15tilføjet af

Lokomotivfører - fordele og ulemper

Jeg har overvejet at uddanne mig til lokomotivfører og ville høre hvad nogle fra branchen har at sige om fordele og ulemper ved erhvervet.
tilføjet af

ikke noget for mig

Jeg er selv køremand(rangerleder) ved S-tog og har en gang overvejet at skulle blive lokomotivfører, da lønnen og arbejdstidere er bedre, men til gengæld er jeg nervøs for at få ram på selvmordskandidater og dyr...så det skal man være forberet på.
tilføjet af

fordelen er at

du kan sidde og ryge pibe ud af vinduet imellem stationenerne.
Når DSB har besluttet at toget skal være forsinket har du ofte også tid til at læse avisen eller en god bog. Så holder du der ude i ingenting, men det er ligemeget, for du skal ikke nå noget.
Det er også ret nemt at tage togkørekort. Ingen kryds, ingen vigepligtsregler, kun en tænd og sluk knap, rødt og grønt lys og en bremse.
tilføjet af

selv ex lokofører

hejsa
jeg har selv været lokofører 4 1/2 år ved s-togene.
ulemberne er de skiftende arbejdstider. du møder morgen middag aften i en pærevælling og må have 8 timers overgang mellem 2 vagter. det er rigtig hårdt for kroppen i længden.
en anden ulempe er at du ALTID er den der står for skud når der er nået galt. forsinkelser osv. sure folk farer altid i hovedet af den første uniform de ser. uanset om du kan gøre nået ved det eller ej. derfor er det MEGET vigtigt at huske ikke at tage det personligt når folk står og råber og skriger, fordi det er uniformen de skælder ud.
en ulempe er dem der springer ud foran toget for at tage deres eget liv. en voldsom oplevelse som jeg heldivis har været forskånet for. men dsb har en del goe psykologer som står til rådighed i den slags situationer.
en fordel er at du oplever årstidernes skiften fra første parket når du suser gennem landskabet. og du får en masse pragtfulde kollegaer. vi havde altid en masse sjov oppe på stuen. og har stadig kontakt til 2 af mine kollegaer selv om det er 6 år siden jeg stoppede med at køre s-tog 😉 idag arbejder jeg som vagt.
held og lykke 🙂
mange hilsner Dorte
tilføjet af

Du ved tydeligvis

ikke en fis.
tilføjet af

Du skal blive lokofører hvis

du godt kan lide at arbejde meget alene, og kan lide at blive pådraget et stort ansvar. Et af de vigtigeste kriterier er, at du kan koncentrere dig i lang tid og kan bevare koncentrationen og overblikket i en presset situation. Det er ikke sjovt at stå alene og skulle fortælle 500 passagerer at toget ikke kører videre, hvis der ikke har kørt tog i 1 time. Eller når der står en narkoman og fixer midt i toget.
Til gengæld når det hele kører, så er det skide fedt at sidde forrest, og det gør det i 95% af tiden.
Men i det daglige tænker du ikke over at der sidder måske 500-1000 mennesker bag dig, og alle forventer at du bringer dem sikkert frem. Og hvad angår selvmordere, så er det statistisk at en fører får én hvert 7år. Nogle er upåvirket og andre kan gå helt ned, det ved man først den dag man selv slår i det.
Ulempen er at du skal arbejde på skiftende arbejdstider, men til gengæld kan du også planlægge en masse ting i løbet af dagen hvis du fx først skal møde kl. 19. Derudover er der ofte weekendarbejde. På S togene arbejder du hver 2. weekend og helligdage.
Fordelen er så, at du kun arbejder 35 timer om ugen, inkl. betalte pauser, og har 8 ugers ferie. Lønnen er også ok. Jeg vil tro at en ny fører (S tog) ligger på ca. 30-35.000kr om måneden med den nye overenskomst. Det aghænger lidt af hvor meget aften og weekend du kører.
Jeg er i hvert fald glad for jobbet. Har selv en anden uddannelse, men kunne ikke tænker mig at skifte over.
tilføjet af

Hvor lange er vagterne så?

Hvor lange er vagterne så? Er det 5*7timer på en uge, eller er de længere? Hvis jeg er gladest for lange vagter, kan jeg så få det?
tilføjet af

arbejdstider

Du kan kun arbejde 37 timer om ugen, arbejdsdagen skal være 6 - 9 timer, min 11 timers overgang, og så hold dig fra Regionstog de har en del frafaldne DSB chefer der har misforstået det netop beskrevne.
m
M.v.h.
tilføjet af

vælg et bedre liv

Gangske enkelt svar fra en der har kørt i 16 år
Find på noget andet....så bliver dit liv bedre...med garanti
Det er også udviklingshæmmende
Der er også lidt for mange kedelige kasketter derinde, Du bliver skuffet og træt på den lange bane...men hvis du tger det som et ....så har jeg prøvet det..job.. er det OK
Ingen normalfamilie hænger godt sammen i de arbejdstider,,,,take care
[l]
tilføjet af

Uenig..

Det er jeg ganske uenig i. Er selv lokomotivfører og har før arbejdet som sæsonafhængig håndværker.
På trods af de "skæve" arbejdstider, ser jeg familien MEGET mere end før og de dage hvor man møder sent, kan man have en hyggelig morgen med familien og evt følge børnene i skole, hvis man har mindre børn - fantastisk job.
Som jeg plejer at sige: "Hvad har jeg dog gjort, siden jeg skal have det så godt?!!"
God fornøjelse.!
😉
tilføjet af

Hvordan med mødesteder?

Møder man det samme sted som man får fri?
Eller kan man hvis man kører f.eks. regionaltog blive udsat for at møde i Kbh og få fri i Århus (ekstremt måske, men er det noget der kan ske?)
tilføjet af

Mødesteder.

Nixenbixen. Har du f.eks. Hovedbanen som arbejdsplads møder og slutter du der. Måske hvis du kører på S-banen kan du slutte i Klampenborg, men du får taxa tilbage til Hovedbanen. Nu er der lavet depoter på S-banen flere steder, så man godt ha fast møde i f.eks Køge. (Når man har ancinitet nok)
Har selv kørt på S-banen i 3 år og Lokalbanen i 2 år. Og så er det her jeg ikke forstår DSB. Når en gammel Lokofører søger tilbage til DSB, en der har uddannelsen og kender til systemet, så kan man ikke komme ind. Jeg har bestemt ikke smækket døren efter mig, jeg har altid passet mit arbejde, men smide 500.000.- ud på en der lige kommer fra gymnasiet og som stopper hurtigt igen, det gider man godt. Der er DSB godt nok lidt dumme.
tilføjet af

Nysgerrig.

Jer der er lokofører, er der nogle selskaber i ville anbefale fremfor andre?
Tænker her f.eks dsb vs. det nye regionstog? Har godt set en der skrev noget om minus ved regionaltogene.
Ved i noget om lønnen er den samme hos de to overnævnte? Er der et sted man kan læse mere om jeres overenskomst🙂?
tilføjet af

løn

Der er efterhånden ikke den store forskel på lønnen alt efter hvor man arbejder Arriva lå lidt over DSB tidligere men det er ved at være udlignet og tror ikke der er noget der er bedre end andet er dog ikke selv så begejstret for S-tog men om det er DSB Arriva eller lokalbanerne tror jeg ikke der er den store forskel på men græsset ser jo som bekendt næsten altid grønnere ud på den anden side.
tilføjet af

hold dig væk fra

[:*(]
har selv prøvet det i 4 år.
hold fingrene væk !
intet normalt menneske kan trives i dette job !!!
tilføjet af

vælg et bedre liv

Du kan kun tale for dig selv. Det er ikke sikkert alle har det på samme måde som dig.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.