjet af

Forvirret

Enten er det mig der ikke er gammel nok, eller også har jeg bare ikke din erfaring.
Men i enden har du sikkert nok ret :)
Der er bare det i det at jeg elsker biler, og hvad de kan så jeg må eje en.
Piger kommer og går (i min alder i hvert fald, hehe), men biler bliver for evigt🙂(også selvom de ikke kan mere ^^)
tilføjet af

Opel, meget flottere?

Jeg vil også gerne have en pæn bil der ser lidt "business agtig" ud :)
Som Ford Mondeo, eller noget i den stil.
Har toyota lavet noget med dette?
tilføjet af

Sikkerhed

Okay, det du siger har sat mig lidt i tænkeboksen.
Hvis Volvo ikke kun er svejset sammen, men mest skruet sammen, holder det så?
Er det ikke mindre sikkert at køre i noget man kan splitte ad ved hjælp af egen værktøjskasse?
Det lyder lidt for primitivt til mig :)
tilføjet af

tak for svaret

Hej Jacob
Tusinde tak for svaret.
Det lyder til at du ved hvad du snakker om, men jeg ved ikke helt rigtig. som du selv siger er der jo en del penge der måske skal afsættes til reperationer..
Er det virkelig det værd at sætte 30.000 kroner i en bil der måske koster mig mere end dobbelt så meget?
tilføjet af

jeg mener

også at det er vigtigt at vælge gamle bilers reserve-dele priser før bilen, da det hurtigt kan løbe op i mere end dobbelt så meget som selve bilen har kostet. Men kasko til ca. 3000 når jeg kun er 18? det lyder vildt billigt. For forsikringen er dyr nok bare i sig selv.
Kan det desuden betale sig at kasko forsikre sin gamle spand til 30.000 kroner fra 1995?
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.