2tilføjet af

Miljøpolitik, luftforurening, sundsrisici, taxakørsel og andet godt

Hvorfor er klart størstedelen af alle københavnske taxa'er E-klasse Mercedes modeller? Er det virkelig nødvendigt? Hvorfor tager samtlige taxaselskaber den maksimale takst - med andre ord, hvorfor er der ingen priskonkurrence? Hvorfor opretholdes en frikørselsordning, der tilgodeser indkøb af store benzinslugende biltyper? Hvordan kan der være så stor fokus på miljø- og sundhedspolitik - når der samtidig kører en amada af dieselslugende hyrevogne rundt i det indre København?
... Og så kan du sige "jamen der findes da CO2 neutrale taxa'er i København" - og ja det gør der. Det betyder i praksis, at man har opkøbt CO2 kvoter i udlandet. Altså et slag miljømæssigt afladsbrev - ikke et tiltag der forbedrer luftkvaliteten i København!
Jeg spørger ikke, fordi jeg har svaret - jeg spørger fordi jeg undrer mig.
tilføjet af

Der er flere årsager

til at taxa'er ofte er Mercedes E.
For ikke så mange år tilbage var Mercedes E-klasse en af de få modeller der kunne godkendes til hyrevogn, hvorfor❓der er minimunskrav til indvendig bredde mellem siderne, en taxa skal kunne befordre minimum 4 passagerer og den skal kunne rumme en vis mængde bagage, det er simpelthen lovkrav.
En anden ting er, at netop Mercedes er en af de få bilmærker der kan holde til hyrevognskørsel, forstået sådan, vedligeholdsomkostningerne er minimale i forhold til de fleste andre, der er en bedre garanti på Mercedes som taxa end på andre bilmærker og endelig er Mercedes nok de eneste der kan lave automatgear som kan holde til taxakørsel.
Hvad angår brændstofslugere er det fortid, i dag kan en bil IKKE indregistreres som taxa, med mindre det er en el-bil, ELLER at en dieselbil kan køre MINIMUM 16 km/l og igen er Mercedes en af de få bilfabrikker der fremstiller en tilstrækkelig stor vogn som kan det, men i dag er en E-klasse IKKE forsynet med en 3.0 liters dieselmotor, den kan simpelthen ikke godkendes som taxa.
Hmm priskonkurrence ?? vil du gå ned i løn for at folk kan køre billigt ?
Det at drive en taxa er ikke billigt, sådan en bil koster med 20% afgift som taxa, i omegnen af 600.000 kr. det skal jo forrentes og afskrives, hvis ikke der er noget som hedder frikørselsordning vil almindelige mennesker ikke have råd til at købe en frikørt taxa, den ville komme til at koste næsten lige så meget som en ny
tilføjet af

konkret eksempel

600.000 - så vist ikke den typiske taxamodel? jeg ved ydelsen på finansiering af en ny Toyota Prius T3 er adskillelige tusind mindre end på en ny E220 st. - garanti ordningerne er stort set ens. Priusen går 23 km/L. Det må da alt andet lige afspejles i både drifts- og kapitalomkostninger. Dermed gøre det muligt at konkurrere på pris?
Desuden mener jeg ikke det er hensigtsmæssigt, at taxabranchen styres af frikørselsordningen og "almindelige" menneskers ønske om at køre Mercedes.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.